XC hjul köp under 1500gr

crillez

Aktiv medlem
XC hjul köp under 1500gr
Tips på vettigaste affären på nya XC hjul under 1500gr, 15x100 fram och 142x12 bak, gärna straightpullnav och centerlock till skivorna, dock inget krav, 23-25mm innermått och ska hålla för förare med nakenvikt på 74-76kg, får gärna stanna under 5000kr

XC hjul köp under 1500gr
strax över din gräns finns ett gott utbud av fina hjul! ex på ebay.de. annars köp en uppsättning tune king/kong, easton fälgar i önskad bredd, 1,6 ekrar förutom på drivsidan bak 1,8 och reservera en timme i garaget. självbyggda hjul ger dubbel glädje.

XC hjul köp under 1500gr
Superlightbikeparts.de är din vän. Där kan du botanera bland 100-tals kombinationer av nav och fälg. Känns aningens billigare än konkurrenterna. Med din spec skulle jag kolla på nya Crest och kanske Novatec eller annat lite billigare nav, borde stämma med de flesta av dina krav!?

Varning för att det finns flera exempel på att Udo inte är så bra att ha att göra med vid strul, men jag tar den risken och handlar ändå.

XC hjul köp under 1500gr
Ett par notube crest fälgar med dt240 nav är väl att rekommendera helt klart. Antingen från Tune Sverige (då med tune-nav) eller från Actionsports.de

XC hjul köp under 1500gr
NickPick sa:

Är Novatec jämförbara med DT 350 kvalitetsmässigt??

XC hjul köp under 1500gr
Sixten Fors sa:
crillez sa:
Vet ej.

Jag hade Novatec-nav på ett hjulpar (MTB) som jag köpte för 3-4 år sedan och de var riktigt dåliga. Lagerna havererade inom några veckor och sedan så knäckte jag hela bakaxeln (inte snabbkopplingen utan axeln i navet). Novatec kan ha blivit bättre nu på senare år. De har väl flera olika modeller av nav så det kan vara värt att kolla upp.

XC hjul köp under 1500gr
crillez sa:

Nja, jag har kört novatec rätt mkt, både på landsväg, cross och nu sitter det ett par novatec-nav på mina kolhjul till MTB'n.
Prisvärda men inte lika fina som DT 240s t.ex. Det som jag gillar med Novatec dock är att de är billiga att serva och väldigt lättmeckade (vilket iofs DT är också), så det är enkelt att se över dem och vill man så kan man byta lager till något lite finare. Rullmässigt står de sig bra mot andra "fin-nav" men kvalitetskontroll, toleranser och slitage skiljer sig lite tycker jag.

XC hjul köp under 1500gr
Fulkinesen sa:
crillez sa:
Jag hade Novatec-nav på ett hjulpar (MTB) som jag köpte för 3-4 år sedan och de var riktigt dåliga.
Samma Novatecnav säljs med lager i olika kvalitetsklasser så de billigaste har lager värdiga fidget spinners och de dyraste har bra japanska lager. Så när det gäller Novatec får man vad man betalar för :-)

Senast ändrad:
XC hjul köp under 1500gr
emmer sa:
Fulkinesen sa:
crillez sa:
Jag hade Novatec-nav på ett hjulpar (MTB) som jag köpte för 3-4 år sedan och de var riktigt dåliga.
Samma Novatecnav säljs med lager i olika kvalitetsklasser så de billigaste har lager värdiga fidget spinners och de dyraste har bra japanska lager. Så när det gäller Novatec får man vad man betalar för :-)

Känns ju rent spontant som att DT 350 är ett bättre och säkrare köp iallafall.

XC hjul köp under 1500gr
XC hjul köp under 1500gr
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Förmodar att D411CB + D412CB är top-of-the-line från Novatec så enligt den logiken borde naven/lagren vara ok eller?
Tror nog du läste helt fel. Kodordet är "samma" (vilket stod först så du hann väl glömma av det :-) ). Fast ska man vara kinkig så kan man nog inte få top-of-the-line med lågprislager. Det blir sas inte många procent i vinst på det.

XC hjul köp under 1500gr
emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Förmodar att D411CB + D412CB är top-of-the-line från Novatec så enligt den logiken borde naven/lagren vara ok eller?
Tror nog du läste helt fel. Kodordet är "samma" (vilket stod först så du hann väl glömma av det :-) ). Fast ska man vara kinkig så kan man nog inte få top-of-the-line med lågprislager. Det blir sas inte många procent i vinst på det.
Så du har alltså ingen aning utan bara svamlar på

XC hjul köp under 1500gr
D411/D412 är väl novatecs nav för räsercykel med skivbroms..Har en sån uppsättning från wheelproject med Crest mk3 lätta billiga men känns inte som dom stabilaste hjulen eller så valde jag lite för mjuka ekrar. Rekommenderar wheelproject för vettiga priser och service

XC hjul köp under 1500gr
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:

Nej, vad han säger är att D411CB till två olika pris inte nödvändigtvis har samma lagerkvalitet.

XC hjul köp under 1500gr
crillez sa:
emmer sa:
Fulkinesen sa:
crillez sa:

Känns ju rent spontant som att DT 350 är ett bättre och säkrare köp iallafall.

+1 Min erfarenhet är att Novatecs frihjul är sämre tätade än DT-Swiss vilket är helt avgörande för överlevnaden.

XC hjul köp under 1500gr
Novatec ä väll en av de stora tillverkarna på marknaden sett till mängd vad jag förstått. Men väldigt mycket oem. I alla fall har jag för mig att jag läst det. Men väldigt stor spridning på sakerna de gör, en del verkar bra andra mindre bra.

Jag hade alla gånger gått på dt nav om prisskillnaden inte var allt för stor (hade lätt betalt 1000kr eller liknande för att få bättre nav me tanke på att man ju vill ha hjulen ett tag )

XC hjul köp under 1500gr
ceel sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:

Nej, vad han säger är att D411CB till två olika pris inte nödvändigtvis har samma lagerkvalitet.
Nej, han har nog inge naning om detta utan gissar tokfriskt. Vill man veta kan man dra ett mail till info@wheelproject.com och fråga om lager etc. Jag beställde hjul nedan av dem för ett halvår sedan.

Bilagor

• WP2.png
    WP2.png
    19.2 KB · Besök: 69
Senast ändrad:
XC hjul köp under 1500gr
Jensen sa:
Jag hade alla gånger gått på dt nav om prisskillnaden inte var allt för stor (hade lätt betalt 1000kr eller liknande för att få bättre nav me tanke på att man ju vill ha hjulen ett tag )

+1, trots att jag har Novatec på mina CX-hjul som har gått i världens skit under flera höstsäsonger. Jag har väntat länge på att något skall rasa men har väntat förgäves.

XC hjul köp under 1500gr
Swenko sa:
D411/D412 är väl novatecs nav för räsercykel med skivbroms..Har en sån uppsättning från wheelproject med Crest mk3 lätta billiga men känns inte som dom stabilaste hjulen eller så valde jag lite för mjuka ekrar.
Troligare för få ekrar till en vek fälg, för trots >26mm bredd hos Crest mk3 anges vikten till endast 364g och max ekerspänning till låga 930N.
https://www.notubes.com/crest-mk3-rims
Men med tillräckligt många ekrar kan troligen även hjul med Crest mk3 bli tillräckligt styva, åtminstone för en lätt cyklist.

Jensen sa:
+1, trots att jag inte har några Novatecnav på mina hjul.

/Håkan

Redigerat: Länken

Senast ändrad:
XC hjul köp under 1500gr
Sixten Fors sa:
ceel sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:

Nej, han har nog inge naning om detta utan gissar tokfriskt. Vill man veta kan man dra ett mail till info@wheelproject.com och fråga om lager etc. Jag beställde hjul nedan av dem för ett halvår sedan.

Ahh, landsvägshjul!

XC hjul köp under 1500gr
Oskar sa:
Ahh, landsvägshjul!
Exakt. En 20 mm gravelfälg till en Canyon Roadlite med 32-35 mm däck. Till en 12-åring som inte är jetetjokk.

XR331 som DT Swiss för övrigt "marknadsförde" som XC för 6 månader sedan :) men numera skrotad till förmån för nya XR391 25 mm / 440 g. Samt nya 20-22 mm lvg/gravelfälgar lanserade i form av 20 mm RR421, RR521 och 22 mm R500. Jättebra!

Senast ändrad:
XC hjul köp under 1500gr
alexander_s sa:

Som tidigare knarkare av olika Tune-nav så framstår Novatec av senare modeller som rena rama lyxen. Tune är för mig i samma prisklass som CircusMoneky eller andra konstigheter i roliga färger från ebay.

Novatec är billiga att serva, med dyrare lager håller de riktigt fint.

Vill man gå på lätta saker kolla Extralite/Carbon-Ti

Vill man ha driftsäkerhet och minst krångel så köp DT240 eller på budget så DT350.

Vill man köpa skit så titta på nå eloxerat skit på ebay, tune eller funworks. ?

XC hjul köp under 1500gr
XC hjul köp under 1500gr
Tex Superlightbikeparts och R2 har många olika nav-fälg-kombinationer med uppgivna vikter. Kanske inte helt exakta, men ger iaf en uppfattning om inbördes förhållanden. Crest Mk3 ger ofta hjulparvikter under 1500g, medans det blir svårt och dyrt med Flow.

Här har du Novatec och Crest, uppgivet 1410g (med CX Ray uppgradering á 69Eur) ger ju lite marginal för glädjevikter.
https://superlight-bikeparts.de/Lau...B-Laufradsatz-MTB-Wheelset-handbuild-wheelset

XC hjul köp under 1500gr
Totalvikten känns ganska ointressant om man funderar ett varv till, det viktiga är att välja en lätt fälg och kanske lätta ekrar till det.
Det är rotationsvikten man vill få ner, om naven väger hundra gram extra är inget som kommer påverka tiden (märkbart) på ett mtb-lopp.
Ett par lätta däck och slangar gör ganska stor skillnad iom att de är längst ut på den roterande delen på hjulet.

XC hjul köp under 1500gr
emmer sa:
Fulkinesen sa:
crillez sa:

Ja, lagerna är en sak. Fast axeln knäcktes också... två gånger.

XC hjul köp under 1500gr
Orkar inte läsa hela tråden, men hur i h-e kan centerlock vara ett avgörande krav? Jag letar efter samma sak, men centerlock är definitivt inget krav, tvärtom.

XC hjul köp under 1500gr
vem bryr sig om av TS vill, det här har blivit en tråd där vi ska bestämma vad som är rätt !

:-)

(första dan efter semestern, grumpy-mode on)

XC hjul köp under 1500gr
XC hjul köp under 1500gr
Johan A sa:
JPL sa:
Orkar inte läsa hela tråden, men hur i h-e kan centerlock vara ett avgörande krav? Jag letar efter samma sak, men centerlock är definitivt inget krav, tvärtom.

Va?, TS skriver ju gärna straightpullnav och centerlock till skivorna, dock inget krav

My bad, rödvinsfylleinlägg i affekt efter att tidigare under dagen ha irriterat mej på mina första hjul m cl på typ 10 år.

Tillbaka
Topp