White xc 290 pro, alternativ kring 10 000

RovanR

Medlem
Köpte precis en White xc 290 PRO som var nedsatt till 8000:-. Specen framgår av länken nedan. Cykeln kommer framförallt användas för lättare cykling med barnen och längre (några timmar) aeroba pass på väg, grusväg och lätta stigar som komplement till löpning. Frågan är om jag köpt rätt cykel eller om jag ska lämna tillbaka den och satsa på något annat. Är geometrin rätt för mitt tänkta användningsområde eller finns något som lämpar sig bättre eller är mer prisvärt för Max kring 10 000:-? Jag har läst en hel del här på forumet och sonderat marknaden en del men känner mig ändå lite förvirrad kring vad jag ska ha för cykel. Tacksam för input!

Senast ändrad:
Jag tycker att du ska överväga en CX/gravel. Jag tror att din totala cykelupplevelse kommer att bli bättre.

Kopierar in mitt eget inlägg oredigerat direkt från annan tråd som rör White GX lite och White ltd, båda på kampanj till midnatt idag:

Några reflektioner. 2022 års ram har en bra geometri, till skillnad från tidigare års modeller. Det har varit uppe i någon tråd att 2023 års ram har vissa detaljskillnader, men oklart om själva geometrin skiljer.

Jag som har cyklat på betydligt dyrare cyklar tycker att GX liten är en helt ok cykel och jag tror att ni får svårt att hitta något mer prisvärt. 20 % rabatt i början av säsongen är mycket, det är risk för att det är ordinarie pris som gäller under ganska lång tid framöver.

Det jag stör mig på med GX liten är mekaniska skivbromsar och utväxlingen. För att vara mekaniska är de ganska bra jämfört med annat jag har använt. Utväxlingen med 8-delat och 32-kassett är i mitt tycke för gles och 46-11 för lätt, men det är en smaksak.

GX Ltd är något tätare stegad. Den ska ha en bättre kolfiberframgaffel enl en mek som enl min bedömning verkade bra koll. Gillar hon inte vitt så skulle jag välja den. Bättre gaffel och drivlina, hydrauliska skivbromsar och "rätt" färg skulle enl min uppfattning motivera prisskillanden.

Som andra har varit inne på är begagnat så klart ett alternativ. Utbudet av CX/gravel är litet jämfört med andra kategorier och priserna därefter.

Det går så klart att spekulera i att handlare har tagit hem för många cyklar och att priserna kommer att gå ner pga minskad köpkraft. Tror man inte på det scenariot eller vill börja cykla nu så tror jag att White-cyklarna är de mest prisvärda ni kommer att hitta. Om ni inte kommer till skott är risken att det bara blir dyrare.

Mer info finns i den här tråden:

Tillbaka
Topp