Whisky!

Whisky!
Ingen Laphroaig då den är slut men det blev iaf Ardbeg 10, very young, Uigeadail och Serendipity först, sen bidde det lite Bowmore sherry cask, Lagavulin, Bunnahabhain och Bruichladdich. Därmed var det slut på den whisky från Islay som jag dricker av, har några flaskor till som jag inte rör, så det blev till att gå över till en Speyside efter det med Longmorn. Avslutade med att börja plocka bland lite Highlands, först en Glenmorangie och sedan en Glengoyne. Där avbröts kvällens whiskydrickande då det skulle gås på lokal, och tur var väl det. Synd bara att jag inte har fått Bowmore 6:an samt Laphroaig Quarter Cask 6 år än. Jaja, det kommer fler tillfällen...

Whisky!
Banan skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen Laphroaig då den är slut men det blev iaf
> Ardbeg 10, very young, Uigeadail och Serendipity
> först, sen bidde det lite Bowmore sherry cask...

Mmm.....Booowmoooore..aahhrg...*dreggel*

Whisky!
Banan skrev:

> Ardbeg 10, very young, Uigeadail och Serendipity
> först, sen bidde det lite Bowmore sherry cask,
> Lagavulin, Bunnahabhain och Bruichladdich. Därmed
> var det slut på den whisky från Islay som jag
> dricker av, har några flaskor till som jag inte
> rör, så det blev till att gå över till en Speyside
> efter det med Longmorn. Avslutade med att börja
> plocka bland lite Highlands, först en Glenmorangie
> och sedan en Glengoyne.

Ja, jag erkänner. Jag blir avundsjuk, bäst att skriva det först.
Men så många sorter efter varann? Upppskattar man verkligen differenserna efter glas nummer tre?
Det kan iofs inte ha varit särskilt stora glas, annars skulle du inte vara skrivkunnig idag.

Och vad är det för flaskor du inte rör? Rariteter som sparas för ett speciellt tillfälle? För som jag har uppfattat det så förändras inte whisky efter att den är buteljerad, så någon lagring blir det ju inte frågan om.

Whisky!
Dom 2 flaskor jag är mest rädd om är en Ardbeg 1975 vintage samt en Lord of the Isle, sparar även bla en Ardbeg 6:a samt en Serendipity. För tillfället består hyllan av 23 singelmalts varav 14 flaskor är öppnade, mestadelen är Islay och highland.

Brukar alltid börja med en stadig Ardbeg 10:a då det är min absoluta favorit av dom whiskys som jag druckit, sen sitter man och smyger på en liten skvätt av varje, skulle tippa på en 3:a-4:a ungefär, så det blir inte så värst stora mängder, men nog känns det av idag.

Visst är det så att det blir svårare att känna skillnad efter några stycken men det är som svårt att sluta, har ju lite fulwhisky/whiskey med som jag normalt sett brukar gå över till efter några godare i början om det är så att man känner sej sugen på mer.

Whisky!
Ni lär hata mig men jag kör mest Bourbon (som försvar är min mor från kentucky). Nu är inte all Bourbon som Jack Daniels. Wild Turkey cask strength kan varmt rekommenderas. Har en likadan fast Sherry cask från sista USA-resan som skall prövas någon kväll här...

Whisky!
Caol Ila har blivit lite av min favurit whisky på senare tid, det är ju Islay men ändå lite annurlunda på något sätt!?

Men väntar fortfarande på Bowmore Darkest som jag kommer att få inom en snar framtid. Den är något rundare i smaken med liet mer ek om jag inte minns fel. Kan verkligen rekommenderas!

ething: Det är inget fel Bourbon allt behöver inte ha stämpeln Single Malt för att det skall vara gott. Vad som är gott för stunden avgörs av humör och tillfälle.

// Miche

Whisky!
Jag blev bjuden Bowmore darkest i somras när jag var ute och seglade, mkt god den med. Är nog mkt möjligt att det blir ett köp av en sån medans bolaget har dom kvar.

Jag och några till var till Mackmyra på ett besök i Juni och fick då lukta lite på deras rökiga som lagras på nya ekfat gjord på ek från Visingsö om jag minns rätt. Den var nästan lika mörk som pepsi (inte riktigt men ändå=), trodde först att den låg i en färgad flaska. Tyvär fick man inte smaka på just den så jag har ingen aning om hur den kommer bli, man känner inte av lukten så bra heller när den är i en flaska med en öppning stor som en 50 öring.

Hoppas dock att det stämmer att Mackmyran börjar säljas till våren, har blivit erbjuden att köpa en flaska av en löst bekant, hoppas att det blir så.

Whisky!
Ekfeldt skrev:
> Va kostar en Glenn Fiddish (21 år) i sverige ?
>
>

En Glenfiddich Gran Reserva 21 kostar 999:- enligt systembolagets hemsida.

Whisky!
Japp, från 344:- Ekholmens Centrum, LINKÖPING har 10 st, Repslagaregatan 25-27, LINKÖPING har 11 st samt Skäggetorp Centrum, LINKÖPING har 3 st.

Allt enligt www.systembolaget.se

Whisky!
Banan: Fick ni inte provsmaka Mackmyran!? Om inte så har jag faktiskt lite försåelse för det. Jag är verkligen nyfiken på den, det vore verkligen kul om det kom ut en svensk whisky (el. whiskey om man följer alla regler) i världsklass. Men som sagt, jag vänstar med spänning.

// Miche

Whisky!
jesperC skrev:
> 12 olika från 344:- och uppåt

Hrm. Tackar. Får skämmas lite här, jag gick in på systemets hemsida men trodde, utan större efterforskningar, att det bara var den sökrutan längst upp till höger. Tack tack.

/Eric.

Whisky!
Miche skrev:
> Banan: Fick ni inte provsmaka Mackmyran!? Om inte
> så har jag faktiskt lite försåelse för det. Jag är
> verkligen nyfiken på den, det vore verkligen kul
> om det kom ut en svensk whisky (el. whiskey om man
> följer alla regler) i världsklass. Men som sagt,
> jag vänstar med spänning.
>
> // Miche

Jodå vi fick smaka den svenska whiskyn (ej whiskey) i 2 varianter, dels Mackmyra Elegant lagrad på ex-Bourbon samt Mackmyra Rök som var lagrad på ex-Sherry fat, vi fick inte prova nån som var lagrad på deras egna nygjorda oanvända ekfat, den fick vi som sagt endast lukta lite på ur en flaska med alldeles för smal öppning.

Whisky!
Jorå båda två blir nog väl värd en invstering, speciellt röken som dock kunde fått ha lite mer knuff i sej i mitt tycke men det sägs att rök ex-bourbon ska vara lite kraftigare, Eleganten var fruktig och fin. Är ett tag sen jag var där nu så minnet börjar faktiskt svika lite, men det blir en kollektionsprovning till senare i höst, då blir det till att testa alla 6 varianterna. Det ska bli skoj hoppas jag.

Whisky!
Port Ellen är en Islay jag aldrig druckit, varit sugen bra länge att beställa en flaska men inte kommit till skott än. Vart har du druckit den? På krogen eller privat?

Whisky!
Privat, har en polare som varit på Islay, samt att han handlat via bäställning från Systemet. Han har (hade?) 25-30 flaskor singlemalt, det mesta Islay hemma och bjöd in till provning en kväll. En riktig höjdare, vi drack 1:or av säkert 15 olika sorter.

Problemet med Port Ellen är att det är nerlagt och därför finns det bara ett begränsat antal fat kvar och priset blir därefter. Billigaste flaskan på bolaget kostar 1550:-, så det är svårt att kalla den prisvärd när man kan få t.ex en Caol Ila 18år för en femhundring. Visst är PE godare men 1000:-, nja, inget man köper hem bara sådär.

Har du aldrig druckit den kan det ju vara värt det för att få smaka, en vacker dag är det slut och finns inte mer.

Whisky!
Skönt med en whisketråd:)

nu får ni hjälpa mig.

Jag har precis avslutat min bowemore 12 åriga som jag gillade skarpt. Men nu när det skall köpas nytt så måste jag ju höra vad ni tycker jag skall sattsa på.

Älskar smaken av rök och tjära. Finns det andra alternativ runt samma pris.

Whisky!
Ville skrev:
> Men nu när det skall köpas
> nytt så måste jag ju höra vad ni tycker jag skall
> sattsa på.
>
> Älskar smaken av rök och tjära. Finns det andra
> alternativ runt samma pris.

Prova en Laphroaig 10år, 400:-

Lite mer rök och tjära är Bowmore, mycket godare.

Senast redigerad av en moderator:
Whisky!
Ville skrev:
>
> Älskar smaken av rök och tjära. Finns det andra
> alternativ runt samma pris.

Ska det vara samma pris så rekomenderar jag Highland Park. Sen kommer Ardbeg 10 och Lagavulin. Eller köp Lagavulin på en gång, man behöver egentligen igen annan whisky. :-)

/Magnus

Whisky!
På vilket sätt är de bättre än min bowemore...eller på vilket sätt skiljer de sig kanske manskall fråga istället:)

Edit: ja, jag klarar mig nog med en whiskey, annrs får jag abstinens och kan inte välja.....precis som med cyklar=)

Whisky!
Ville skrev:
> På vilket sätt är de bättre än min
> bowemore...eller på vilket sätt skiljer de sig
> kanske manskall fråga istället:)

För att göra en liknelse som du definitivt förstår: Om Bowmore hade varit ett baknav hade det haft 48 angreppspunkter. Lagavulin hade haft minst 72.

Whisky!
Alltså man får ju smaka sig fram till sin favorit. Jag gillar också Highland Park, men när jag är sugen på mer drag blir det Laphroaig. Men det finns så många mumsiga sorter att det bara ät att prova och prova tills man hittar nåt som är godast. I Stockholm är ju ett besök på Akkurat ett måste om man vill prova lite roliga sorter.

Whisky!
TBone skrev:
> För att göra en liknelse som du definitivt
> förstår: Om Bowmore hade varit ett baknav hade det
> haft 48 angreppspunkter. Lagavulin hade haft minst
> 72.
> Recycle your animals

*lol* Snygg förklaring! Den förstår Ville.

Fast 48 på en Bowmore, skulle nog vilja säga 24 punkter. Jag tycker Bowmore 12 är i klass med blended Whisky, och det dricker jag inte om jag inte är full. De har en del äldre singlecask som smakar bra men deras volymwhisky är inte god, det är för lite kärlek och för mycke profithunger i den.

Whisky!
Jag kan ju inte annat än rekommendera min favorit, Ardbeg 10, finns på boa för en billig peng, 449 om jag inte minns fel. Annars har ju Bowmore många olika varianter med, min favorit är nog Bowmore 17 då jag tycker 12:an smakar aningens mindre. Men annars kan jag varmt rekommendera Longmorn som är en liten doldis men nog så god för sina 450 kronor, synd bara att den ligger under beställningssortimentet på boa men dom brukar hinna få hem den under veckan. Prova även nån 6 åring om du får tillfälle. Kolla runt lite där du bor och se om det inte ordnas nån provning nångång, det ger rätt mkt att få jämföra direkt mellan olika sorter.

Tillbaka
Topp