XC / All Mountain

Zargon

Ny medlem
XC / All Mountain
Hej, skulle behöva lite råd, då jag går i köpartankar..

Jag har cyklat mtb på hobbynivå en längre tid, och köpte min första fulldämpade förra året.
Hade ingen större koll på olika typer av fulldämpat, förutom att jag inte skulle ha en enduro/DH.

Valet då blev en All-mountain Radon Slide 130 8.0 vilket jag har varit väldigt nöjd med på mindre stigar, men längre turer på grus/förberedda slingor blir utmattande på grund av geometrin(jag hamnar ganska rakt sittande på sadeln)

För någon vecka sen köpte jag en Focus Black Forest 29R(kan jämföras med Scotts Scale-serie) för att ha något lite enklare till och från jobbet och till vardags. Jag trivs väldigt bra på denna då den är mer riktad till XC-cykling..

Dock föredrar jag heldämpad, så jag funderar på om jag köper en heldämpad XC-cykel istället för min Radon Slide, kommer jag märka en stor skillnad (samma stora skillnad jag känner idag mellan Sliden och min Focus?

Jag tittar i första hand på Canyon, deras likvärdighet till Radon Slide är ju Spectral, och jag kollar därför på Canyon Nerve.

Frågan är helt enkelt om det är värt bytet för mig, eller om jag köper en liknande cykel som jag redan har.

Är det någon som har erfarenhet av både Slide och Nerve?
Eller cyklar långturer på Nerven och kan jämföra med en HT likvärdig Scott Scale eller liknande?

XC / All Mountain
Cannondale Scalpel 29 är en personlig favorit när det gäller heldämpad XC.

Köp årsmodel 2014 och framåt så får du den senaste och bäste versionen av gaffeln.

Kolla på ebay, finns många bra deals på nya cannondale scalpel.

Jämfört med din slide så är det en raket, mycket kul att köra.

XC / All Mountain
Ja, har kikat på Canyon Lux, men de är lite för dyra, hade tänk klara mig runt 20-25000.

Har sneglat på Scott Spark, men Nerve ska vad jag förstår vara en direkt motsvarighet till den, så då föredrar jag Nerven.

XC / All Mountain
Spark och Lux är samma segment. Nerve är mellantinget mellan XC och Trail, med 110-slag. Nerve finns i samma segment som t.ex Specialized Camber.

Sen är Nerve och Lux väldigt lika i geometrin, men styrstam, sadelstolpe, styre och annat ger en annan karaktär tillsammans med något längre slag och annat länkage.

XC / All Mountain
aha, tack för den infon.

Det jag är ute efter är iaf att få en mer aggressiv sittställning än jag idag har på min Slide. Är Nerve för lika Sliden för att känna den skillnaden?

Både spark och lux känns dock dyra i jämförelse med Nerven.

Senast ändrad:
XC / All Mountain
Jag har en nerve och kollegan har en spectral.. dom är väldigt lika i sittställning... spectralen har kortare styrstam på samma storlek.. men det kan man ju ändra på..
Som eiskall säger så är nerven en mix... visserligen en bra mix av två världar....

XC / All Mountain
Ja, det är så nära att jag hamnar i det träsket, men jag har precis gått ner från tre cyklar till två, nu har jag Focusen och Radonen kvar...

Men jag börjar bli trött på att jag föredrar att cykla till sommarstugan på min Focus, men när jag väl är där vill jag ha min Radon för att köra stigar runt omkring.
Hade varit fint och få ut samma funktion i en cykel.

XC / All Mountain
känns som efter jag har läst här i tråden att jag släpper idén på en Nerve, och börjar kika på Spark/Epic/lux..

Sen får jag såklart hitta någon utav de där och faktiskt testa lite. Någon som har fler tips på bra CX FS modeller?

XC / All Mountain
Jag kör nerve jag pendlar har kört långlopp och enduro sträckor och brötiga stigar så den funkar till det mesta kanske inte optimalt till enduro

XC / All Mountain
klunken skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en nerve och kollegan har en spectral..
> dom är väldigt lika i sittställning...
> spectralen har kortare styrstam på samma
> storlek.. men det kan man ju ändra på..
> Som eiskall säger så är nerven en mix...
> visserligen en bra mix av två världar....

Lånar tråden lite...
Klunken, jag antar att ni har testat varandras cyklar en del. Är det stor skillnad i fart mellan nerve och spectral i olika terräng? Jag skulle tro att det blir någon av dessa för mig och lutar åt nerve som jag tror är snabbast/roligast i varierad brötig och kuperad XC-terräng. Jag har testat spectral (27.5), som är väldigt roliga och snabb i brötigt på flacken och utför men väldigt tung uppför och på transportsträckor.

XC / All Mountain
Zargon skrev:
-------------------------------------------------------
> Alright, har du jämfört den med någon hardtail,
> typ scott scale eller liknande?

Om frågan var till mig så yes HT, en scott scale 40 (2009). Scale och spectral är ju givetvis HELT olika cyklar, men jag börjar bli less på att skumpa runt på min scott och märker dessutom att jag tappar mycket fart när det blir lite mer tekniskt/brötigt. Därför vill jag ha något som hanterar den terrängen bättre men samtidigt inte känns som en blysläde på annat. Ska jag vara maximalt snabb ska jag säkert ha en 29' HT, men vill ju ha lite kul också...

Tillbaka
Topp