X90 på Cykelringens kvällsrea?

Lågflyga

Aktiv medlem
I kväll har Cykelringen uppesittarkväll. Bland de mer spektakulära sakerna som erbjuds är en påkostad modell av Pinewood X90. Dubbelbottnade no-name-fälgar, Tektro V-bromsar, 27-växlad Deore (XT bak, LX fram), Gripshift-handtag, dämpad fram. m.m. Nedsatt från 11.995:-(!) till 3.995:-. Det verkar vara utgående modeller, finns med 17 eller 19 tums ram.

- Vad tror den församlade menigheten, är det något att köpa?

Brukar dyka upp för halva priset titt som tätt. Köper man till fullpris kan man känna sig duktigt blåst! Men för 4000 kan det kanske vara vettigt? Räkna baklänges - dvs ta bort priserna för allt du vet är justa grejer och se vad du får ge för non-name prylarna... är det värt det?

min mening är att den, liksom andra cykelringencyklar aldrig har kostat 12 000 kr, utan att det bara är en påhittad summa fär att den ska se billig ut. verkligt ordinarie pris borde ligga kring 3 995:-

dra din egen slutsats, jag tycker inte det är ett seriöst företag som jag vill ha att göra med.

Jag tror:
* I stort sett handlar det om en gubbcykelram med diverse MTB-komponenter på, det ser tillräckligt mountainbajkigt ut för att folk ska gå på det.
* "Ordinarie" priset har naturligtvis aldrig varit högre än utsatta 3995.
* 3995 är alldeles för mycket eftersom allting utom bakväxeln är skräp.

Köp en cykel för samma pengar eller rentav lite mer i valfri riktig cykelaffär så får du mer för pengarna. Och framförallt så får du då en cykel som är till för att cykla på riktigt med, från ett företag som gör riktiga cyklar. Många stora märken har vettiga instegsmodeller för samma pengar.

Micke S Skrev:
-------------------------------------------------------
> min mening är att den, liksom andra
> cykelringencyklar aldrig har kostat 12 000 kr,
> utan att det bara är en påhittad summa fär att den
> ska se billig ut. verkligt ordinarie pris borde
> ligga kring 3 995:-

Av Jonas inlägg att döma så kostar den egentligen 6.000 Kr ordinarie pris. Ålltså en 30%-ig rea...

> dra din egen slutsats, jag tycker inte det är ett
> seriöst företag som jag vill ha att göra med.

*Skäms* Men jag har så lite pengar kvar som familjen tycker att jag kan köpa cykel för...

Den här kanske är ett bättre köp på rean, för 695:-?
<http://www.mongoose.com/sa/uploads/images/bikes/22.39.M4-Motogoose-CPBlu.jpg>
(:-{p

det går inte att räkna baklänges på komponenterna om du vill veta ett vettigt ordinarie pris på hela cykeln. ordinarie utpris och vad cykelringen betalar för sakerna är helt olika saker.

Den har säkert stått för 12 i butiken (tilräckligt länge för att det skall vara lagligt att kalla det för rea). Vet inte exakta siffrorna, men den dyker upp med jämna mellanrum i olika "otroliga" erbjudanden... gärna på nattreor då folk är för groggy för att fatta vilken skit som köper. ;-)

För 4 skulle jag nog leta begagnat med stel (1 1/8!) framgaffel (och sedan skaffa en MX Comp eller så när ekonomin tillåter). Då tror jag man kan få hyggliga grejer.

Annars får du väl annonsera på Happy och be folk rensa ut gamla grejer dom har liggande. Har du tur kan du kanske få ihop något riktigt kul. På så sätt slipper du köpa allt också, kan använda gamla hjul, sadel osv... om du har några liggandes.

Verkar som du har mest liggcyklar, men vad är det för fel på din "Specialized Hard Rock GSX", går det inte rusta upp den (säger jag utan att knappt veta vad det är).

Idealt skulle du köra vidare på din Spec (förutsatt att den är ok i skogen) tills du har mer pengar att spendera (tycker jag iaf).

Peter!

Jag har egen erfarenhet av denna cykel, då jag provcyklat den i cirka 2 timmar i skogen då en kompis och jag bytte cyklar.

Det är fullkomlig skit! Köp inte. Den är otroligt tung (strlk large kanske 17-18 kg?). Det är hjul och ram och dämpare som är sämst på den cykeln. En riktigt gammal, begagnad MTB av bättre märker för cirka 2000:- är bättre. I synnerhet som du säkert är kapabel att (allteftersom behoven uppstår) byta vajrar och komponenter.

/Zeb

Micke S Skrev:
-------------------------------------------------------
> det går inte att räkna baklänges på komponenterna
> om du vill veta ett vettigt ordinarie pris på hela
> cykeln. ordinarie utpris och vad cykelringen
> betalar för sakerna är helt olika saker.

Räkna baklänges på REA PRISET alltså! 4000 - 500 (XT bakvxl) - 200 (LX framväxel) osv, men då det mesta verkar vara noname är det nog igen idé ändå...

Vad cykelringen betalar är väl irrellevant? Eller snackar vi runt varandra?

Kul att många har åsikter om rean!

Jonas,
Min Specialized är lånad av Zooltrix, och är en riktigt gammal skrothög. Nästan hela cykeln är stål, och det har dessutom rostat. Den har gamla fina bromsarmar med vajerdragning, inte en chans att få dit V-bromsar. Styrhuvudet kräver gammal expander, tror dessutom att det är en tum. Den väger som en ordinär stridsvagn, ungefär. Dagens Specialized Hard Rock är någonting helt annat.

Zeb,
Det finns en massa olika specar på X90, det verkar vara ett samlingsnamn för en hel flora av MTB. Bredvid fynden stod andra X90 i en helt annan modell, med väldigt låggradiga komponenter. De gick för 2.995 Kr på rean.

Det stod TranzX på nästan allt, styrstam, sadelstolpe m.m, nästan allt är i ganska snyggt aluminium. Rätt snygg och bra sadel, rostfria ekrar. Baknav var Equip.

snackar kanske runt varandra.. som konsument blir det ju oftast "mängdrabbat" på komponenterna när de sitter fast på en cykelram. pratar vi prisvärdhet på cyklar så kan jag, mest gissandes, säga att trots reapriset har nog cykelringen full marginal, dvs 100% på cykel. jämfr med en vanlig cykelhandndlare med exklusiva cyklar 20-40% marginal.

det är inga prisvärda cyklar tycker jag.

men det går egentligen inte att jämföra delikatessäffärerna med stormarknaden.

Om det inte sitter en gaffel som kostar 4000 ny så är den inte värd att bli donator. Aluminium kan också vara tungt, så stirra dig inte blind på det. Det finns väl grader i helvetet på vad det går att spara in på på en lågprishoj. Heter baknaven Equip så har de sparat in på precis allt som går. För samma pengar får du Biltemas hoj, som antagligen är ett bättre köp.

Min erfarenhet är att de har kvalitet på de prylar som man som oinsatt kollar på, dvs växlar. "Wow xr-växlar.... Måste va bra grejor det här." Hjul och ram verkar vara av sämre kvalitet. Iofs ca 4 år sedan som jag kände på en sådan.

En cykel är inte bara en cykel. Utseendet må vara lika men det skiljer mer än man kan ana mellan två olika ramar som ser likadana ut. Som jag sagt tidigare, ramen är cykelns själ, det är den komponenten på cykeln du inte uppgraderar i första hand och det är den som mest påverkar hur cykeln känns ute i skogen. Inte ens XTR komponenter på Cykelringen ramen skulle ge den bättre "skogskänsla". En bra ram med t.ex. Deore/LX delar är bra mycket roligare, men visst drar priset iväg lite då. Försök hitta en bra begagnad märkescykel(ja, märken som är erkänt kända för att producera bra cyklar) för 4-5000kr istället.

/Leo

Jag är impad av att rosthögen rullar över huvud taget. Jag hade ju kasserat den som pendlarcykel för att de mest vitala funktionerna så som växlar inte fungerade. I ditt prisläge skulle jag nog hålla ögonen på blocket här i närområdet, det händer att det dyker upp vettiga lite äldre hojar till bra priser.

Lycka till

Tillbaka
Topp