wahoo kadenssensor montering?

fytric

Medlem
Någon som vet om sensorn är riktningskänslig. Funkar inte att montera enligt anvisningarna. Hjulmagneten tar i.

Fredde

Bilagor

• DSC_0671.jpg
    DSC_0671.jpg
    67.6 KB · Besök: 31
Sätt magneten närmare navet o flytta sensorn bakåt. Går ju en lite bit iallafall om jag ser rätt. Vad händer om du vänder på den, dvs uppåned?

Senast ändrad:
Ramens form gör det omöjligt att flytta sensorn, ej heller upponer montering. Som bilden visar på julgus post funkar ej. Men tror den fungerar med "armen" upp.

Fredde

Bilagor

• DSC_0673.jpg
    DSC_0673.jpg
    68 KB · Besök: 20
Jag kan tillägga att den är känslig för att komma för långt bort.. min valde att jävlas innan jag förstod att den rubbats ur läge. Så fungerar den inte så beror det sannolikt på position. Den behöver coskå några varv för att vakna har jag märkt - en del gånger tar det extra lång tid. Det finns en app från wahoo till iPhone som testar sändaren - kan vara värt att veta innan man testar med ex trainerroad eller liknande.

Har två wahoo kadenssensorer och kan skriva under på att de kan jävlas ordentligt. Precis som julgus skriver så är avståndet jätteviktigt. Det finns små streck i plasten i både armen och "huvudet" som visar var centrum på respektive magnet ska passera. Vet inte om din variant med uppåtriktad arm funkar, men om du kan få den att lira korrekt så funkar den ju rimligen. Själv har jag alltid lyckats få den att funka med armen nedåtriktad, men det har varit pilligt ibland på vissa hojar.
Sensorn drar väldigt mycket batteri (åtminstone för mig). Se till att du har ett lager liggande eftersom den tvärdör utan förvarning.

Efter bara 20 timmar tog batteriet slut. Ersättningsbatteri är cr2032H och kostar ca 45.- /st. Köp och ha i reserv - trist att helt behöva avbryta ett pass....

julgus skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter bara 20 timmar tog batteriet slut.
> Ersättningsbatteri är cr2032H och kostar ca 45.-
> /st. Köp och ha i reserv - trist att helt behöva
> avbryta ett pass....

CR2032 kostar ju runt 16kr/st i lokala matbutiken, men dessa kanske skiljer sig från de som betecknas med 'H' på slutet?

Men kollar man kommentaren på Claes O så kanske det ligger något i det.. dvs dyrt att köpa billigt eftersom deras batteri tydligen inte håller måttet. Mina batterier köptes hos urmakare.

Det går att köpa starkare magneter på t.ex. Kjell och co som ökar den möjliga räckvidden mellan sensorn och magneten. Jag kör ett sådant fulmek på min cross. Jag ver inte om det räcker för dig, men det kan vara värt att testa.

Tillbaka
Topp