Wattmätare MTB - nödvändigt?

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Bakgrund: Styr min träning efter watt så ofta det går. Har en stagesarm på racer vilken också används på trainern. Om jag ej kör på den är det wattbike.

Aktuellt: beställt ett Quarq-vevparti till nya MTB:n. Börjat fundera om det är nåt användbart ändå. Har heldämpad hoj. Blir siffrorna nåt att styra efter? Går ju bort en del i dämpare etc. Väger dessutom 70 g mer än originalvevparti

Du kommer sannolikt att få mest nekande svar här som vanligt .
Tycket du gjort helt rätt om du även kör strukturerade pass på mtb .

Jag har på både racer och mtb numer för att kunna köra fortsatt strukturerat även när fokus blir mtb .
Förutsätter att man kör lättåkt så att man själv styr träningen .

M

hur påverkas watt talen av tex hopp och stökig terräng på mtb, kan de sortera ut det? är ju något som inte är något som behövs ta lika stor hänsyn till på lvg.

som jag ser det, visst kan du ibland ha fördel av det även på mtb, MEN inte lika som på lvg då man sällan trycker på lika konstant som på lvg. om vi inte pratar grusvägsrally då. Skulle vara för att analysera i efterskott, men som sagt, då måste man ju ta hänsyn till vilken terräng du kört. Viktaspekten skulle dock inte vara en avgörande faktor, 70 gram där, är inget du kommer märka när du hojar.

är ju min högst personliga åsikt.

Senast ändrad:
Funderar själv på att skaffa en stages vev till mtbn. Kör mest mtb och då tänker jag att på vissa pass skulle en effektmätare vara till nytta som tex backintervaller eller vanliga intervaller på grusvägar. I stök och bök är det av naturliga skäl svårare att se nyttan med effektmätare.

Jensen sa:
hur påverkas watt talen av tex hopp och stökig terräng på mtb, kan de sortera ut det? är ju något som inte är något som behövs ta lika stor hänsyn till på lvg

Ganska mycket. Slät terräng är watten i princip lika men i stök kommer energin att gå till att balansera och stå emot. Pumpar man fram så ser mätaren inte det. Man får jämföra över segmenten hur effekten påverkas med kondition och teknik. Väder spelar roll då man ändrar tekniken.

Blir jag inte trött i benen så kör jag lite intervaller på asfalten. Mina wattrekord är med mtb på asfalt...

Är oxå lite sugen på att skaffa ett. antar att den största nyttan utöver rena intervallträningar är att kunna analysera hur effektuttaget ser ut under en tävling till exempel. effektmätare är väl mest för träning och inte att kolla på under tävling. även på lvg. möjligtvis om du kör tempo eller någon form av soloutbrytning/längre stigningar. tror inte att mätvärdena påverkas nämnvärt av att de är mycket stök å bröt. Frågan är bara vad man ska ha för något. på min epic verkar de som en Stages vev inte passar :-(

Jag har kört med P2M-effektmätarvevar på MTBn några gånger men förutom det uppenbara - att det är högre variation på effekten i skogen så vet jag inte riktigt vad jag skulle med datat till

Ser inga som helst problem med att köra med effektmätare på MTB, det finns mångt mer att göra än att enbart mäta sina 5min/10min/20min.

Blir det stigar där man inte trampar så mycket så är det mer lägligt att kolla NP.

Det är ju inte så att du kan ligga och köra efter effekten utan blir mer ett redskap att analysera efter passen, eller under körning på grusväg/asfalt vid träning.

Jag har mätare, P2max, på min MTB.

Ser en fördel att ha mätaren i slutet av långloppen. När orken börjar tryta kan det vara en liten motivationshöjare att stoppa medeleffekten från att droppa. I regel är det hög effekt i början av loppen för att dala ju närmre mål.

Att sen kunna köra rena intervaller på någon grusväg är ju heller inte fel i träningssynpunkt.

Effektmätare är ett bra hjälpmedel när man kör intervaller på trainer eller asfalt. Förstår inte riktigt poängen med att ha det på en mtb i skogen.

NLC sa:
Jag har kört med P2M-effektmätarvevar på MTBn några gånger men förutom det uppenbara - att det är högre variation på effekten i skogen så vet jag inte riktigt vad jag skulle med datat till
Måste till rätt mycket dator i veven för att se skillnad på vad som är trampeffekt och vad som är moment från att man står och rullar ner en stig väl?

Imponerad av er ekonomi .
Jag kör samma mtb på träning , och kör då samma intervaller som i trainer eller lvg eller whatever , som när jag kör lopp .
Mitt tips till er som dampar på att det inte behövs på lopp är att bara ha det på träningsmtb:n .
Jag har ingen effektmätning framme på lopp heller.

KJS sa:
Ser inga som helst problem med att köra med effektmätare på MTB, det finns mångt mer att göra än att enbart mäta sina 5min/10min/20min.

Blir det stigar där man inte trampar så mycket så är det mer lägligt att kolla NP.

Det är ju inte så att du kan ligga och köra efter effekten utan blir mer ett redskap att analysera efter passen, eller under körning på grusväg/asfalt vid träning.

En fråga från en nyfiken. Kollar du då watt mot en karta? När du analyserar.

Lingon sa:
Effektmätare är ett bra hjälpmedel när man kör intervaller på trainer eller asfalt. Förstår inte riktigt poängen med att ha det på en mtb i skogen.

Ja, och då gäller det att hålla rullen. Oavsett vad eventuell effektmätare säger.

Om man bara använder den för att styra fart eller effekten på intervaller så visst, men i det första så är det väl bara olika former av tempo man har behov av det. Men det finns ju betydligt mer att analysera utifrån värdena man får.

Har du testat?

Jensen sa:

På samma sätt som jag gör på lvg, men tittar mer på NP, VI, IF, TSS och tid jag spenderat i olika zoner. Bara för att man inte får fram 5-10-20m effektprofil att skryta med på internet efter varje pass så förlorar man ju inte behovet.

Har man kört en hel del och kan tex gå tillbaka och titta på varför man blev avhängd, vad hände innan, vad saknade jag. Vad är en styrka och vad behöver man försöka träna på.

Sedan är det väl så att många som kör MTB även tränar en hel del på grusväg eller i backar där skillnaden mot LVG blir minimal.

emmer sa:
NLC sa:
Måste till rätt mycket dator i veven för att se skillnad på vad som är trampeffekt och vad som är moment från att man står och rullar ner en stig väl?

Är kadensen 0 kan de skaka å hoppa hur mycket som helst utan du producerar några watt. Annars skulle de ju räcka med att bara stå på pedalerna för att mätaren skulle visa watt även på en jämn å fin landsväg.

Primärt är det ju för träning men jag är jag nyfiken på hur mkt mer jag pressar mig på tävling också. På Vasan kan jag tänka mig att den kan hjälpa, om det är lämpligt att göra en utbrytning eller ta in en klunga etc.

Lingon sa:
pero02 sa:
Lingon sa:
Många MTB lopp har en stor ingrediens av tempoåkande på grusväg.
Ja, och då gäller det att hålla rullen. Oavsett vad eventuell effektmätare säger.
Kan vara så att du är den som ligger först och drar packet, då är mätaren till bra hjälp.

Har man råd så varför inte, det är ju en materialsport! Sen kan man ju ifrågasätta när ni har tid att stirra på Watt under MTB-tävlingar, men å andra sidan skulle det förklara en och annan vurpa jag sett i klungan :)

KJS sa:
Jensen sa:

På samma sätt som jag gör på lvg, men tittar mer på NP, VI, IF, TSS och tid jag spenderat i olika zoner. Bara för att man inte får fram 5-10-20m effektprofil att skryta med på internet efter varje pass så förlorar man ju inte behovet.

Har man kört en hel del och kan tex gå tillbaka och titta på varför man blev avhängd, vad hände innan, vad saknade jag. Vad är en styrka och vad behöver man försöka träna på.

Sedan är det väl så att många som kör MTB även tränar en hel del på grusväg eller i backar där skillnaden mot LVG blir minimal.

Tänkte bara att det skulle bli svårt att jämföra mellan gångerna man kör då det är så mycket som påverkar hur effekten blir ut. Om man kör skog vill säga. Typ Vasan kan jag förstå.

Misstolka mig inte, tycker det är klart intressant. Undrade bara om nyttan verkligen är lika som på landsväg. Om man får ut lika mycket av den på mtb.
Men har man pengarna så varför inte. Även om det känns som många andra saker jag personligen skulle lägga pengar på före. Men priserna sjunker ju

Senast ändrad:
Tänkte bara att det skulle bli svårt att jämföra mellan gångerna man kör då det är så mycket som påverkar hur effekten blir ut. Om man kör skog vill säga. Typ Vasan kan jag förstå.

Misstolka mig inte, tycker det är klart intressant. Undrade bara om nyttan verkligen är lika som på landsväg. Om man får ut lika mycket av den på mtb.
Men har man pengarna så varför inte. Även om det känns som många andra saker jag personligen skulle lägga pengar på före. Men priserna sjunker ju[/quote]

Vad är de du menar skulle bli så väldigt olika ? Vad är de som skulle påverka så mycket som skulle göra informationen mindre korrekt eller informativ. Man får väl förutsätta att de är svetto-mtb (xco xcm xce..) som avses.

och sen kan man fråga sig hur mycket kollar man på sina wattsiffror under ett gp-lopp eller för den delen när man ligger i klungan på ett linjelopp? och i så fall till vilken nytta...

För att svara på TS ursprungliga fråga. Nej de är inte nödvändigt, det går att cykla utan på samma sett som de går att klara sig utan på lvg. Men en effektmätare kan vara ytterligare ett hjälpmedel för att göra din träning effektivare och roligare/intressantare.

Har läst och kan tänka mig att jämföra med sig själv inför återkommande lopp var man har styrkor och svagheter. Nedför, uppför, stöket platten utbrytningar mm. Som att köra fortare med mindre effort som tecken på bättre teknik taktik etc. Effektprofilen inom MTB är spridd över flera zoner i större utsträckning.

I hurdan terräng kör man när man vill ha effektmätare på en mtb? Klungor? Alltså var kör ni?
Jag skulle förstå på en cx om man kör grusvägar och Vasan men i riktig xcm, xco och dylikt så har jag svårt att se nyttan med effektmätare. Värdena skulle inte vara det minsta pålitliga och vem har tid att följa med sådan mätare när man ligger 110% under hela loppet.
Däremot på landsvägshojen värderar jag effektmätaren väldigt högt.

sivan sa:

Men har man pengarna så varför inte. Även om det känns som många andra saker jag personligen skulle lägga pengar på före. Men priserna sjunker ju

Vad är de du menar skulle bli så väldigt olika ? Vad är de som skulle påverka så mycket som skulle göra informationen mindre korrekt eller informativ. Man får väl förutsätta att de är svetto-mtb (xco xcm xce..) som avses.

och sen kan man fråga sig hur mycket kollar man på sina wattsiffror under ett gp-lopp eller för den delen när man ligger i klungan på ett linjelopp? och i så fall till vilken nytta...

För att svara på TS ursprungliga fråga. Nej de är inte nödvändigt, det går att cykla utan på samma sett som de går att klara sig utan på lvg. Men en effektmätare kan vara ytterligare ett hjälpmedel för att göra din träning effektivare och roligare/intressantare.[/quote]

Vad jag menar är att ens turer man se väldigt olika ut. Men tänker säkert helt fel. Var även lite nyfiken hur den reagerade i terräng då jag hört om att vissa har problem med "spikar" vid stök

Jensen sa:
Vad jag menar är att ens turer man se väldigt olika ut. Men tänker säkert helt fel. Var även lite nyfiken hur den reagerade i terräng då jag hört om att vissa har problem med "spikar" vid stök

Mätare som sitter i vevarmen har troligen spikar i stök då den mäter vevarmens flex och kadensmätaren är en accelerometer. Om det studsar mycket så flexar vevarmen samtidigt som accelerometern ger "kadens".

Spindelmonterade vevpartier med accelerometer har minimalt av detta problem, eller inget alls. Trampar man när cykeln studsar runt så kan det ge spikar precis som landsväg. Min P2M ger spikar på 180-250 kadens med 0watt men då kör jag ju plattisar som inte går att trampa med i stök.

Magnetbaserad kadensmätning så är det inget alls. Tråkigt att Quarq plockat bort alternativet att kunna köra magnet.

aland33 sa:
I hurdan terräng kör man när man vill ha effektmätare på en mtb? Klungor? Alltså var kör ni?
Jag skulle förstå på en cx om man kör grusvägar och Vasan men i riktig xcm, xco och dylikt så har jag svårt att se nyttan med effektmätare. Värdena skulle inte vara det minsta pålitliga och vem har tid att följa med sådan mätare när man ligger 110% under hela loppet.
Däremot på landsvägshojen värderar jag effektmätaren väldigt högt.

Jag som jag skrev ovan funderar på att skaffa mig ett par stages vevar av den anledningen att jag främst kör på Mtbn och det innebär att passen blir väldigt olika, allt från långa grusvägspass med eller utan inslag av intervaller till tekniska stigar, dvs typisk långlopps karaktär. De passen jag mestadels kör på grusvägar så tror jag att en effektmätare skulle vara ett bra hjälpmedel, framför allt om man vill köra lite strukturerade intervaller på samma sätt som de är det vid landsvägsåkning.

Att stirra sig blind på effektmätaren under lopp tror jag inte många gör oavsett om det gäller mtb eller landsvägslopp, men jag kan ha fel. Det har hänt förut...

Dr_Rydell sa:
https://www.quarq.com/store/item/1771/

Det är det där vevpartiet. Finns det bättre alternativ till hojen? Det blir ju ett vevparti över som jag får sälja separat, det är en liten nackdel.

Jag kör P2M som är ett alternativ till Quarq. Jag gillar inte P2M för att hittills har kvalitén på vevlagrerna varit undermåligt och att bulten som håller fast mätaren har lossnat några gånger vilket nött ut fattningen mellan mätare och vevparti. Jag kan inte byta batteri utan att lossa vevpartiet då jag kör taco på min cykel. Byta batteri i skogen är bara att glömma.

Quarq däremot har batteri som går att byta lätt, mätaren sitter fast med 8st skruvar som enligt mig är en bättre lösning. Hade gärna haft Quarq men finns tyvärr inte i aluminium. Har man med sig extrabatteri går det lätt att byta snabbt när batteriet är slut.

Jimmieboy sa:
Hade ju gillat att analysera wattdatan efteråt iofs.

Här är ett exempel på min cykling i skogen uppför en halvteknisk stig uppför med jobbiga branta 2-4m klättringar och ett dropp. Hög puls, låga watt och på känsla. Det är kul att sitta och sucka åt sig själv.

watt.jpg

Tillbaka
Topp