Wattmätare, vilken?

Philan

Aktiv medlem
Wattmätare, vilken?
Efter att ha köpt en trainer inser jag värdet av att hålla koll på watten och har därför börjat sukta efter en wattmätare. Frågan är vilken som passar mig bäst?
Jag har två cyklar som jag vill kunna flytta den mellan. Båda i nuläget med Shimano vevparti och pedaler. Initialt var jag sugen på Vector 3, men jag vet inte om jag vill byta till Lookklossar?
Alternativet är vevpartiwattmätare (häftigt ord!), dock kör jag olika klingor, 52-36 och 50-34, på de båda cyklarna, vilket blir ett jobbigt.

Finns det andra alternativ? Är Look OK att använda eller kommer jag sprängas?

Kanske köra stages med bara ensidigt...?

Senast ändrad:
Wattmätare, vilken?
Det sägs att Vector 3 inte längre har problemen med åtdragningsmoment som tidigare versioner, så då borde de vara i paritet med Powertap P1. Enligt en tråd på google-gruppen "Wattage" så verkar det som om många haft kvalitetsproblem med P1:orna, men det är ju svårt att bilda sig en bra bild över hur vanligt det är med problem från internetforum etc.

Jag har kört Quarq CinQo sedan 2010, och det har alltid fungerat problemfritt. Men jag tror nog att nästa blir pedalbaserat just för enkelheten att flytta mellan cyklar oavsett vevlagerstandard etc.

Wattmätare, vilken?
Nybliven ägare, (idag faktiskt), till Quark vevparti så är planen att LBS chefsmekaniker flyttar det mellan min CX och rejser och då max 2 gånger per år. Vet inte om det är smart, men det låter ju bra...

Wattmätare, vilken?
IngvarW sa:
Nybliven ägare, (idag faktiskt), till Quark vevparti så är planen att LBS chefsmekaniker flyttar det mellan min CX och rejser och då max 2 gånger per år. Vet inte om det är smart, men det låter ju bra...

Bra, då kan du be denna att pumpa däcken och smörja kedjan också.

Skämt åsido, att flytta vevparti mellan cyklar är en grej man bör kunna rodda själv om man är så seriös att man lägger 5-10k på effektmätare. Det är inte det svåraste man kan göra på en cykel, ligger ngnstans mellan att laga punka och justera en bakväxel.

Wattmätare, vilken?
Språkpolisen har väl semester numer, men det heter faktiskt effektmätare.

I sak är det mycket en fråga om behov, tycke och smak. Men frågar man på ett forum kommer man garanterat få svaret att den modell användarna själva har är att föredra =) Jag gillar vevpartibaserad mätning eftersom det inte begränsar mig i pedalval och därmed både kan köra med LVG- och MTB-skor. Har haft två navbaserade mätare men där är man begränsad av bakaxeltyp och bromssystem förutom det uppenbara att det blir med en specifik fälg.

Wattmätare, vilken?
Har Powertap P1 och är nöjd med dem. Hade Polar Keo Power innan som var klart bökigare att flytta runt även om det tog max 10min när man väl lärt sig. Dock var de krångligare att komma i jämfört med P1:orna. Har nu vant mig så vid dem att Shimanos klossar kändes krångliga när jag körde med dem på min Cx innan jag fick SPD-pedaler+skor.

Wattmätare, vilken?
Jag har precis köpt enkelsidiga varianten av "Favero assioma". funkar jättebra och upplever att look klossarna känns minst lika bra som shimano iaf.

Såhär i efterhand är jag mest bara missnöjd med att jag inte köpte dubbelsidigt, även om det funkar bra med bara vänster också.
Kolla på FSA powebox vevparti. verkar grymt prisvärt. eller varför inte nya power2max ng eco?

det som blir jobbigt då är ju såklart att du har olika stora chainrings förstås.

Det absolut smidigaste för dig måste ju vara antingen P1or, favero assioma eller vector 3. Det går inte att slå pedaler i dess enkelhet när det gäller att flytta mellan cyklar.

Senast ändrad:
Wattmätare, vilken?
Japp! Pedaler får det bli, bara att äska pengar. Tack för er input!

I enlighet med språkpolisen ska jag i framtiden använda ordet effektmätare. :)

Wattmätare, vilken?
Jag blev övertygad om vevparti för att byta mellan två cyklar. Jag blev nöjd med det rådet. Om du verkligen måste ha olika drev blir det jobbigare men annars så tar det under fem minuter att flytta vevparti mellan cyklar.

Wattmätare, vilken?
NLC sa:

Min tumstock, amperemeter, och voltmeter säger att de inte bryr sig om den regeln :) Från kökslådan mumlas det om att kryddmåttet, dl-måttet, matskeden och de andra också mest skulle bli förvirrade om de alla blev volymmätare...

Wattmätare, vilken?
Botis sa:
Det sägs att Vector 3 inte längre har problemen med åtdragningsmoment som tidigare versioner, så då borde de vara i paritet med Powertap P1. Enligt en tråd på google-gruppen "Wattage" så verkar det som om många haft kvalitetsproblem med P1:orna, men det är ju svårt att bilda sig en bra bild över hur vanligt det är med problem från internetforum etc.

Jag har kört Quarq CinQo sedan 2010, och det har alltid fungerat problemfritt. Men jag tror nog att nästa blir pedalbaserat just för enkelheten att flytta mellan cyklar oavsett vevlagerstandard etc.

Ska man tro dcrainmaker dom hade en shotout mellan P1, vector 3 och senaste favero pedalerna så ska problemen med P1 vara åtgärdade. Men att P1 ändå typ hamnade sist, inte för att de är dåliga. Utan för att de börjar bli till åren så att säga jämfört med de andra två men kostar lika mycket

Wattmätare, vilken?
earnstrom sa:
NLC sa:

Min tumstock, amperemeter, och voltmeter säger att de inte bryr sig om den regeln :) Från kökslådan mumlas det om att kryddmåttet, dl-måttet, matskeden och de andra också mest skulle bli förvirrade om de alla blev volymmätare...

Förvisso men då hoppas jag att du också har en kW-mätare att komplettera den vanliga wattmätaren när du tränar sprinter ;-)

Mått är inte samma sak som en mätare i min vokabulär så för attiraljerna i kökslådan ser jag inte riktigt analogin men för de i meklådan håller jag mig till den mer funktionella multimetern.

Wattmätare, vilken?
Jensen sa:
Botis sa:

Ska man tro dcrainmaker dom hade en shotout mellan P1, vector 3 och senaste favero pedalerna så ska problemen med P1 vara åtgärdade. Men att P1 ändå typ hamnade sist, inte för att de är dåliga. Utan för att de börjar bli till åren så att säga jämfört med de andra två men kostar lika mycket

Ja det är väl det tråkiga med CycleOps/Saris är IMHO att de inte ger åldrande produkter en mer rättvisande prisbild, kanske för att marginalerna per såld enhet är låga. PT-naven var lysande exempel på detta där gamla Elite/Pro+ låg kvar hyggligt högt i pris även när de själva lanserat en mycket bättre produkt i G3.

Wattmätare, vilken?
NLC sa:
earnstrom sa:
NLC sa:

Förvisso men då hoppas jag att du också har en kW-mätare att komplettera den vanliga wattmätaren när du tränar sprinter ;-)

Mått är inte samma sak som en mätare i min vokabulär så för attiraljerna i kökslådan ser jag inte riktigt analogin men för de i meklådan håller jag mig till den mer funktionella multimetern.

Min poäng är väl att om folk kallar det för wattmätare så är det en wattmätare, språk funkar så, och det är inte direkt fel (vilket det tex hade varit om folk kallat det kraftmätare eller joule-mätare). Och hur vet du att multi i multimeter står för ström och spänning och inte ampere och volt? ;)

Wattmätare, vilken?
earnstrom sa:
NLC sa:
earnstrom sa:
NLC sa:

Min poäng är väl att om folk kallar det för wattmätare så är det en wattmätare, språk funkar så, och det är inte direkt fel (vilket det tex hade varit om folk kallat det kraftmätare eller joule-mätare). Och hur vet du att multi i multimeter står för ström och spänning och inte ampere och volt? ;)

Jo jag inser också att språkbruk är ett "numbers game" men samtidigt skär det i öronen på mig med ordet wattmätare...

Mem om jag kan dra ett strå till stacken för att hålla till storheten och inte enheten så gör jag det ;-)

Wattmätare, vilken?
Milamber sa:
Jag har precis köpt enkelsidiga varianten av "Favero assioma". funkar jättebra och upplever att look klossarna känns minst lika bra som shimano iaf.

Såhär i efterhand är jag mest bara missnöjd med att jag inte köpte dubbelsidigt, även om det funkar bra med bara vänster också.
Kolla på FSA powebox vevparti. verkar grymt prisvärt. eller varför inte nya power2max ng eco?

det som blir jobbigt då är ju såklart att du har olika stora chainrings förstås.

Det absolut smidigaste för dig måste ju vara antingen P1or, favero assioma eller vector 3. Det går inte att slå pedaler i dess enkelhet när det gäller att flytta mellan cyklar.

Efter att det nu gått en månad sedan jag köpte nya hjul är jag på jakt efter lite effektmätning :) Är egentligen mest sugen på Vector 3 men eftersom de inte verkar gå att få tag på tror jag det lutar mot Assioma istället. Jag är dock lite halvsnål så jag tänkte mig ett par Uno och är lite nyfiken på vad du saknar med enkelsidig mätning?

Wattmätare, vilken?
r72 sa:
Efter att det nu gått en månad sedan jag köpte nya hjul är jag på jakt efter lite effektmätning :) Är egentligen mest sugen på Vector 3 men eftersom de inte verkar gå att få tag på tror jag det lutar mot Assioma istället. Jag är dock lite halvsnål så jag tänkte mig ett par Uno och är lite nyfiken på vad du saknar med enkelsidig mätning?

Det andra benets effekt kanske?

Wattmätare, vilken?
Enkelsidog är en gissningslek. Köp något som mäter din totala kraft. Jag hade köpt powertap p1. Kommer nog göra det då jag vill ha mätning på tempocykeln samt monarken.

Wattmätare, vilken?
landen sa:
Enkelsidog är en gissningslek. Köp något som mäter din totala kraft. Jag hade köpt powertap p1. Kommer nog göra det då jag vill ha mätning på tempocykeln samt monarken.

Två i bekantskapskretsen har såna och har haft stora problem med hackig och inkomplett mätning. Funkar ibland, ofta inte. Vid reklamation tar det lång tid att få svar från företaget och i ena fallet är det fortfarande olöst efter mer än ett halvår. Kanske är det bättre i senare versioner. Kanske hade de båda otur. Men en liten varning i alla fall.

Wattmätare, vilken?
Har P1 och de funkar fint. De har dock problem med batteriluckan, nu verkar de vara inne på version 3 av luckan. Har bytt dem på reklamation efter att de tappat kontakten kortvarigt vid träning (men givetvis alltid vid intervallträning när de betyder som mest). De nya har fungerat utmärkt i tre månader, inte ett enda bortfall har jag kunnat se. Hade jag köpt nu hade jag nog valt Garmin Vector 3 eftersom de är de snyggaste, det förutsatt att de problem de verkar ha haft med batteriluckan är löst.

Wattmätare, vilken?
Körde 20 min max med mina Favero som mäter båda benen, 308 watt i hettan NP 321.
Samma som i vintras på trainern, inser att det är effektivare att banta.
Får ladda dom en ggr i månaden men å andra sidan så blinkar dom när man cyklar tycker det är lite coolt.

Wattmätare, vilken?
Lånar tråden lite. Cyklar mest mtb (giant Anthem med XT-vev), men är sugen på en effektmätare till min lvg som sitter i trainern och används till kontrollerade intervaller utomhus sommartid. Det är en Trek Domane med 105-vev.

Det verkar drälla av stages på köp och sälj. Känns ganska vettigt. Kommer det att lira om jag skulle vilja flytta över den tillfälligt till min mtb? Är vevaxlarna lika långa?

Ett problem är ju att jag har 175mm på mtb och 172,5mm men det går ju att lösa. Eller är det bättre att satsa på ett vevparti med effektmätning som går att flytta tillfälligt?

Inte så sugen på pedaler då lvg'n har lågt BB..

Vad tror ni?

Wattmätare, vilken?
Du kommer nog ha svårt att flytta vevparti eller pedaler från mtb till lvg, olika standarder. Som du själv skriver är vevarmslängden viktigt och måste självfallet vara samma. Jag hade nog haft watt-mätning på den cykel jag använt mest eller snarast den jag körde mest strukturerad träning på. Om det är lika på båda hade jag nog satsat på lvg eftersom wattmätning i skogen har ett lite mer begränsat användningsområde enligt mig.

Sen hade jag inte valt Stages utan tagit något som mäter bägge benen men det är svårare att få tag på begagnat (typ vevarmsmätning/pedaler/nav).

Wattmätare, vilken?
Stages funkar utmärkt på trainer tycker jag, och även till landsväg. Att den bara mäter ena sidan ser jag inte som ett jätteproblem i de fallen. Jag har kört både racer och monark med stages.

Det kan bli problem att flytta mellan mtb och lvg då även tjocklek på veven samt q-faktor kan skilja. Går säkert att lösa med lite olika spacers om man verkligen vill. Dock tycker jag att stages funkar uselt när man kör i skogen. Det blir ofta effektspikar när man stannar och stoppar mycket, samt kör utför. Då skulle jag mycket hellre ha t.ex. p2m eller quarq. De är mer robusta och mätning i spindeln innebär att ev. ojämnjet mellan benen inte påverkar totaleffekten

Wattmätare, vilken?
IMHO är det tveksamt värde i att ha effektmätare på MTB om man kör mer stig än grusväg, ju stökigare terräng desto mer arbete görs av resten av kroppen samt att man ändå behöver frihjula för ofta för att effektsnittet ska bli i en viss zon. För att kolla hur mycket (eller lite) man tog i i en särskild backe eller hur många 0-värden man har så kan jag se en poäng, men den blir rätt dyr.

Wattmätare, vilken?
Åter igen, enkelsidig mätning är och förblir en gissningslek. Idag kostar Quarq och billigaste p2m inget i jämförelse med bara några år sedan, köp något som mäter din totala kraft! Det är värt de extra 2k eller vad det blir.

Wattmätare, vilken?
Jag gissar att du kan köra med 172,5 mm på ena sidan och 175 mm på andra utan problem och utan att du ens lägger märke till det om du inte vet om det.

Wattmätare, vilken?
Mina ynka 5 cent i frågan.

Köpte en Quarq Dzero aluvev och satte på min CX som jag även använder i trainern inomhus på vintern.

Hade 170mm vev tidigare men hos Mantel så fanns bara 172,5mm & 175mm och jag valde 172,5.
Märker noll och ingen skillnad på 170 & 172,5... Kanske är jag alltför kass för att känna skillnad? ;-)

Är iaf helnöjd med denna :-D

Wattmätare, vilken?
Jag tror som ni att nyttan är störst på lvg. I skogen är det så mycket annat att titta på samt frihjulande titt som tätt. Tävlar lite i XC men på gubbnivå och känner inget behov i skogen. Däremot för strukturerade intervaller på lvg känns det användbart.

Kanske bara ska släppa tanken på att ha möjligheten att köra med effektmätning på mtb och skaffa en dedikerad lösning till lvg istället. Stages lockade för att det ju borde funka ganska smidigt att flytta i teorin. Men hur ofta kommer det hända...

Quarq Dzero ser ut som ett bra alternativ. Ska se över budgeten.. Drar med sig vevlagerbyte med. 2k verkar vara prisskillnaden mellan beg stages och ny quarq Dzero.. Ändå inte så farligt.

Wattmätare, vilken?
Om någon missat att nämna det så finns Powertap P1 till vrakpris hos de flesta nu i samband med utförsäljning.

När det kommer till MTB och effekt så har jag det på alla mina MTB-cyklar. Tycker personligen datan är mycket intressant och kanske främst min egen utveckling då jag är relativt ny och i princip helt grön i tävlingssammanhang. Så om ett par år kan det vara kul att se hur man utvecklats.

Tillbaka
Topp