Vuelta España 2025, 23/8 - 14/9

Intressant att Ayuso först säger att det är skönt att det kommit ut vad som händer med honom efter säsongen och i nästa andetag säger att det hade varit bättre om det kommit ut efter Vueltan.

Hade även funnits ett litet mer skarpare pressmeddelande innan versionen som kom ut författades.
Och idag körde han lite för laget innan han kroknade.. Ville han marknadsföra sig själv som team-cyklist med utbrytningspotential för framtida arbetsgivare månne? 😂

Nån som har en cykel att låna ut?
De har hittat cykeltjuven! 😏

Undrar hur det blir framöver. Nu har ju de som protesterar sannerligen fått kvitto på att det fungerar. Mardröm för arrangörerna.

11 etapper kvar så de är ju en hel del kvar att cykla.
Men de måste ju bli ruskigt svårt för cyklisterna att forts pusha o inte veta om sträckan räknas eller ej

Dessa typer är alltid ute efter att förstöra för andra. Hoppas nu att tävlingen kan fortsätta som vanligt, och att vi slipper dessa idioter.

Tidigare var de ju ba Israel Premier Tech som hade en hotbild på sig (de har ju extra skydd etc runt hotell osv) Men nu blir ju även andra cyklister drabbade under loppet.
Läste nu att tävlingschefen nämner (sätter ju mer press) nu att de bästa vore att de ska lämna tävlingen, men vill ju att nån annan ska ta beslutet.

Måste säga att fransmännen i Tour de France lyckades ju mycket bättre. De var väl inget större kaos där (ett par mindre incidenter "rugby tacklingen"), eller har jag redan förträngt de.

Det är väl toppen att någon protesterar mot det folkmord som begås av Israel i Gaza. Vi borde alla protestera mot det. Hoppas det hjälper.

Oerhört oklart hur stoppande av en cykeltävling i Spanien hjälper människor som lider i Gaza.

Någon direkt hjälp är det absolut inte då varken tillgång på mat, sjukvård, etc. förbättras ett dyft. Och Gazaborna ger garanterat blanka fan i vad som händer i vueltan.

De kan säkert få ryggdunkar av liksinnade men jag har svårt att se att de utöver detta skulle få några sympatier för sin sak med denna typ av åtgärd. Snarare kanske några blir irriterade och att dessa åtgärder därigenom, om något, får en negativ inverkan på opinionen.

Senast ändrad:
Oerhört oklart hur stoppande av en cykeltävling i Spanien hjälper människor som lider i Gaza.

Någon direkt hjälp är det absolut inte då varken tillgång på mat, sjukvård, etc. förbättras ett dyft. Och Gazaborna ger garanterat blanka fan i vad som händer i vueltan.

De kan säkert få ryggdunkar av liksinnade men jag har svårt att se att de utöver detta skulle få några sympatier för sin sak med denna typ av åtgärd. Snarare kanske några blir irriterade och att dessa åtgärder därigenom, om något, får en negativ inverkan på opinionen.
Oerhört oklart hur man hjälper människor som lider i Gaza överlag va? Om det fanns något handfast sätt att göra det på en onsdags-eftermiddag efter jobbet i Bilbao kan man väl kritisera demonstranterna, men mig veterligen så stoppar antingen Israel det hela eller så förskingrar Hamas det bistånd som kommer in.

Symboliska handlingar är ett rimligt alternativ, så jag kan förstå de som tar sin flagga och försöker skapa lite indirekt politisk press på Israel. Inte kul för cyklisterna och vi som tittar men det är vad det är.

Jag hoppas att loppet kan fortgå, att demonstranterna inte sabbar fler målgångar eller ger sig ut i vägen mer utan håller sig till flaggor och banderoller längs med vägen.

Oerhört oklart hur man hjälper människor som lider i Gaza överlag va? Om det fanns något handfast sätt att göra det på en onsdags-eftermiddag efter jobbet i Bilbao kan man väl kritisera demonstranterna, men mig veterligen så stoppar antingen Israel det hela eller så förskingrar Hamas det bistånd som kommer in.

Symboliska handlingar är ett rimligt alternativ, så jag kan förstå de som tar sin flagga och försöker skapa lite indirekt politisk press på Israel. Inte kul för cyklisterna och vi som tittar men det är vad det är.

Jag hoppas att loppet kan fortgå, att demonstranterna inte sabbar fler målgångar eller ger sig ut i vägen mer utan håller sig till flaggor och banderoller längs med vägen.
Symbolhandlingar och ”indirekt politisk press på Israel” i form av störande av cykellopp tror jag i detta fall har noll effekt för personerna i Gaza. Både på kort och lång sikt.

Den effekt dessa handlingar har är att de hindrar cykelloppet, utsätter cyklisterna för fara (har varit åtminstone en vurpa i samband med passage av demonstranter) och att demonstranterna kan få uppskattning från sina gelikar.

e3e32

Dagens banprofil. Kommer det att bli avslappnat tempo eller blir det bra fart för att kompensera för gårdagens avsnoppade slut?

Alla som vill förstöra och stoppa cykellopp, eller tycker det är bra, kan dra åt h-e !

Jag tror att denna typ av aktioner oavsett syfte mest har en negativ effekt på sakfrågan som de försöker lyfta fram, mycket tragikomiskt ur den aspekten kan jag tycka.

Aktionerna från "Återställ Våtmarker" här i Sverige är ett väldigt tydligt exempel på detta. Ju mer de håller på ju mer avskydda blir de av gemene man/"vanligt folk". 😅

Senast ändrad:
De hade ju fått mycket utrymme ändå bara genom vara där utan att sabba loppet. Få tillfällen till så mycket gratis tv-exponering. Men tyvärr leder ofta aktivism till en särskild sorts mentalitet där det viktigaste går över till att känna att man är någon som gör något.

Jag tror att denna typ av aktioner oavsett syfte mest har en negativt effekt på sakfrågan som de försöker lyfta fram, mycket tragikomiskt ur den aspekten kan jag tycka.

Aktionerna från "Återställ Våtmarker" här i Sverige är ett väldigt tydligt exempel på detta. Ju mer de håller på ju mer avskydda blir de av gemene man/"vanligt folk". 😅

Precis, exakt så. Nu tycker alla cykelintresserade att dom är idioter. Då är det väl bättre att hålla sig borta från banan och bara få med flaggorna i TV.

Lite skumt av Romo att dra sista kilometern. Ayuoso hade nog tagit det ändå, men lite onödigt att servera honom segern.
Det blev ju nästan lite av ett chicken race där ett tag - då Ayuso bara skakade på huvudet när Romo ville att han skulle ta dra, och jagande klunga närmade sig med stormsteg... Jag förstod det som att Ayuso var mest kylig där.

Roliga kommentarer på SBS om att Ayuso verkar ha lättare att kommunicera med Movistar än med UAE 😀

Blir intressant att se vilket lag som vågar chansa på att plocka in Ayuso. Rimligen borde bara lag som han kan få vara den stora stjärnan i vara intresserade. Om inte känns det som de kontrakterar en säck problem.

Hoppas att JV har benen i ordning idag och kan göra ett ordentligt försök.

Vingegaard: "It's the one that I would really want to win"
13:54
Jonas Vingegaard, whose Visma-Lease a Bike teammates are driving the bunch, laid out strong ambitions at the start: “For sure it’s the one that I would really want to win. I wouldn’t say I have to win, but for sure I would love to win today. Then, maybe I can honour both my son and my daughter [whose birthdays are early September]. So yes, today it will be a brutal stage. It will be all-in for everyone, so you just have to do your best. I mean, of course I just focus on myself and I just do the best performance I can do in the last climb, and then we will see what it ends up with. To be honest, it’s a special climb and I like special climbs. But it’s also a brutal climb, so it’s a love-hate relation.”

De ger iaf inte utbrytarna mycket utrymme, mindre än 3 min med 90 km kvar och givet att Mads sitter kvar i täten tror jag inte det är någon av favoriterna i klungan som lider särskilt mycket än.

Tillbaka
Topp