X-Caliber 8 vs Cannondale Trail SL 3

Hakana1

Aktiv medlem
13-åringen här vacklar mellan X-Caliber 8 och Trail SL 3. Han tycker X-Caliber är lite snyggare. Vilket håll ska jag knuffa honom åt? Han gillar inga stora hopp eller dropp, men stig (mycket rötter här) och grusväg, branta uppförs- och utförskörningar. Vi är smutsiga och svettiga efteråt. Dags för luftgaffel i vilket fall. Men inga tävlingar. Kanske motionslopp.

vs

13-åringen här vacklar mellan X-Caliber 8 och Trail SL 3. Han tycker X-Caliber är lite snyggare. Vilket håll ska jag knuffa honom åt? Han gillar inga stora hopp eller dropp, men stig (mycket rötter här) och grusväg, branta uppförs- och utförskörningar. Vi är smutsiga och svettiga efteråt. Dags för luftgaffel i vilket fall. Men inga tävlingar. Kanske motionslopp.

vs
Jag hade valt cannondalen mest för att de har TA både fram och bak, lättare med eventuell uppgradering eller reservdelar. Treken har deras egna hittepå boost 141 bak, vilken kan vara lite besvärligt att hitta andra hjul till.
Annars har treken en lite finare bakväcel, men det är inget jag tror att grabben din kommer att märka av.

Säljaren säger att Cannondale-hojen har lite bättre geometri också, jag har ingen aning. Grabben lutar åt den nu också. Han vet inte vad dropper post är, men ska man slänga på en sån? Här är ganska kuperat. Hojen kan han förhoppningsvis ha några år nu.

Säljaren säger att Cannondale-hojen har lite bättre geometri också, jag har ingen aning. Grabben lutar åt den nu också. Han vet inte vad dropper post är, men ska man slänga på en sån? Här är ganska kuperat. Hojen kan han förhoppningsvis ha några år nu.
Jag hade definitivt gått för Cannondalen. I stort sett en bättre cykel på alla sätt.

Dropper kan definitivt vara värt det om han cyklar mycket. Personligen hade jag inte kört en mountainbike utan dropper. Går liksom inte att gå tillbaka iaf för min terräng och körstil.

Fast om du vill ha dropper finns ju Trail SE (istället för SL) som redan har en!

Ungefär samma pengar som en SL2 + dropper.
Tack för tips. Vi låter vår lokala handlares utbud styra, men är sista exemplaret slutsålt där så… De hade lite bättre pris nu.

Tillbaka
Topp