Vuelta España 2025, 23/8 - 14/9

Eller hur, över 60000 dödade civila, varav 70% kvinnor och barn.
Naturligtvis är det mkt, mkt värre att oskyldiga civila dör än att ett cykellopp stoppas. Det hindrar dock inte att man kan tycka att stoppandet av cykelloppet är horribelt, ffa om man inte kan se att det på något sätt förbättrar situationen i palestinakonflikten. Att känna frustration och vanmakt över den bedrövliga situationen i Israel-Palestina-konflikten kan inte vara en frisedel till att göra vad som helst. I synnerhet om det inte har någon reell inverkan på den verkliga situationen.

Naturligtvis är det mkt, mkt värre att oskyldiga civila dör än att ett cykellopp stoppas. Det hindrar dock inte att man kan tycka att stoppandet av cykelloppet är horribelt, ffa om man inte kan se att det på något sätt förbättrar situationen i palestinakonflikten. Att känna frustration och vanmakt över den bedrövliga situationen i Israel-Palestina-konflikten kan inte vara en frisedel till att göra vad som helst. I synnerhet om det inte har någon reell inverkan på den verkliga situationen.
Och vad skulle vanliga människor göra för att påverka ”situationen”. Knyta näven i fickan?
Med tanke på Spaniens historiska och kulturella traditioner och förbindelser med arabvärlden är händelserna verkligen inte märkvärdiga eller ens oväntade.

Och vad skulle vanliga människor göra för att påverka ”situationen”. Knyta näven i fickan?
Med tanke på Spaniens historiska och kulturella traditioner och förbindelser med arabvärlden är händelserna verkligen inte märkvärdiga eller ens oväntade.
Måste finnas någonting mellan att knyta näven i fickan och detta: ”individuals intruding into the peloton, throwing urine, endangering riders, and causing physical harm, with some of them crashing, suffering injuries, and being forced to abandon the race.”.

Måste finnas någonting mellan att knyta näven i fickan och detta: ”individuals intruding into the peloton, throwing urine, endangering riders, and causing physical harm, with some of them crashing, suffering injuries, and being forced to abandon the race.”.
Som?

(Kanske inte den mest lyckade reaktionen men förvånad är jag inte. Skrivr inte mera i denna tråd)

Att det är svårt att komma på ett sätt att påverka tycker jag inte rättfärdigar att göra saker som inte har någon reell påverkan samtidigt som det förstör och i värsta fall utsätter personer som inte har ett dyft med konflikten att göra för fara. Eller menar du att du gladeligen tar en vurpa med benbrott som följd när du är ute och cyklar och någon springer ut och skrämmer dig så länge personen vrålar "Befria Palestina"?

1758016620184.webp

Jag tycker ändå rubriksättningen sammanfattar min upplevelse av Vueltan väldigt väl.

Det är alltså ett lag som är orsaken till att det ballar ur. Har inget med Vueltan i sig att göra, utan med sporten som helhet. Mycket sports washing för diktaturer med mera. Förbjud det så är problemet löst. Hade ”Moscow Gazprom Innovation Of Life” fått ställa upp?

Där det laget dyker upp kommer också protesterna. För det är inte cyklingen i sig som sport som dom vänder sig emot.

Åååh, bara så att jag är på rätt sida nu...

UAE Team Emirates ägs väl i stora delar av Förenade Arabemiraten. Men Förenade Arabemiraten är väl ingen demokrati... man kan väl ha åsikter om massor saker som sker där ex kvinnors rättigheter.
Men de är väl ändå ok om de deltar?

Team Bahrain Victorious, är väl lika som UAE. De ägs väl i stora drag av landet Bahrain. Ingen demokrati o har för mig att alla människor inte är lika värda i de landet heller. De finns väl också en hel del kopplingar till terrorism som man kan va väldigt kritisk till just nu de senaste året mm. Men de är väl ok ändå att de deltar i cyklingen, eller?

Nästa lag på linjen XDS Astana Team. Nån typ av Kina ägarskap (xds) o Kazakstan via nån fond. Def diktatur men de igen har vi väl inga åsikter om. Tänker att de väl snäppet bättre än de 2 ovan, eller? Auktoritära regim o ett företag i ett auktoriärt land

Hjälp mig, va ska jag tycka... 😉

Sen förstår jag inte varför mobben/idioterna såg till att Romo från Movistar fick käka asfalt o bryta loppet. Var de oxå IPTs fel? Jag kan inte se kopplingen till Israel vs Hamas konflikten

Googlar nu på Movistar o även de har en "indirekt" koppling till Israel 😂

Får ett företag som ägs av en person från Israel sponsra eller äga delar av laget?

Åååh, bara så att jag är på rätt sida nu...

UAE Team Emirates ägs väl i stora delar av Förenade Arabemiraten. Men Förenade Arabemiraten är väl ingen demokrati... man kan väl ha åsikter om massor saker som sker där ex kvinnors rättigheter.
Men de är väl ändå ok om de deltar?

Team Bahrain Victorious, är väl lika som UAE. De ägs väl i stora drag av landet Bahrain. Ingen demokrati o har för mig att alla människor inte är lika värda i de landet heller. De finns väl också en hel del kopplingar till terrorism som man kan va väldigt kritisk till just nu de senaste året mm. Men de är väl ok ändå att de deltar i cyklingen, eller?

Nästa lag på linjen XDS Astana Team. Nån typ av Kina ägarskap (xds) o Kazakstan via nån fond. Def diktatur men de igen har vi väl inga åsikter om. Tänker att de väl snäppet bättre än de 2 ovan, eller? Auktoritära regim o ett företag i ett auktoriärt land

Hjälp mig, va ska jag tycka... 😉

Sen förstår jag inte varför mobben/idioterna såg till att Romo från Movistar fick käka asfalt o bryta loppet. Var de oxå IPTs fel? Jag kan inte se kopplingen till Israel vs Hamas konflikten
Exakt det som är problemet inom sporten, tack för tydliga exempel.

Inte helt lätt, hade det funnits ett lag med ryssar eller ryska kopplingar hade jag velat kasta ut dem då inget positivt i mina ögon ska få förekomma med Ryssland just nu. Dock bör inte publiken avgöra det genom att förstöra utan tävlingsledning samt UCI och sponsorer (tyvärr som nämnts ovan finns det en del väldigt tvivelaktiga källor till pengar inom cykel)

Inom tex längdskidor och skidskytte vill jag absolut inte se ryssar och israel är ju inte direkt något toppland men de har iaf en anledning till att vilja utplåna Hamas vilka skiljer sig från Rysslands invasion. Sen går israel helt klart för långt i en i mina ögon olöslig konflikt..

Man är väl tyvärr sig själv närmast och Ryssland påverkar mej mer så mot dem finns det en total bojkott och intensivt hat medan israel har man mindre koll på och det är "långt bort" och då blir det mindre känslor inblandade

Factor sätter press på IPT att byta namn och registrerat land från Israel om de ska vara kvar som sponsor nästa säsong. Man kan tycka vad man vill om rätt eller fel, men det är inte särskilt förvånande efter hur det eskalerade under Vueltan. Jag skulle annars tro att laget inte kommer bli inbjudna till särskilt många lopp nästa säsong, finns väl ingen arrangör som vill riskera en jäkla kalabalik på varje etapp... :-/

. Jag skulle annars tro att laget inte kommer bli inbjudna till särskilt många lopp nästa säsong, finns väl ingen arrangör som vill riskera en jäkla kalabalik på varje etapp... :-/
Problemet är ju att det är ett av de två högst rankade Pro-teamen så de är inbjudna till alla WT-lopp och alla Pro-rankade tävlingar. Så det är bara tävlingar på lägre rankning som kan välja bort dem.

Problemet är väl att det är 7 WT lag som - för tillfället - är sämre rankade, så det är stor chans att IPT blir WT och därmed garanterade plats i WT-loppen. https://www.procyclingstats.com/rankings/me/uci-teams

För att kunna utesluta lag från en nation behöver tävlingsorganisationen stöd av UCI som i sin tur kommer luta sig mot IOK. Det finns, vad jag vet, inget i regelverket som ger varken UCI eller tävlingsorganisationer stöd att göra det godtycklig och på egen hand. Möjligen om man kan dra kortet "det är dåligt för sporten" men det kommer garanterat gå till CAS och förmodligen underkännas. Det är ju inte lika lätt som att mäta strumplängd.

Texten i UCIs regelverk som man skulle kunna motivera en avstämning. Men de är komplext o de kommer fler frågor isf.
Som ex får Movistar cykla? O varför
1000035639.webp

Senast ändrad:
Ah, visste inte att IPT var så högt rankade. Då blir det ju svårt att göra något från arrangörernas sida, men det blir ett j-la strul nästa säsong om det ska hålla på så här eller rentav fortsätta eskalera. Tycker framförallt synd om cyklisterna som inte har något alls med det här att göra, det var knappast det här de signade upp för. :-(

Problemet är väl att det är 7 WT lag som - för tillfället - är sämre rankade, så det är stor chans att IPT blir WT och därmed garanterade plats i WT-loppen. https://www.procyclingstats.com/rankings/me/uci-teams

För att kunna utesluta lag från en nation behöver tävlingsorganisationen stöd av UCI som i sin tur kommer luta sig mot IOK. Det finns, vad jag vet, inget i regelverket som ger varken UCI eller tävlingsorganisationer stöd att göra det godtycklig och på egen hand. Möjligen om man kan dra kortet "det är dåligt för sporten" men det kommer garanterat gå till CAS och förmodligen underkännas. Det är ju inte lika lätt som att mäta strumplängd.
Strumplängdsmätande verkar de f.ö. inte så intresserade av. En del strumpor man ser på cykellopp kan omöjligen vara reglementsenliga.

”Problemet” är väl inte IPT, utan idioterna som saboterar. Andra länder än Spanien har förhoppningsvis regeringar som tar avstånd fr sabotage och istället garanterar säkerheten. Ligister och terrorister ska aldrig få diktera villkoren.

Ah, visste inte att IPT var så högt rankade. Då blir det ju svårt att göra något från arrangörernas sida, men det blir ett j-la strul nästa säsong om det ska hålla på så här eller rentav fortsätta eskalera. Tycker framförallt synd om cyklisterna som inte har något alls med det här att göra, det var knappast det här de signade upp för. :-(
Cyklisterna vet mycket väl att dom skriver på för att göra reklam för länder som haft långa konflikter och krig och/eller oljediktaturer. Men dom blundar för det för att kunna tjäna lite pengar eller kunna tävla själva (egot före miljoner människors lidande).

Se exempel från andra sporter:

Cyklisterna vet mycket väl att dom skriver på för att göra reklam för länder som haft långa konflikter och krig och/eller oljediktaturer. Men dom blundar för det för att kunna tjäna lite pengar eller kunna tävla själva (egot före miljoner människors lidande).

Se exempel från andra sporter:
Man kan absolut diskutera det hela i moraliska termer. Dock tycker jag att "egot före miljoner människors lidande" är ett överdrivet sätt att uttrycka det. Personen som skriver på kontraktet kan inte med sitt val på något sätt ta bort miljoner människors lidande.

Med samma logik som i ditt exempel gör t.ex. en person som snattar ett tuggummi valet av "egot före miljardtals kronor i butiksstölder".

Observera att jag säger inget om det (moraliskt) rätta i att vare sig cykla för ett lag med sponsorer av mer eller mindre tvivelaktig natur eller att snatta ett tuggummi.

Personen som skriver på kontraktet kan inte med sitt val på något sätt ta bort miljoner människors lidande.

Med samma logik som i ditt exempel gör t.ex. en person som snattar ett tuggummi valet av "egot före miljardtals kronor i butiksstölder".
Men man kan absolut välja att inte stödja det, möjliggöra det, eller hjälpa till att tvätta förövarens ansikte utåt.

Förstår inte din logik i andra stycket, utveckla gärna.

Men man kan absolut välja att inte stödja det, möjliggöra det, eller hjälpa till att tvätta förövarens ansikte utåt.

Förstår inte din logik i andra stycket, utveckla gärna.
Jag tycker liknelsen är rätt tydlig, men låt mig vara extremt tydlig då:

Cyklisten tar jobbet för egen vinning.
Tjuven stjäl tuggummit för egen vinning.

Cyklistens val bidrar i extremt liten mån till att miljoner människor lider.
Tjuvens val bidrar i extrem liten mån till att miljardtals kronor stjäls från butiker.

Jag anser att uttalandena i både cyklist- och tjuvfallen är överdrivna. Poängen med tjuvexemplet var att plocka bort Israel-Palestina-problematiken och ta ett (i mina ögon) likartat fall och där belysa överdrivenheten i ett "enklare" fall.

Angående ditt första stycket har det inget med det jag skrev att göra. Mitt tredje stycke var ett försök att påpeka att jag inte säger något om hur jag tycker att cyklisten ska eller inte ska agera.

Jag tycker liknelsen är rätt tydlig, men låt mig vara extremt tydlig då:

Cyklisten tar jobbet för egen vinning.
Tjuven stjäl tuggummit för egen vinning.

Cyklistens val bidrar i extremt liten mån till att miljoner människor lider.
Tjuvens val bidrar i extrem liten mån till att miljardtals kronor stjäls från butiker.

Jag anser att uttalandena i både cyklist- och tjuvfallen är överdrivna. Poängen med tjuvexemplet var att plocka bort Israel-Palestina-problematiken och ta ett (i mina ögon) likartat fall och där belysa överdrivenheten i ett "enklare" fall.

Angående ditt första stycket har det inget med det jag skrev att göra. Mitt tredje stycke var ett försök att påpeka att jag inte säger något om hur jag tycker att cyklisten ska eller inte ska agera.
Förstår fortfarande inte liknelsen då cyklisten, generellt, har ett val. Ofta fler klubbar som drar i någon. Dessa klubbar som sysslar med sports washing för en nation köper ofta rutinerade talanger som man vet kommer göra bra ifrån sig, en del av strategin, och betalar då därefter. Dessa rutinerade talanger har ofta en gedigen karriär bakom sig med många miljoner på banken redan. Det går ingen nöd på dom och dom skulle kunna välja en annan klubb/annat lag.

Någon som snattar i butik har antingen ett missbruk att försörja eller en ekonomisk kris.

Sen är det enligt mig iallafall en stor skillnad på att sno något och att jobba.

Tar man bort Israel Palestina-”konflikten” (pågående folkmord enligt FN) så missar man ju hela poängen med diskussionen då det är det den grundar sig i.

Tar man bort Israel Palestina-”konflikten” (pågående folkmord enligt FN) så missar man ju hela poängen med diskussionen då det är det den grundar sig i.
Det är inte ett folkmord enligt FN. Den folkmordskonventionen eller vad den kallas är överstatlig så om det vore så så skulle förmodligen Spanien och de flesta andra länder kunna säga till tex IPT att de inte vill ha dem där och samtidigt ha bra stöd i internationell lag.

Att det faktiskt finns ett ganska brett koncensus om att Putin är folkmördare var ju hur vi blev av med ryssarna i sporten. Sydafrika har en anklagelse om folkmord som ligger och processas men jag tror den ligger och väntar på papper från Israel så inget kommer hända där innan nästa år

Förstår fortfarande inte liknelsen då cyklisten, generellt, har ett val. Ofta fler klubbar som drar i någon. Dessa klubbar som sysslar med sports washing för en nation köper ofta rutinerade talanger som man vet kommer göra bra ifrån sig, en del av strategin, och betalar då därefter. Dessa rutinerade talanger har ofta en gedigen karriär bakom sig med många miljoner på banken redan. Det går ingen nöd på dom och dom skulle kunna välja en annan klubb/annat lag.

Någon som snattar i butik har antingen ett missbruk att försörja eller en ekonomisk kris.

Sen är det enligt mig iallafall en stor skillnad på att sno något och att jobba.

Mening 1: Tjuven kan också mkt väl ha ett val. Det är absolut inte alla som stjäl för att de är tvungna till det för att uppehålla livhanken.

Resten av stycke 1 är totalt irrelevant i detta sammanhang (= min kritik av ditt uttryck "egot före miljoner människors lidande"). Jag föreslår att du i ev. vidare svar släpper punkten om det moraliskt korrekta eller inkorrekta kring cyklisternas agerande. Det är ett helt separat spår och ett spår jag inte är intresserad av att diskutera.

Stycke 2: Hört talas om ungdomar som snattar? Knappast så att de generellt är missbrukare eller i ekonomisk kris.

Stycke 3: Ta då godtyckligt moraliskt tvivelaktigt beteende och totala följdverkningarna av hela mänsklighetens beteende kring detta som liknelse. Du kan välja ämne själv så att du tycker liknelsen funkar men att du tycker "egot framför xxx" känns överdrivet.

Min invändning är inte kopplad till Israel-Palestina-konflikten som sådan utan ditt jämförande av en personlig vinning med kostnaderna för hela mänsklighetens agerande. Är i mina ögon verkligen en äpple-päron-jämförelse.

Har du t.ex. någon gång valt att köpa något som bidragit till högre koldioxidutsläpp än en alternativ vara? Valde du då egot framför de samlade kostnaderna för hela mänsklighetens utsläpp av koldioxid? Jag säger nej. Jag säger att du valde egot framför kostnaden för det extra koldioxidutsläpp du orsakade.

Tja FN:s oberoende internationella undersökningskommission har vart fall kommit fram till att Israel har begått folkmord mot palestinier i Gaza. Kommissionen är tillsatt av FN och utreder saker på uppdrag av FN:s råd för mänskliga rättigheter.
Jo, fast det är som om vi ska jämföra med annat infekterat ämne, som när naturvårdsverket säger att elcykling inte är tillåtet i naturen.

Förrän FN's generalförsamling och gärna säkerhetsrådet sagt sitt är det inte folkmord. Hade de gjort det hade tex Israel utifrån sin egen lagstiftning varit tvungna att arrestera Bibi.

Otroliga jämförelser i den här tråden.
Jag tycker den var rätt bra! Den tråden om elcykling kom väl ändå upp i en bra bit över 1500 inlägg.

Hade högsta instans i det läget, riksdag/regering faktiskt gjort något hade det nog inte blivit någon käbbeltråd.

Om FN hade tagit upp Gaza/Palestina frågan tror jag inte det hade blivit kaos i Vueltan heller.

Jag kunde bry mig mindre om en journalist inte får komma in i landet... inför ett Cykel VM.
Jag antar att journalisten agenda inte va cykling?

Ba sluta använda cykeltävlingar för andra agendor o låt cyklister tävla oavsett om de är VM eller Vueltan

Tillbaka
Topp