Igår damp det ned en av om att jag hade ett paket att hämta och se där vad som kom direkt från compoundkungen Wolfgang Arenz i egen hög person.
Det är alltid mysigt med små företag där man har direktkontakt med skaparen. Innan köpet växlade jag några mail direkt med Wolfgang också.
Det märks att bolaget fortfarande är i en start-up fas. På hemsidan får man veta att glättiga förpackningar först kommer längre fram (från September) och mina däck fick en 'finförpackning' och ett kom naket. Personligen gör det mig inget då jag avskyr däckkartonger som bara tar plats och är otympliga och kräver besök på återvinningen. Dessutom informeras kunden på hemsidsn tydligt om detta. För min fel hade man kunnat skippa emballage helt eller bara haft ett enkelt band runt som hänvisar till webben för vidare info.
På baksidan lite tips från vargen också, bland annat om rätt fälgbredd för rätt däckbredd. Mina fälgar är ID 26 då borde vara helt perfekta.
Monteringen var fenomenalt enkel, har nog aldrig varit med om ett så lättmonterat däck. Monterades på nolltid utan däckavtagare med bara fingrarna och då har jag späda kontorsnypor.
På plats anpassade sig däcket direkt til fälgprofilen snarare likt ett Specialized eller Maxxisdäck och inte som Schwalbesdäck brukar göra som kryper ihop mot mitten.
Av med käglan, pumpa med min gamla Rennkompressor som ofta får se sig slagen av tubelessdäck och däcken poppar direkt. Ut med luften igen, däcken sitter kvar på fälgen till skillnad från Schwalbe som brukar glida ner från kanten, och i med gucka. Sen på med ventilkäglan igen, pumpa och se glad ut.
Däcken finns i dagsläget endast i 29/27.5x2.25. Det ska komma fler bredder längre fram samt även köttigare däck. Tillsammans med 26mm fälgen får de dock en fin profil och ser inte alls så smala ut som jag hade befarat. Notera också lilla vargloggan på däcket mellan dobbarna.
Profilen motsvarar verkligen namnet - det är ett 'stigdäck', grövre än xc race men för snällt snällt som utförsdäck. Nya Nobby Nic Addix 29x2.35 upplevs som rätt likvärdiga i dobbhöjd men hur det verkligs greppet är får vi se ute i spensten.
Första bilden är bredd över dobbarna, andra bredd över sidorna.
Ok finns det inga nackdelar än då hittills?
Jo, en svaghet - den angivna vikten är 750g, mina vägde 785g respektive 800g.
Det är på tok för mycket i skillnad och verkar vara en ful egenskap som gått i arv från grundarens förra arbetsgivare.
Jag får återkomma när jag faktiskt haft tid att cykla på däcken :)