Watt i Strava?

Kewken

Medlem
Watt i Strava?
Nån som har koll på hur väl wattuppskattningen i Strava fungerar? Får ju ett värde men har ingen aning om hur adekvat värdet jag får är.

Watt i Strava?
Kewken sa:
Nån som har koll på hur väl wattuppskattningen i Strava fungerar? Får ju ett värde men har ingen aning om hur adekvat värdet jag får är.

Jag kan ge dig en siffra som antagligen är närmre sanningen, baserat på rena gissningar.

Men om du är ute och cyklar själv i ett segment i brant uppförsbacke, utan vind, och korrekt beskrivning av din och cykelns vikt så inbillar jag mig att det är en hyfsad uppskattning. Dvs, typ rätt värde +/- 20%.

Skulle du cykla i klunga, eller vara ute en blåsig dag, då kan värdet lätt variera med 200 watt.

Watt i Strava?
Cyklar du någon km, vänder och cyklar tillbaka samma väg med rimligt normal utrustning så gissar jag att Strava träffar skapligt rätt. Bäst är det förstås om det knappt blåser, men om det gör det så är det bäst med rak medvind/morvind.

Watt i Strava?
Urusel, minsta lilla variation i väder & vind & det blir absurda siffror. För någon månad sedan cyklade jag i ett kärr efter att det regnat oavbrutet i 2 dagar, geggan gick nästan upp till bromsskivorna & skorna vevades igenom geggan, skittungt i ett par kilometer, jobbigare än värsta uppförsbacken & jag lyckades knappt komma upp i ett par 3km/h, fick runt 20w i snitt på Strava trots det jobbigaste jag gjort, några dagar senare när det var snustort på samma ställe så gick det hålla +30km/h & då påstod Strava att jag snittade 240w trots att det var bara mycket enklare än när sträckan var ett kärr.

Samma när man kämpar i enorm motvind så man knappt kommer upp i 20km/h trots att det är mycket jobbigare än en vindstilla dag när man cyklar i 35.

Så rena fantasisiffror/glädjemätare.

Vill man ha någon form av i närheten av sanningen så får man nog skaffa sig vettiga pedaler för wattmätning

Senast ändrad:
Watt i Strava?
Om jag jämför mätt watt (Favero Assimo Uno) med Stravas uppskattade värde är det för några av mina turer följande: Gruppcykling 140 km 156W (mätt)/179W (Strava); Gruppcyckling 62 km 173W/199W; Solocykling 40 km 211W/228W; Solocykling 13 km 228W/237W.
Så Stravas uppskattade Watt-värde är i dessa fall ca 15% för högt vid gruppcykling och 4-8% för högt vid solocykling.

Watt i Strava?
porschepake sa:
Om jag jämför mätt watt (Favero Assimo Uno) med Stravas uppskattade värde är det för några av mina turer följande: Gruppcykling 140 km 156W (mätt)/179W (Strava); Gruppcyckling 62 km 173W/199W; Solocykling 40 km 211W/228W; Solocykling 13 km 228W/237W.
Så Stravas uppskattade Watt-värde är i dessa fall ca 15% för högt vid gruppcykling och 4-8% för högt vid solocykling.
Det var ju inte så illa pinkat ändå för att vara ett "uppskattat" värde ändå tycker jag. Men jao, som sagt, när väder/wind/underlag skiftar rejält från runda till runda så blir ju marginalerna mycket större

Watt i Strava?
Strava kan såklart inte bedöma om du cyklar själv eller i grupp, om du har dubbdäck eller bomullstuber et cetera - däremot kan man ganska träffsäkert räkna ut effekt om man klättrar brant-ish, långt-ish, långsamt-ish och jämnt-ish (och är man haj med kulramen kan man ju göra det själv). Då försvinner den svåra luftmotståndsmässiga delen och är bara mekanisk arbete i sin renaste form (baxa en viss mängd skit uppåt under en viss tidsrymd).

Watt i Strava?
Singular sa:
Strava kan såklart inte bedöma om du cyklar själv eller i grupp, om du har dubbdäck eller bomullstuber et cetera

Någon validering verkar Strava dock göra av utrustningen. Jag har många hundra mil registrerade på min lvg och har kört många segment minst 100 ggr. När jag i vintras körde samma sträckor med min gamla XC-MTB visade Strava effektvärden minst 100 W högre trots att farten var ca 10 km/h lägre. Strava kan omöjligt veta vad det är för sorts cykel då modellnamn ej nämns. Vikt är angiven för cykeln, men det skiljer 2 kg. Har ej ändrat min egen vikt i profilen.
Har frågat Strava supporten, men de kunde inte ge någon bra förklaring. De sa att effekten beräknas utifrån banprofil, fart och fordonets vikt, dvs riktigt grundläggande. Det verkar dock som Strava inkluderar betydligt fler variabler än så.

Watt i Strava?
ejma sa:
Singular sa:
Strava kan såklart inte bedöma om du cyklar själv eller i grupp, om du har dubbdäck eller bomullstuber et cetera

Någon validering verkar Strava dock göra av utrustningen. Jag har många hundra mil registrerade på min lvg och har kört många segment minst 100 ggr. När jag i vintras körde samma sträckor med min gamla XC-MTB visade Strava effektvärden minst 100 W högre trots att farten var ca 10 km/h lägre. Strava kan omöjligt veta vad det är för sorts cykel då modellnamn ej nämns. Vikt är angiven för cykeln, men det skiljer 2 kg. Har ej ändrat min egen vikt i profilen.
Har frågat Strava supporten, men de kunde inte ge någon bra förklaring. De sa att effekten beräknas utifrån banprofil, fart och fordonets vikt, dvs riktigt grundläggande. Det verkar dock som Strava inkluderar betydligt fler variabler än så.

Väljer man inte cykeltyp när man registrerar utrustning?

Watt i Strava?
bellasoda sa:
ejma sa:
Singular sa:

Precis, det ger helt olika effekt om jag har en "MTB" eller en "landsvägscykel" registrerad på samma pass. Antagligen görs en sammanvägd bedömning av ex position och rullmotstånd som faktor.

Watt i Strava?
Är man intresserad av W så är en effektmätare the shit. Tyvärr lite dyrt men finns mycket begagnat... Samt att dom sjunker väldigt lite i värde.

Watt i Strava?
Singular sa:
bellasoda sa:

Precis, det ger helt olika effekt om jag har en "MTB" eller en "landsvägscykel" registrerad på samma pass. Antagligen görs en sammanvägd bedömning av ex position och rullmotstånd som faktor.

Det är sant och jag har glömt detta. Kanske lägger de på en "terrängkoefficient" bara för att det är en MTB som blir lite knasig på asfalt?

Watt i Strava?
ejma sa:
Singular sa:
bellasoda sa:

Det är sant och jag har glömt detta. Kanske lägger de på en "terrängkoefficient" bara för att det är en MTB som blir lite knasig på asfalt?

Stämmer med mina erfarenheter iaf. Cyklar jag MTB med mycket transportsträckor blir det ofta helt absurda siffror. Nämnda 100W mer än motsvarande sträcka på racern är inte ovanligt.

Samtidigt känns det som om Strava tvärtom underskattar landsvägscyklingen för mig. Då jag inte har tillgång till effektmätare känns det åtminstone bra att intala sig själv det.

Watt i Strava?
Jag tycker de verkar som Strava är väldigt snål att ge watt på MTB och generös på landsväg
Jmf man genomsnittspuls på ett två timmars MTB pass då man lär så slut att MSN inte orkar duscha nämt man kommer hem så har men genomsnitts effekt 100watt
Har man kört ett midsoft tvåtimmars landsväg med låg snittpuls så har man man 175 Watt
Strava uppskattar min FTP till 200watt men jag har kört 2 timmars lvg med 205-220 watt?
Förklara de någon ⁉️

Watt i Strava?
Jag tycker de verkar som Strava är väldigt snål att ge watt på MTB och generös på landsväg
Jmf man genomsnittspuls på ett två timmars MTB pass då man lär så slut att MSN inte orkar duscha nämt man kommer hem så har men genomsnitts effekt 100watt
Har man kört ett midsoft tvåtimmars landsväg med låg snittpuls så har man man 175 Watt
Strava uppskattar min FTP till 200watt men jag har kört 2 timmars lvg med 205-220 watt?
Förklara de någon ⁉️
Siffrorna är medvetet usla för att stimmulera inköp av effekmätare?

Watt i Strava?
Nu ger jag inte mycket för Stravas watt, men att det är mycket lägre på mtb är inte så konstigt.
I regel har du ju mycket längre sträckor där man frihjular samt mer korta bursts.
På lvg så trampar man ju mer konstakt = högre genomsnittseffekt.

Watt i Strava?
Nu ger jag inte mycket för Stravas watt, men att det är mycket lägre på mtb är inte så konstigt.
I regel har du ju mycket längre sträckor där man frihjular samt mer korta bursts.
På lvg så trampar man ju mer konstakt = högre genomsnittseffekt.
Är det därför mtb folk är tjockare än landsvägsfolk?

Watt i Strava?

Den stämmer inte alls säger jag som kör med effektmätare. De felar ungefär såhär mycket: Seg backe med mtb = 300w med effektmätare och 90 enligt strava pga låg hastighet. På landsväg fungerar det lite bättre, men de utgår bara från hastighet och missar exempelvis vind och liknande. Men skiljer säkert bortåt 25%.

Watt i Strava?
1747410611379.webp

Nu förstår jag ju att uppskattad kraftmätning inte är någon exakt vetenskap och innehåller ett stort mått av hittepå, men ser era grafer också ut så här? Det här var ett pass där jag körde två varv på xc-slingan hemma med drickapauser på sammanlagt 53 sekunder, resten av tiden i rörelse. Det är lika mycket uppför som nedför men med tanke på att det går väldigt mycket långsammare uppför så är det ingen risk att jag spenderat halva tiden med att rulla.

Tillbaka
Topp