White 2Fat Pro

White 2Fat Pro
Det är ett FSA Comet vevparti. Tyvärr är "installation instruction" på deras hemsida just för detta vevparti fellänkad så man får upp en helt annan pdf.

White 2Fat Pro
nho1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Men när jag försöker lossa insexskruven vid
> vevpartiet så lossar den lite (ett 1/5's varv
> kanske) och sen går den trögt igen så jag inte
> kan lossa den.
> Sitter nån "bricka" utanför insexsbulten med 5-6
> små hål, ska den lossas med nåt specialverktyg?

Det är bara att fortsätta att lossa insexskruven. Man tvingar av vevarmen med den. Jag har, som bekant, monterat av min :)

Senast ändrad:
White 2Fat Pro
Tack, får prova.

En fråga till, vad är det för kassett som sitter på. Är väl nån Shimano SLX 10 delad 11-36.
Där kom nästa fråga, men i one-up kitet följde en 16T drev med för att ersätta 15T & 17T dreven (när man sätter dit 40T drevet). Men på min kassett kan man bara ta loss de två minsta dreven, övriga drev i kassetten verkar vara hopnitade.

Måste jag köpa nu kassett också?

White 2Fat Pro
Typiskt, min kasset är en CS-HG50-10, och den finns inte med (men verkar vara samma problem som med CS-HG81-10). Alltså måste jag köpa ny kasset med?

White 2Fat Pro
Vågar nog inte modifiera min kassett, pinnarna sitter genom alla dreven från 15T och uppåt. På HG81 kassetten sitter det bara från 15T tom 24T. Alltaå kommer större drev ligga lösa.
Så enda möjligheten är antaligen att skaffa annan kassett.

Men måste jag sätta dit en Shimano kassett eller passar en SRAM kasset rakt dit fast det är shimano för övrigt?

White 2Fat Pro
Då har man skruvat lite med fatbiken, riktigt kul iom man lär sig mycket av det samtidigt. Både via hjälp här från forumet samtidigt som det finns mycket att tillgå via youtube. ?

Det som är gjort:
- Styre i kolfiber, Trutativ Noir T40.
- Sadelstolpe i kolfiber, New Ultimate Evo.
- Tagit bort främre växelväljare.
- Bytt till Schimano XT M771 kassett (ordinarie SLX kassett funkar inte med OneUp konventeringskit).
- Monterat dit OneUp konventeringskit:
a) Bak 40T plus ersatt 15T/17T med 16T.
b) 30T fram.

Ny vikt 14.7kg med pedaler (orginal 15.3kg utan pedaler).

Kvar på önskelistan:
1) Framgaffel i kolfiber, dock restad hos On-One.
2) Slanglöst i kombination med lättare däck, dock får man väl vänta till Jumbo Jim komer då jag inte stött på snarlika.

Senast ändrad:
White 2Fat Pro
Kul!
Jag har sneglat lite på OneUp-kittet jag med. Men 30 fram och 40 bak är inte någon Höga Kusten utväxling. Jag skulle nog hellre valt 26 eller 28 fram och 42 bak för att orka uppför snöiga berg.
Plast-styre står på önskelistan.
Mina dubbade Dillinger 5 Får sitta kvar över vintern. Men kanske tar jag bort slangen om jag råkar hitta någon lämplig tejp.

Har du monterat OneUp cage på din bakväxel?
Köpte du kittet direkt från OneUp? Hur länge dröjde det att få delarna?

White 2Fat Pro
Jag köpte inte OneUp Rad cage, tänkte testa utan först. Har bara testat växlingar i upphissnad cykel, men den gick att justera in bra tycker jag.
Hade du tänkt köpa den?

Jag köpte direkt från OneUp, tog 5dgr hem har jag för mig (tar 3-5 dgr enligt deras hemsida). Finns nog snabbare frakt, men tog inte dyraste.

När jag rådfrågat här på forumet om utväxling så har rekommendationerna varit 32T fram och träna benmusklerna.
OneUp själva har bara 30, 32 och 34T att köpa.

White 2Fat Pro
Testade idag med OneUp kitet, fungerade kanon. Blev bra med 40T/30T, är inte alls stor skillnad mot mitt tidigare 2x10.
Lite finjustering kvar på växelväljaren bara så blir det kalas.

White 2Fat Pro
Din nya lättaste växel är som att köra på 2an med standardutväxling.
2an räcker många gånger, men ska man upp på ett 200 meter högt berg och det är några cm snö så är lägsta växeln skön att ha. Har man inte den typen av cykling (eller att man är vältränad) så klarar man sig långt på den utväxling du valt.

Eftersom jag vill ha 42drevet bak så tror jag att RAD cage är att föredra om man vill få det att funka bra.
Störst anledningen (förutom kostnaden) till att jag inte testat redan, är att jag skulle behöva 28t eller mindre fram för att behålla min kära lågväxel. Och jag har inte stött på något enkelt och billigt alternativ än.
Och med så litet drev fram så blir man tyvärr inte så snabb på transporterna.

Tillbaka
Topp