Vuelta España 2025, 23/8 - 14/9

Alltså, vad tror demonstranterna att det skulle få för effekt om de lyckas uppnå sitt mål, dvs få Israel Premier Tech att hoppa av/slängas ut från vueltan?

Att Israel kommer att ändra sitt agerande i Gaza ett enda dyft?

Att personen bakom laget på ett enda sätt kommer att minska sitt stöd till Israel?

Att folket i Gaza på något sätt får det bättre?

Det hela känns för mig som demonstranterna är frustrerade över situationen i ffa Gaza och vill göra något för att påverka situationen. Då de inte lyckas komma på något som tydligt kan ha en påverkan utser en fiende i form av ett cykelslang där det hos en sponsor finns israeliska sympatier men, vad jag fattar, ingen direkt koppling till israeliska regeringen. Sen stör man glatt ett cykellopp, inklusive uppför sig på ett sätt som orsakar vurpor och därmed utsätter personer som inte har något med Israel att göra för fara.

När man lyckas med att störa loppet dunkar man varandras ryggar och känner sig duktiga trots att man, i mina ögon, rimligen inte åstadkommit något som på något sätt påverkar situationen i Gaza. Och skulle de lyckas gå Israel Premier Tech att dra sig ur vueltan antar jag att de skulle se det som ett tungt slag mot den israeliska regeringens politik.

De väl rätt tydligt va arrangören tycker, med alt tjafs "om vilka som ska stå cykla i Spanien".

Däremot kunde man väl svänga på de o försöka göra nåt positivt av situationen, få till ett cykellopp i Palestina. 🤷🏻‍♂️
Om de ska cykla i Gaza är det nog mer gravel- eller mtb-gänget de får kalla in än lvg-cyklisterna. Det är nog dock det minsta problemet med ett sådant lopp.

Ingen aning hur infrastrukturen och vägar ser ut nu, runt om i Palestina. Men svårt att tro att allt är sönderbombat. Kan de bygga tunnlar så lär de ha byggt vägar. Likaså om man ska bygga upp landet, kommer de behövas vägar.

Jag tror ju mer att man försöker lägga sin energi på nåt positivt istället för att ta "den enkla vägen" o förstöra för andra.

Va tror vi om dagen etapp då?

Har de bombat 70 % av byggnaderna i Gaza lär vägnätet inte vara i toppskick heller.

Angående dagens etapp gissar jag att Almeida kommer att försöka köra jämnt och hårt i sista backen (givet att de kommer uppför den) och hoppas att Vingegaard kroknar. Om Vingegaard har benen tror jag på en motattack med en halvmil kvar.

Kan dock ev bli en utbrytning som segraren kommer ifrån.

Vi kan väl sluta att diskutera Gaza ? Därmot svinpälsar och krabbsaltade tångräkor som vill förstöra cykeltävlingar förtjänar alla svordomar och förolämpningar som man kommer på.

Man måste ändå bara älska Vueltan, dagens etapp är ”medium mountain” trots en avslutning på drygt 9 km med ~10% i snitt. Naturligtvis är det mindre berg än Angliru men ändå.

Låter som det är lite osäkert om det blir rätt målgång idag. Målgången är inte förberedd pga dåligt väder på toppen, men det låter som det spekuleras lite om protester idag också.
Lär väl visa sig (förstås).

Fick nyss reklamavbrott mitt i streamen trots att jag betalar för sporttillägget på Max, någon annan som råkat ut för det? Eller får man det ändå om man följer sändningarna direktsänt?

Finns de nån bra sida där man kan se "en riktig" karta var cyklisterna cyklar och med sektion speciellt på klättringarna

Fast (återigen) just Vueltan har skiljt sig från Girot och Touren med att vara väldigt sparsmakad med information om etapperna, åtminstone på https://www.lavuelta.es/en/stage-17

En banprofil, och en tidtabell. Ingen karta, inga detaljerade höjdprofiler på stigningarna. Förhoppningsvis står det mer i den ”road book” som teamen får

Kul etapp och skönt att de kunde cykla hela vägen upp utan störande element som förstörde.

Vägen fortsätter faktiskt lite högre om man inte tar av höger som cyklisterna nu gjorde kort före mål. Fortsätter man framåt passerar man lite senare Puerto Los Portillinos, knappt 1900 möh.
1757530816704.webp

Hade det passet inplanerat på en tur i norra Spanien som tyvärr blev väldigt avkortad så jag kom aldrig dit.

Ibland undrar man vad Vingegaard pysslar med. I början av backen attackerade Hinley(?) och dom var 4st som fick ganska bra lucka till bla Almeida. Även om Vingegaard inte har diamanter i benen denna Vueltan...hade han hjälpt till det minsta i den fyramannagruppen hade han sannolikt fått gratis hjälp att distansera sin värsta rival.

"A heightened security presence had already been planned for the stage, but on Wednesday evening, the Vuelta organisation confirmed that time trial distance had been heavily reduced for reasons of safety."

Ibland undrar man vad Vingegaard pysslar med. I början av backen attackerade Hinley(?) och dom var 4st som fick ganska bra lucka till bla Almeida. Även om Vingegaard inte har diamanter i benen denna Vueltan...hade han hjälpt till det minsta i den fyramannagruppen hade han sannolikt fått gratis hjälp att distansera sin värsta rival.
+100

Å andra sidan, om Vingegaard var på gränsen (han sa själv något om att det blev till att försöka överleva etappen) så kan jag förstå att han inte ödslar energi på att gå upp och dra, i synnerhet om det är motvind.

Gå med för att inte ge Hindley & co motivation att köra än hårdare och släppa in fler i matchen men gör inget för att driva upp tempot känns som rätt rimligt när vueltan är han att förloras mer än att han nödvändigtvis behöver ta tid på Almeida.

Almeida och Vingegaard, absolut. Och ffa dansken. Om man tittar lite längre ner är nog inte Gall eller Jorgenson heller i sin bästa form. Kanske gäller även för Kuss även om jag har lite svårt att få grepp på honom då han ju är en utpräglad "super domestique" som väl aldrig varit kapten i ett större etapplopp, undantaget senare delen av den lite udda vueltan som han vann.

Pidcock är dock på väg mot sin bästa GT någonsin. Hindley tycker jag inte känns så dålig. "Ungtupparna" Pellizzari och Riccitello har väl inte gjort bättre i någon GT tidigare? Och Traen tycker jag håller ihop det oväntat bra.

De ser ut som de kortar av morgondagen etapp från 27km till 12km.
Start o mål som tidigare planerat
Enligt https://www.lavuelta.es/en/stage-18 är fortfarande längden oförändrad men enligt lokala nyhetskanaler avkortad.

Man tänker att ASO/Vuelta-organisationen skulle kunna vara lite mer på benen för att hålla sin egen informationskanal korrekt och uppdaterad. Mañana?

Enligt https://www.lavuelta.es/en/stage-18 är fortfarande längden oförändrad men enligt lokala nyhetskanaler avkortad.

Man tänker att ASO/Vuelta-organisationen skulle kunna vara lite mer på benen för att hålla sin egen informationskanal korrekt och uppdaterad. Mañana?
Ja, det är lite udda. Ser inget på vare vare sig deras IG eller X om förkortningen heller.

Lotto rider Jonas Gregaard: “It’s a bit of a shame that in a way our sport is being ruined, both for the spectators and for those watching from home. Riders and staff. It’s a bit demotivating.”

“The protesters were everywhere yesterday. I had some kind of liquid thrown in my face earlier in the stage. It might have been piss – it didn’t smell very nice. But in general, I experienced a really aggressive approach from some people you don’t normally see as cycling fans. There were thumbtacks on the road, objects thrown at us (the riders), and insults shouted during yesterday’s stage. I think it’s a shame that they have to ruin it for those who actually want to watch cycling.”

(TV2 Denmark
)

...

De ska ha skett under etapp 16(!?)
Kanske det är dags att ba avsluta årets Vuelta, samt
Flytta nästa års start av TourDeFrance från Barcelona.

Lotto rider Jonas Gregaard: “It’s a bit of a shame that in a way our sport is being ruined, both for the spectators and for those watching from home. Riders and staff. It’s a bit demotivating.”

“The protesters were everywhere yesterday. I had some kind of liquid thrown in my face earlier in the stage. It might have been piss – it didn’t smell very nice. But in general, I experienced a really aggressive approach from some people you don’t normally see as cycling fans. There were thumbtacks on the road, objects thrown at us (the riders), and insults shouted during yesterday’s stage. I think it’s a shame that they have to ruin it for those who actually want to watch cycling.”

(TV2 Denmark
)

...

De ska ha skett under etapp 16(!?)
Kanske det är dags att ba avsluta årets Vuelta, samt
Flytta nästa års start av TourDeFrance från Barcelona.
Att avsluta vueltan i förtid skulle nog idioterna se som en seger. Om inte annat därför så jag hoppas att det inte sker och att polisen kan hålla tillbaka idioterna under resten av loppet s.a. de inte orsakar att någon mer cyklist vurpar eller får saker slängda på sig.

Tyvärr befarar jag att detta beteende kan sprida sig till andra stora cykellopp framöver när idioterna fått blodad tand med ett antal förkortade etapper. Att det sen inte påverkar något i palestinafrågan fattar de nog inte/väljer att ignorera.

Gissningsvis/förhoppningsvis har de extra "bevakning" i samband med att IPT-åkarna ska cykla. Men det är klart, det är ändå 12 km att bevaka.

Blir det favoritseger för Ganna eller kan någon utmana idag?

Så märkligt det. Om man inte kan räkna ut det själv hur man ska göra så borde vara så enkelt att titta på hur de gör i andra idrotter där de lyckas bra med liknande utmaningar (längdskidor tex).

Om något borde det vara lättare på cykel där det är längre startavstånd mellan utövarna och de snurrar inte runt på varvbanor. Svårbegripligt och trist att de strular till det så mkt.

Tillbaka
Topp