XC-hoj för runt ca15-20 tkr för Xterra och långlopp

tna

Medlem
Ärade församling,
jag letar efter min första hoj på väldigt många år. De senaste åren har jag enbart sprungit samt styrketränat och känner det är dags att uppdatera repertoaren. Jag har en tanke om att "tävla" på amatörnivå i Xterra (terrängtriathlon) och långlopp. Det kan smyga in normal XC också. Längre lopp ligger varmt om hjärtat. Siktet ligger inte på prispallen men kanske lite bättre än mellanskiktet. I dagsläget klassar jag väl mig som någon typ av sämre elitmotionär. Jag är snart 35 år och asgammal. Jag tror inte jag kommer vara superaggresiv nedåt. Risken är att jag blir liggande.

Är hardtail att rekommendera för min prisnivå eller finns det heldämpade cyklar som kan fungera? Är det något speciellt jag ska fundera på inför mitt val av cykel? Och till sist, vilka märken och modeller jag ska titta på? Länkar uppskattas.

Hitills har jag tittat på

Specialized Chisel Comp, möjligtvis Expert vid rätt pris

Vitus Rapide VR

Finns det andra vettig HT? FS?

Jag utesluter inte begagnat men jag tror det blir svårt. Jag har högst begränsad kunskap i att utvärdera skick på en cykel. Jag ska kolla runt men jag tror det är nytt som gäller.

Är det långlopp o 15-20 k som är utgångsläget så är det väl till att jaga vikt framförallt. Ny FS i den prisklassen går då fetbort om du inte hittar ngt begagnat. Tycker t o m Vitusen du länkar till är ngt tung för långlopp (12,5 kg) men det är väl svårt att komma under det kanske i den prisklassen. Möjligen kan man ju lätta den ngt med lämpligare däck (vet ej vad den kommer med) och/eller hjul.

Kanske ngn Canyon? Grand Canyon eller rentav en Exceed i kolfiber?

Om det kommer att finnas budget över tid, XXL scale 900 elite som har en fin cf ram? Lätta lina, hjul och gaffel över tid. Börjar kanske bli lite till åren 2020.

Han är ambitiös den där Sixten. Undrar var han tog vägen egentligen? Tröttnade han på att bli avstängd hela tiden?

Är det långlopp o 15-20 k som är utgångsläget så är det väl till att jaga vikt framförallt. Ny FS i den prisklassen går då fetbort om du inte hittar ngt begagnat. Tycker t o m Vitusen du länkar till är ngt tung för långlopp (12,5 kg) men det är väl svårt att komma under det kanske i den prisklassen. Möjligen kan man ju lätta den ngt med lämpligare däck (vet ej vad den kommer med) och/eller hjul.

Kanske ngn Canyon? Grand Canyon eller rentav en Exceed i kolfiber?

Grand Canyon och snikeexceeden såg intressanta ut.

Jag har även sneglat på Specialized Epic Carbon (Snikkmodellen)
Jag har sett 19 års modell runt 20 tkr.

Är det en vettig cykel trots att det endast är en instegmodell?

Jag ser det lite som att Grand Canyon motsvarar Chisel och Exceed motsvarar Epic HT. Tänker jag fel? Vilken skulle ni valt? Finns det fler?

Jag utesluter begagnat helt om inte något riktigt intressant dyker upp. Jag kommer inte köpa cykel och sedan stycka upp den för försäljning. Det är för omständigt för att få cykla i skogen.

Jag ser det lite som att Grand Canyon motsvarar Chisel och Exceed motsvarar Epic HT. Tänker jag fel? Vilken skulle ni valt? Finns det fler?

Jag utesluter begagnat helt om inte något riktigt intressant dyker upp. Jag kommer inte köpa cykel och sedan stycka upp den för försäljning. Det är för omständigt för att få cykla i skogen.

för samma pengar kan du ju få en orbea Alma M30 med xt/Slx istället fö nx.

Jag är fel person att fråga om rena XC-hojar, ville bara lägga mig i lite m a p vikten plus att jag har sneglat lite på Grand Canyon tidigare. När jag försöker hänga på racer-hojar på asfalt i uppförsbackar så märks vikten enormt tydligt jämfört med min dubbelt så tunga trail-hoj. Säkert andra faktorer som spelar roll oxå men vikt gör väldigt mkt om man nu är ute efter att tävla.

Du överdriver kraftigt vikten av lätt cykel för långlopp och XCO.
Lätta hjul däremot, det är najs.
Har du erfarenhet av långlopp? Av intresse, för jag har aldrig deltagit i ngt långlopp även om mina vänner har - Om 2 likvärdiga cyklar i övrigt väger olika, ser man bara marginell skillnad i resultatlistan då? Säg att den ena väger 12,5 kg o den andra 11 kg.

Jag märker ganska stor skillnad från när jag åkte racer mot min ganska mkt tyngre MTB, just i uppförsbackar. Nu är det så klart andra faktorer som väger in men jag upplevde att vikten spelade ganska stor roll. Dessutom när jag kör nu kan jag hänga på racers på platten o utför trots sämre aero men så fort det går uppför är jag chanslös.

Kan detta vara ett prisvärt alternativ eller missar jag något? Möjligtvis lite tung?

Har faktiskt kört på en sån här 1 dag förra året om jag inte missminner mig (på rea minsann!). 11,5 kg som väl ska tas med en nypa salt: Decathlonhoj

Fördelen med Decathlon (i varje fall i Spanien där jag bor) är att man kan testa ett antal cyklar under en dag eller helg. Jag testade den ovan samt en heldämpad hoj med +däck och blev faktiskt positivt överraskad. Kan man leva med att det står Rockrider på hojen är den inte fel om det är XC-geo som efterfrågas.

Tillbaka
Topp