Wattmätare vs gps-approximation

Lillgammal

Aktiv medlem
Har någon mätt skillnaden mellan dessa två beräkningssätt?
Wattmätare i vevarmen mäter ju effekten du applicerar på cykeln genom pedalen, medan wattmätning från GPS (derivatan av energimätningen) mäter effekten som driver cykeln framåt.

Tänker jag fel nu om (i en ideell värld) så ska detta förhållande gälla:
Wattmätare i vevarm = GPS-approximation * verkningsgradsfaktor

Där GPS-approximationen ges som total energi (E) producerad under åket, dividerad på åktiden (t).
Där E = m*v^2 + mgh
där m = kombinerad massa som transporteras (cyklist + cykel + utrustning), g = tyngdkraftskonstanten, h = total höjdklättring, v = hastighet

så vi får E/t = W (per definition) = (m*v^2 + mgh)/t = GPS-approximation av Watt

Där verkningsgradsfaktorn är "energispillet" som inte används för att driva cykeln framåt, dvs saker som shockabsorption i ramen, kedjetöjning, däckkompression osv. Så verkningsgradsfaktorn är förmodligen >1
Hade varit intressant att höra ifall någon gjort ett test för att se hur stor skillnad det rör sig mellan den watt man får fram via ex. Strava vs den man får genom en dedikerad wattmätare som en Garmin eller så. Någon matematiskt lagd som kanske har testat här på forumet?

Bara så här utan att fundera allt för mycket så har du nog ett tiotal mätfel och approximationer som påverkar beräknad effekt.
Bara en son sak som om det blåser 25m/s med eller mot är ju inte med alls i beräkningen.

eketjall sa:
Bara så här utan att fundera allt för mycket så har du nog ett tiotal mätfel och approximationer som påverkar beräknad effekt.
Bara en son sak som om det blåser 25m/s med eller mot är ju inte med alls i beräkningen.

Räcker nog med ett par m/s för att det ska bli riktigt fel. Dessutom lufttemperatur, väglag samt luftfuktighet. Tänk dimma tex. Det är segt. Sen har vi ju det där med kläder också, och hur du sitter på cykeln, och tryck i däcken +ANNAT!

eketjall sa:

Just därför frågade jag om ifall någon har mätt skillnaden, dvs kört med båda mätningarna på ett par rundor och sett hur stor skillnaden är.

Beräkningen är ju endast en extremt simpel approximation, men den kan göras ganska exakt med lite dimensionsanalys (inför variabler för luftmotstånd, friktionskoefficient för väglag osv). Poängen med den simpla modellen är att jag misstänker att den utgör grunden för GPS-approximationens beräkningar, då datan som insamlas verkar vara massa, sträcka, tid och höjdskillnader.

Lillgammal sa:
eketjall sa:

Just därför frågade jag om ifall någon har mätt skillnaden, dvs kört med båda mätningarna på ett par rundor och sett hur stor skillnaden är.

Beräkningen är ju endast en extremt simpel approximation, men den kan göras ganska exakt med lite dimensionsanalys (inför variabler för luftmotstånd, friktionskoefficient för väglag osv). Poängen med den simpla modellen är att jag misstänker att den utgör grunden för GPS-approximationens beräkningar, då datan som insamlas verkar vara massa, sträcka, tid och höjdskillnader.
Utan att att mäta kan jag säga att skillnaderna kommer att variera från att approximationen ger oändligt för hög effekt (tex när man rullar utför) till att approximationen ger oändligt för låg effekt (tex när gpsen får för sig att man står still men inte gör det).

Senast ändrad:
Det är väl bara att gå in på strava å kolla på något segment där de är en "blixt" bakom siffrorna och sen gå in på den specifika rundan.
Där står de ju uppskattad effekt och vad effektmätaren gav.

eketjall sa:
Utan att att mäta kan jag säga att skillnaderna kommer att variera från att approximationen ger oändligt för hög effekt (tex när man rullar utför) till att approximationen ger oändligt för låg effekt (tex när gpsen får för sig att man står still men inte gör det).

GPS kan väl även mäta höjdskillnader såvitt jag vet?

Förutom det så finns det ju problem vid gruppcykling. Om det är fler som är ute och cyklar så vet inte GPSen om du ligger framme och drar eller ligger på rulle. Lite skillnad i effektåtgång då.

Det finns väl "wattmätare" som uppskattar effekten just genom att ta hänsyn till lutning, luftmotstånd, din vikt osv? Har för mig att DCRainmaker skrev om en sådan mojäng för ett tag sedan (kan vara "Powerpod", som nämns i avsnitt 4, hinner inte läsa nu http://www.dcrainmaker.com/2016/02/things-weekend-mallorca.html).

Har för mig att slutsatsen var att den fungerade överraskande bra på att beräkna medeleffekt, men hade vissa/stora brister när det gällde momentan effekt. Själv använde jag mest wattmätaren till intervaller, och då är ju momentan effekt ganska viktigt.

McAdam sa:
Det finns väl "wattmätare" som uppskattar effekten just genom att ta hänsyn till lutning, luftmotstånd, din vikt osv?
iBike/iAero har ju funnits i flera år, och generationer:
http://www.ibikesports.com/

Vissa verkar vara nöjda med den, men många andra som har provat har blivit besvikna.
Själv har jag inte provat, men tycker att den kan vara intressant tillsammans med en "riktig" effektmätare,
eftersom man då borde kunna göra en hel del intressanta mätningar i verkligheten, tex aerodynamik och rullmotstånd.
Men just de versionerna av IBike kostar en hel del, för mkt för mig åtminstone

/Håkan

Den där verkningsgraden, effektspillet, det är just det du skall mäta. E = m*v^2 + mgh är bara den energin du behöver tillföra för att få upp dig själv i en viss hastighet och höjd. Väl där behöver du inte tillföra mer energi och utan det där effektspillet skulle du kunna rulla fram till mål utan att ta ett tramptag till. GPS kan inte ge dig någon info om det.

Att mäta effekten mha GPS ger nog sämre värden än man själv skulle kunna gissa sig fram till, den har liksom ingen aning om däck/underlag och vind.

Skillnaden är +/- 100%

Med effektmätning på pedaler: max effekt 472W, medeleffekt 189W
Utan effektmätning: Max effekt max effekt 1063W, medeleffekt 133W

Tillbaka
Topp