Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kewken sa:Nån som har koll på hur väl wattuppskattningen i Strava fungerar? Får ju ett värde men har ingen aning om hur adekvat värdet jag får är.
Det var ju inte så illa pinkat ändå för att vara ett "uppskattat" värde ändå tycker jag. Men jao, som sagt, när väder/wind/underlag skiftar rejält från runda till runda så blir ju marginalerna mycket störreporschepake sa:Om jag jämför mätt watt (Favero Assimo Uno) med Stravas uppskattade värde är det för några av mina turer följande: Gruppcykling 140 km 156W (mätt)/179W (Strava); Gruppcyckling 62 km 173W/199W; Solocykling 40 km 211W/228W; Solocykling 13 km 228W/237W.
Så Stravas uppskattade Watt-värde är i dessa fall ca 15% för högt vid gruppcykling och 4-8% för högt vid solocykling.
Singular sa:Strava kan såklart inte bedöma om du cyklar själv eller i grupp, om du har dubbdäck eller bomullstuber et cetera
ejma sa:Singular sa:Strava kan såklart inte bedöma om du cyklar själv eller i grupp, om du har dubbdäck eller bomullstuber et cetera
Någon validering verkar Strava dock göra av utrustningen. Jag har många hundra mil registrerade på min lvg och har kört många segment minst 100 ggr. När jag i vintras körde samma sträckor med min gamla XC-MTB visade Strava effektvärden minst 100 W högre trots att farten var ca 10 km/h lägre. Strava kan omöjligt veta vad det är för sorts cykel då modellnamn ej nämns. Vikt är angiven för cykeln, men det skiljer 2 kg. Har ej ändrat min egen vikt i profilen.
Har frågat Strava supporten, men de kunde inte ge någon bra förklaring. De sa att effekten beräknas utifrån banprofil, fart och fordonets vikt, dvs riktigt grundläggande. Det verkar dock som Strava inkluderar betydligt fler variabler än så.
bellasoda sa:ejma sa:Singular sa:Strava kan såklart inte bedöma om du cyklar själv eller i grupp, om du har dubbdäck eller bomullstuber et cetera
Någon validering verkar Strava dock göra av utrustningen. Jag har många hundra mil registrerade på min lvg och har kört många segment minst 100 ggr. När jag i vintras körde samma sträckor med min gamla XC-MTB visade Strava effektvärden minst 100 W högre trots att farten var ca 10 km/h lägre. Strava kan omöjligt veta vad det är för sorts cykel då modellnamn ej nämns. Vikt är angiven för cykeln, men det skiljer 2 kg. Har ej ändrat min egen vikt i profilen.
Har frågat Strava supporten, men de kunde inte ge någon bra förklaring. De sa att effekten beräknas utifrån banprofil, fart och fordonets vikt, dvs riktigt grundläggande. Det verkar dock som Strava inkluderar betydligt fler variabler än så.
Väljer man inte cykeltyp när man registrerar utrustning?
Singular sa:bellasoda sa:Väljer man inte cykeltyp när man registrerar utrustning?
Precis, det ger helt olika effekt om jag har en "MTB" eller en "landsvägscykel" registrerad på samma pass. Antagligen görs en sammanvägd bedömning av ex position och rullmotstånd som faktor.
ejma sa:Singular sa:bellasoda sa:Väljer man inte cykeltyp när man registrerar utrustning?
Precis, det ger helt olika effekt om jag har en "MTB" eller en "landsvägscykel" registrerad på samma pass. Antagligen görs en sammanvägd bedömning av ex position och rullmotstånd som faktor.
Det är sant och jag har glömt detta. Kanske lägger de på en "terrängkoefficient" bara för att det är en MTB som blir lite knasig på asfalt?
Jag tycker de verkar som Strava är väldigt snål att ge watt på MTB och generös på landsvägNågon validering verkar Strava dock göra av utrustningen. Jag har många hundra mil registrerade på min lvg och har kört många segment minst 100 ggr. När jag i vintras körde samma sträckor med min gamla XC-MTB visade Strava effektvärden minst 100 W högre trots att farten var ca 10 km/h lägre. Strava kan omöjligt veta vad det är för sorts cykel då modellnamn ej nämns. Vikt är angiven för cykeln, men det skiljer 2 kg. Har ej ändrat min egen vikt i profilen.
Siffrorna är medvetet usla för att stimmulera inköp av effekmätare?Jag tycker de verkar som Strava är väldigt snål att ge watt på MTB och generös på landsväg
Jmf man genomsnittspuls på ett två timmars MTB pass då man lär så slut att MSN inte orkar duscha nämt man kommer hem så har men genomsnitts effekt 100watt
Har man kört ett midsoft tvåtimmars landsväg med låg snittpuls så har man man 175 Watt
Strava uppskattar min FTP till 200watt men jag har kört 2 timmars lvg med 205-220 watt?
Förklara de någon![]()
Är det därför mtb folk är tjockare än landsvägsfolk?Nu ger jag inte mycket för Stravas watt, men att det är mycket lägre på mtb är inte så konstigt.
I regel har du ju mycket längre sträckor där man frihjular samt mer korta bursts.
På lvg så trampar man ju mer konstakt = högre genomsnittseffekt.
Nån som har koll på hur väl wattuppskattningen i Strava fungerar? Får ju ett värde men har ingen aning om hur adekvat värdet jag får är.