XC-däck som inte låter som en traktor på asfalt

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Som rubriken. Jag cyklar mycket asfalt och vill gärna ha ettt lättrullat däck som samtidigt är bra i skogen. Vet att det är en svår kompromiss. Men om man säger såhär, jag har inte bråttom. Har just nu 29x2.6" och tycker den storleken funkar fint. Det är en helstel cykel ska tilläggas. Så det får gärna vara lite bredare för bättre komfort.

Hade innan WTB Ranger och det var väl rätt ok, men gick inte att få tag på nu när jag skulle köpa nytt. Hade ett tag Schwalbe Racing Ray/Ralph och de var ju nästan ljudlösa på asfalt! Grymt härligt. Men finns inte bredare än 2.35 :( sedan har just bytt till Maxxis Ikon 2.6" både fram och bak. Men greppet när det är blött verkar sådär, särskilt fram tror jag de är mindre bra :(

Vad ska jag ha? Vittoria Mezcal ser ju intressant ut, men undrar hur de låter? Bontrager XR2? Eller finns det något annat? Fälg i35.

---

IMG_20210524_123041.jpg

Senast ändrad:
Jag tycker att Specialized Gripton gummi greppar bra när det är blött och Specialized däck är trevliga. Fast Trak finns i 29x2.6 och rullar bra. Vet inte om greppet räcker för dig.

Jag kör nu Maxxis Rekon bak på min helstel (i 2.4), den finns i 2.6, både i Dual och MaxxTerra utförande, jag rekommenderar MaxxTerra fram och dual bak. Rekon har betydligt mer grepp än Ikon.

Tanken har slagit mig. Ser lite ut som en lättad Nobby Nic. Skulle kunna vara fint. Hur låter det på asfalt då?

Det finns inte bredare än 2.35". Dessutom tror jag det är halvdant på en fuktig stig. Har tidigare försökt kompromissa med lite greppigare touring-däck. Ja, jag har provat det mesta från semi-slick till Minion egentligen. Men det verkar vara svårt att hitta just nåt som är gjord för lite halvsur stig, bra rull, samt 2.6". SAMT att det ska vara ganska tyst på asfalt :)

Jag tycker att Specialized Gripton gummi greppar bra när det är blött och Specialized däck är trevliga. Fast Trak finns i 29x2.6 och rullar bra. Vet inte om greppet räcker för dig.
Ok, jo jag har Ground Control bak på min MTB. Det är jag rätt nöjd med. Fast Trak ser riktigt trevligt ut. 720g också. Inte dumt. Undrar om det är bra för både fram och bak? Och hur det låter?

Jag kör nu Maxxis Rekon bak på min helstel (i 2.4), den finns i 2.6, både i Dual och MaxxTerra utförande, jag rekommenderar MaxxTerra fram och dual bak. Rekon har betydligt mer grepp än Ikon.
Rekon ser ju trevligt ut. Du menar att man kan ha det både fram och bak? Hur låter det på asfalt då?

Xr2 tror jag är vad söker om 2.6" är ett krav.
Satte själv på wolfpack speed 2.4" idag . Mätte lite drygt 60mm på 35mm fälg och har liknade möster som xr2

Tanken har slagit mig. Ser lite ut som en lättad Nobby Nic. Skulle kunna vara fint. Hur låter det på asfalt då?

Det finns inte bredare än 2.35". Dessutom tror jag det är halvdant på en fuktig stig. Har tidigare försökt kompromissa med lite greppigare touring-däck. Ja, jag har provat det mesta från semi-slick till Minion egentligen. Men det verkar vara svårt att hitta just nåt som är gjord för lite halvsur stig, bra rull, samt 2.6". SAMT att det ska vara ganska tyst på asfalt :)

Ok, jo jag har Ground Control bak på min MTB. Det är jag rätt nöjd med. Fast Trak ser riktigt trevligt ut. 720g också. Inte dumt. Undrar om det är bra för både fram och bak? Och hur det låter?

Rekon ser ju trevligt ut. Du menar att man kan ha det både fram och bak? Hur låter det på asfalt då?

Fast Trak har dobbarna som överlappar i mitten, tror inte den låter, men har aldrig provat.

Rekon är riktigt bra. Jag tror att den inte låter mycket, men det är svårt att säga när man har en Dissector fram. Flera stigcyklar kommer med Rekon både fram och bak.

De flesta däck kan man köra fram och bak, frågan är bara var din gränser för grepp och rull går.

Det finns också Specialized Renegade emellan Fast Track och Ground Control, men den finns inte i 2.6.

Har ett par XR2 29x2.4” på den helstela, med lagom tryck är det ungefär samma känsla som Race King på asfalt och grus. Rocket Ron är lite bullrigare men har åas bredare användningsområde vid sidan ab vägen.

Gjorde lite jämförelse av däckmönster här

däck.jpg

WTB Ranger
Marathon GT 365
Marathon Supreme

WTB Ranger mer om nedan.

GT 365 trodde jag skulle vara tyst, men det är det inte, riktigt tråkigt att cykla asfalt med dessa.

Supreme har jag på CX'n sedan länge. Väldigt bra till den. Inget man gärna cyklar stig med men bra på asfalt och grus.

---

WTB Ranger.jpg

WTB Ranger

Kom original på min hoj, låter lite granna. Men ganska ok ändå skulle jag säga.

---

Continental Ride Tour.jpg

Continental Ride Tour

De här var ju tysta och bra, men inget för stig igen.

---

Maxxis Ikon.jpg

Maxxis Ikon

Mina senaste, de mest högljudda däck jag provat! Fruktansvärt

---

Schwalbe Marathon Almotion.jpg

Marathon Almotion

De här är rätt bra, tysta. Bra för asfalt och grus, men återigen, inget för stig.

---

Schwalbe Marathon.jpg

Marathon

Klassiker, har slitit ut många sådana här. Bra asfalt och grus, men ej stig.

---

Schwalbe Nobby Nic.jpg

Nobby Nic

Låter lite på asfalt, inte så farligt. Grymt på stig.

---

Specialized Ground Control.jpg

Specialized Ground Control

Som NN, Låter lite på asfalt, inte så farligt. Grymt på stig.

---

Schwalbe Racing Ray, Racing Ralph.jpg

Racing Ray/Racing Ralph

De här är väldigt tysta på asfalt! Verkligen lyckad koncept, men de har ju designat om senaste utgåvan till att vara just tysta på asfalt. De har lyckats kan man säga.
Bra på stig, men finns tyvärr inte bredare än 2.35 :(

---
/edit1: Lade till Minion & Magic Mary

Minion DHF.jpg

Minion DHF

Det här brötar på rätt ordentligt, det är nog faktiskt värst. Grymt grepp dock.

---

Magic Mary.jpg

Magic Mary

Det här låter en del, men inte som Minion tycker jag. Grymt grepp här med. Men känns inte som man vill ligga och pressa asfalt med Endurodäck.

---
/edit2: Lade till (Biltema) Innova & Vittoria

Innova 2.8.jpg

(Biltema) Innova 2.8"

Det här låter inte så farligt, helt ok.

---
Nuså till mina nya däck som jag hoppas på!

Vittoria Barzo.jpg

Vittoria Barzo

Det här låter inte så farligt heller, rätt bra.

---

Vittoria Mezcal

Det här är ganska tyst! Har inte provat det fram så lite svårt att avgöra men har försökt hålla ner huvudet och lyssna och det verkar ganska tyst.

Bilagor

• Vittoria Mezcal.jpg
    Vittoria Mezcal.jpg
    348.6 KB · Besök: 89
Senast ändrad:
Slutsatsen är ju att det är svårt det där med mönster vs ljud. Ser inget samband riktigt. Man kunde tänka sig att rektangulära nobbar, där vänster och höger sida sitter bredvid varandra, tätt. Skulle vara bidragande till högt ljud. Eller att de sitter tätt.

En hel mittsträng verkar ju dock döda ljudet. På GT 365 är den inte riktigt hel, det går dessutom ner i slutet, lägre nobb. Så det finns utrymme för ljud att utvecklas där.

Hel mittsträng är ju dock en riktigt greppdödare på stig också.

Men Vittoria Mezcal t ex verkar ju ganska bra på stig och ska dessutom vara tyst på asfalt enligt en video jag såg.

Sedan finns ju Barzo också, som har glesa nobbar, förskjutna. Kan vara bra!?

Det är ju också lite så på Bontrager XR2, fast de är mer kvadratiska om det nu har någon inverkan.

Spez Fast Trak är ju en intressant kandidat också. De har sneda nobbar som är förskjutna. Borde vara bra.

Kanske beställer Mezcal och Fast Trak eller Rocket Ron och utvärderar dessa.

/edit: testade Highroller II på min MTB. De var rätt ok också, även fast det är ganska köttiga däck. De blir dock rundare än vad det ser ut på bilden.

Bilder

Rocket Ron.png
Rocket Ron
---

Spez Fast Trak.png
Spez Fast Trak
---

Vittoria Mezcal.png
Vittoria Mezcal
---

Vittoria Barzo.png
Vittoria Barzo
---

Bontrager XR2.png
Bontrager XR2
---

IMG_20210907_115112.jpg
Maxxis Highroller II

Senast ändrad:
Jag har inte varit så brydd...men kanske spelar tryck och bredd in? Gud förbjuda att man måste pumpa däcken för att få en tyst resa

Eller det är utrett?

Jag kör på Mezcal 29x2,25 och tycker dom är väldigt tysta och lättrullade, gillade dock inte greppet i framdäcket så har bytt till ett Barzo där.
Körde Nobby Nic 29x2,35 förra säsongen och dom lät som en pansarvagn på asfalt.

Jag har inte varit så brydd...men kanske spelar tryck och bredd in? Gud förbjuda att man måste pumpa däcken för att få en tyst resa

Eller det är utrett?
Jag har alltid ganska högt tryck eftersom jag cyklar mycket asfalt/grus. Använder mitt tryckberäkningsprogram för att hitta det tryck som ska anses ge bäst rull. Det brukar jag köra på.

Jag kör på Mezcal 29x2,25 och tycker dom är väldigt tysta och lättrullade, gillade dock inte greppet i framdäcket så har bytt till ett Barzo där.
Körde Nobby Nic 29x2,35 förra säsongen och dom lät som en pansarvagn på asfalt.
Tack! Det var grymt intressant. Har läst om kombon Mezcal/Barzo också. Det verkar populärt.
Att du jämför med NN var ju bra för det är det däck jag kört mest med annars tror jag.

Får nog bli den kombon då faktiskt. Sedan OM jag skulle bli missnöjd så går det ju alltid att sätta dit Ray/Ralph 2.35, men det hoppas jag inte behöva :)

Dom jag skrev gissar jag att Fast Trak inte låter mycket för att den har överlappande dobbarna. Det stämmer överens med din observationer, Ikon har stora hål mellan mittendobbarna. Flera happyiter kör Fast Trak, kanske kan någon svara?

Och jag gissar att Fast Trak är en bra kompromiss för din mix av asfalt och stig.

Tack! Det var grymt intressant. Har läst om kombon Mezcal/Barzo också. Det verkar populärt.
Att du jämför med NN var ju bra för det är det däck jag kört mest med annars tror jag.

Får nog bli den kombon då faktiskt. Sedan OM jag skulle bli missnöjd så går det ju alltid att sätta dit Ray/Ralph 2.35, men det hoppas jag inte behöva :)
Jag upplever Barzo som ganska mycket bättre grepp än Mezcal, men det är inte klockrent vid högt tryck. Jag kan fortfarande uppleva att jag är på väg att dra ur kurvorna om jag håller för hög fart på grus. Men detta är ju efter att jag gått över från NN som är markant mycket bättre.

Jag har kört Barzo/Mescal en och en halv säsong. Rätt nöjd på det stora hela, men tycker inte att de är tystare än något annat på asfalt. Inte högljuddare heller kanske, men iaf inte märkbart tysta. Jag har ju kört Ikon många gånger under åren och kan inte minnas att jag reagerade på ljud på den heller, iofs. När jag tänker efter är nog asfaltsljud inte något jag tänker på mycket alls, förutom när jag kör första turen med höst/vinterdäcken och (avsaknaden) när jag tar ut räcern första gången. Så jag ska kanske inte råda...
Andra saker än däcksmönster som kan spela in är gummiblandning och fälg, tänker jag.

Jag upplever Barzo som riktigt tysta på asfalt. Bra rull dessutom. Gör inte bort sig i skogen heller för den delen.

Skjuts väldigt brett o vilt här mellan "biltema" pendlardäck och "endurodäck".

Har du inte testat släta xc däck i fingummi ? Räcker riktigt långt ut i skogen också om man inte köra mega aggressivt och går som en dröm på asfalt.

Typ Thunderburt. Terrano, renegade och vad det nu finns i den kategorin .

Skjuts väldigt brett o vilt här mellan "biltema" pendlardäck och "endurodäck".
Jag jämförde bara mönster mellan alla olika typer av däck. Tyckte det var intressant som jämförelse då man inte ser något speciellt samband förutom att de med hel mittsträng är tysta.
Har för övrigt inte med varken Biltema eller Enduro-däck. Men det påminde mig om att ta med Enduro-däck iaf, slänger in de också.

Har du inte testat släta xc däck i fingummi ? Räcker riktigt långt ut i skogen också om man inte köra mega aggressivt och går som en dröm på asfalt.
Typ Thunderburt. Terrano, renegade och vad det nu finns i den kategorin .
Jo, har testat det. Skrev det ovan också. Ingen höjdare att cykla slirig stig med sådant.

Mitt tips blir Ranger eller/och Rekon+.
Är ljudet ett problem så föreslår jag öronproppar tills du kommit in i skogen ??

Mitt tips blir Ranger eller/och Rekon+.
Är ljudet ett problem så föreslår jag öronproppar tills du kommit in i skogen ??
Ranger tänkte jag köpa egentligen men fick inte tag på det. Hade funkat. Men tänkte om det fanns något bättre.
Rekon kan vara något, men det är 2.6 isf, inte +.

Öronproppar på landsväg. Så man inte hör omgivningen. Jättebra tips.

Jag försöker välja tysta prylar mest hela tiden. Det finns. Så man kan ta det bara man vet vad man ska ha.

Ingen höjdare att cykla flera mil asfalt och istället för att njuta av tystnaden så hör man ett brötande från däcken. Det förtar hela upplevesen liksom. Plus att det blir som psykisk effekt att det går tyngre för det låter mycket :)

Ranger tänkte jag köpa egentligen men fick inte tag på det. Hade funkat. Men tänkte om det fanns något bättre.
Rekon kan vara något, men det är 2.6 isf, inte +.

Öronproppar på landsväg. Så man inte hör omgivningen. Jättebra tips.

Jag försöker välja tysta prylar mest hela tiden. Det finns. Så man kan ta det bara man vet vad man ska ha.

Ingen höjdare att cykla flera mil asfalt och istället för att njuta av tystnaden så hör man ett brötande från däcken. Det förtar hela upplevesen liksom. Plus att det blir som psykisk effekt att det går tyngre för det låter mycket :)
Tipset om öronproppar var mest en ironisk grej. Vill man ha mönstrade däck, i den önskade storleken, som funkar bra i skogen får man nog leva med traktorljudet på asfalten.

Senast redigerad av en moderator:
Tipset om öronproppar var mest en ironisk grej. Vill man ha mönstrade däck, i den önskade storleken, som funkar bra i skogen får man nog leva med traktorljudet på asfalten.
Jo, det förstår jag. Men det var inte så kul :) tycker det finns ett så stort utbud idag och många tillverkare. Samtidigt som det har blivit ett enormt uppsving på intressent. Så det känns som det borde kunna finnas vad jag söker. Det är en svår kompromiss, men det finns, det är jag övertygad om.
Har du provat Racing Ray/Ralph? Jämfört med Minion typ. Det är som natt och dag. Visst, greppet är skillnad också. Men en liten designändring på däcket har gjort det väldigt tyst. Det krävs bara att någon tänkte på det på R&D-avdelningen.

Som med baknav. Det behöver inte låta som en svärm bålgetingar när man rullar i skogen. Vissa tillverkare har t om gjort en grej av att det ska låta så mycket som möjligt. Lite svårare att hitta tysta nav dock :)

Men ännu svårare att hitta tysta däck :) men jag ska beställa Vittoria-kombon (om jag hittar), testa med det lite. I värsta fall blir det Racing Ray/Ralph igen, de är grymma.

Tror inte att (o)ljud på asfalt är en hög prioritet vid design av MTB däck.
Jag är känslig för ljud som hörs hela tiden, men kombo av Dissector och Rekon som jag kör på min helstel stör mig inte. Jag kör dock bara korta sträckor på asfalt. DHR II låter mycket, Specialized Butcher låter också.

Tror inte att (o)ljud på asfalt är en hög prioritet vid design av MTB däck.
Jag är känslig för ljud som hörs hela tiden, men kombo av Dissector och Rekon som jag kör på min helstel stör mig inte. Jag kör dock bara korta sträckor på asfalt. DHR II låter mycket, Specialized Butcher låter också.
Nä, det är väl det som är problemet, inte så många som bryr sig :) ingen som cyklar asfalt (länge) med 2.6" :)

Din kombo låter bra också. Skulle vara kul att prova den. Får bli nästa gång.

Jo cyklar man bara korta sträckor asfalt är det ju skitsamma verkligen. Det är ju när man ligger på asfalt en längre sträcka som det gör skillnad. Nu har jag min CX om jag ska köra asfaltsrundor iofs, men det händer att det blir en hel del asfalt med denna hoj också eftersom det är min XC-hoj där vad som helst kan hända :) (men fokus på grus/stig).

Grejen är att det var ganska ok med WTB Ranger jag hade innan. Men så skaffade jag Ralph/Ray, och det var en aha-upplevelse. Så tänkte jag att det kanske går att hitta något liknande fast breda. Men det verkar knepigt. Köpte Ikon som sagt, och det låter värre än Ranger, låter även värre än min MTB! Så det var inge kul upplevelse. Ville ner på "ok" nivå igen åtminstone.

Men nu har jag rekat lite och fått mycket bra input. Tack alla!

Beställde Vittoria-kombon, hittade på en svensk butik. Det ska bli intressant!

Kör med Mezcal 27.5 x 2.6 fram och Racing Ralph 29 x 2.35 bak på helstel cykel när det handlar om "upptäcksfärd" med asfalt, grus och stig blandat. Rullar lätt och tyst (om inte väldigt lågt däckstryck -då går kantdobbarna i, och det hörs!)
Om man vill ha Vittoria både fram och bak för snabb stigcykling så är nog Mezcal+Barzo är en bra combo, med Mezcal bak. Men då kör jag Recon 2.8 istället.

Idag på cykelns dag fick jag dem!

Började (såklart) med att väga/måtta:

Mezcal: 64,5mm och 850 gram
Barzo: 61mm och 810 gram

Ska vara 65mm så det skiljde rätt mycket på Barzo.

_6030456.jpg

Men så det mest intressanta då, ljudtestet.

Tog en liten runda och kunde genast konstatera att de är ganska tysta. Låter "helt ok". Ungefär som jag hade hoppats på, typ lite som många av däcken brukar låta. Förutom Ikon då som uppenbarligare förde mer oväsen!

Det var ju skönt, case closed!

Fargo Vittoria.jpg

Snygg också på din cykel med gråa sidoväggar!

Både däck har (nästan) överlappande dobbar, så tror att dom därför låter lite. I en tysk test från 2017 hade Barzo relativt hög rullmotstand och en annan Vittoria däck låg rullmotstand, men wenig grepp. Vet dock inte vilkem gummiblandningen det var.

Tillbaka
Topp