X FUSION Sweep

Wilkas

Aktiv medlem
X FUSION Sweep
Sitter o plitar på en Uncle jimbo på Rose hemsida och lite beslutsångest över framgaffel.
Sitter en X FUSION Sweep RL2 i standardutförandet och för ett nätt prispåslag på 3,6K kan man få en Rock Shox Pike RCT3 2P.
Törs man ta en X Fusion gaffel? har ju knappt hört om märket tidigare.
Nån som har några tankar eller erfarenhet av dom tidigare?

X FUSION Sweep
Jag har en Sweep som jag gillar väldigt mycket. Tror knappast jag skulle cykla snabbare med en Pike, men det vet man ju aldrig :)

Har haft den sedan i somras så jag vet inte hur den håller i långa loppet.

X FUSION Sweep
Jag har bara hört gott om X Fusion än så länge, Sweep i synnerhet då. 3,6k skillnad är absurt, det skiljer 1800kr mellan gafflarna på CRC.

X FUSION Sweep
En pike rct3 sa går iför sig att få tag på till typ 650 euro från en stortysk. Så skilladen i pris mot en sweep inte jättestor mot en pike.

Annars så tror jag att det är en alldels ypperlig gaffel.

X FUSION Sweep
Wilkas skrev:
-------------------------------------------------------
> Va väll lite i dom banorna jag tänkte.
> Håller dom? Finns det reservdelar att få tag på
> osv.

Fillariosa i finland är både importör och auktoriserat servicecenter för xfusion. Så det borde ordna sig den vägen om inte annat.

Stalle

X FUSION Sweep
Vad jag har läst så verkar det vara en bra gaffel. Kostnaden för att uppgradera gaffeln är också allt för hög. Då är det bättre att köpa cykeln med en sweep, sälja den gaffeln och köpa en pike på postorder.

X FUSION Sweep
Min plan när jag köpte Sweepen var att testa den i original och använda eventuell mellanskillnad till en Pike för custom-tuning på TFTuned. NU behövdes inte det eftersom gaffeln levererade ändå.

Det som jag kan anmärka på är att gaffeln var 170 mm istället för 160 mm och att den ser mycket billigare ut i finish än vad RS m fl gör. Men det är å andra sidan en fördel för mig eftersom det ger mig möjlighet att sänka den till 150 mm relativt enkelt om jag vill, dvs 150-170 är ett mer användbart intervall än 140-160 hade varit. Den väger mindre än vad Pike gör eller hur...

X FUSION Sweep
Jag tror att den är marginellt tyngre trots att den har 34 mm innerben. Jag är däremot rätt säker på att man inte kan uppleva den lilla viktskillnaden.

X FUSION Sweep
mats412 skrev:
> Det som jag kan anmärka på är att gaffeln var
> 170 mm istället för 160 mm och att den ser
> mycket billigare ut i finish än vad RS m fl gör.
> Men det är å andra sidan en fördel för mig
> eftersom det ger mig möjlighet att sänka den
> till 150 mm relativt enkelt om jag vill, dvs
> 150-170 är ett mer användbart intervall än
> 140-160 hade varit. Den väger mindre än vad Pike
> gör eller hur...

Hur mätte du upp den till 170mm? Enligt X-fusion finns den bara med upp till 160mm.

X FUSION Sweep
jofahjalm skrev:
> Jag tror att den är marginellt tyngre trots att
> den har 34 mm innerben. Jag är däremot rätt
> säker på att man inte kan uppleva den lilla
> viktskillnaden.

Nä, den är lättare än Pike om jag inte minns fel.

X FUSION Sweep
mats412 skrev:
> Jag mätte med måtstock...
>
> Skulle tro det är ett produktionsfel, att de tog
> Vengeance-innerben eller något annat slumpartat
> slarv.

Jo, jag undrade mer om du tömde den på luft och mätte eller om du bara mätte hur mycket av innerbenen som var synligt. Många gafflar, särskillt 650b versionerna, bottnar när det fortfarande finnns en del av innerbenen synligt.

Om det verkligen är så att du får 170mm slag så bör du kontakta X-fusion. Om de har monterat gaffeln fel finns det risk att du får haveri ute på stigen.

(Vengence innerben är det nog inte, den har 36mm innerben, sweep har 34mm)

X FUSION Sweep
Priskillnaden är ju inte värt det för uppgradering iaf, rent ekonomiskt kommer det vara bättre att ifall du är missnöjd sälja Sweepen beggat och köpa en Pike löst.

Det lilla jag kört på den tycker jag de känns hyfsat bra. Jag själv skulle sakna justerbar kompressionsdämpning, men vet man med sig att man inte är så kräsen där eller har preferenser som ligger i mitten av vad som brukar komma från fabrik är det ju inget problem.

X FUSION Sweep
Rikard85 skrev:
> Det ska finnas en intressant artikel/jämförelse
> mellan dessa gafflar på någon hemsida! Tyvärr
> kommer jag inte ihåg vart... Kan varit norrmän
> som skrivit den.
>
> Men...

Nån annan än Bikemagic som nämns ovan alltså?

Jag har en 120 mm Slide RL2 (lite enklare dämperi än Sweep om jag fattar rätt). Den funkar helt OK men ligger lite efter den Revelation RCT3 som jag har på andra hojen i dämpprestanda. Märkbart flexigare också men den har rakt styrrör och QR så det är inte en rättvis jämförelse.

/Johan

X FUSION Sweep
jofahjalm skrev:
> Pike i 27,5 är angiven till 1861 g och sweep är
> angiven till 1905g enligt respektive tillverkare.

Jag har ändå rätt.

X FUSION Sweep
Luthman Photography skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pike i 27,5 är angiven till 1861 g och sweep
> är
> > angiven till 1905g enligt respektive
> tillverkare.
>
>
> Jag har ändå rätt.

Självklart:

"...the weight of the Sweep—1,820 grams by our scales, with cut steer-tube and axle..."

http://www.bikemag.com/gear/reviewed-forks/

X FUSION Sweep
jofahjalm skrev:
> Verkar ok att jämföra med en okapad pike...

Nu vet jag inte hur mycket du brukar kapa av ditt styrrör, men jag skulle gissa på att det kapade röret väger runt 5g/10mm. Så om även om du kapar 50mm på HasseLs Pike så är ändå Sweep lättare med 1(!) gram :)

(Inte för att det spelar någon roll överhuvudtaget, men ändå....)

X FUSION Sweep
theBrand skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Verkar ok att jämföra med en okapad pike...
>
> Nu vet jag inte hur mycket du brukar kapa av ditt
> styrrör, men jag skulle gissa på att det kapade
> röret väger runt 5g/10mm. Så om även om du
> kapar 50mm på HasseLs Pike så är ändå Sweep
> lättare med 1(!) gram :)
>
>
> (Inte för att det spelar någon roll
> överhuvudtaget, men ändå....)

Hittade den avkapade biten från mitt styrrör när jag var nere i källaren och kom att tänka på det här inlägget :)

50mm rör, 18g.
Så Sweep bör vara runt 20g lättare än Pike.

Skönt att vi äntligen kunde reda ut det här!!

Bilagor

• DSC_7793.JPG
    DSC_7793.JPG
    26.9 KB · Besök: 33
X FUSION Sweep
Tjena, angående X-fusion, är det någon som har koll om man kan göra service i Sverige och slippa skicka iväg grejerna?
I övrigt så kan jag rekommendera X-fusion starkt, har både dropper, dämpare och gaffel som fungerat väldigt bra. Behöver justera travel så tänkte passa på att göra service samtidigt, men funtar lite på om jag ska fixa det på egen hand istället.

X FUSION Sweep
konken sa:
Tjena, angående X-fusion, är det någon som har koll om man kan göra service i Sverige och slippa skicka iväg grejerna?
I övrigt så kan jag rekommendera X-fusion starkt, har både dropper, dämpare och gaffel som fungerat väldigt bra. Behöver justera travel så tänkte passa på att göra service samtidigt, men funtar lite på om jag ska fixa det på egen hand istället.

Kolla med Velotek i Uppsala. De är duktiga på det mesta och har i alla fall en stor X-Fusionlogga på hemsidan http://www.velotek.se/wp/

Kör själv en Slide på extrahojen och är mycket nöjd med den. Justerade slaglängd själv och det var inga konstigheter.
/Johan

X FUSION Sweep
Tror inte det finns någon som gör 'officell' service i Sverige, det närmaste jag hittat är Fillariosa (www.fillariosa.fi). Du kan dock kontakta dem och köpa det du behöver (förutom olja då) och göra servicen själv, eller betala nån välvillig LBS (tror t. ex. Bikeplace kan fixa det om du råkar bo i Göteborgstrakten).

Edit: Velotek servade inte X-Fusion när jag kollade med dem för ett drygt år sedan, men det kan ha ändrat sig sen dess.

Senast ändrad:
X FUSION Sweep
Tack för tipsen! Kollade runt lite, velotek verkade inte så sugna men cykel-experten i malmö var villiga att fixa så länge som inte reservdelar behövdes. Det känns faktiskt lite som att rockshox har lyckats få mer eller mindre monopol på alla LBS vad gäller service...

X FUSION Sweep
Alltså att meka gaffel är INTE raketvetenskap, bara lite kladdigt...
(Genomförde själv alldeles nyligen den stora servicen på en RS Pike :)

X FUSION Sweep
Jo asså byta olja är väl lugnt, det var mest att jag inte ville hamra ut splinten och slinta på gaffelbenet... Har ingen pelarborr att trycka med eller ens ett skruvstäd heller (kanske jag borde införskaffa).

Tillbaka
Topp