Xc-hjul 30-35mm breda

MAMTB

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Tjena! Är på jakt efter ett fint hjulset i kolfiber till min hoj att ha som komplement till mina 25mm breda grusvägsrallyhjul. Tänkte att ni kan hjälpa mig i letandet :)

Det jag söker är:
- Innerbredd :30-35mm. Gärna närmre 35mm än 30mm. Kommer köra 2,35" däck.
- 29"
- 6-skruvsfäste
- Kolfiberfälgar
- Låg vikt. Finns det 35mm som klarar sub 1400g?
- Ej boost. Gammal och omodern cykel med 15x100 och 12x142.
- Högkvalitativa nav. Lättservade.
- Färdigbyggda hjul. Vill helst inte bygga själv.

Budget? Inte jätteprio. Hellre lätt, styvt, hög kvalitet och snabba än billigt.

Tanken är att de kommer rulla mycket stig, stenar, rötter, blött, grus, m.m

Freddie L

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Det där är nog inte ett hjulset du hittar hos de stora hjultillverkarna eller knappt valbart hos hjulbyggar-sidorna. Ej boost, 35mm fälg och låg vikt är nog en rätt udda kombo idag.

Som tur är finns kineserna! De bygger vad du vill ha. Mitt hjulpar med 30,5mm fälg, CX-Ray och dt240 boost vägde in på ca 1373g (m tejp) och kostade strax under 10k inkl alla avgifter. Så 1400g kan nog vara möjligt för din spec. Jag bifogar en bild på en tabell på lite olika större tillverkare som jag bedömt som trovärdiga, så har du lite att googla på!
C538AF06-193C-47C6-B3AC-E672E0C63DA9.jpeg

MAMTB

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Tack för tabellen! Ja, jag misstänker också att det kan vara svårt att hitta. Finns några kombo på R2 också som jag spanar in

Freddie L

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Tanken är att du kunde googla namnen från tabellen, surfa in på sidorna och kolla in utbudet! Du hittar bättre (som möter dina krav) och billigare grejor än på R2, faktiskt! :-)

Fast jag håller också med om att du nog inte ska köra 35i till 2,35.

Berk

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Fast jag håller också med om att du nog inte ska köra 35i till 2,35.
Jag skrev Inte "inte ska", men kanske har du rätt. Nästan alla 2.35" däck är gjort för smalare fälgar, så sidodobbar hämnar för högt upp med 35 mm fälg. Maxxis WT 2.4 däck är gjort för 30-35 mm fälgar, so dom skulle funka med 35 mm, men ser ingen stora fördelar jämfört med 30 mm.
Jag kör själva 2.6" och 2.3" däck (som är båda 61 mm bred) på 30 mm fälg med extrem lågt tryck utan problem.

MAMTB

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Ja helt klart ökar utbudet om man håller dig till 30mm.kommer förmodligen inte köra bredare däck än max 2,35". Möjligen 2,4" nån enstaka gång. 2,35" kanske gör sig bättre på 30mm fälg än på 35mm fälg då som ni skriver :)

hm

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Har du redan 25mm kommer du inte märka nån skillnad på 30mm och är det därför du köper nya och vill ligga i framkant gå på minst 35...

yonsson

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Ja helt klart ökar utbudet om man håller dig till 30mm.kommer förmodligen inte köra bredare däck än max 2,35". Möjligen 2,4" nån enstaka gång. 2,35" kanske gör sig bättre på 30mm fälg än på 35mm fälg då som ni skriver :)
Du kan utan några som helst problem köra 2.5” på 30mm-fälg.

Manurhin2

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Jag har inte hört talas om någon kines som använder olika ekrar på olika sidor så jag skulle fråga någon hjulbyggare i Sverige om pris och sen beställa delarna själv.
När jag köper nav, ekrar och nipplar i tyskland och fälgar från kina så kostar ett hjulpar lika som färdigbyggt från kina.
I ditt fall så skulle byggkostnad tillkomma men hjulen blir mkt bättre och jag tycker att det är värt det alla gånger.

M

Xc-hjul 30-35mm breda
Mina nya Roval Control SL Team Limited är 29 mm i innerbredd och väger 1250 gram för ett set. De sitter ju även på nya Epic i de värsta versionerna. Dock utan den blå Roval -logan som sitter på Limited versionen.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Hur smalt ska man ha för att märka skillnad när man går upp till 30 mm? Eller till 35 mm?
Det berör på trycket du kör med och din körstil. Jag kör extremt låg tryck (0.8 till 0.9 bar fram) då känner man att däcket blir stabilare med bredare fälg. Om man kör hård i kurvorna märker man också mer. Med hög tryck känner man stabilitetseffekt mindre. Men tror inte att det är värt att byta hjul för att få 5 mm bredare fälgar.

BuTTuS

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Ursäkta en noob-fråga här, men vilka för- och nackdelar är det mellan symetriska och asymetriska fälgar?

Berk

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Ursäkta en noob-fråga här, men vilka för- och nackdelar är det mellan symetriska och asymetriska fälgar?
Med asymetriska fälgar kan man bygga hjul med samma ekerlängd och ekerspänning på båda sidor. Då blir maxspänning mindre och maxlutning mindre, så hjul blir starkare eller/och kan byggas lättare. En annan fördel är att man beöver bara en typ av reserveker. Nackdelar finns inte, förutom att det kanske kostar lite mer att tillverka.

Makten

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Jag sitter och undrar varför man är ute efter att ligga under en specifik vikt på hela hjulparet, när det är en jävla skillnad på var vikten sitter. Ett hjulpar med lätta fälgar och tunga nav kommer kännas lättare än ett dito med tunga fälgar och lätta nav, även om totavikten kan vara högre.

Känns lite som att speca hur många liter motorn i en bil ska vara på, snarare än dess prestanda. Tämligen meningslöst.

Manurhin2

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Med asymetriska fälgar kan man bygga hjul med samma ekerlängd och ekerspänning på båda sidor. Då blir maxspänning mindre och maxlutning mindre, så hjul blir starkare eller/och kan byggas lättare. En annan fördel är att man beöver bara en typ av reserveker. Nackdelar finns inte, förutom att det kanske kostar lite mer att tillverka.
Jag skulle snarare påstå att man oftast förbättrar vinklar och spänningsförhållande en del, det är oftast fortfarande stor skillnad men bättre än symmetriskt.

Berk

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Jag skulle snarare påstå att man oftast förbättrar vinklar och spänningsförhållande en del, det är oftast fortfarande stor skillnad men bättre än symmetriskt.
Du har rätt ser jag nu. Offset på nav är 6 till 7 mm, men flesta asymmetriska fälgar verkar har offset mellan 2 och 4.5 mm. Då kan man använda ekrar av samma längd, men får man inte samma ekerlutning och spänning.

Freddie L

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
*29mm och *1248g katalogvikt.
Dom är väl slut i första batchen dock...?
Tur är väl det! För de är ju både snygga och dyra, alla rätt alltså.

Googlade efter verklig vikt på dem, men hittade inget. Hjul med kända komponenter brukar inte diffa så mycket från uppgivet, men nu har vi med ett ”prestige-märke” att göra och då säger min cyniska sida att det kan vara sämre. Jag gissar på under 1275g!

Kanske @Specialized_forever har lust att kränga av däck och annat och lägga dem på en våg? Det vore snällt mot Happys WWs!

skier

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Vad kör spez med för nav nu förtiden ? Ganska bra jobbat att komma ner till den vikten .
väldigt bra jobbat skulle jag säga iom att fälgarna väger 358g st officiellt, så inga superlätta fälgar.
Verkar vara egenutvecklade nav med mekanik från DT swiss i bak och framnav utan axel (antar att de menar att thruaxlen går direkt mot lagren). 24-ekrat i trekors är lite udda också.

Freddie L

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
väldigt bra jobbat skulle jag säga iom att fälgarna väger 358g st officiellt, så inga superlätta fälgar.
Verkar vara egenutvecklade nav med mekanik från DT swiss i bak och framnav utan axel (antar att de menar att thruaxlen går direkt mot lagren). 24-ekrat i trekors är lite udda också.
Det låter märkligt. Det är samma vikt som mina lite bredare kinafälgar (jag har inte vägt dem separat, men totalvikten stämmer, så troligen ligger de ingående delarna som förväntat), och jag valde inte ens de lättaste. Kunde man bygga med Slowbuilds i28mm fälg (uppgivet 320g) och Spez-nav skulle man komma ned väldigt nära 1200g jämt. Vågar man bli lite galen med ekrarna så blir det ännu lättare. Helt fantastiskt för 29-hjul byggda med standarddelar!

Berk

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
De brukar köra (alldeles för) få ekrar, vilket sparar en del.
Det här är en XC-hjulset. Deras Traverse trail hjul har 28 ekrar, som många andra dyrare trail hjul av många tillverkare.

EDIT: Gamla Traverse hade 24 ekrar fram, men kanske var mjuka alufälgar största problemet.

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Xc-hjul 30-35mm breda
Det låter märkligt. Det är samma vikt som mina lite bredare kinafälgar (jag har inte vägt dem separat, men totalvikten stämmer, så troligen ligger de ingående delarna som förväntat), och jag valde inte ens de lättaste. Kunde man bygga med Slowbuilds i28mm fälg (uppgivet 320g) och Spez-nav skulle man komma ned väldigt nära 1200g jämt. Vågar man bli lite galen med ekrarna så blir det ännu lättare. Helt fantastiskt för 29-hjul byggda med standarddelar!
Fälgvikten anges här; https://www.pinkbike.com/news/specialized-roval-control-sl-team-issue-wheelset-2020.html
Bikerumor anger samma fälgvikt, så jag gissar att de fått den från Specialized och att de inte rivit isär hjulen för att väga.
Mesta besparingen är nog som sagt i riktigt lätta nav med keramiska lager och 24 ekrar istf 28 som många andra har.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer