VR för nybörjare - Vilken tid är rimlig?

Arnesson

Aktiv medlem
Hej,

Ska boka in mig i en startgrupp med lokala sportbutiken (dem kör veckoträningar). Jag har inte cyklat så mycket landsväg och har ingen riktig koll på vilken tid som är rimlig på VR.

Jag kommer lägga tid på träning under vintern och kommande vår för att få en "bra" tid. Jag är i ok form, springer milen runt 40min och har tagit mig runt marathon t ex. Jag cyklar MTB med lite vänner max en gång i veckan under säsong.

Vad tror ni är ett rimligt mål? Förstår att det är svårt att säga med den lilla infon.
Vad hade ni för tider första VR?

Jag kommer ju ha en klunga att åka med, så ingen soloåkning.

Springer du milen på 40min är det nog inte konditionen som är ett hinder för dig att cykla snabbt, SUB8/9/(10)?

Men att sitta länge i sadeln, trampa, äta bars, och bara stanna vid 2-3 korta tillfällen á 5min är en annan sak än att bara bara ha bra Fysik.

Körde min första VR på 9:37 solo (hoppade in och ut i olika klungor då och då) i år och påbörjade min "träning" i mars då jag körde ca:20 mil i veckan fördelat på tre tillfällen. Om fler skriver i tråden så kanske man kan utläsa vad som är en rimlig tid?

Jag siktar på under 10 nästa år. Det är min premiärrunda på Vättern. Längsta tur jag cyklat själv är 16 mil och som någon säger, det är inte konditionen som ger upp utan det gör ont, typ överallt.

Grupperna som finns att välja är:
- Beräknad cykeltid 14 & 15 h.
- Beräknad cykeltid 11 & 12 h
- Beräknad cykeltid 10 h
- Beräknad cykeltid 8 & 9 h
- Beräknad cykeltid 7,5 h

Jag testade några pass på en för stor cykel i våras och det var skoj. Men har inte kört några längre pass. Men nu är en ny cykel påväg från Tyskland.

Arnesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Grupperna som finns att välja är:
> - Beräknad cykeltid 14 & 15 h.
> - Beräknad cykeltid 11 & 12 h
> - Beräknad cykeltid 10 h
> - Beräknad cykeltid 8 & 9 h
> - Beräknad cykeltid 7,5 h

8&9h skulle jag säga, bara du tränar en del landsvägscykling till våren, 10h om du planerar att inte cykla särskilt mycket. :-)

Körde vättern första gången detta året och kom in på 9.30, hade ca: 300-350mil i benen innan och det var första året jag cyklade, cyklade lite förra året men det var inte mycket... så håller du igång med cyklingen så bör du lätt fixa under 9 timmar

Att utgå från informationen "springer milen runt 40min och har tagit mig runt marathon" och "cyklar MTB med lite vänner max en gång i veckan" och komma fram till sub9 är väl kanske lite väl kreativt även för att vara här på happy. Jag rekommenderar dig att träna mycket landsväg, prova med olika grupper så hittar du säkert lättare fram till vilken grupp som du tror ska passa dig. Du kanske har kapacitet till ännu snabbare, eller så är det en långsammare grupp som passar dig.

Om vi vänder på steken. Finns det något träningsprogram för Sub9 och Sub10?
Kanske liknande de som finns på Marathon.se för marathonlöpning.

Måste du bestämma dig nu?
Cykla annars ett antal gånger med lokala cykelbutikens grupper och känn dig för. Hänger du redan nu med en viss grupp, så kan du säkert dra bort en timme eller två från deras tempo efter att ha tränat ordentligt under vinter och vår.

Ja, tyvärr är det hård åtgång på platserna. Dessutom har jag ingen cykel jag kan träna på, har en Rose beställd.

Jag uppskattar allas kommentarer, det ger ett litet hum om vad som är rimligt. Jag gillar ju utmaningar men får se om det blir Sub9 eller Sub10. Sub9 känns som det kommer vara väldigt hårt, men jag gillar ju även svåra utmaningar. Men kanske Sub10 är mer realistiskt.

Jag tror jag kommer kunna byta bort/sälja platsen om jag känner att det jag inte har kapaciteten när det är dags. Eller så får man väl hänga på så länge man orkar och sedan leta andra klungor att åka med :)

Fast SUB-9 är inte alls speciellt snabbt om det är en välfungerande klunga (givet att de håller sig till SUB-9 och inte drar iväg i ett mycket högre tempo). Om du bara tränar mycket cykel (inkl att skaffa dig vana av klungkörning) så lär det inte vara några som helst problem med din kondition.

Och om du skulle få släppa klungan halvvägs så är det väl inte hela världen heller.

Arnesson skrev:
> Grupperna som finns att välja är:
> - Beräknad cykeltid 14 & 15 h.
> - Beräknad cykeltid 11 & 12 h
> - Beräknad cykeltid 10 h
> - Beräknad cykeltid 8 & 9 h
> - Beräknad cykeltid 7,5 h
>
> Jag testade några pass på en för stor cykel i våras och det var skoj. Men har inte kört några
> längre pass. Men nu är en ny cykel påväg från Tyskland.

Som jag er det finns det två mycket lämpliga grupper att välja på för din del.

Grupp 1, Beräknad cykeltid 14 & 15 h

Varför inte ta chansen att bara "myscykla" ditt första VR. Många har missat den möjligheten helt och hållet. Då har du alla möjligheter att få en riktigt trevlig tur runt sjön. Du hinner se och uppleva mycket som många helt missar. Mmmmmmm myscykla är underskattat på VR. Har själv gjort det en gång med en SUP 15 grupp.

Grupp 2, Beräknad cykeltid 10 h.

Lagom fort och inte allt för många stopp mm. Ja det kan nog vara en trevlig premiärtur för dig. Inte fort inte långsamt. Nä bara lagom och du blir lagom trött. Detta under förutsättning att du tränar upp sätet och cykling och ffa långpass. För konditions mässigt så tror inte jag att du kommer få några problem.

- Beräknad cykeltid 11 & 12 h är inte dum den heller men nä då är 10h bättre tro jag.

Men jag skulle inte rekommenderar någon SUB 9 grupp eller snabbare. Detta av den enkla andledningen att det är ditt första VR och det är så himla lätt att ryckas med ner till Jönköpning, för att sedan ta slut.

Bara kolla mig. typ placering 100000 eller så i Gränna och 5000 i Karlsborg. Inte för att jag cyklar snabbare än dom andra. Nä jag cyklar i ett jämt och fint tempo och dom andra, som kör på ner till Jönköping, dom kroknar på väg upp till Karlsborg, typ.

Efter Jönköping börjar VR. Vägen ner dit, det är uppvärmingen

Nått 15h myslopp tänker jag inte köra :)

"Detta av den enkla andledningen att det är ditt första VR och det är så himla lätt att ryckas med ner till Jönköpning, för att sedan ta slut" - Detta känner jag igen mig i från andra sammanhang. Dock tänkte jag träna lite mer genomtänkt till VR med gruppträningar med sportbutiken som bas.

Tidningen Kadens brukar ha ett VR-träningsprogram varje(?) år. Kolla om det går att få tag på det numret hos dem eller om ditt lokala bibliotek har tidningen.

9 timmar är nog inga problem för dig!

Jag kan bara relatera till mig själv:
Sommaren 2006 jag 38 år, överviktig och hade inte motionerat på 15 år (hade obefintlig kondis och blev anfådd av att knyta skorna). Köpte en racercykel och pendlade till jobbet under ett års tid (skaffade även en vintercykel när snön kom). På våren började jag köra även några träningspass, inklusive 3-4 st i grupp (annars solo). Körde VR 2007 (då det var kraftig vind och generellt sett långsamma tider) på 9:00. Hade ingen organiserade klunga, hängde bara med olika klungor och grupperingar liksom. Långt ifrån oprimalt jämfört med att åka med en bra klunga.

Eftersom du redan nu har bra kondis (40 min på milen är ju sjukt snabbt) och har cyklat en del så kan du kanske (om du tränar riktigt hårt) kan köra med i gruppen SUB 7,5?

Senast ändrad:
Undrar vad lokala sportbutiken tycker om att du inte köper cykel där ;o)
Jag kommer nog aldrig försöka mig på att köra runt pölen.

(disclaimer - ok.. ok de kanske inte säljer cyklar)

Jag gynnar mer än gärna butiken ifråga (Team Sportia Uppsala) men de ville inte pruta till rimliga priser (i mina ögon) på cyklarna jag var intreserad av. Jag har dock handlat för 10k+ av dem iår, så dem gillar nog mig lite iaf =)

Vill nog instämma med de som manar till försiktiga jämförelser mellan löpning och cykling. Jag springer milen på 38, marathon sub 3h och skulle inte ha en chans på en placering motsvarande VR på 8/9h i ett lopp utan alper.

Hej,
Brasklapp: jag vet inget om VR, men har som 2-årsplan att ta mig runt sjön.

VR är väl 300km lång över växlande terräng upp och ner, man märker ju av backarna när man kör bil där.
300km / 9 tim = 33 km/h. I snitt. Under 9 timmar. Det fixar inte jag, men jag fixar inte en maraton heller hehe. Å andra sidan kanske klungkörning går skitfort. Aldrig kört klunga heller...

Om jag skulle ge mig på att uppskatta en VR-tid så skulle jag utgå från mina träningssnitt och sen dra av ett antal km/h för utmattning/smärta. Det är väl smart?

Tack för hjälpen alla.

Jag ska ta en funderare under eftermiddagen och sen anmäla mig till sub9 eller sub10.
Känner jag att jag inte har formen för SubX när jag står på startlinjen är det ju bara att åka i min egen takt. Därav sätter jag gärna ett ganska högt mål så jag har något att träna emot.

BOFH skrev:
> Om jag skulle ge mig på att uppskatta en VR-tid
> så skulle jag utgå från mina träningssnitt och
> sen dra av ett antal km/h för utmattning/smärta.
> Det är väl smart?

Ja, om du ska köra solo runt sjön. Kör du i en (välfungerande) klunga så går det betydligt fortare över 295 km än vad du kan snitta själv på en vanlig 2-3h träningsrunda.

När jag gjorde min klassiker hade jag ungefär samma utgångsläge som du. Gjorde VR på 11,5 h utan klunga, på MTB och med ett ordentligt cykellångspass i benen. SUB 10 h klarar du lätt.

Frågan är om du tjänar mest på att anmäla dig till en för snabb grupp och eventuellt släppa dem eller i en lite för långsam grupp och spara energi, för att få möjlighet att kroka på någon snabbare grupp ifall du känner att det går för långsamt?

Arnesson skrev:
> Nått 15h myslopp tänker jag inte köra :)
>
> "Detta av den enkla andledningen att det är ditt första VR och det är så himla lätt att ryckas
> med ner till Jönköpning, för att sedan ta slut"

> - Detta känner jag igen mig i från andra sammanhang. Dock tänkte jag träna lite mer
> genomtänkt till VR med gruppträningar med sportbutiken som bas.

Du vet inte vad du går miste om. Myscykling i sin bästa form genomförs på VR är min bestämda uppfattning;7)

Men då finns det bara en grupp kvar då;7) Sub 10:a du. Det tror jag kan bli ett bra första VR.
Sub 7 finns kvar ska du se;7)

> Ja, om du ska köra solo runt sjön. Kör du i en
> (välfungerande) klunga så går det betydligt
> fortare över 295 km än vad du kan snitta själv
> på en vanlig 2-3h träningsrunda.

Kanske omöjligt att uppskatta men hur mycket fortare brukar en "normalklunga" gå jämfört med solokörning? Jag cyklar tyvärr alltid lvg ensam, snittar kanske 27-28 km/h på en 2 timmarsrunda utan att ta ut mig direkt. Hur mycket ökning kan man räkna med på ex.vis Vättern?

Själv har jag tänkt ställa samma fråga. Sugen på att prova cykla lopp, är touringcyklist och har aldrig kört längre än 15 mil fullastad touring vilket var en heldag för mig, kanske 7-8 timmars cyklingstid. Men man tar ju inte ut sig och går på max i touring på samma sätt i och med att man skall cykla varje dag i tre veckor efteråt. Känner att det vore kul att använda den racer jag har till mer än pendlingscykel, och just ta ut mig lite.

Kan man som stockholmare ta ett varv runt Mälaren någon lördag för att få en värdemätare? Det är väl ungefär samma sträcka, kanske lite längre men om man använder pendeltågen och kör Södertälje - Jakobsberg verkar det bli ganska exakt. Slår man varvet runt båda sjöarna i bikeroutetoaster är Vättern backigare, men ändå inga dödliga backar. Man får ju känsla för sträckan i alla fall?

pewe: Om du är hyggligt tränad så du orkar med distansen skulle jag säga att 29-30km/h med en väl fungerande klunga är rätt rimligt. Men, det finns så många osäkerhetsfaktorer så det är fruktansvärt svårt att säga.

Jag var i ungefär samma situation som t.ex. pewe att jag aldrig cyklat klunga innan. Och det är sjukt stor skillnad, nästan så det måste upplevas för att man ska tro det, min uppfattning i alla fall. Körde mitt första VR på 12.10 i år med 120mil i benen och kass starttid runt 21 på kvällen. Detta genom att i stort sett pinkat mig runt sjön, tror det blev 7-8 stopp i totalt 55minuter. Jag känner att jag lätt kunnat kapa minst en timme genom att bara kört smartare, haft lite mindre respekt för distansen och pinkat mindre:)

Så hade jag varit du Arnesson, så hade jag spänt bågen lite och anmält mig till Sub9. Kommer du igång tidigt i vår med cykling eller kör trainer/spinning under vintern tror jag du kommer tycka sub10 var en baggis. Vänj kroppen (knäna) i lugn och ro under vinter/vår och kör från april/maj med klubben. Då får du klungvana och en känsla för vad du kommer att klara.

Räkna med att den farten du håller på träning är den fart du kommer att hålla på rundan. Då vet du att du klarar det.

pewe skrev:
> Kanske omöjligt att uppskatta men hur mycket
> fortare brukar en "normalklunga" gå jämfört med
> solokörning? Jag cyklar tyvärr alltid lvg ensam,
> snittar kanske 27-28 km/h på en 2 timmarsrunda
> utan att ta ut mig direkt. Hur mycket ökning kan
> man räkna med på ex.vis Vättern?

Svårt att säga exakt, men j-ligt mycket snabbare än vad man kör solo över samma distans, och ganska mycket snabbare än vad man kör solo över en kortare, mer normal träningsdistans.

Själv brukar jag snitta 30-33 på solorundor över 2-4h. Då tar jag visserligen inte ut mig helt (har svårt för det mentalt när jag kör själv), men ändå. Samtidigt hade jag inga problem att snitta 38 med en SUB-8-klunga. Förutsatt att det är en välfungerande grupp då, när det blir ryckigt och man får täppa luckor blir det mycket jobbigare.

mmmrrrr skrev:
> Kan man som stockholmare ta ett varv runt Mälaren
> någon lördag för att få en värdemätare?

Jodå, du skulle ha hakat på: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1701429/page=1 :-)

> Det är väl ungefär samma sträcka, kanske lite
> längre men om man använder pendeltågen och kör
> Södertälje - Jakobsberg verkar det bli ganska exakt.

Hela Mälaren (samma sträcka som loppet Mälaren Runt) är knappa 32,5 mil.
Med genvägen över Kvicksund (som i tråden ovan) är det dryga 28 mil.
Det korta "flickvarvet" över Strängnäs-Enköping är 20 mil, kan ju vara lämpligt att böra med.
VR är ju som jämförelse 29,4 mil.

Kom och kör lite på torsdagarna så hittar du nog nått bekvämt och lagom utmanande, men jag skulle rekommendera att inte sikta allt för lågt på första rundan. 300km är långt... 10h låter som att det är rimligt i ditt fall.

Jag kan iaf intyga att mysrundorna är just mysiga, (14:15 2010, 13:10 2011). Dessa var jag ledare för och vi hade 15h som mål 2010 och 14h 2011, trevligt gäng och goda bullar i depåerna.
Välkommen, oavsätt grupp (och märke på cykeln ;) )

/Oskar

Jag var väldigt pigg under loppet så hade säkert kunnat ta mig runt på sub9 om man pressat sig och kört i en stark grupp. Men 10 kändes ganska lagom för en första runda, så det var nog rätt val.

Jag har ej mätt exakt men skulle gissa på 100-120 mil.

Får väl testa sub9 nästa år :)

Tillbaka
Topp