Vuelta 2012 - tråden

Vuelta 2012 - tråden
skogsvakt skrev:
-------------------------------------------------------
> skönt få lite paus från ärkemupparna V/A
> kommenterade inte Kalle Bern cykel för nåt år
> sen?

De två är ju halva anledningen till att man följer cyklingen via Eurosport :)

Vuelta 2012 - tråden
Såg cykling på Eurosport för första gången igår och den svenske kommentatorn var så fruktansvärd att lyssna på att jag snabbt bytte till norrmännen istället. Idag missade jag tyvärr hela sändningen.

Vuelta 2012 - tråden
Mooshie skrev:
> skogsvakt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > skönt få lite paus från ärkemupparna V/A
> > kommenterade inte Kalle Bern cykel för nåt
> år
> > sen?
>
>
> Tycker det är galet oengarerande kommentering
> just nu, saknar verkligen ärkemupparna!

Kalla de va du vill. Men herrarna V/A är bäst.

Vuelta 2012 - tråden
Flintkalle skrev:
> Visar eurosport detta på någon kanal?
>
> Hittar väldigt dåligt med schema/tvtablåer som
> tar upp detta.

Live nu.

Vuelta 2012 - tråden
Kul att det börjar tidigt, men överraskande svag etapp av De Gendt och JVDB. Hade väl hoppats att Fredrik skulle hänga med i gruppen bakom de fyra första men det är lång väg kvar till Madrid...

Vuelta 2012 - tråden
Stewe skrev:
> Kul att Contador är tillbaka, äntligen nån som
> vill attackera lite.

+1. Stilfull och attackvillig cyklist.

Vuelta 2012 - tråden
Säga vad man vill om spanska biffar, men vilken kul cykelåkning det blev idag. Froome hamnade på spansk grillfest. Det här var något annat än Touren.

Vuelta 2012 - tråden
castrello skrev:
> Säga vad man vill om spanska biffar, men vilken
> kul cykelåkning det blev idag. Froome hamnade på
> spansk grillfest. Det här var något annat än
> Touren.

Verkligen!

Contador var ju helt vild, var det ett halvdussin attacker han satte in?

Fast imponerande av Froome att tugga sig tillbaka varje gång. Det här kan bli en sprakande tillställning, dags för en ännu tuffare avslutning redan i morgon! :-)

Vuelta 2012 - tråden
Vissa tycker att det kanske var lite dumt att inte trampa den sista lilla biten, andra tycker gött.

Vissa tycker att det är kul att fd fuskare står för underhållningen, jag tycker inte.

Jag hoppas det går bra för Fredrik, andra inte.

Senast ändrad:
Vuelta 2012 - tråden
Låt oss inte göra detta till ännu en dopingtråd.
Några av de sporter som drar mest publik i hela världen som NHL-hockey och baseboll har systematisk doping. Skilj på underhållning och fair play.

Vuelta 2012 - tråden
breezer skrev:
> Kul cykelåkning, javisst. Trist att det är två
> fuskare som står för underhållningen bara...

Synd att Lance inte är med.

Vuelta 2012 - tråden
Daddy D.Lux skrev:
> Låt oss inte göra detta till ännu en
> dopingtråd.

Det är tydligen väldigt svårt att förstå för vissa, det blir alltid så här.

Vuelta 2012 - tråden
breezer skrev:
> Kul cykelåkning, javisst. Trist att det är två
> fuskare som står för underhållningen bara...

Hur vet du det?

Vuelta 2012 - tråden
Deus_X_M skrev:
> breezer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kul cykelåkning, javisst. Trist att det är
> två
> > fuskare som står för underhållningen bara...
>
> Hur vet du det?

Jag vet allt.

Vuelta 2012 - tråden
Daddy D.Lux skrev:
> dopingtråd.
> Några av de sporter som drar mest publik i hela
> världen som NHL-hockey och baseboll har
> systematisk doping. Skilj på underhållning och
> fair play.

Var ju precis det jag gjorde. Konstaterade att det var bra underhållning men beklagde mig samtidigt genom att flika in att jag inte tycker att det är fair play (för att använda ditt uttryck). NHL och baseball har i min värld ingenting med cykling att göra.

Vuelta 2012 - tråden
Daddy D.Lux skrev:
> dopingtråd.
> Några av de sporter som drar mest publik i hela
> världen som NHL-hockey och baseboll har
> systematisk doping. Skilj på underhållning och
> fair play.

Skämtar du?!?! ALLA trådar som handlar om lvg-tävlingar MÅSTE ju innehålla tjat och åter tjat om doping!!

Vuelta 2012 - tråden
Hur många dopingfall var det på Touren iår? 2st om jag inte minns fel. Jag är övertygad om att vi ser en renare cykelsport idag än tidigare.

Idag blir det en kul etapp, håller en utbrytning?

Vuelta 2012 - tråden
MTBiker skrev:
> Idag blir det en kul etapp, håller en utbrytning?

Kul med målgång uppför idag igen. Men efter en tuff första halva så planar målbacken ut och övergår till något av en slakmota, så jag tror inte att det blir någon episk duell mellan GC-favoriterna. Kanske att Contador testar benen lite idag igen, men antagligen ingen fullföljd attack som gör skillnad i slutändan.

Skulle tro att det blir någon hyfsat bra klättrare som inte har med topp-10 i totalen att göra som lyckas gå loss i slutet. Eller en ny spurt mellan Valverde och Rodriguez. Eller en utbrytning. Har jag helgarderat mig nu? :-)

4_puerto_2.gif

Vuelta 2012 - tråden
OT eller OnT?: Jag brukade liksom de flesta dra alla "fuskare" över en kam. Den här artikeln fick mig att ändra uppfattning lite:

http://fof.se/tidning/2012/5-6/dopingtester-hotar-arliga-idrottare

Den är iofs lite av en partsinlaga men följande stycke är intressant, tycker jag:

"Halten i Alberto Contadors urinprov var 50 pikogram per liter. Ett pikogram är en miljondel av en miljondels gram. Halten i urinprovet motsvarar en sockerbit av preparatet upplöst i lika mycket vatten som ryms en normal villapool. En mycket låg halt, alltså. Som jämförelse kan nämnas att den tidigare landslagsmålvakten i fotboll, Magnus Hedman, blev dömd för doping med ett liknande preparat. Koncentrationen i hans urinprov var 25 000 gånger högre än i Alberto Contadors."

Allt är kanske inte svart eller vitt? Heja Contador!

Vuelta 2012 - tråden
Lägg av nu. Fusk är fusk. Alla fuskare måste hånas på cykelforum och sedan helst dö. Alltså de fuskare som åkt dit. Inte de andra. Förrän de åkt dit.

Vuelta 2012 - tråden
Jag hatar ComHem. De har praktiskt taget monopol och tar ut vilka priser de vill, det är väl ingen ide att klaga heller. Jag betalar extra för Eurosport ENBART för cyklingen, men det tror jag inte de bryr sig om. Jävla utsugare.

Vuelta 2012 - tråden
Sportsligt av Sky att börja köra stenhård kantvindskörning precis efter en massvurpa med bland annat den röda ledartröjan.

:-/

Vuelta 2012 - tråden
Japp, tveksamt att fullfölja men samtidigt så satte Sky först in attacken och sen kom vurpan (som verkade vara resultat av ouppmärksamhet snarare än teknisk svårighet eller otur). Kanske Flecha har en (spansk) beef med Valverde?

Vuelta 2012 - tråden
NLC skrev:
> Japp, tveksamt att fullfölja men samtidigt så
> satte Sky först in attacken och sen kom vurpan
> (som verkade vara resultat av ouppmärksamhet
> snarare än teknisk svårighet eller otur). Kanske
> Flecha har en (spansk) beef med Valverde?

Movistar skulle ha haft Cancellara i laget. Han hade bara åkt upp i täten, slagit ut med armarna och neutraliserat etappen som han gjorde för några år sedan när Schleck hade ramlat. ;-)

Nåja, nu ska vi se hur det går i stigningen.

Vuelta 2012 - tråden
Intressant ändå att Valverde bara tappade 55 sekunder efter debaclet vid kraschen och det påföljande kaoset i kantvinden. Det fanns ju dem som inte gick i gatan men ändå tappade betydligt mer redan innan sista stigningen...

Vuelta 2012 - tråden
Valverde är måttligt glad på Sky: http://www.cyclingnews.com/news/valverde-accuses-sky-of-provoking-vuelta-crash

Förståeligt tycker jag, det såg verkligen inte snyggt ut. Att de inte skulle ha varit medvetna om att Valverde var indragen i kraschen är ju skitsnack.

Tror att Sky förlorar mest på det i längden. Det är inte Valverde de behöver köra ifrån i förlängningen, nu har de skaffat sig lite nya ovänner helt i onödan.

Vuelta 2012 - tråden
OT men ett tips: Eurosport sänder USA Pro Cycling Challenge nu på kvällarna. Just nu är det den sista biten på etapp 2 som tydligen ska avslutas med ett berg. Väldigt vackert landskap och ett hyfsat startfält. :-)

Vuelta 2012 - tråden
DT skrev:
> Valverde är måttligt glad på Sky:
> http://www.cyclingnews.com/news/valverde-accuses-s
> ky-of-provoking-vuelta-crash
>
> Förståeligt tycker jag, det såg verkligen inte
> snyggt ut. Att de inte skulle ha varit medvetna om
> att Valverde var indragen i kraschen är ju
> skitsnack.
>
> Tror att Sky förlorar mest på det i längden.
> Det är inte Valverde de behöver köra ifrån i
> förlängningen, nu har de skaffat sig lite nya
> ovänner helt i onödan.

Valverde told reporters that he believed his crash had been provoked by a Sky rider and that the peloton attacked just as the the crash happened

Det låter ju på Valverde som om syftet med attacken från Sky var att orsaka en krasch (vilket hade varit mycket enklare med att bara slänga en flaska i framhjulet på någon) vilket jag tycker är lite väl konspiratoriskt...

Och visst kunde de slagit av på takten när det blev kaos längre bak men faktum är (och kvarstår) att vid kantvindskörning är ett kritiskt och ibland avgörande moment i cykelåkningen. När vinden som igår kom från höger (vänster i bild alltså) så trycks klungan ut åt vänster och det blir trångt. Sky, Movistar, Saxobank mfl förutsåg detta och såg till att positionera sig smart för att undvika problem. Movistar, Liquigas gjorde det inte och när det blev trångt var de på fel plats för att undvika problem.

Tillbaka
Topp