WTF! Banan till OS XC 2012...

Ville: Du skulle sett rotpartiet i Champery precis bakom Rabobankbussen, riktigt stökigt. ;) Blir hårt VM i år, speciellt om det blir lika blött som det var på världscupen förra året

en sån där bana har vi i linköping också. Det kallas för "handikapsspåret" och där går man tipspromenad på söndagar.
Det är dessutom förbjudet att cykla på det spåret, borde det vara på den banan också!
nääää tacka vet jag VM i åre, det kallar jag xc bana eller våran lokala "valla" cup bana i Linköping är ju mer teknikkrävande. huaaa

Visst. Det ÄR inte världens mest tekniska bana, men de flesta uber-tekniska banor på världscupen har ju inte heller utrymme att ta emot en OS-publik. Det är ju en avvägning som måste göras.

Sen tycker inte jag heller att den är jätteteknisk kanske, men jag har ju inte provat den heller (tror också det preparerade grusspåret lurar ögonen lite). Dessutom så är det helt annan sak att sitta och se den på nätet genom någons helmet-cam än att köra den med maxpuls i 2,5 timmar. XC är ju inte bara att studsa över rötter, det handlar ju nog om fysik också. Och banan är ju inte Zolder 2002 direkt, det lär inte bli klungspurt av det hela.

Om alla tycker att banan är så sanslöst lätt så är det ju bara att träna och ställa upp. Århundradets chans att vinna OS, bara att sitta och fega bakom Absalon i 8 varv! 2012 - det är ett år kvar!

Dessutom: banan som Schurter vann VM på (var det i... ja, kommer inte ihåg) såg jag på freecaster i sin helhet (loppet alltså) och den var väl inte heller det mest tekniska man sett förutom ett par svårare partier som 99% av happy hade fått gå gråtandes nerför. Så "lätta" banor finns det gott om. Och den här banan (OS-banan) är ju på basen av videomaterialet 300 ggr svårare än gamla St Wendel banan. Som en jämförelse.

Det handlar inte om vem som kan bäst. Sport handlar om att underhålla åskådarna. Och som du kan se av denna tråd så är inte målgruppen road.

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Det handlar inte om vem som kan bäst. Sport
> handlar om att underhålla åskådarna. Och som du
> kan se av denna tråd så är inte målgruppen
> road.

Tror ändå att 95% av oss som skriver här kommer att titta på loppet. Jag tror det här blir bra.

Det är nog svårt att se lutningen och svårigheterna på bilder så här. XC brukar ju se ganska jönsigt ut på TV även när det är riktigt tuffa banor. Det är svårt att få fram fartkänslan när de filmar cyklisterna från avstånd. Det går inte riktigt att jämföra med en klippt freeride-rulle.

Visst att den ser rätt tam ut men jag tror att 95% av alla på Happy skulle skita i brallan i den där stenkistan, och då skulle de ändå köra med fullface och riddarrustning. Det är ett år kvar så de hinner nog slipa till den så det funkar.

bigmollo skrev:
> Det är nog svårt att se lutningen och
> svårigheterna på bilder så här. XC brukar ju
> se ganska jönsigt ut på TV även när det är
> riktigt tuffa banor. Det är svårt att få fram
> fartkänslan när de filmar cyklisterna från
> avstånd. Det går inte riktigt att jämföra med
> en klippt freeride-rulle.
>
> Visst att den ser rätt tam ut men jag tror att
> 95% av alla på Happy skulle skita i brallan i den
> där stenkistan, och då skulle de ändå köra
> med fullface och riddarrustning. Det är ett år
> kvar så de hinner nog slipa till den så det
> funkar.

+1 på Mollo

Aron skrev:
> Och som du
> kan se av denna tråd så är inte målgruppen
> road.

Målgruppen? Är du ofta ute och tittar på cykeltävlingar? Jag tycker snarare det ser ut som att de som oftast är bittra och helt ointresserade av MTB som tävlingssport än en gång tar chansen att ventilera sitt missnöje.

Sedan kan jag hålla med om att banan kanske inte ser så spännande ut, men det är nog knappast det som avgör ett idrottsevenemangs publikmagnetism. På samma sätt som deltagarantalet i en valfri tävling inte heller hänger på roligheten (se cykelvasan som ett tydligt exempel). Sedan kan vi som gillar teknisk cykling sitta ocg vara bittra hur mycket som helst,men det förändrar ju inte detta.

MTBiker skrev:
> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det handlar inte om vem som kan bäst. Sport
> > handlar om att underhålla åskådarna. Och som
> du
> > kan se av denna tråd så är inte målgruppen
> > road.
>
>
> Tror ändå att 95% av oss som skriver här kommer
> att titta på loppet. Jag tror det här blir bra.

Blir fin publik då :D Ses där

Se det från den positiva sidan - Gustav Larsson kanske kan dubblera och ta två medaljer den här gången, men det krävs iofs däcksbyte mellan loppen.

Videon såg ju klart mycket bättre ut än bilderna. Fanns ju säkert ett par hundra meter naturlig lera på banan. Sen tycker jag gräsmattan kan bli intressant under en tävling? Borde bli riktigt halt och lerigt till slut.

Men jo, underlaget är lite tråkigt valt men man måste tänka på att det är OS, alla tävlingar är på skämtanläggningar i princip.

samtidigt florerar det en "film" på internet där svenska landslaget tränar teknik, med den fina teknik dom visar upp så är nog detta i överkant, vissa av tjejerna går fan ner för ett litet drop, är man med i landslaget ska man veta hur man lyfter framhjulet.

Men titta på amerikanska terränglopp, det är sandhålor med doserade kurvor för att 29ers ska vara snabbast! vet inte om det är direkt rätt utveckling...

http://kapten8.blogspot.com/2011/03/fontana-2.html

Jag tycker heltklart banan ser mycket roligare ut på den här videon, det är mer till banan än bara de där perfekta grus/sandvägarna..

STIZZE skrev:
> Jag tycker heltklart banan ser mycket roligare ut
> på den här videon, det är mer till banan än
> bara de där perfekta grus/sandvägarna..
>
> > r_embedded
Är banan anpassad för segway ? :-) T

fredrikw skrev:
> Målgruppen? Är du ofta ute och tittar på
> cykeltävlingar?

Titta en bortglömd tråd.

Svaret är nej. Och det är å andra sidan ingen annan heller. Det existerar inga åskådare och ingen målgrupp. En minoritet av alla MTB utövare vet vem som vann SM. Jämför det med korpenfotboll och SM... Om du som utövare är nöjd med detta så är det väl fint. Jag kan dock garantera att sponsorerna inte tycker att det är lika festligt.

Att du ständigt avfärdar den kritik som dyker upp som bitterhet börjar för övrigt bli lite tröttsamt. Din respekt för sporten kanske inte är det som är bäst för sporten?

PS Att din morsa/flickvän/klubbkamrat kommer och kollar räknas inte DS

Det ser ut som om hela världseliten inom LVG har chans att snart plocka hem OS-guld i MTB också. Men de får väl låna en kompis cykel till tävlingen.

Jag tyckte det såg ut som en rolig bana når jag kollade videon iaf, hade varit skitkul att testa.

Men den ballaste XC banan jag provat hittills(jag har knappt provat några alls) är fiskartorpets bana. Den har en jäääävla massa teknikkrav för att hålla hastighet, både utförs, uppförs, svängar och om jag minns rätt, rotmattor(?).

castrello skrev:
> Visst. Det ÄR inte världens mest tekniska bana,
> men de flesta uber-tekniska banor på världscupen
> har ju inte heller utrymme att ta emot en
> OS-publik. Det är ju en avvägning som måste
> göras.

Men då kan man ju lika gärna visa upp vad som helst. Är det XC man skall visa då får det ju lov vara det och inte nån slags 4X light. Om det nu var publik som "måste" dras... lägg då ner XC och visa en strippshow istället. Eller nåt annat som drar publik.

Aron skrev:
> Svaret är nej. Och det är å andra sidan ingen
> annan heller. Det existerar inga åskådare och
> ingen målgrupp.

Men du skrev ju precis att målgruppen inte var road... Vill du se åskådare på cykeltävlingar räcker det med att bege sig ner i Europa, där är intresset för cykling som åskådare på en helt annan nivå än här hemma.

> En minoritet av alla MTB utövare
> vet vem som vann SM. Jämför det med
> korpenfotboll och SM... Om du som utövare är
> nöjd med detta så är det väl fint. Jag kan
> dock garantera att sponsorerna inte tycker att det
> är lika festligt.

Jag som utövare är förstås inte nöjd med att det är så, och det är sannolikt att sponsorerna inte heller är så glada över detta. Men vad detta har med en upplevs teknisk nivå på en OS-bana förstår jag faktiskt inte.

> Att du ständigt avfärdar den kritik som dyker
> upp som bitterhet börjar för övrigt bli lite
> tröttsamt. Din respekt för sporten kanske inte
> är det som är bäst för sporten?

Det som är riktigt tröttsamt är alla experter på happy som tydligen vet precis vad som krävs för att sporten ska bli bättre. Denna kunskap får man varken genom att som jag åka omkring och köra tävlingar, eller att ordna ett och annat svartrejs.

> PS Att din morsa/flickvän/klubbkamrat kommer och
> kollar räknas inte DS

Givetvis inte. Men kollar man på till exempel cykelcrosstävlingen i Kungsan där det var en jäkla massa publik, eller på en del långlopp så är det knappast så att folk kommer för den tekniska nivåns skull. Själv är jag absolut ingen expert på marknadsföring eller tävlingsarrangemang, men jag gissar att det knappast är den tekniska nivån som publiksiffrorna står och faller på. I så fall skulle ju en hel del sporter inte ha någon publik alls.

Vi får väl se om MTB-tävlingen på OS blir en publikflopp på grund av dess eventuellt låga tekniska nivå. Jag är skeptisk, inte på grund av något slags halvflummigt publiken-vill-ha-argument, utan för att arrangörerna kan marknadsföring och OS alltid är ett OS.

Kanske ska tillägga innan raseriet bryter ut att jag personligen skulle också gärna se en mer tekniskt utlagsgivande bana, och att jag inte heller personligen tycker om när tävlingsarrangörer här på hemmaplan gör banorna tekniskt enklare från år till år. Men det ska man inte blanda ihop med någon slags utsago om vad sponsorer vill ha och vad som lockar publik.

chksix skrev:
> Kommer XC OS visas i tv överhuvud taget?

Vet inte om det visas i sverige, men det kommer definitivt visas i andra länder

Jag har BTW fått tv4sportens redaktör(släkt på sambons sida) lillgrabb att bli intresserad av XC. De båda kommer börja köra i klubb nu till sommaren och testa på.. Man vet aldrig vart det kan leda :)

SVT har rättigheterna att sända OS 2012 och från OS 2008 sände de ju från XC-tävlingarna, så jag vet inte varför ni spekulerar om sånt ni inte vet nåt om och blir "besvikna" i onödan?
Skicka ett mail till SVT, så kanske de kan ge ett preliminärt svar. =)

fredrikw skrev:
> Det som är riktigt tröttsamt är alla experter
> på happy som tydligen vet precis vad som krävs
> för att sporten ska bli bättre.

Men då får man ju börja med att definera vad som är "bättre" för sporten. Jag tror att trådskaparen, jag och även Aron anser att preparerade grusgångar inte är XC och därför inte heller gör sporten "bättre" (det är ju inte ens sporten XC om du frågar mig).

Medans Castrello verkar tycka att stor publik gör sporten "bättre".

Typ så...

Men annarså... andra OS-sporter verkar ju inte ha några större problem med att dra lite publik. Det är ju inte precis späckat med folk runt bågskyttebanorna på OS. Men i MTB-XC sammanhang så verkar det som att man anser att man måste hora till sig mycket publik. Av nån anledning...

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Men då får man ju börja med att definera vad
> som är "bättre" för sporten. Jag tror att
> trådskaparen, jag och även Aron anser att
> preparerade grusgångar inte är XC och därför
> inte heller gör sporten "bättre" (det är ju
> inte ens sporten XC om du frågar mig).
>
> Medans Castrello verkar tycka att stor publik gör
> sporten "bättre".
>
> Typ så...

Ja, det är lite blandning mellan diskussioner om vad som är roligt att cykla själv, det som är roligt att titta på, och vad som skulle dra publik och tilltala sponsorer. Dessa behöver ju inte alls ha något med varandra att göra. Är vi oroliga för sponsorerna? Eller är vi på allvar oroliga att vad världseliten tävlar på under OS ska påverka den cykling vi ägnar oss åt hemma? Jag tror knappast att dödsmarscher på vandringsleder och stigluffning i Hellas kommer att påverkas åt det ena eller det andra hållet. Tävlar man däremot finns det ju all anledning till att fundera på vad man tycker om trenden med enklare banor och mindre teknik, men jag tror å andra sidan att det kommer en backlash på detta också förr eller senare.

> Men annarså... andra OS-sporter verkar ju inte ha
> några större problem med att dra lite publik.
> Det är ju inte precis späckat med folk runt
> bågskyttebanorna på OS. Men i MTB-XC sammanhang
> så verkar det som att man anser att man måste
> hora till sig mycket publik. Av nån anledning...

Precis. Beachvolleyball införde stenhårda klädregler för att locka publik med löfte om att se mycket naken hud, det känns ju fräscht :-/

Schreddan skrev:
> ..så jag vet inte varför ni spekulerar om sånt ni
> inte vet nåt om och blir "besvikna" i onödan?

Vilka "ni" är det du pratar om? Jag ser bara en person som stämmer in på det du skrev :)

Undra om X-games skulle gå hem om de bytte ut sina stora ramper mot en parkeringsplats istället? För det viktiga är ju inte att åkarna får visa sin skicklighet, det viktiga är att det är lätt att filma det?

DH hör hemma i OS, 4X likaså. XC är lite för likt LVG för att göra det attraktivt för en publik som inte är jätteintresserad av cykel.

Jag är alltid besviken i förväg. Enklare att bli glad då om de negativa tankarna inte uppfylls ;-)

Så här beskrivs banan i pressmeddelandet från London 2012 Organising Committee of the Olympic and Paralympic Games:

The 5km circuit is situated on open hillside – a new concept for Mountain Bike events, which are typically held in forested areas. The venue offers some fantastic gradients for Mountain Biking and superb viewing opportunities for spectators: large sections of the course will be visible from many locations across the site. It has been designed to provide a physical and technical challenge for the world’s leading Mountain Bike riders in 2012.

The course includes the yet to be named climbs, rocky descents and north-shore timber framed structures which will provide opportunities for riders to take advantage of their technical abilities throughout the races. Multiple options have been created with varying degrees of difficulty at a number of the obstacles where the ability of the riders will be thoroughly tested.

Liam Killeen, from British Cycling GB said: ‘The excitement of competing in a home Games is building fast and seeing the finished course whets the appetite even more. It’s a challenging course that will bring out the best in everyone and should make for a fantastic race for both the riders and spectators.’

Enligt releasen färdigställdes banan i tid och till fastställd budget vilket inte indikerar att arrangören har några planer på att göra mer med banan. Marken tillhör Frälsningsarmén och banan kommer inte att vara öppen för allmänheten att köra.

Så här skriver Bikeradar om banan:

http://www.bikeradar.com/news/artic...-mountain-bike-course-first-impressions-29660

Senast redigerad av en moderator:
XCE gör ju inte xc till en 4x light gren, lika lite som skidsprint gör längdåkning till skidcross eller liknande. Jag tror däremot att XCE kan locka folk från olika grenar, som Parallelslalom gjorde bitd.

Tycker i grund o botten att det är ganska vettigt o göra XC tävlingar lite kortare, det finns marathon för dom som "härda" i 5timmar. Publik och sponsorintresse ligger ju i mer än hur man lägger banan, det ligger ju lite i hur cykelklubbarna promotar sporten och evenemanget. Neongula kläder och discomusiksblandning från 96 har fan aldrig gjort någon glad, kanske lite schyssta affischer som inte ser ut som att det är orienteringstävling på gång?

TV4 var riktigt tidigt ute med att promota Mountainbike, runt 91-92 sände de en dokumentär producerad av bl.a Gunnar Jäwer, där man metodiskt gick igenom vad XC var, hur cyklarna fungera och följde Tävlingsscenens största profiler.

Det hade ju gynnat alla om det hade kommit mer folk på tävlingarna, cykel är hett just nu och jag tycker det är småtrist att inte klubbarna tar det till sig i Sverige, både i skogen och på landsväg!

Måste man använda MTB på ett XC lopp? Av vad filmen visar så tror jag att man har en fördel av att köra CX. Får mig att undra när man behöver en MTB?

/A

SOm releasen säger. Banan är inte färdig. Men som vanligt är det en massa förståsigpåare här på happy som ofta är negativt inställda till allt vad tävling heter. Jag tror det blir bra.

Som banan ser ut på filmen så tror jag på en helstel hoj.

Kul att så många på Happy verkar satsa på OS. Sverige kommer köra åttor runt alla andra med de mästarna som finns i den här tråden.

Varför måste de bygga en ny bana tycker de måste ha nån grusväg från förut att åka på? Men man skall ju inte klaga på nån bana man inte åkt själv den kan ju vara hur kul som helst att åka på.

bigmollo skrev:
> Kul att så många på Happy verkar satsa på OS.
> Sverige kommer köra åttor runt alla andra med de
> mästarna som finns i den här tråden.

Med tanke på att cykling var en av de få idrotter inom vilken Sverige tog medaljer i förra sommar-OS så är det väl inte helt fel satsning ;-)

Kung Stalle skrev:
> Men hur halkade du in på XCE?!

cross country elimination = sprint.

"XCE- Terrengsyklingens svar på langrennssprinten:
Denne øvelsen er ny på UCI`s rittprogram, og innledes med en individuell prolog akkurat som i langrenn. På grunnlag av antall deltakere i prologen bestemmes det hvor mange som skal gå til heatene. UCI uttaler at det mest optimale er om de 32 eller 34 beste fra prologen går videre med hensyn til sammensetningen av de ulike heatene. Ritt-trasseen skal være mellom 500 og 1000m lang, og må være 100 % syklbar. Både prolog og utslagningsheat arrangeres samme dag. Klasseinndelingen er kanskje det som er mest oppsiktsvekkende i denne nye øvelsen. En klasse for menn og en for kvinnene, noe som betyr at juniorer og elite skal måle krefter mot hverandre."

rätt utfört ev. mtb sportens publikrädding?

Kung Stalle skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Visst. Det ÄR inte världens mest tekniska
> bana,
> > men de flesta uber-tekniska banor på
> världscupen
> > har ju inte heller utrymme att ta emot en
> > OS-publik. Det är ju en avvägning som måste
> > göras.
>
> Men då kan man ju lika gärna visa upp vad som
> helst. Är det XC man skall visa då får det ju
> lov vara det och inte nån slags 4X light. Om det
> nu var publik som "måste" dras... lägg då ner
> XC och visa en strippshow istället. Eller nåt
> annat som drar publik.

Fattar inte riktigt hur ditt svar hänger ihop med mitt påstående. Du läser nog in lite eget i mitt påstående.

Tillbaka
Topp