XC däck. Tips

Simz

Ny medlem
XC däck. Tips
Sökte bland trådarna om däck men hittade ingen som var uppdaterad.

Tänkte kolla lite vad ni rekommenderar.
Har kört med Thunder burt nu och varit nöjd men lyckats punktera och måste köpa nya.
Så tänkte utvärdera lite innan jag beställer.

Förra året körde jag på TB 2.1 och i år gick jag upp på TB 2.25 vilket var ett lyft i den stökiga terrängen. Tycker det flöt på bättre.
Fick hem nya AC wide lightning hjul och satte på mina gamla däck från förra året alltså 2.1 då fälgen är så bred så borde effekten bli den samma som 2.25 som jag kört tidigare i år.

Igår när jag provade så flöt allt på bra tills jag råkade pricka en spetsig sten och fick punka.
Kör slanglöst men det hjälpte inte. Tror inget däck hade hållit för den smällen så jag klandrar inte däcket.

Efter jag bytt till slang så dröjde det bara 8 min så hade jag fått punktering även på slangen.
Så nu har jag blivit lite nojig om TB är rätt däck eller om jag ska gå på något annat.
Givetvis kan det funnits något vasst i däcket som orsaka punkteringen eller för lågt lyftryck men men...

Lång bakgrundshistoria som kanske inte bidrar till något men det som jag är ute efter är ett lättviktsdäck som är någorlunda tåligt. Ska köra några tävlingar framöver och prioriterar lättrullat framför mycket fäste. Vad har ni för förslag?

Sedan undrar jag om det är stor skillnad i tålighet mellan snakeskin och utan. Det skiljer ju en del i vikt.

XC däck. Tips
Maxxis Ikon? Inte jättelätt, men rullar bra och har tillräckligt bra punkaskydd (oftast, iaf om man väljer EXO-varianten, men då väger det ju lite mer, men dina krav kanske inte kräver extra skydd).

XC däck. Tips
Skulle nog helst vilja hitta något som väger runt 400 - 450 g. Behöver nog inte extra skydd men vill givetvis att det ska hålla så bra som möjligt. Blir nog att slänga på något grövre efter tävlingarna för att vara på den säkra sidan. Men nu när det är hyfsat torrt och valkas tävling så får man riska lite mer för förmån till att vara så snabb som möjligt. Men det får ju inte gå till överdrift. Vet ju att det finns däck som väger ca 300 g men det känns inte aktuellt, då jag tror att risken är övervägande för punktering.

XC däck. Tips
Angående Snakeskin så upplever jag att det håller väldigt bra. Har lyckats göra hål 2ggr på däck med Snakeskin. Båda gångerna har det troligtvis skett p.g.a. hyffsat kraftigt genomslag mot vass sten. Så med lite högre tryck hade det inte hänt.

XC däck. Tips
SalkinL skrev:
-------------------------------------------------------
> Angående Snakeskin så upplever jag att det
> håller väldigt bra. Har lyckats göra hål 2ggr
> på däck med Snakeskin. Båda gångerna har det
> troligtvis skett p.g.a. hyffsat kraftigt genomslag
> mot vass sten. Så med lite högre tryck hade det
> inte hänt.

Är inte Snakeskin bara förstärka på sidorna?
Har alltid kört med Snakeskin men tycker sällan att jag river upp däcken på sidorna så där av min nyfikenhet att kanske slopa det.

XC däck. Tips
Kör snakeskin eller raceguard om du nu gillar TB. Raceguard har ett litet skydd under slitbanan.

Jag körde TB med snakeskin i bak nästan hela förra säsongen och det höll utan problem.

I år åker jag på specialized fasttrak control i bak och s-works i fram

XC däck. Tips
I torrt tycker jag Conti Speed King är rätt vassa. Förvånansvärt bra grepp med så lite mönster och sen rullar de extremt bra när det är lättåkt. Underlaget på banan avgör dock.

XC däck. Tips
Schwalbe Thunder Burt är ett rent tävlingsdäck som endast ska användas där låg vikt och lågt rullmotsånd är prioriterat. Jag skulle ALDRIG cykla Tunder Burt på en träningshoj på kul pass i skogen.

Det du är ute efter är Rocket Ron eller Racing Ralph. Gärna med Snakeskin om du kör slanglöst.

XC däck. Tips
Testat Litesnkin och det var ju fint när det höll... 1,5 tävling. Nu kör jag Rocket fram och Falph bak. 2.25 snakeskin som väger en bit över 600 gram. Jättetungt men hållbart och lättrullat och fint grepp!

XC däck. Tips
Det är ju tävlingsdäck som jag är ute efter.
Sedan väljer jag TB framför Racing Ralph då det rullar bättre, har bättre grepp samt väger mindre.

Jag har kört TB sommar som vinter i 1,5 år nu och kan inte påstå att det har varit något problem.
Men det som jag vill med tråden är att utvärdera om det finns något nytt som är bättre.

XC däck. Tips
ante_hedis skrev:
> Kör snakeskin eller raceguard om du nu gillar TB.
> Raceguard har ett litet skydd under slitbanan.
>
> Jag körde TB med snakeskin i bak nästan hela
> förra säsongen och det höll utan problem.
>
> I år åker jag på specialized fasttrak control i
> bak och s-works i fram

Hur upplever du Fasttrak kontra TB? Både fäste och rullmotstånd.

Har själv Fasttrack fram nu men tycker det är lite dåligt sidofäste. Har inte provat TB fram.

XC däck. Tips
dack.JPG

Frågan var ju vilka jag skulle ta.

Har och välja på TB 2.1, TB 2.25, Fasttrack S-works 2.0, Fasttrack Controll 2.0, NN, RR samt X-king.

Slängde på en kombo med Fastrack S-works fram och TB 2.1 bak.
Ska bli spännande och prova imorgon.

XC däck. Tips
Simz skrev:
Men nu när det är hyfsat torrt och valkas
> tävling så får man riska lite mer för förmån
> till att vara så snabb som möjligt.

Fler tävlingar borde köras som serier så man slipper alla chansare.
Jag läste en blogg om en cyklist som var bitter över att han fick punka med bara några kilometer till mål och tappade ledningen och gick i mål som tvåa. Då tänkte jag att han som van kanske hade valt ett tyngre och stadigare däck och kanske ändå var den starkaste.

Finns TB med både snakeskin och raceguard? Är raceguard något att ha?

Själv kör jag Thunder Burt snakeskin i alla väder. Först 2.1 men nu sitter det ett 575g tungt 2.25 i bak.

XC däck. Tips
Snakeskin är bra grejor. :)

RaceGuard är trots sitt namn främst till för de fåtal som vill pendla med dessa däck, skulle jag tro. Eftersom det är ett punkteringskydd i slitbanan så ger det ett däck som rullar sämre & dessutom blir stabiliteten vid låga tryck dålig, så det är ointressant, som jag ser på saken.

Frid!

XC däck. Tips
Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Simz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Men nu när det är hyfsat torrt och valkas
> > tävling så får man riska lite mer för
> förmån
> > till att vara så snabb som möjligt.
>
> Fler tävlingar borde köras som serier så man
> slipper alla chansare.
> Jag läste en blogg om en cyklist som var bitter
> över att han fick punka med bara några kilometer
> till mål och tappade ledningen och gick i mål
> som tvåa. Då tänkte jag att han som van kanske
> hade valt ett tyngre och stadigare däck och
> kanske ändå var den starkaste.
>
> Finns TB med både snakeskin och raceguard? Är
> raceguard något att ha?
>
> Själv kör jag Thunder Burt snakeskin i alla
> väder. Först 2.1 men nu sitter det ett 575g
> tungt 2.25 i bak.

Jag har snakeskin på mina Thunderburt och har alltid kört med det om valet finns.

För att man kör på ett lätt tävlingsdäck så innebär det inte att man är en chansare.
Jag tror alla i eliten kör på så lätta däck som möjligt. Det är ju ytters få marginaler mellan att vinna och komma tvåa och då krävs alla förbättringsåtgärder som går att göra. Det är ju så utvecklingen går framåt inom alla områden.
Att man punkar innan mål kan man ju inte skylla på utrustningen, det kunde ju lika gärna varit han som låg bakom som fick punkteringen. Det ingår i sporten att sånt kan hända. Det gäller ju också att vara skicklig och placera hjulet så man inte riskerar punktering. Min punktering som jag beskrev ovan var helt och hållet mitt fel. Där tror jag inte att många däck hade klarat sig.

XC däck. Tips
Simz skrev:
...> Jag tror alla i eliten kör på så lätta däck
> som möjligt. ...

Det trodde jag också förut, men efter att ha följt XCO nu några år så har jag sett att många i absoluta toppen kör med förstärkta sidoväggar (Snakeskin el dylikt). Banorna har blivit krävande så riskerna är för stora utan, skulle jag tro.

Frid!

XC däck. Tips
Miracle skrev:
> Simz skrev:
> -----
> ...> Jag tror alla i eliten kör på så lätta
> däck
> > som möjligt. ...
>
> Det trodde jag också förut, men efter att ha
> följt XCO nu några år så har jag sett att
> många i absoluta toppen kör med förstärkta
> sidoväggar (Snakeskin el dylikt). Banorna har
> blivit krävande så riskerna är för stora utan,
> skulle jag tro.
>
>
> Frid!

Exakt. Det är få som kör xco och xcm på 2.1 Thunder Burt liteskin.

XC däck. Tips
hm skrev:
> Tror nog inte det är någon i toppen som kör
> liteskin eller andra däck under 500 gram.

Det är med andra ord däck för amatörer.

XC däck. Tips
Scotty10 skrev:
> hm skrev:
> -----
> > Tror nog inte det är någon i toppen som kör
> > liteskin eller andra däck under 500 gram.
>
>
> Det är med andra ord däck för amatörer.

Ja, och vikt jägarna.
Topp åkarna vet att det är bena det hänger på och inte 100 gram hit eller dit, viktigare att inte punka när man tränat i 10år och är i sitt livs form den dagen när det verkligen gäller.

XC däck. Tips
Vikten blir vad den blir och är i praktiken "ointressant" för valet, det är sällan några tunga däck man väljer mellan ändå. Sen väljer man ju efter underlag och försöker optimera grepp och rullmotstånd.
Punkabenägenhet är enligt min erfarenhet mycket mer beroende på hur man cyklar än vilket däck man väljer.

XC däck. Tips
hm skrev:
> Tror nog inte det är någon i toppen som kör
> liteskin eller andra däck under 500 gram.

+1

XC däck. Tips
Om slutsatsen är att lätta däck är skit så återstår frågan vilket däck som är bra för tävling.

Förstår att det är skillnad om det är blött eller torrt men om utgångspunkten är att det är hyfsat torrt.

XC däck. Tips
Kungen om det är torrt är väl fortfarande Conti RaceKing med BlackChili, skulle jag tro. Det var bra många som körde dessa på CykelVasan, såg jag.
X-King har jag haft & de är bra de med och klarar ju även lite blöta.
Mina Racing Ralph Snakeskin är bra allround, bra på de mesta och har inte svikit mig. :)

Frid!

XC däck. Tips
Simz skrev:
> Om slutsatsen är att lätta däck är skit så
> återstår frågan vilket däck som är bra för
> tävling.
>
> Förstår att det är skillnad om det är blött
> eller torrt men om utgångspunkten är att det är
> hyfsat torrt.

Vilka race pratar vi?

XC däck. Tips
Jag tycker continental race king 2.2 och det funkar riktigt bra.

Bra rull, bra grepp och skön profil på däcket.
Billigt är det också, köpte vasa-paketet för 500 pix då fick man med 2 slangar också.

XC däck. Tips
Tankens att köra Ceres samt Bergslagsloppet. Ganska stor skillnad på dem. Funderar på att köra maxxis ikon på Ceres och fasttrack S-works samt TB på Bergslagsloppet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp