VR kläder

Edarion

Aktiv medlem
VR kläder
Hej!
Hur tänker ni som ska cykla på lördag med kläder? Jag börjar innan 5 och då ska det vara 12-13 grader. Det står att det kan bli skurar, men det ser inte ut att bli ihållande regn?

Så.... Armvärmare/benvärmare (som även står emot en skur), regnjacka för att gardera och i så fall skippa iaf armvärmare? Eller chansa helt och köra korta både armar och ben (lär frysa lite på morgonen....)? Skoöverdrag eller inte?

Hur gör ni?

VR kläder
Regnjacka hade jag skippat om det bara är risk för ngn skur. Hade nog kört armvärmare och knävärmare samt tåöverdrag. Armvärmare går enkelt att dra ner i farten. Knävärmare stör mig inte så mkt även om det blir lite varmare och detsamma gäller för tåöverdragen.

VR kläder
Edarion sa:
Hej!
Hur tänker ni som ska cykla på lördag med kläder? Jag börjar innan 5 och då ska det vara 12-13 grader. Det står att det kan bli skurar, men det ser inte ut att bli ihållande regn?

Så.... Armvärmare/benvärmare (som även står emot en skur), regnjacka för att gardera och i så fall skippa iaf armvärmare? Eller chansa helt och köra korta både armar och ben (lär frysa lite på morgonen....)? Skoöverdrag eller inte?

Hur gör ni?

Jag kör inte i år, men 3/4 bibs, armvärmare och kort tröja hade jag kört med. En gilet i ryggfickan om man behöver få bort vinden från kroppen och börjar frysa. Inga skoöverdrag och kortfingrade vantar.

Är man kall om fötterna eller tror på mycket regn så hade jag tagit skoöverdragen.

VR kläder
Ok, startar med kortärmat, korta bibs, arm och ben-värmare. Mer tveksam till skoöverdrag.

Nästa fråga om det visar sig vara risk för skurar och alltså mycket blöt asfalt utan att man blir blöt uppifrån. Skärmar eller inte? Varför inte om det nu är svaret?

VR kläder
Edarion sa:
Ok, startar med kortärmat, korta bibs, arm och ben-värmare. Mer tveksam till skoöverdrag.

Nästa fråga om det visar sig vara risk för skurar och alltså mycket blöt asfalt utan att man blir blöt uppifrån. Skärmar eller inte? Varför inte om det nu är svaret?

Okej, så skärmar, men inte skoskydd? Låter logiskt :)

VR kläder
Startar 05:22 troligtvis med armvärmare på. Återstår att se hur det blir med övriga förstärkningsplagg, kanske skoöverdrag på och en gilet i fickan om det finns risk för regn. Knappast några knä- eller benvärmare.

VR kläder
Edarion sa:

Skulle nog inte oavsett väder sätta på skärmar... möjligen en ass-saver ;)

Körde sista 10 milen i spöregn för några år sen och det jobbigaste var nog att se cyklisten framför ordentligt. I 40 knyck på slingriga vägar är det en bra grej... Dels för vattenstänk i ögon men lika mycket pga svett som löses upp och rinner ner i ögonen...

VR kläder
Vindväst verkar vara grejen... Det äger jag inte ens någon. Min kortärmade cykeltröja är dock lite tjockare än de flesta och jag tycker den funkar mellan typ 5 grader upp till närmare 30... Skillnaden är om jag har underställ eller funktionstshirt eller inget alls under.

Dum fråga, vad är skillnaden på vindväst och gilet? Eller är det olika namn för samma pryl?

VR kläder
GoranS sa:
Gilet är för de som inte släppt 1700-talet. ;-) https://sv.wikipedia.org/wiki/Gilet

Äh. Det heter gilet. Vindväst låter låter som ett dagsbarnsplagg....

Raphas brevet är bra - den har hjälpt mig även i snö. Visst är rapha lite.... men vad fan den är bra ju! (Om än lite stor i storleken)

Finessen med vindtät framsida är att det håller ner avkylningen rejält och man blir varmare - även i regn då vindtätt betyder iaf regnmotstånd och det gör att man fryser mycket mindre.

Och dessuton är det ett plagg som får plats i höger ryggficka utan att störa.

VR kläder
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Gilet är för de som inte släppt 1700-talet. ;-) https://sv.wikipedia.org/wiki/Gilet

Äh. Det heter gilet. Vindväst låter låter som ett dagsbarnsplagg....

Raphas brevet är bra - den har hjälpt mig även i snö. Visst är rapha lite.... men vad fan den är bra ju! (Om än lite stor i storleken)

Finessen med vindtät framsida är att det håller ner avkylningen rejält och man blir varmare - även i regn då vindtätt betyder iaf regnmotstånd och det gör att man fryser mycket mindre.

Och dessuton är det ett plagg som får plats i höger ryggficka utan att störa.

Tack!
Har funderat på en gilet (om än jag felaktigt kallat det vindväst) mer än en gång då cykeltröja är regntät, men inte vindtät medan arm och benvärmare är både regn och vindtät... En vindväst på det så har jag i princip regnkläder.

VR kläder
Startar 03.30 och som det ser ut nu så kör jag korta ben och korta armar och armvärmare. Kommer ha vanliga stödstrumpor och inte benvärmare (av medcinska skäl). Tveksam till vindväst fortfarande. Men alla kläder jag äger åker med ner :)

VR kläder
ooms sa:
Ursäkta, men hur kan en tröja vara regntät men inte vindtät? Vad är det för material och/eller membran i den?

Bioracer har ett material som faktiskt funkar riktigt bra. Det är givetvis mer vindavvisande än en vanlig t-shirt, men blåser man på tyget med handen bakom känner man luften. Håller man den under kranen håller det tort. Sedan är jag lite tveksam när det är kallt och ihållande regn. Det håller säkert tätt, men jag inbillar mig ändå att det är bättre med en regnjacka över ?

Tillbaka
Topp