XC eller Hybrid?

XC eller Hybrid?
Jag är på gång att köpa ny cykel. Användningsområdet kommer vara både asfalt, grus och någon stig lite då och då. - Hybridcykel! ropar cykelsidornas marknadsföring. Men kan någon vänlig cykelentusiast förklara varför man skulle köpa en Hybridcykel och inte istället köpa en valfri XC-mtb tillsammans med lite mer asfaltsvänliga däck. Känslan är att en Hybrid säljs för mer pengar, samt att utbudet är mindre, men det som verkar skilja dem mest åt är däcken. Handlar det om sittställningen? Jag vill gärna ha dämpning fram, och eftersom jag gärna vill känna mig lite häftig verkar jag dra mig åt hybriderna som ser mer fartiga och mtb ut och inte "gubbcykelvarianten". Får jag inte lite mer tålig cykel, som ändå inte känns som i motvind på asfalt, om jag kör på en XC och byter till lite mer omönstrade däck?

Hjälp mig förstå!

XC eller Hybrid?
Skillnaden i vikt mellan en billig dämpad framgaffel och en generell stel framgaffel är ca 1,5 kilo eller mer, och då kommer den dämpade gaffelns dämpning ändå inte vara bra.
Om det är nån stig "då och då" så är utväxlingen på den investeringen negativ.
Vill du känna dig lite tuffare så köp en cykel med bockstyre så du kan se ut som en som cyklar med hjärtat och inte för att slippa parkeringsavgiften.
Sök efter gravelcykel. Med rätt däck klarar en gravel/grus/cx förvånansvärt jobbiga stigar.

XC eller Hybrid?
Och vill du vara coolast; Surly Ghost Grappler!
2FC6D2A0-934D-48E6-825B-D6D66E8193BF.jpeg

XC eller Hybrid?
Det låter som om du är kunden för den nya trenden aggro gravel.
Hmm :)

Låt oss börja med grunderna - vad är budgeten?
Tänker du cykla året om och vill ha skärmar på?
Kommer inte pendla eller ha liknande måsten, men jag vill inte heller sluta med en eventuell hobby under vintern för att det är lite "väder" ute. Som ung sålde jag bilen och cyklade i flera år runt på en MTB, utan vinterdäck på vintern och det gick fint. Men då var jag yngre, mer gjord av gummi och levde för dagen. Som äldre tänker jag att möjlighet till vinterdäck vore rätt käckt för överlevnadens skull. Spänner ju för tusan skinkorna hårt bara jag kör bil på kurviga isiga vägar, och då har jag fyra hjul som balanserar . (Är det förresten en grej att bara köra dubbat fram? Vore lite enklare att skifta själv då tänker jag)

Skärmar är bra, fast något minimalt stänkskydd räcker. Kommer aldrig cykla och förvänta mig vara både torr och ren när jag kommer hem.

Bockastyre känns inte aktuellt, även fast det är en viss häftighetsfaktor . Verkar vara sjukt svårt och opraktiskt med bromsar som sitter som dom gör där? Eller har jag missat något?

När jag tänker efter kommer jag nog cykla 30% asfalt, 60% grus/storstig och kanske 10% småstig

Jag tror jag egentligen frågar, tycker ni det är en idiotisk idé att köpa en MTB , växla däck till något lite mer allround, och få till något som motsvarar det som säljarna kallar hybrid? Fast med vinsten att det kan vara lite billigare, kanske robustare, och mer dynamiskt?

XC eller Hybrid?
När jag tänker efter kommer jag nog cykla 30% asfalt, 60% grus/storstig och kanske 10% småstig
en lite omodern begagnad xc-cykel med snabba xc-däck (race king, thunder burt eller renegade) tror jag skulle vara perfekt för det där. det är inte idiotiskt.

men jag vet inte riktigt vad du menar med att xc skulle vara billigare än hybrid. snarare kan det väl bli billigare om det kallas hybrid istället för helstel mtb, ex kona dew plus, som jag också tror vore ett bra alternativ.

XC eller Hybrid?
Jag tror jag egentligen frågar, tycker ni det är en idiotisk idé att köpa en MTB , växla däck till något lite mer allround, och få till något som motsvarar det som säljarna kallar hybrid? Fast med vinsten att det kan vara lite billigare, kanske robustare, och mer dynamiskt?
Absolut ingen idiotisk idé tycker jag, även om många andra entusiastiska finsmakare på Happy gärna tycker att man ska ha en cykel för varje strikta och smalt utvalda behov.
Har själv köpt en billig men ny "MTB" för ca 4500 kr nyligen, som omedelbart har börjat byggas om till en allround-cykel för alla tänkbara behov året runt, men exempelvis en underhållsfri stel (ofjädrad) framgaffel av stål, en effektivare och lättare drivlina 2x10 istället för 3x8, heltäckande långa skärmar med stag, dyrare och mer lättrullade premium-däck etc, etc.

Kommer väl landa på ca 10-12 000 kr totalt när jag är färdig (inkl. inköp cykel) men då får jag också en farkost som kommer klara det mesta i förhoppningsvis många år framåt, i min vardag där det inte finns bil eller andra motorfordon.

Tillbaka
Topp