Wolfpack tires - nån som provat än?

Hösten är här och min Cross/race combo kommer åka på igen för att köra lite grusväg och enklare stig. Ska man byta Race bak mot Cross eller funkar Race även på hösten? Vid is åker dubbdäcken på!
Så länge du håller dig borta från blöta/fuktiga stigar med rötter och sten så funkar nog Race bak hösten ut, annars skulle jag nog säga Cross/Trail

Cross/Race på, fantastisk combo på snabb stig!
79357794-6CEA-4EB0-85AD-BA9650E829F6.jpeg

Har inte hunnit testa än, återkommer när jag kört provtur.

Monterade dom på hjulen igår dock och det var en fröjd att poppa med endast handpump.
Ut och cykla, har monsterdäck på stigcykeln och de är så tråkiga för vardagscykling…
Kört Cross/Race tidigare och de var klockers men önskar lite lite mer grepp fram.

Står och velar mellan Trail/Cross eller Nobby Nic i super ground fram och bak…

Ut och cykla, har monsterdäck på stigcykeln och de är så tråkiga för vardagscykling…
Kört Cross/Race tidigare och de var klockers men önskar lite lite mer grepp fram.

Jag kör NN super ground fram och bak. Rullar lätt, rimligt grepp när det är torrt. Är det minsta blött är de fruktansvärt dåliga, alltså sjukt dåliga. Så bor du där det finns rötter och hällar så inte NN. Vill du ändå testa så har jag ett par lätt slitna mkt billigt.

Jag kör NN super ground fram och bak. Rullar lätt, rimligt grepp när det är torrt. Är det minsta blött är de fruktansvärt dåliga, alltså sjukt dåliga. Så bor du där det finns rötter och hällar så inte NN. Vill du ändå testa så har jag ett par lätt slitna mkt billigt.
Jag körde dessa med på grävda leder, Nobby Nic har en annan design så de känns en smula flytande på sidodubbarna. Kändes som jag skulle kana lite innan det greppade i kurvorna. Värst känns det i bermsen när man skulle svänga in. Assegai mkt bättre men så är det massa grepp o rullmotstånd där.

Konstigt!

Har själv inte kört Schwalbe sedan dom introducerade Addix Gummi. Sonen tappade grepp på blött underlag då och då med Rocket Ron i Performance och Addix Speed, men aldrig med NN SpeedGrip. Sonen är lätt och kör med riktigt lågt tryck, men har inte hört av andra här att NN är riktigt dåligt när det är blött.

Ja, som du ser har jag kört dhf/Dhr 2 och det är så galet överdrivet för 95% av min cykling så ska bli kul att få testa lite snabbare däck. Men kanske får köra Dhr 2an fram nu den leriga perioden.. Men får se.

Jag har inte upplevt nya versionen av Nobby Nic i supertrail på samma sätt som ni beskriver.
Addix soft fram och speedgrip bak är jag intresserad av.

Det gick ett växelöra när jag körde stenkista med Wolfpack Race bak så mer grepp bak behöver jag ha.

Annars är ju Race ett fantastiskt åka bakhjul däck ?

Jag har inte upplevt nya versionen av Nobby Nic i supertrail på samma sätt som ni beskriver.
Addix soft fram och speedgrip bak är jag intresserad av.

Det gick ett växelöra när jag körde stenkista med Wolfpack Race bak så mer grepp bak behöver jag ha.

Annars är ju Race ett fantastiskt åka bakhjul däck ?
Vänta lite nu, är detta anledningen att jag fortfarande inte kan åka på bakhjulet? Fel däck helt enkelt! Visste att det var något fel då jag självklart hade fixat det annars...

Hmm börjar känna lite att mina Cross + Race rullar lite trögt, tror mig tycka att de är långsammare än Rocket Ron liteskin. Jag hade innan, såklart lite bättre grepp, men var det verkligen så mycket? Börjar fundera på att prova lite andra däck... Specialized nya gummi ser ju ganska mycket trevligare ut än det som kom på Epic Evon.. Börjar dock tänka i ytterligheter, funderar på att prova typ Butcher/Eliminator och/eller Dissector/Rekon för lite mer stigtrygghet och testa våga köra på lite mer utför, eller kommer jag tycka att de rullar på tok för segt? Ska jag bara plocka ett par av de nya fast trak och/eller ground control eller schwalbe wicked will? Maxxis rekon race?

Konstigt!

Har själv inte kört Schwalbe sedan dom introducerade Addix Gummi. Sonen tappade grepp på blött underlag då och då med Rocket Ron i Performance och Addix Speed, men aldrig med NN SpeedGrip. Sonen är lätt och kör med riktigt lågt tryck, men har inte hört av andra här att NN är riktigt dåligt när det är blött.
Intressant. Kört Specialized (T5 tror jag) och Maxxis (3CT) däck under senaste åren på samma stigar och dessa varit mycket bättre, klar skillnad.

Minns tydligt första passet på NN-däcken (Speedgrip) på blött underlag. Det var några som skulle fota lite MTB bilder till stadens hemsida om MTB och ville absolut ha en medelålders, halvflint vit man på korten så jag lovade ställa upp. Cyklade lite innan jag mötte upp dem och tyckte det var sjukt halt och tänkte att detta blir lite marigt. Minns att jag sa till fotografen att ”idag var det fruktansvärt halt i skogen”. Insåg sen att det var däcken som var hala och inte skogen som plötsligt blivit extrahal.

Intressant. Kört Specialized (T5 tror jag) och Maxxis (3CT) däck under senaste åren på samma stigar och dessa varit mycket bättre, klar skillnad.

Minns tydligt första passet på NN-däcken (Speedgrip) på blött underlag. Det var några som skulle fota lite MTB bilder till stadens hemsida om MTB och ville absolut ha en medelålders, halvflint vit man på korten så jag lovade ställa upp. Cyklade lite innan jag mötte upp dem och tyckte det var sjukt halt och tänkte att detta blir lite marigt. Minns att jag sa till fotografen att ”idag var det fruktansvärt halt i skogen”. Insåg sen att det var däcken som var hala och inte skogen som plötsligt blivit extrahal.

Hmm...

Specialized T5 är hård. Jag kör T7 fram och bak på min stig-HT och skulle ville ha lite mer grepp. På min helstel har jag nu T9/T7 på vintern. T9 är helt otroligt greppig och bra dämpad! Postade just en bild i dagens-bilder-tråd av en is-slinga jag kunde köra på.

Många i Hellas kör Schwalbe i Addix Soft från och några också bak. Så antar att det är att föredra. Men sonen kör som om det är sommar på sina NN (men kanske är det för att han är riktigt duktig).

Hmm...

Specialized T5 är hård. Jag kör T7 fram och bak på min stig-HT och skulle ville ha lite mer grepp. På min helstel har jag nu T9/T7 på vintern. T9 är helt otroligt greppig och bra dämpad! Postade just en bild i dagens-bilder-tråd av en is-slinga jag kunde köra på.

Många i Hellas kör Schwalbe i Addix Soft från och några också bak. Så antar att det är att föredra. Men sonen kör som om det är sommar på sina NN (men kanske är det för att han är riktigt duktig).
Borde absolut kört Soft i fram men tyckte att det var så jäkla tungt. Nu planerar jag sätta dit DHR fram och Dissektor bak istället för mer grepp då hojen numera mest kommer användas utför. Men velar än.

Borde absolut kört Soft i fram men tyckte att det var så jäkla tungt. Nu planerar jag sätta dit DHR fram och Dissektor bak istället för mer grepp då hojen numera mest kommer användas utför. Men velar än.

DHR fram, Dissektor bak är en bra kombo! Vid minusgrader skriver andra här dock att MaxxTerra och MaxxGrip gummi sliter snabbt. Därför kör jag Specialized på vintern (och Maxxis på sommaren).

En annan sak är att Specialized T9 däck har en silikonskikt ovanpå när dom är nya. Det gör dom sladdrigt på fuktikt (slimey) underlag. Skiktet slitits bort snabbt och då är dom riktigt greppig. Vet inte om du kan har haft samma problem med NN (har dock aldrig läst om det vid andra däck).

Kom igen nu! Ut och cykla! Annars köper jag på vinst och förlust!
Jag har kört både cross och trail och tycker båda är bra på sitt sätt, men inget är ett bra framdäck för stökig blöt höst / vinter. Bak funkar de helt okej om man prioriterar rull för grepp så här års men kombineras bäst med något biffigare fram.
Jag har kört trail bak och Eliminator fram och tyckt det var en bra kombo. Möjligtvis skulle Spesh Ground Control funka fram också som ännu mer lättrullat alternativ. Trail har lite för klena sidodobbar för att vara bra fram och som bakdäck är det helt ärligt inte superstor skillnad i grepp mellan cross och trail.

Jag har kört både cross och trail och tycker båda är bra på sitt sätt, men inget är ett bra framdäck för stökig blöt höst / vinter. Bak funkar de helt okej om man prioriterar rull för grepp så här års men kombineras bäst med något biffigare fram.
Jag har kört trail bak och Eliminator fram och tyckt det var en bra kombo. Möjligtvis skulle Spesh Ground Control funka fram också som ännu mer lättrullat alternativ. Trail har lite för klena sidodobbar för att vara bra fram och som bakdäck är det helt ärligt inte superstor skillnad i grepp mellan cross och trail.
Ja alltså är det blött och inspirerad cykling så åker ju Magic Mary och Big Betty på.
Men jag pallar liksom inte vardagscykla med grabben på 3 kg däck.
Cross/Race var ju perfekt förra året men hade man fått lite mer grepp fram så hade man täckt iallafall 80% av min cykling

Jag körde på trail ett tag (bak), otroligt rull jämfört med kraftigare stigdäck men riktigt klena sidor och det blev punka ganska snart nära fälgkanten som inte gick att laga med salami. För torra underlag och på mindre utmanande underlag ser jag det som ett riktigt bra däck bak, skulle inte våga köra det fram dock (mina referenser för bakdäck: HD addix soft, Dissector Max Terra, Xr4, HR2 tex, är man istället van att köra xc-däck är upplevelsen av WP trail säkert helt annorlunda).

Senast ändrad:
Jag körde på trail ett tag (bak), otroligt rull jämfört med kraftigare stigdäck men riktigt klena sidor och det blev punka ganska snart nära fälgkanten som inte gick att laga med salami. För torra underlag på mindre utmanande underlag ser jag det som ett riktigt bra däck bak, skulle inte våga köra det fram dock (mina referenser för bakdäck: HD addix soft, Dissector Max Terra, Xr4, HR2 tex, är man istället van att köra xc-däck är upplevelsen av WP trail säkert helt annorlunda).
+1 jag har klämt hål i däcksidorna vid två tillfällen på Trail nära fälgkanten. Som tur gick det att fixa med salami för mig. Gällande "rullet" - ett däck som Eliminator rullar väldigt bra i relation till mängden grepp och som framdäck är det verkligen inte att man lider av ökat rullmotstånd. Skillnaden i rull med Trail fram VS Eliminator är försumbar. (Eliminator rullar bättre än Magic Mary i min mening).

Dom stigarna jag cyklar mest på vet jag flera som cyklar med gravel på så trail fram/cross bak ska nog funka bra nog.. Men har ju kvar dhr2an så kan flyttar bak trail och smackar på den fram tills det torkat lite. Men måste ju prova först!

Vill utforska lite mer cross country/downcountry och då är ju dhf/Dhr inte exakt perfekta till ändamålet hehe

Dom stigarna jag cyklar mest på vet jag flera som cyklar med gravel på så trail fram/cross bak ska nog funka bra nog.. Men har ju kvar dhr2an så kan flyttar bak trail och smackar på den fram tills det torkat lite. Men måste ju prova först!

Vill utforska lite mer cross country/downcountry och då är ju dhf/Dhr inte exakt perfekta till ändamålet hehe
Men om du inte vill lyssna på dem som testat så är det väl bara att du beställer?:)

Någon som provat både Race respektive Cross som framdäck och kan säga något om upplevd skillnad?
Har kört med Cross fram en del men funderar över om ett Race rullar lite bättre utan att försaka allt för mycket grepp..?

De rullar förvånansvärt bra! Och grymt fäste på snö! Dock aningen väl lite clearance mot ramen på drivsidan. Skulle gärna hitta något snarlikt alternativ som mäter 48-50mm. Och ja, jag känner till RH Oracle Ridge, tycker bara att de är orimligt prissatt, även om jag är sugen på ett par.

Njaoä, men jag syftade på med gravel-däck mått mätt...
jag syftade snarare på absoluta termer:) rullat ifrån 'racers' nedför tranebergsbron med rocket ron/thunder burt. säkert hade de kassa däck och/eller för högt däcktryck, men ändå rätt imponerande för såpass terrängdugliga däck.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp