xc-däck

magura

Medlem
xc-däck
Sklulle behöva nya xc däck till tävlingshojen. Då den gammla däckstråden under läsvärt är från 04 käns den inte så aktuell. Är det Rocket ron som gäller eller finns det alternativ. Behöver ett däck med hyfsade sidoväggar. Conti protection går bort då de är för jobbiga att få täta med gegga. Cross mark, Larsen tt? Semislicks går bort.
Olle

xc-däck
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Racing Ralph bak och Nobby Nic fram är ju en
> populär XC kombo

2007 och tidigare var det så, men jag skulle säga att Racing Ralph 2008 gjorde Nobby Nic ganska överflödiga för en XC-cykel.

xc-däck
magura skrev:
> Sklulle behöva nya xc däck till tävlingshojen.
> Då den gammla däckstråden under läsvärt är
> från 04 käns den inte så aktuell. Är det
> Rocket ron som gäller eller finns det alternativ.
> Behöver ett däck med hyfsade sidoväggar.

Angående Rocket Ron evo så funkar dom inget vidare med gucka på Mavic-fälgar, man trycker rätt ofta ut all luft ur däcket och sidorna är väldigt sköra trots att jag har rätt snäll åkstil.

Racing Ralph och gucka funkar felfritt för mig.

Nu kör jag Rocket Ron UST för att greppet i Rocket Ron är mycket bättre än Racing Ralph MkII.

Tyvär är dom rätt tunga jämfört med icke UST-versionen, men jag kan inte rekomendera icke UST-versionen tilsammans med Stan´s gucka.

Undrar om No tubes fälgar funkar bättre än mavicks?
Enligt No tubes ska dom göra det (surprise)

xc-däck
Jag väntar på nya hjul (bör få dem idag) med ZTR-fälgar (NoTubes) som jag ska klä på med Rocket Ron UST. Återkommer med resultat...

xc-däck
Du ska ju inte köra UST-däck på notubesfälgar. Fälgarna är ju gjorda just för att köra slanglöst med vanliga däck och ust-däcken kommer sitta mycket sämre.

JPKC skrev:
> Jag väntar på nya hjul (bör få dem idag) med
> ZTR-fälgar (NoTubes) som jag ska klä på med
> Rocket Ron UST. Återkommer med resultat...

xc-däck
Olsson skrev:
> Du ska ju inte köra UST-däck på notubesfälgar.
> Fälgarna är ju gjorda just för att köra
> slanglöst med vanliga däck och ust-däcken
> kommer sitta mycket sämre.
>

Inte enligt NoTubes. Sök på NoTubes + Stan's på YouTube där de gör "burp"-test på sina fälgar + UST-däck.

xc-däck
vilken tur att jag inte läste det tidigare, har kört Rocket Ron EVO med Stan's gegga med ett par FRM-fälgar (samma princip som ZTR) den här säsongen utan problem. Ska man kränga på ett par tunga UST-däck tappar man ju hela poängen med att köpa ett par lätta hjul tycker jag.

xc-däck
Beeblebronx skrev:
> Nu kör jag Rocket Ron UST för att greppet i
> Rocket Ron är mycket bättre än Racing Ralph
> MkII.
>
> Tyvär är dom rätt tunga jämfört med icke
> UST-versionen, men jag kan inte rekomendera icke
> UST-versionen tilsammans med Stan´s gucka.

Jag har kört RoRo EVO fram på både tränings- och tävlingshjulen (Fulcrum Red Metal 1 resp. Zero) sedan i maj och inte haft några som helst problem med sidoväggarnas hållbarhet trots att jag ofta kör på mycket steniga stigar. Visst tog det lite tid att få dem täta första gången men sedan har det inte varit några problem.

xc-däck
JPKC skrev:
> Vad väger Stan's gucka (ungefär) per hjul?

Jag brukar skicka i två skopor (= 120 ml) i mina 2.25-däck. Om vi antar att vätskan har samma densitet som vatten, så blir det 120 gram per däck för mig.

xc-däck
Jag har sett burp-testerna men han använder bara ett vanligt kendadäck på notubefälgen.

JPKC skrev:
> Olsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du ska ju inte köra UST-däck på
> notubesfälgar.
> > Fälgarna är ju gjorda just för att köra
> > slanglöst med vanliga däck och ust-däcken
> > kommer sitta mycket sämre.
> >
>
> Inte enligt NoTubes. Sök på NoTubes + Stan's på
> YouTube där de gör "burp"-test på sina fälgar
> + UST-däck.

xc-däck
JPKC skrev:
> Vad väger Stan's gucka (ungefär) per hjul?

Vikt-skillnaden mellan UST och EVO för Rocket Ron är 185g per däck, och var jag läste mig till på NoTubes forum rör det sig om ca 60g per däck (om jag inte minns fel).

edit: DrGT var snabbare, det var visst 60g per skopa.

Senast redigerad av en moderator:
xc-däck
Från NoTubes hemsida om ZTR355-fälgen gällande tejp och fälgband:

Note: This rim has a small inner valve stem hole to allow use with the small 5g valve stem in conjunction with the 21mm yellow tape. If you are using a UST tire don't use the rim strip...

Låter som UST fungerar alldeles utmärkt. (Oj, Besserwissern i mig börjar vakna till liv;)

xc-däck
fredrikw skrev:
> vilken tur att jag inte läste det tidigare, har
> kört Rocket Ron EVO med Stan's gegga med ett par
> FRM-fälgar (samma princip som ZTR) den här
> säsongen utan problem. Ska man kränga på ett
> par tunga UST-däck tappar man ju hela poängen
> med att köpa ett par lätta hjul tycker jag.

Tvivlar inte alls på att Rocket Ron funkar med FRM/No tubes fälgar, jag har sett övertygande demonstrationer. Men med Mavic Crossmax och 1,6 bar fram och 1,8 bar bak så funkar dom inte, kanske med högre tryck , men då går greppet åt pipan.

Jag sörjer viktuppgången när jag gick från evo till evo UST, men viktbesparingen får i mitt fall stå tillbaka för funktion och grepp (aj, det gjorde ont att skriva) kanske skulle skaffa nya hjul.

Angående sidoväggens hållbarheten så stack jag hål med en gren, Stans gucka tätade men det börjar läcka då och då.

Kan varit otur för Racing ralph har hållit för mig och sidan på dom är bara lite tjockare.

xc-däck
Rimstripen behöver man inte för vanliga däck heller. Hooken på UST-däcken passar dock oftast sämre i fälgkanten än vanliga däck och det finns folk på forum som rapporterat om att däcken har lossnat från fälgen. Men du kan ju prova åka runt på onödigt tunga däck och se om det fungerar lika bra som vanliga lätta däck.

JPKC skrev:
> Från NoTubes hemsida om ZTR355-fälgen gällande
> tejp och fälgband:
>
> Note: This rim has a small inner valve stem hole
> to allow use with the small 5g valve stem in
> conjunction with the 21mm yellow tape. If you are
> using a UST tire don't use the rim strip...
>
> Låter som UST fungerar alldeles utmärkt. (Oj,
> Besserwissern i mig börjar vakna till liv;)

xc-däck
Jag kommer att köra 717 och joe´s no-flats då jag har hört att det är bättre än stan´s(troligtvis ingen skillnad)Skall tydligen hålla luften bättre vi låga tryck.
MEN VILKA DÄCK SKALL JAG HA? Efter att ha läst vad ni skriver om RORO blir det nog Cross Mark.Sen får vi se om dom håller måttet. Python har en tendens till att gå sönder i sidan så dom går bort annars gillar jag dessa däck skarpt.
Olle

xc-däck
Mtb-biker skrev: "Det bästa XC däck jag har testat någonsin är Continental Race King Supersonic 2,2."

Jag håller med MEN det är ett däck som är väldigt känsligt för punktering, främst pga tunna sidoväggar. Jag har nu gått över till mitt gamla favoritdäck Maxxis Larsen 2.0 Exception som bakdäck då det är lite mer motståndskraftigt mot punkor. Kör f.ö. med Joes punkteringssystem och Larsen-däcket läckte ingenting vid montering, till skillnad från RK. Fram används Rocket Ron 2.25 Evo, som funkar bra (lätt att få tätt också).

xc-däck
MTBiker skrev:
> Det bästa XC däck jag har testat någonsin är
> Continental Race King Supersonic 2,2.

Det är verkligen outstanding. Men kräver (för) högt luftryck på allt annat än grusväg. Annars sitter genomslagspunkan där snabbare än du hinner säga ormbett.

xc-däck
Jag var väldigt nöjd med mina moutain king protecion chili compaund men det gick åt mycket gegga för att få det tätt. Sidoväggarna var som en sil och vättskan bara bubblade ut. Har även kört med Larsen tt.Stor härlig luftkammare men sätterigen vid lite väta. Var väl ett av Gun-ritas favorit däck
Olle

xc-däck
Rippa: Vad är för högt lufttryck? Jag körde Race King 2,2" med Michelin Latex slang och 1,8bar. När jag körde med stans körde jag lite lägre, 1,6-1,7 och hade aldrig några problem. Likadana fälgar som Fredrikw

xc-däck
cerro skrev:
> Rippa: Vad är för högt lufttryck? Jag körde
> Race King 2,2" med Michelin Latex slang och
> 1,8bar. När jag körde med stans körde jag lite
> lägre, 1,6-1,7 och hade aldrig några problem.
> Likadana fälgar som Fredrikw

Jo men det beror ju på så mkt mer än antal bar i däcket. Kroppsvikt, typ av dämpning, typ av terräng, körstil, slangar, fälgar osv. I mitt fall så var jag tvungen att köra på så pass högt tryck (för att undvika ormbett) att fästet blev lidande, i den terräng jag gillar att köra i.

Jag ska prova en slanglös-mod innan jag avfärdar dom helt. För jag gillade dom verkligen.

xc-däck
Jag har just beställt ett par Race King 2,2, Supersonic. Mina Rocket Ron har på tok för liten luftkammare och jag vill testa dessa. RK SS däck ser ju ut som radialdäck på em Amazon a la 1964. :)

xc-däck
Skogling skrev:
> Mina Rocket Ron har på tok för liten luftkammare

Korrigering: du köpte ett par Rocket Ron med för liten luftkammare. Om det var luftkammarvolym du var ute efter verkar det ju inte så smart att skippa de två största och ta den minsta storleken :)

xc-däck
Skogling skrev:
> Jag har just beställt ett par Race King 2,2,
> Supersonic. Mina Rocket Ron har på tok för liten
> luftkammare och jag vill testa dessa. RK SS däck
> ser ju ut som radialdäck på em Amazon a la 1964.
> :)

Vilken storlek är dina RoRo?

xc-däck
Crossmax skrev:
> Skogling skrev:
> > Jag har just beställt ett par Race King 2,2,
> > Supersonic. Mina Rocket Ron har på tok för liten
> > luftkammare och jag vill testa dessa. RK SS däck
> > ser ju ut som radialdäck på em Amazon a la 1964.
> > :)
>
>
> Vilken storlek är dina RoRo?

jag gissar 2.1"
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=50601
=)

xc-däck
Precis min poäng ovan =)

Själv kör jag med Rocket Ron 2.4" fram, det är ingen liten luftkammare i dom kan jag meddela. Bak får jag tyvärr inte plats med 2.4" på min Anthem, så där har jag ett smalare 2.25" som redan det känns litet...

xc-däck
Skogling skrev:
> Jag har just beställt ett par Race King 2,2,
> Supersonic. Mina Rocket Ron har på tok för liten
> luftkammare och jag vill testa dessa. RK SS däck
> ser ju ut som radialdäck på em Amazon a la 1964.
> :)

Riktigt bra val. STor luftkammare och lättrullade däck. Bra kombination.

xc-däck
Jag har aldrig kört Schwalbe-däck, så ta detta med en nypa salt. När jag ligger efter andra på våta/fuktiga stigar tycker jag det är väldigt tydligt hur mycket bättre grepp jag har i mina Race King Supersonic än vad de har i sina Schwalbe-däck. Deras bakhjul glider fram och tillbaka på rötter och stenar medan mitt eget nästan alltid bara rullar rakt fram.

RK SS är ett grymt bra däck med två nackdelar (som jag ser det):
* tunna däcksidor gör det svårtätat med latexgegga och sårbart för vassa stenar
* låga nabbar på sidorna ger inte toppen-grepp i kurvor med löst underlag

Sen så är det precis som alla andra lättrullande däck helt värdelöst i seg gegga. Mönstret sätts igen direkt och man får noll grepp. Som tur är så finns det väldigt lite seg gegga på de svenska långloppen.

xc-däck
Daniel_E skrev:
> Jag har aldrig kört Schwalbe-däck, så ta detta
> med en nypa salt. När jag ligger efter andra på
> våta/fuktiga stigar tycker jag det är väldigt
> tydligt hur mycket bättre grepp jag har i mina
> Race King Supersonic än vad de har i sina
> Schwalbe-däck. Deras bakhjul glider fram och
> tillbaka på rötter och stenar medan mitt eget
> nästan alltid bara rullar rakt fram.

Tror nog att det är svårt att bedöma ett däcks egenskaper enbart genom att titta på hur andra cyklar, det är alldeles för många parametrar att ta med i den bedömningen. Däcktryck och teknisk färdighet tror jag spelar mycket större roll än vilket däck man råkar ha för dagen. Tänk på att vinnaren på FMT förra året, det lerigaste någonsin, körde på Furious Fred :)

xc-däck
fredrikw skrev:
> Tänk på att vinnaren på FMT förra året, det
> lerigaste någonsin, körde på Furious Fred :)

Så himla lerigt är det inte framme i täten. Några få korta partier bara, och det lilla man förlorar i tid där vinner man många gånger om på de 9 mil väg man ska avverka.

xc-däck
Är ganska ny på det här med cyklar och däck, men nu när mina gamla däck blivit utslitna köpte jag ett par billiga Schwalbe Black Jack. Hur dåliga är dom om man jämför med de lite dyrare alternativen?

xc-däck
Daniel_E skrev:
> fredrikw skrev:
> > Tänk på att vinnaren på FMT förra året, det
> > lerigaste någonsin, körde på Furious Fred :)
>
> Så himla lerigt är det inte framme i täten.
> Några få korta partier bara, och det lilla man
> förlorar i tid där vinner man många gånger om
> på de 9 mil väg man ska avverka.

Min poäng var snarare att det kanske inte är däcket som är avgörande hur snabbt och smidigt man tar sig fram på en tävlingsbana som är blöt och lerig.

xc-däck
fredrikw skrev:
> Min poäng var snarare att det kanske inte är
> däcket som är avgörande hur snabbt och smidigt
> man tar sig fram på en tävlingsbana som är
> blöt och lerig.

Ah, då förstår jag. (Och du har helt rätt, däcken är inte så avgörande på svenska långlopp.)

xc-däck
Daniel_E skrev:
> Ah, då förstår jag. (Och du har helt rätt,
> däcken är inte så avgörande på svenska
> långlopp.)

precis, och då blir ju dina visuella intryck av däck du inte kört på själv kanske inte så relevanta, bara för att återknyta till där vi började :-P

Tillbaka
Topp