X-Fusion Nude - svårt att sätta lagom sag?

Magnus K

Aktiv medlem
Hej
Jag har svårt att få till rätt sag på min Scott Genius 750 från 2018. Bakdämparen (X-Fusion Nude) verkar bara fortsätta sjunka oavsett hur mycket tryck jag har i dämparen?

Har nu ca 270 psi, min vikt är aningens över 100 kg. När jag kör visar skvaller-gummiringen att jag är nära att maxa ut slaget.

Nån mer som har problem med det här på den dämparmodellen?

Mvh
Magnus

Edit: Ja, 270 bar är nog orimligt mycket... =D

Senast ändrad:
Hej
Jag har svårt att få till rätt sag på min Scott Genius 750 från 2018. Bakdämparen (X-Fusion Nude) verkar bara fortsätta sjunka oavsett hur mycket tryck jag har i dämparen?

Har nu ca 270bar, min vikt är aningens över 100 kg. När jag kör visar skvaller-gummiringen att jag är nära att maxa ut slaget.

Nån mer som har problem med det här på den dämparmodellen?

Mvh
Magnus
270 bar är myyycket :)
Jag hade en dämparpump som inte pallade mer än 200psi, det pös ut när jag skruvade loss den.

När du kör skall du använda hela slaget! Menar du att du får köra för lite sag för att den inte skall bottna ur vis vanlig cykling?

Testa justera rebound till lite snabbare, kan oxå bero på att den inte hinner gå tillbaka och då inte har full slag vid nästa kompression

När du kör skall du använda hela slaget! Menar du att du får köra för lite sag för att den inte skall bottna ur vis vanlig cykling?
Jag menar att jag inte har en aning om vad jag har för sag, eftersom dämparen fortsätter att sjunka så länge som jag har vikt på den. Stannar runt 50-60% av slaget vid de 270 jag tryckt i...
Och visst är det ok att använda hela slaget men när det är över en mer xc-liknande sträcka så undrar jag hur det blir vid mer nerförsåka med större påfrestning?
Mvh
Magnus

Jag menar att jag inte har en aning om vad jag har för sag, eftersom dämparen fortsätter att sjunka så länge som jag har vikt på den. Stannar runt 50-60% av slaget vid de 270 jag tryckt i...
Och visst är det ok att använda hela slaget men när det är över en mer xc-liknande sträcka så undrar jag hur det blir vid mer nerförsåka med större påfrestning?
Mvh
Magnus
Har du verkligen 270 psi i då? Om du pumpar till 270 och sedan skruvar loss pumpen, vad stannar den på om du skruvar dit den igen?

Har man vettig pump tror jag trycket sjunker mer när man skruvar på än av. Sen spelar det ingen roll om det är 270 eller 269 så länge det är mätbart och rätt

Om vi går tilbaka till problemet så är det väl antingen mindre sag eller mer spacers som gäller om det inte hjälper att labba ned returen.
Jag ska testa att uppgradera till megneg på min.

Dämparen skall inte sjunka om du bara sitter still på cykeln. Den skall stanna direkt när du satt/ställt dig. Om den sakta sjunker är något fel. Om bara sag är för mycket måste du stoppa i tokens/volume-reducers för att få den mer progressiv. Vet ej om det finns till den dämparen dock

1töm dämparen på luft när du har gjort det så hållin käglan och sätt en fot på bakhjulet ta tag i sadelstolpen och dra ut dämparen fullt släpp käglan så den inte får in luft sjunker den nu så skruva loss luftburken sen drar du ner den så den släpper luft i både den positiva och negativa kammaren .

Dämparen skall inte sjunka om du bara sitter still på cykeln. Den skall stanna direkt när du satt/ställt dig. Om den sakta sjunker är något fel.
Där är mitt fenomen. Jag lyckades tydligen inte beskriva det tillräckligt bra men Per73 prickade felbeskrivningen.
Så, är dämparen kass eller?

sdx:
Finns ingen separat luftburk på denna dämpare, vet inte ens om den går att demontera nåt alls på. LBS sa att de enbart skickar den på service, inget de servar själva?

Mvh
Magnus

Där är mitt fenomen. Jag lyckades tydligen inte beskriva det tillräckligt bra men Per73 prickade felbeskrivningen.
Så, är dämparen kass eller?

sdx:
Finns ingen separat luftburk på denna dämpare, vet inte ens om den går att demontera nåt alls på. LBS sa att de enbart skickar den på service, inget de servar själva?

Mvh
Magnus
Titta på denna video så får du nog tänka om att det inte finns någon luftburk på stötdämparen det är samma typ av dämpare .
<iframe width="832" height="468" src="
" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Tillbaka
Topp