White GX LTD - Erfarenheter

Bredeling

Medlem
Hej!
Vill dela mina erfarenheter på denna.
Köpte en XL i september (2021) och har haft en hel del strul, tyvärr.
Cykeln kom med helt feljusterad framväxel samt att det var skador på gängorna för pedalerna. Det fick XXL åtgärda i butik. Väl hemma så upptäcker jag att framhjulet är inte ordentligt fastsatt. Klart irriterande. Nu vill jag inte fixa detta själv utan det blev en ny tur till XXL så att de blev medvetna om problemen. Sedan var det bara att ta sig ut. Kört en del på stig men framförallt på asfalt. Den var främst tänkt som pendlare. Nu förra veckan upptäcker jag att bakhjulet blivit skevt. Nu fick jag nog och det blev en retur av cykelskrället. Jag har basic kunskap om cyklar så det här strulandet har bara gjort mig surt och irriterad. XXL har varit exemplariska men det hjälper inte upp upplevelsen. Kan inte rekommendera den här cykeln.

Du har rätt. Jag menade att de snackade inte vid returen utan accepterade den direkt.
När det gäller monteringen så finns det en hel del att klaga på.

Höga förväntningar på en cykel som är typ Europas billigaste med den utrustningen. Att den är dåligt monterad är en annan femma, men denna cykel är helt enkelt slutsåld och dom som köpte den har gjort en bra deal. Basic kunskaper krävs när man ska cykla, för man måste skruva... Särskilt om man ska köra 12 kilo pendelgravel på stig ?

PS. Jag är lite bitter för att jag faktiskt inte hann köpa en.

Hej, jag köpte en sådan för ca 2mån sen. Väldigt bra monterad och jag har inte haft ngt strul med den alls. Har använt den i princip dagligen. Jag gick igenom allt på hojjen när jag hade köpt den(kan mecka) och jag hittade inga konstigheter. Har dock sett att det har varierat en del i montering från butik till butik. Min är köpt på xxl emporia malmö?

Grym cykel förövrigt!
349C75D4-276B-477C-96E8-7D89DE3C54C8.jpeg

Senast ändrad:
Några av mina kompisar har white grus/cross-cyklar. Det har varit väldigt mycket cykel för pengarna särskilt om man prickat in en av deras frekventa reor. Att de är uselt monterade är standard. En hade gaffeln monterad bak-och-fram (inte just en gruscykel då, men en annan XXL-cykel jag hjälpt till att fixa). Men bara man går igenom den och fixar så är det bara att köra sen.

Jag skulle inte rekommendera XXL till någon som tänker sig att XXL ska serva cykeln åt en, då är det mycket bättre gå upp i pris och köpa från en klassisk cykelhandel. Mekar man själv och vill ha bra pris/prestanda är det inte alls dumt att kika på deras utbud, särskilt i rea-tider.

Intressant tråd skapad av @Bredeling Jag för min del är inne min andra Pro GX/ Ltd. Hade en BMC Roadmachine X emellan, men fann att den var inte bättre på någon punkt, tvärtom var den begränsad i möjlig däcksbredd och hade en trist SRAM drivlina. Gav 9900:- på kampanj på XXL och det är ett sjukt lågt pris. Helt enig med TS att de är otroligt dåligt hopsatta vid leverans; man får verkligen gå igenom precis allt på cykeln. Men väl gjort detta är det en mycket mycket trevlig hoj, med i mina ögon många bra features. Jag hade lite prylar liggande och har uppgraderat med Bontrager Paradigm Comp 25-hjul, (ett stort lyft!!) Har satt på en Canyon S14 sadelstolpe och bytt till Ultegra bromsskivor. Nu är den en keeper :-) Så hittar ni en begagnad, eller köper en ny på XXL, och tar er tiden att se över hela cykeln och dra allt med rätt moment, så lär ni bli nöjda.

Matchar tyvärr också mina erfarenheter av XXL:s verkstad, fick sätta fast hjulen korrekt, justera växlar och efterdra allting. Inget egentligt fel på cykeln, bra grejer för billig peng, men man får räkna med att antingen meka själv eller lämna in till kompetent verkstad.

Jag skulle inte rekommendera XXL till någon som tänker sig att XXL ska serva cykeln åt en,
Jag har iofs inte servat ngn cykel hos XXL, jag planerar inte heller att göra det
Men som jag förstår det varierar det mycket mellan butikerna,
det beror väl på kompetensen hos personalen på cykelverkstadsdelen.
Kanske bättre om du berättar vilken XXL det är som du har dåliga erfarenheter av.

då är det mycket bättre gå upp i pris och köpa från en klassisk cykelhandel.
Varför det?
Varför inte köpa cykeln billigt på XXL och betala för bra service hos klassisk cykelhandel?
De flesta klassiska cykelhandlare tjänar dessutom mer, mkt mer för det mest, på service än på att sälja delar, inkl cyklar.
Genom att då betala för bra service hos den klassiska cykelhandlaren ökar då möjligheten att verksamheten finns kvar.

Fan kul att du köpt gravel det visste man ju inte om ?
Hej, jag köpte en sådan för ca 2mån sen. Väldigt bra monterad och jag har inte haft ngt strul med den alls. Har använt den i princip dagligen. Jag gick igenom allt på hojjen när jag hade köpt den(kan mecka) och jag hittade inga konstigheter. Har dock sett att det har varierat en del i montering från butik till butik. Min är köpt på xxl emporia malmö?

Grym cykel förövrigt!Visa bilaga 528421

Jag har iofs inte servat ngn cykel hos XXL, jag planerar inte heller att göra det
Men som jag förstår det varierar det mycket mellan butikerna,
det beror väl på kompetensen hos personalen på cykelverkstadsdelen.
Kanske bättre om du berättar vilken XXL det är som du har dåliga erfarenheter av.

Varför det?
Varför inte köpa cykeln billigt på XXL och betala för bra service hos klassisk cykelhandel?
De flesta klassiska cykelhandlare tjänar dessutom mer, mkt mer för det mest, på service än på att sälja delar, inkl cyklar.
Genom att då betala för bra service hos den klassiska cykelhandlaren ökar då möjligheten att verksamheten finns kvar.
Vid närmare eftertanke håller jag med, lätt glömma bort att man kan ju faktiskt gå till en cykelshop och serva vilken cykel som helst, det är ju inte så att de vägrar ta emot cyklar man inte köpt där.

Kvaliten på cykelservicen hos XXL kan man nog kanske hitta något undantag, blir ju lätt anekdotiskt. Jag har kikat på tre cyklar från två olika XXL-butiker närmare, samt hört en del från andra i verkligheten såväl som på forum som har fått mig att anta att det nog överlag är så att de inte är så jättebra på att meka cyklar.

Jag köpte en White CX Pro för några år sedan på höstrean och med ytterligare 10% rabatt på rean blev det ett kanonpris, mitt bästa cykelköp någonsin. Cykeln är landsvägsriggad och jag använder den för pendling sommartid på torra vägbanor och för det ändamålet fungerar den ypperligt.
I våras behövde växelvajern till bakväxeln bytas och tyvärr hade den fransat upp sig uppe vid handtaget. Jag lyckades inte pilla ut vajern så jag åkte till fina cykelbutiken vid Bromma Blocks för att få hjälp, dock två veckors väntetid till verkstaden så det var bara att gå ut igen. I stället gick jag in till XXL strax bredvid (där cykeln är köpt) och dom bytte vajern åt mig på 15 minuter medan jag väntade. Bra service är bara förnamnet :-)

Dom är ju slut för säsongen. Kanske kommer nya i vår tydligen.
Fanns alla storlekar utom XL i lager för någon dag sedan
Jag vet inte säkert, men jag tror mönstret är att ha inget mönster så tanken är att man ska följa deras utbud kontinuerligt och då förhoppningsvis köpa andra grejer också.
Känns så...
Försökte också luska ut det men när jag skulle köpa min så frågade jag om de kunde lösa rabatt ändå så man slapp använda prisgarantin och så gick de med på det ?
Jag e medlem så jag tror att man dp har prisgaranti på 50-60 dagar…
Tack för tipset, får hålla utkik efter lagerstatus då och prova lyckan. 9990:- är ord reapriser på den väl?

Fanns alla storlekar utom XL i lager för någon dag sedan

Känns så...

Tack för tipset, får hålla utkik efter lagerstatus då och prova lyckan. 9990:- är ord reapriser på den väl?
https://www.xxl.se/white-gx-ltd-2x10-21/p/1179896_1_style denna? Kollat den till och från sedan en eller två månader tillbaka och det finns väl bara "small" på vissa varuhus alla gånger jag kollar. Enligt min XXL fick dom in dessa i lager i höstas och skulle få in nya kanske i vår. Tror även jag har mailat och frågat med samma svar. Den enklare modellen verkar inte lika intressant så den har det funnits gott av.

Verkar vara Stam Apex gxp som vevparti. I så fall så kan du köpa en vänsterarm gxp lvg. I alla fall Stages har tillverkat såna (jag har en). Apex, Rival, Force, Red passar så länge det är gxp.

Vill du ha nåt som mäter på båda sidor så skulle jag inte köpa stages.

Beställde en från XXL idag.
Har ni några tips på vad jag ska dubbelkolla efter monteringen mer än att hjulen sitter fast?

Framväxeln är lite knepig att justera korrekt och det är därför hojen ofta levereras med kasst justerad växel - personalen på XXL har väl helt enkelt inte tid. Funkar framväxten - grattis, det är bara att köra. Funkar den inte som den ska så finns instruktionsvideos på youtube. Det tar en timme typ men när det är gjort så behöver du inte fundera så mycket på den under några år.

Tjena! Köpte nyligen en White GX LTD-25 och är sugen på att sätta på ett par rejäla däck för cykling i lite grövre terräng med god komfort. Hur stora har ni som pressat gränserna med den nya ramen fått på som mest, med/utan stänkskärm? Jag ser att det gått på riktigt breda på äldre modeller, extra intresserad nu då XXL skriver på hemsidan att det ska gå på ännu lite bredare bakdäck på nya ramen 👀

Tjena! Köpte nyligen en White GX LTD-25 och är sugen på att sätta på ett par rejäla däck för cykling i lite grövre terräng med god komfort. Hur stora har ni som pressat gränserna med den nya ramen fått på som mest, med/utan stänkskärm? Jag ser att det gått på riktigt breda på äldre modeller, extra intresserad nu då XXL skriver på hemsidan att det ska gå på ännu lite bredare bakdäck på nya ramen 👀
28mm

Tillbaka
Topp