Vurpade, några frågor?

crazys

Ny medlem
Vurpade, några frågor?
Cyklade MTB i stan och skulle dyka ut från trottoar ut på en väg. Jag tror att bilen som kom var dold av parkerade och jag tror jag bedömde det som jag inte skulle hinna svänga utan köra in i bilen. Panikbromsar i +20 km/h på blöt asfalt med både bak och frambroms, slirar och vurpar och fick en rejäl kyss. Det var jävligt halt och däcken jag har har stora "gummidubbar" för att klara lite lera.

Jag har en ny cykel med hydralbromsar mot tidigare "vanliga". När jag provkörde den första gången så märkte jag direkt att jag tyckte bromsarna tog för bra och tydligen går det inte att ställa in dem så de tar mindre.

Vad använder panelen för teknik? Har ni tränat upp att alltid främst använda bakbromsen så inte främre låser sig. "Normalt" sätt så bromsar jag bara lite lätt men nu när det skedde per automatik så blir jag konfunderad.

Däcken, jag har märkt att de höga "dubbarna" (jag vet inte vad det heter) gör cykeln lite vinglig när man tar svängar så jag vet inte om det påverkade så jag vurpade?

Tredje reflektion. Jag har funderat en del på hur man kommer agera när man vurpar och slår upp knäna. När man var barn så grät man lite, blev omplåstrad av mamma och cyklade vidare.

Nu ställde jag mig upp, gick några steg för att se att kroppen var någorlunda ok och cyklade vidare och köpte en kebab. Jag trodde jag skulle ta de lite hårdare så här på äldre dar när man blivit mesig. Smällen kom senare när adrenalinet lagt sig och nu blir det nog ingen cykling på ett tag.

Reflektion hittills är i alla fall att cykla långsammare när det är blöt asfalt.

Vad mer skall man tänka på? Att hålla koll på varje dold vinkel tror jag är omöjligt i stan med alla hundar, småbarn, bilister som smäller upp dörren precis framför en etc. Jag behöver kunna bromsa ordentligt utan att vurpa.

Senast ändrad:
Vurpade, några frågor?
crazys skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad använder panelen för teknik? Har ni tränat
> upp att alltid främst använda bakbromsen så
> inte främre låser sig. "Normalt" sätt så
> bromsar jag bara lite lätt men nu när det skedde
> per automatik så blir jag konfunderad.

Man bromsar alltid fram på hårda underlag. Bromssträckan kan vara många gånger längre bak, och med mycket, mycket sämre kontroll. Du kan inte låsa framhjulet. Du flyger över styret långt innan det, vilket kanske var precis vad du gjorde?
Lär dig bromsa lagom hårt bara. Precis som resten av cyklandet är det något som går per automatik när det sitter, men kräver övning.

Du "glömmer" lika lite bort hur man bromsar i en paniksituation som du plötsligt glömmer bort hur man håller balansen.

Vurpade, några frågor?
> Man bromsar alltid fram på hårda underlag.
> Bromssträckan kan vara många gånger längre
> bak, och med mycket, mycket sämre kontroll. Du
> kan inte låsa framhjulet. Du flyger över styret
> långt innan det, vilket kanske var precis vad du
> gjorde?

Typ, jag vet inte faktist. Men bromsarna tar ju så sjukt bra så jag förstår inte vad du menar när de inte låser sig. Rullar de istället så sliran man inte lätt. Hade jag bara använt bakbromsen hade det nog varit ok, slirat lite men inte vurpat. Precis som man gör i en backe ute i terräng.

Vurpade, några frågor?
Öva är rådet. Och självklart så är det frambromsen som du har mest verkan av på hårda underlag.

På med knäskydden, armbågsskydden och ge dig ut och öva.

En liten förklarande video.

Vurpade, några frågor?
Visst hade du kunnat bromsa med bara bak, men då hade du först låst bakjjulet, börjat sladda, släppt bakbromsen eller gått omkull iallafall för att slutligen förmodligen blivit påkörd...

Jag har otb'at i stan en gång när en bil tvärstannade framför mig och jag panikbromsade.
Som Bengt säger, känner du dig inte familiär med hojen så träna :)

Vurpade, några frågor?
Det borde väl bara vara att feta in skivan så tar bromsarna lite mindre.
Eller öppna en nippel på oljeledningen så man får in lite luft så har man ju "norge-ABS".

Intressant att kebab och plåster är lika bra.
Har länge funderat på om det är inte ungefär samma sak (kebaben är kanske lite kladdigare, och större) och fick det nu konfirmerat.

Vurpade, några frågor?
Problemet är inte bromsarna utan att du gjorde bort dig i trafiken. Hur ofta använder man ABS systemet på bilen? Jag gör det i princip aldrig, för jag kör defensivt. Att hoppa rakt ut på en väg utan att ha ordentlig koll är inte bra. Hoppas du inte chansar lika mycket när du kör bil. Ledsen om du tycker jag är för hård, men du försöker lösa ett problem från fel håll.

Vurpade, några frågor?
crazys skrev:
> Cyklade MTB i stan och skulle dyka ut från
> trottoar ut på en väg. Jag tror att bilen som
> kom var dold av parkerade och jag tror jag
> bedömde det som jag inte skulle hinna svänga
> utan köra in i bilen. Panikbromsar i +20 km/h på
> blöt asfalt med både bak och frambroms, slirar
> och vurpar och fick en rejäl kyss.

Det är här du har problemet, inte i bromshandtagen med dess förlängning. Alla hyfsat rätt inställda bromsar kan du läsa hjulen med, så är inte hydraulikens fel.

Trafikregler och trafikvett gäller även cyklister, och den stora skillnaden på "oss" och bilister är att vi syns sämre och att även små misstag gör ont på oss...

Vill du lära dig att bromsa, träna på att bromsa. Vill du hålla dig vid liv, håll ögonen öppna och tänk dig för innan du dundrar ut i trafiken.

Edit: tog bort halvfärdig mening...

Senast ändrad:
Vurpade, några frågor?
Intressant att ni förespråkar framhjulsbromsning. Så länge som greppet är ok så kan jag köpa det men på hala underlag som snö, is, rullgrus mm så är det ett säkert sätt att tippa omkull.

Edit: Jag bromsar alltid med båda bromsarna

Senast ändrad:
Vurpade, några frågor?
Arsozath skrev:
> Problemet är inte bromsarna utan att du gjorde
> bort dig i trafiken. Hur ofta använder man ABS
> systemet på bilen? Jag gör det i princip aldrig,
> för jag kör defensivt. Att hoppa rakt ut på en
> väg utan att ha ordentlig koll är inte bra.
> Hoppas du inte chansar lika mycket när du kör
> bil. Ledsen om du tycker jag är för hård, men
> du försöker lösa ett problem från fel håll.

+1

Vurpade, några frågor?
Bonf skrev:
> Intressant att ni förespråkar
> framhjulsbromsning. Så länge som greppet är ok
> så kan jag köpa det men på hala underlag som
> snö, is, rullgrus mm så är det ett säkert
> sätt att tippa omkull.
>
> Edit: Jag bromsar alltid med båda bromsarna

Framhjulet är nästan alltid effektivast att bromsa med eftersom vikten hamnar där när du bromsar. Men visst finns det gränser när underlaget är för löst och det är bättre att bromsa med båda hjulen.

Frambromsen reglerar farten, bakbromsen är mer ett sätt till att styra.

Vurpade, några frågor?
Men det viktigaste vid en vurpa i befolkade trakter är väl att först kolla om någon såg det?
Är det så olyckligt att någon faktiskt såg vad som hände får man försöka låtsas som att inget konstigt hänt.
När man tagit sig en bit bort kan man börja kolla om det blev några skador på kroppen eller cykeln.
Att köpa kebab istället för plåster är helt rätt!
Men lär dig bromsa, öva,öva,öva. du ska inte behöva fundera hur du ska bromsa, det ska sitta i ryggmärgen.
Och kör försiktigt i stan.

Vurpade, några frågor?
Hasse#7 skrev:
> Sänk farten i rörig miljö. Särskilt om du
> känner dig osäker. Förutom din egen säkerhet
> påverkar du även andras.

+1

Vurpade, några frågor?
Som folk skrivit så är väl tricket att inte behöva panikbromsa... Och att ha bromsat såpass mycket tidigare att när du väl behöver panikbromsa för att du gjorde bort dig så sitter reflexen att bromsa rätt... Om du känner att du inte kan ha uppsikt så det räcker så kör du över din förmåga och behöver anpassa hastigheten därefter när du är bland medtrafikanter.

MEN, jag är väldigt skeptisk till bojsänkes påstående att man flyger över styret långt innan man låst framhjulet och att därmed låsa framhjulet är omöjligt. Det kan kanske stämma när man är tillräckligt van för att ha reflexerna att reglera bromsverkan... Min dotter (som inte än är tillräckligt van för att jag skulle släppa ut henne själv i trafiken) gjorde just detta på semestern med hyrcykeln. Hon är van vid cantibromsar, hade hyrcykel med skivbromsar som "nöp" mycket direktare. Torr asfalt, bromsade, framhjulet låste sig och cykeln framhjulssladdar, lägger sig ner och styret tar i marken, därefter fortsätter både hon och cykeln något halvvarv runt innan hon stannar med cykeln över sig. Hon (med mig som medskyldig) körde ju lite över hennes förmåga med den cykeln. Men hon undkom men ett litet skrapsår på hakan och ett på knät, utan hjälm (vem tusan kör utan hjälm förresten?) hade det säkerligen gått värre

Vurpade, några frågor?
Om du är uppvuxen med mekaniska fälgbromsar och övergår till hydrauliska kanske du kan fundera på hur många fingrar du har på bromshandtagen. De flesta sätter bromshandtagen för långt ut på styret, flytta dem så du kan ha ett pekfinger på varje, alternativt två fingrar om du känner stt det behövs.

image.jpg

Sen är det träna som gäller, lika mycket som om du sprang och skulle stanna på halt underlag så stupar du inte framåt för att du försöker sätta ned en fot. Hälarna ned, kroppen låg och bak.

image.jpg

Hur man gör efteråt vet jag dock inte! :) kebab kändes iaf som ett bra drag.

Vurpade, några frågor?
Man lär sig bromsa på alla underlag med tiden. Det är inte bromsarnas fel om man panikbromsar så man ramlar. Tvärtom farligt att åka med bromsar som inte tar ordentligt när det behövs.

Men jag tar till mig vurpkebab. Det var ett bra tips.

Vurpade, några frågor?
Hasse#7 skrev:
> Sänk farten i rörig miljö. Särskilt om du
> känner dig osäker. Förutom din egen säkerhet
> påverkar du även andras.

+1000

Träna på att bromsa i skogen och på folkfri asfaltssnutt.

Vurpade, några frågor?
Övning ger färdighet. Omöjligt att förklara ur man ska bromsa i olika miljöer och terräng, det kommer ju med en tids cyklande, det bara sitter där i ryggmärgen. Vet inte hur många värper man gjorde i början. Men nu blir det sällan någon. Även fast man pressar sig mer och mer på cykelrundorna.. ut och öva, öva, öva bara.

Vurpade, några frågor?
Ok!
Man kan se tre olika typer här.
Typ ett som nog nästan aldrig cyklat och som kommer med märkliga tips och påståeenden.
Jag lovar att jag på alla underlag kan få framhjulet att kasa, man bromsar alltid med båda bromsarna om man inte svänger.
Typ två som skriker troll om allt och alla.
Lägg ner jävla puckon!
Typ tre kommer med vettiga tips och man fattar att killen har sin cykel för att cykla på den.
Som någon skriver här träna, träna och träna lite till!

Vurpade, några frågor?
Normalt sätt så är det bra friktion även på våt asfalt enligt min erfarenhet men jag har varit med om att det varit snorhalt även när man varit ute och gått. Precis som att det är någon beläggning på asfalten som minskar friktionen. Jag har varit med om att det är nästan glashalt på sommaren.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270037-Nylagd-asfalt-regn-såpa/page2

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/nylagd-asfalt-och-regn-vid-mc-olyckor

http://happymtb.org/forum/read.php/1/917765/918349

Senast ändrad:
Vurpade, några frågor?
Scotty10 skrev:
> Ok!
> Man kan se tre olika typer här.
> Typ ett som nog nästan aldrig cyklat och som
> kommer med märkliga tips och påståeenden.
> Jag lovar att jag på alla underlag kan få
> framhjulet att kasa, man bromsar alltid med båda
> bromsarna om man inte svänger.
> Typ två som skriker troll om allt och alla.
> Lägg ner jävla puckon!
> Typ tre kommer med vettiga tips och man fattar att
> killen har sin cykel för att cykla på den.
> Som någon skriver här träna, träna och träna
> lite till!

Troll jr.

Vurpade, några frågor?
JPL skrev:
> Scotty10 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ok!
>
> Troll jr.

Pucko sr.

Vurpade, några frågor?
Scotty10 skrev:
> Ok!
> Man kan se tre olika typer här.
> Typ ett som nog nästan aldrig cyklat och som
> kommer med märkliga tips och påståeenden.
> Jag lovar att jag på alla underlag kan få
> framhjulet att kasa, man bromsar alltid med båda
> bromsarna om man inte svänger.
> Typ två som skriker troll om allt och alla.
> Lägg ner jävla puckon!
> Typ tre kommer med vettiga tips och man fattar att
> killen har sin cykel för att cykla på den.
> Som någon skriver här träna, träna och träna
> lite till!

+1000
Iblant tycker jag väldigt synd om en del trådskapare som bara vill ha hjälp, men istället bara blir hånade. För att vissa tycker frågan är dum.
När ska man fatta att det finns inga dumma frågor, bara jävligt dumma svar. Forumet är väl till för alla. Även nybörjarna. Har man inget att tillföra är det väl bara hålla käft

Vurpade, några frågor?
Helkama raisu skrev:
> 9 av 10 låser upp bromsarna i en paniksituation
> därav har moderna bilar och motorcyklar ABS, ergo
> cykla med omdöme.

Om du med det menar att det är svårt att träna sig till att bromsa bra i en paniksituation, håller jag helt med. Dock tror jag att man med hjälp av träning kan flytta fram gränserna för vad som är en paniksituation.
Men ja. Omdöme är bäst.

Vurpade, några frågor?
Om man sållar bort skräpsvaren, tycker jag att TS har fått många vettiga tips. Något som jag skulle vilja lägga till är att man gärna kan ligga kvar en stund och känna efter innan man studsar upp på fötterna efter en vurpa. Det kan dröja en stund innan man inser att man är skadad om chocken/adrenalinet har gjort sitt jobb. Det kan man även tänka på om man ska hjälpa någon annan som har gått i backen. Det är lätt att tro att man måste rycka upp den drabbade på fötter så gott som möjligt.
(Undantaget är förstås om man ligger på ett ställe där man riskerar att bli påkörd)

Vurpade, några frågor?
Skogsgubben skrev:
> Om man sållar bort skräpsvaren, tycker jag att
> TS har fått många vettiga tips. Något som jag
> skulle vilja lägga till är att man gärna kan
> ligga kvar en stund och känna efter innan man
> studsar upp på fötterna efter en vurpa. Det kan
> dröja en stund innan man inser att man är skadad
> om chocken/adrenalinet har gjort sitt jobb. Det
> kan man även tänka på om man ska hjälpa någon
> annan som har gått i backen. Det är lätt att
> tro att man måste rycka upp den drabbade på
> fötter så gott som möjligt.
> (Undantaget är förstås om man ligger på ett
> ställe där man riskerar att bli påkörd)

+1

I min glada ungdom drog jag iväg direkt efter en vurpa. Undersökte inte cykeln då det var pinsamt att vurpa. 15 meter senare brister ramen och jag går i backen igen - denna gången med ett sår som jag 30 år senare har ett synligt ärr av.

Ta det lugnt. Känn efter. Undersök cykeln innan du eventuellt fortsätter - något viktigt kan vara sönder i din kropp eller på din cykel.

Vurpade, några frågor?
För att få mer känsla i bromsandet så hjälper det att skruva(går att göra på många/alla hydraliska bromsar?) bromsarmen närmare handtaget. Detta gör det mycket enklare att bestämma hur mycket kraft du lägger via fingret(för mig iaf.) och du kan hålla fingrarna på bromsarmen oftare utan att bromsa. Detta kanske redan är gjort men om det inte är det tycker jag du ska testa.
Tack tack
Jonny out!

Vurpade, några frågor?
InlineOla skrev:
> Nä jag har inga frågor, någon annan kanske har.

Mnja, crazys hade ju en låghalt syster. Vad blev det av henne?

Vurpade, några frågor?
emmer skrev:
> InlineOla skrev:
> -----
> > Nä jag har inga frågor, någon annan kanske
> har.
>
> Mnja, crazys hade ju en låghalt syster. Vad blev
> det av henne?

Den historien haltar fortfarande, tills ett utjämnat svar inkommer, urbenat och klart.

Vurpade, några frågor?
crazys skrev:
> Panikbromsar i +20 km/h på
> blöt asfalt med både bak och frambroms, slirar
> och vurpar och fick en rejäl kyss. Det var
> jävligt halt och däcken jag har har stora
> "gummidubbar" för att klara lite lera.

Nu ska man komma ihåg att blöt asfalt inte alltid bara är blöt asfalt. Det kan vara oljespill, bensin/dieselspill, +ANNAT, samt olja och tjära/bindemedel från asfalten, så den kan bli väldigt hal när det dessutom är blött!

Att då som bojsänka skriver att "Man bromsar alltid fram på hårda underlag" och att "Du kan inte låsa framhjulet. Du flyger över styret långt innan det" är ju bara löjeväckande.

För övrigt bör TS ta det lite lugnare i trafiken, kebabställen brukar hålla öppna länge på kvällen...

Vurpade, några frågor?
Norrbotten skrev:
> Att då som bojsänka skriver att "Man bromsar
> alltid fram på hårda underlag" och att "Du kan
> inte låsa framhjulet. Du flyger över styret
> långt innan det" är ju bara löjeväckande.

Grundprincipen håller. Sedan finns det såklart en massa "men...".

Frambromsen stannar man med. Bakbromsen styr, lite som ett roder, åtminstone på lösa underlag ;)

Jag brukar bromsa lite med båda för att sprida slitaget men de gånger jag behöver nypa hårt märker jag ofta att bakhjulet bara släpper direkt till förmån för framhjulet där all vikt hamnar.

Vurpade, några frågor?
Rattnalle skrev:
> Norrbotten skrev:
> -----
> > Att då som bojsänka skriver att "Man bromsar
> > alltid fram på hårda underlag" och att "Du
> kan
> > inte låsa framhjulet. Du flyger över styret
> > långt innan det" är ju bara löjeväckande.
>
> Grundprincipen håller. Sedan finns det såklart
> en massa "men...".
>
> Frambromsen stannar man med. Bakbromsen styr, lite
> som ett roder, åtminstone på lösa underlag ;)
>
> Jag brukar bromsa lite med båda för att sprida
> slitaget men de gånger jag behöver nypa hårt
> märker jag ofta att bakhjulet bara släpper
> direkt till förmån för framhjulet där all vikt
> hamnar.

Jo precis. På både mc och cykel bromsar jag också med både F & B, men såklart genast med kraftigare dosering fram så fort kraftigare bromskraft som behövs. I början var det lite svårt att släppa efter på bak, men efter många mil och ett och annat bakhjulskast :) sitter det lixom i ryggmärgen numera.

Vurpade, några frågor?
Det sätter sig rätt fort i ryggmärgen vid skogscykling tycker jag. Att försöka bromsa bak när det går brant nedför är så bortkastat ur fartminskningssynpunkt att rätt teknik kommer naturligt.

Vurpade, några frågor?
Jag vurpade i nov...det var mitt eget fel...slog mig som fxxxn.

Men hur man ska agera med bromsarna...ja, är det panik så bromsar man hårt...och hoppas att det går bra. Man gör bara, och man vet att man inte ska låsa frambromsen.

Cykla med omdöme och försiktigt...ja, ja, shit happens ändå i Stockholm.

Vurpade, några frågor?
Totteman skrev:
> Jag vurpade i nov...det var mitt eget fel...slog
> mig som fxxxn.
>
> Men hur man ska agera med bromsarna...ja, är det
> panik så bromsar man hårt...och hoppas att det
> går bra. Man gör bara, och man vet att man inte
> ska låsa frambromsen.
>
> Cykla med omdöme och försiktigt...ja, ja, shit
> happens ändå i Stockholm.

Drillar man tillräckligt så sitter även panikbromsen i ryggmärgen.

Tillbaka
Topp