Vuelta España 2024

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Vuelta España 2024
Undrar om Pacher själv trodde på attacken på slutet. Gå med runt hela vägen dit och sedan försöka attackera en av loppets rappare cyklister så nära mål. Jag fick intrycket att attacken närmast var pliktskyldig.

Vuelta España 2024
Ja det kändes som han kände sig slagen på förhand.
Han borde satt sig på hjul direkt efter de passerat bergspriset. Wout hade nog kört för han ville nog inte ha upp tre till att hålla reda på.
Sen tror jag Wout hade vunnit ändå

Vuelta España 2024
Kommer O’Connor att trampa i rött resten av Vueltan?
Det är kittlande att tänka att det skulle gå. Men det är ett getingbo med bara drygt 2 minuter som skiljer mellan plats 2-9 (även om #56 och #66 förmodligen faller ifrån) så det är gott om lag som är sugna på att sikta på podiet samtidigt som det inte känns som att DAT inte har en uppställning för att hålla kontroll och bevaka en ledning.

Vuelta España 2024
En titt på återstående etapper.

Etapp 11
1724818507169.png

Sista backen är 2,9 km med 8,9% snitt. Möjligt att attackera, men kanske inte så sannolikt.

Etapp 12
1724818659071.png

Visserligen avslutning uppför, men totalt sett en rätt snäll backe på 15 km och knappt 5% snittlutning. Ett par km med 7-8% och max 12% på slutet kan möjligen ge mindre tidsskillnader.

Etapp 13
1724818778587.png

Rejält tuff avslutningsbacke.
1724818858235.png

Etapp 14
1724818896552.png

Sista backen är lång (23 km) men snittlutningen är bara 4,5% och det är aldrig speciellt brant. Troligen inget som kommer att ge några stora tapp.

Etapp 15
1724819057007.png

Avslutningsbacke som inte är att leka med, ffa sista 3 km med snitt på över 13% och max på 24%. Ett par skapligt tuffa backar dessförinnan också. Knappast någon GC-åkare som gör något innan slutbacken. Går dock absolut att förlora minuter på denna etapp.
1724819262418.png

Etapp 16
1724819344453.png

Ytterligare en etapp med (typ) målgång uppför och en tuff avslutningsbacke i form av Lagos de Covadonga. Även de två tidigare backarna på etappen har flera kilometer med lutningar runt 10%.
1724819495654.png

Etapp 17
1724819534718.png

Handlar för GC-åkarna med stor sannolikhet bara om att ta sig igenom så billigt som möjligt och utan tidstapp.

Etapp 18
1724819625168.png

Gissningsvis också en "mellanetapp" för de med ambitioner i totalen.

Etapp 19
1724819703803.png

Ytterligare en etapp med tuff avslutningsbacke.
1724819776383.png

Etapp 20
1724819830568.png

Hela sju kategoriserade stigningar och inte mycket att glädjas åt för "plattmosarna". Avslutningsbacken även på denna etapp inte helt snäll.
1724820050647.png

Etapp 21
1724820086479.png

Efter all stigning avslutas loppet tämligen platt med en tempoetapp i Madrid. Tillräckligt lång för att det ska gå att göra lite tid, men risken är att tidsavstånden är sådana att det inte blir så mycket spänning.

Totalt sett känns det som att det finns goda chanser att både tappa och tjäna en hel del tid innan det ärr dags att plocka upp de tre främsta på prispallen i Madrid.

Vuelta España 2024
En titt på återstående etapper.

[…]

Totalt sett känns det som att det finns goda chanser att både tappa och tjäna en hel del tid innan det ärr dags att plocka upp de tre främsta på prispallen i Madrid.
Enig i det , andra halvan av denna Vuelta innehåller (nästan) mer (eller fler?) möjligheter till avgörande än hela TdF …

Men bansträckningen är lika för alla och en attack i en backe kan straffa sig senare i loppet så jag gissar på att de flesta aspiranterna hoppas att det är någon annan (längre upp) som klappar igenom. Det intressanta är väl att Primoz inte alls sett så fräsch ut som en (på förhand) klar favorit till slutsegern skulle antas vara.

Sen ligger alltid Covid och lurar runt hörnet, João cyklade tydligen en dag med virus innan han bröt …

Vuelta España 2024
Lyssnade på senaste avsnittet av Jack Haigs podcast "The Rest Day" och tydligen var det chartrat flyg (och transfer) från Andalusien till Galicien för cyklisterna vilken skulle kunna öka risken/möjligheten för smittspridning.

F.ö. tråkigt att söndagens etapp såg Antonio Tiberi, bärare av den vita tröjan ochsom inför etappen låg fyra i sammandraget, tvingades bryta pga värmeslag - https://www.cyclingnews.com/news/an...ta-a-espana-after-heat-stroke-during-stage-9/

Vuelta España 2024
Enig i det , andra halvan av denna Vuelta innehåller (nästan) mer (eller fler?) möjligheter till avgörande än hela TdF …

Men bansträckningen är lika för alla och en attack i en backe kan straffa sig senare i loppet så jag gissar på att de flesta aspiranterna hoppas att det är någon annan (längre upp) som klappar igenom. Det intressanta är väl att Primoz inte alls sett så fräsch ut som en (på förhand) klar favorit till slutsegern skulle antas vara.

Sen ligger alltid Covid och lurar runt hörnet, João cyklade tydligen en dag med virus innan han bröt …
Jo, det finns ju en risk att en så tuff avslutning gör att ingen vågar ”chansa” och det blir väldigt defensiv cykelåkning.

Skulle kanske vara på 20:e etappen om personen ifråga måste plocka tid och inte bryr sig om han blir, 15:e eller 5:a.

Ev. kan etapp 16 också vara lite mer attraktiv då ju de två därpå följande etapperna, i alla fall på pappret, verkar lite lättare.

Vuelta España 2024
Han leder fortfarande rätt stort.. Men antagligen inte tillräckligt med alla höjdmeter som kvar.

Mas ser väldigt bra ut. Kanske kanske han äntligen kan vara med och slåss hela vägen. Men blir väl Roglic i slutändan..

Vuelta España 2024
Kommer det att bli att Ben tappar lite här och där och att det sen på någon etapp kommer ett ras som gör att även pallplaceringsdrömmarna dör?

F.ö., jisses vilken gnetare Landa är.

Vuelta España 2024
Galicien ser riktigt trevligt ut. Har bara varit där en regnig helg i början av november och då i Santiago de Compostela och utan cykel. Tyckte dock redan då att det verkade fint. Och nästan varje gång jag stöter på cykellopp där förstärks intrycket.

Vuelta España 2024
Kommer det att bli att Ben tappar lite här och där och att det sen på någon etapp kommer ett ras som gör att även pallplaceringsdrömmarna dör?

F.ö., jisses vilken gnetare Landa är.
Finns en stor risk för det han hade ju jobbigt till Pico Viluercas så han gillar nog inte när det blir riktigt brant och som du visat tidigare i tråden så är det några riktiga elaka etapper kvar

Vuelta España 2024
Vuelta España 2024
Ja

Castrillo: “A tribute to Manolo Azcona”​

Pablo Castrillo (Kern Pharma): “No, I don’t realise. It’s an amazing victory, it’s unbelievable. It’s for the team and for the staff.The breakaway was very hard to make. The other guys were very strong. I was nervous for the finale but I decided to attack on the flat and it led me to the stage victory. I thought about attacking with 7 or 8 kilometres to go but I saw the other guys looking at each other so I went with 10 kilometres. It really is a very special day. I can’t believe I’ve won in my first Vuelta a España. I dedicate this win to my team, to my family and above to all to a very special person, Manolo Azcona, who unfortunately passed away last night. I thought about him the whole stage, to win as a tribute.”

Vuelta España 2024
Förstår jag det rätt att grundaren av Kern Pharma-laget gick bort idag, samma dag som de vann sin första Vuelta-etapp någonsin? :-/
Typ. Fast dagen innan. Även Marc Soler, som var med i utbrytningen, hade kopplingar till Manolo genom utvecklingslaget Lizarte från vilket Kern Pharma bildades

EDIT: Förbättring av språket

Vuelta España 2024
Ja, behålla för stunden men det är nu (typ) bara vad han kommer tappa i tempot kvar som buffer… Är det dags att låta Gall flyga med egna vingar, han är ”bara” 3’20” efter Roglic och 1’40” efter podiet och verkar ha bättre moment än benny boy.

Och Mas - vad ska man säga? Två steg fram och ett tillbaka vilket gör det extremt tajt om tredjeplatsen.

Vuelta España 2024
Den får han ha en dag till men det börjar bli kärvt för Ben nu tyvärr.
Jag gissar att han får två dagar till i rött. Idag skulle jag kunna tänka mig att storfräsarna tar det lite mer kontrollerat. Visserligen lång sista backe, men snäll lutning och dessutom 17 km från toppen till mål gör att jag inte tror att de bryr sig om att försöka attackera.
1725085802551.png

På söndag tror jag dock att Ben får avsluta sin tid i rött. Sista 3 km verkar vara i stil med avslutningen på gårdagens etapp, om inte ännu lite brantare sista 2 km.

Vuelta España 2024
Dessa, vackra, däck med beiga sidor, som man ser i klungan. Är det Dugast eller har andra kopierat dem?
Sjukt snyggt.

Hade hjul/däck med vita sidor på en Cheva för många år sedan och det är något särskilt.

Vuelta España 2024
Följer loppet varje dag, och eftersom jag har ständig semester (pensionär) så blir det ganska mycket tid jag lägger på det.

Men...

En sak som jag alltmer blir irriterad är att Vacci och Adamsson ständig glömmer att tala om hur det långt är kvar till mål från exempelvis nästa bergspris. I stället får namnet på någon by eller bergstopp, vilket man utan stäckkartan, inte har en sysning om hur långt det är kvar. Dålig service tycker.

Annars är ju Vacci och Adamsson de enda cykelkommentatorer jag orkar lyssna. Ingen annan kanal har några som ens kommer i närheten av dessa båda.

Vuelta España 2024
Ställt två frågor, i förrgår och igår, bägge lästes upp av Vacchi. Lite kul. Jag tyckte Sverige borde haka på Kanada, Vacchi höll inte med. Det var iförrgår. Igår vann en Kanadick…..,, ?
Nå. De gör något vi inte gör. Nationellt. Vad. Vem vet. Inte jag.
Men som nationer är vi lika, även om de är fler. Andra sporter suger upp de flesta atleter. Cyklister hamnar i skymundan.

Nåväl. Han läste upp och kommenterade mig två dagar i rad. Det var fint.

Tillbaka
Topp