XC-orienterad gaffel hemma för 3500?

varför det? skulle jag absolut inte rekomendera, speciellt inte om du vill besöka Lunsen. köp en marzocchi om du är rädd för att du sma behöva serva gaffeln allt för ofta. en marathon får man ju tag i riktigt bra priser numera. en S eller en SL. min erfarenhet av marzocchi är just att de är rätt underhålsfria (dock är ingen dämpad gaffel helt underhålsfri) o alltid funkar. o Marathon modellerna är ju inte SÅ farligt tunga. visst är de tyngre än lättaste skareb o SID. men när man börjar skala vikt så skalar man ju även lite på hållbarheten, om man nu inte hittar nå nytt supermaterial som pallar mer fast det är tunnare :D o en skareb elite är ju inte så mycketlättare än en marathon, ganska marginellt, därmot är den bra mycket styvare.

Börjar bli brist på -04 Marathon S modellerna nu och för -05 har de ingen liknande för samma peng (den som ska motsvara S ligger tusen kronor över i pris jämfört med förra året). Men det finns några affärer i USA som har 120 mm versionen kvar och den kan fås hem till Sverige för runt 3000 kr inkl tull och moms. Bra pris på en i mitt tycke väldigt bra gaffel. Kolla Speedgoat mfl (recensioner) och även eBay etc. På MTBR finns det många trådar om just den här gaffeln, tips om oljenivåer, lufttryck etc. Den verkar vara populär där också, av en anledning.

Fox Vanilla R(LC) är en annan tänkbar gaffel som är ungefär som en Marathon S. Lite styvare enligt gaffelexperterna på MTBR men många verkar också tycka att Marathon S har bättre känsla i dämpning/fjädring. Svenska Häggs har bra priser på Fox/Vanilla R(LC). Tydligen ska Vanilla gå att sänka ner till 80-90 mm med plastshims, något som kan vara bra (eller helt nödvändigt) om man har en vanlig hardtailram - 130 mm är standard slaglängd på den gaffeln i år och det blir för mycket på en vanlig hardtail för XC bruk.

jag har kikat en hel del på fox-gafflarna, men problemet är att är jag v-bromsare vilket gör att jag endast kan välja mellan F80-modellerna och nån mer som jag inte glömt namnet på.

Marathon S -04 har fästen för V bromsar (men man får montera dem själv om man köper gaffeln retail). Fox Vanilla -04 bör också ha det. Det är för i år som tillverkarna hittat på att alla som inte väljer den mest raceaktiga gaffeln *ska* ha skiva. Inte för att jag vill tillbaka till fälgbromsar, men valfrihet är helt OK för mig.

Om du kan tänka dig en enklare luft/oljagaffel så finns Marzocchi MX Comp med 80-85 mm slag och fäste för fälgbromsar. Man kan köpa till metallfjädrar och nya lock (reglagen längst upp på benen) som ersätter luftfjädern om man vill ha ännu mer underhållsfritt. Tyvärr är styrröret i stål och dämpenheten är enklare än den som sitter i Marathon S, så någon riktig gratislunch är det inte även om den bara kostar 1700 spänn på CRC.

Jag var också sugen på F80X, TALAS etc men jag skummade igenom mycket trådar bland annat på MTBR och kom fram till att det var nog fjäder/olja plus enklare konstruktion (inga "nitrogen charged" dämparenheter med andra ord) jag vill hålla mig till trots allt. Har inget emot märket Fox; en -04 Vanilla, som tas ner till 80-90 mm med plastshims, är tillsammans med Marathon S goda kandidater till perfekta allroundgafflar för vanliga hardtailramar. Accetabel vikt ("bara" 300 gram tyngre än F80-100X, TALAS etc), temperaturokänslig jämfört med luft/oljagafflar, bra pris, billiga reservdelar, kan/får repareras av fler än certifierad personal och tillgång till specialverktyg osv.

Senast redigerad av en moderator:
På de dyra versionerna kanske det är i aluminium, andra (som är avsedda att monteras direkt på cyklar men som säljs över disk ändå) är det stål. Den på CRC ser faktiskt ut att vara i alu (röret är ljusgrått). Om det är så är gaffeln ett ännu bättre köp. Lite metallfjädrar och man har en budget Marathon S (men utan den där HSCV-dämpenheten eller vad den nu heter).

Den som är intresserad bör maila CRC och fråga hur det ligger till, för jag litar inte helt på att de visar 100% korrekt produktfoto och det framgår inte i texten vad röret är gjort av.

Senast redigerad av en moderator:
om man nu ska köpa en gaffel som bör servas ungefär en gång per år, bör man köpa den från LBS (eller typ Häggs, Evalds) eller från nätet utomlands?

Man ska undvika att köpa Foxgafflar som inte är retail, för tillverkarens garanti gäller tydligen inte på de gafflarna. Man menar att gafflarna var avsedda att monteras på cyklar och inte säljas som retail till kund, alltså att gafflarna är "begagnade" (avtagna och återförpackade). Nu kanske det ligger så till med andra tillverkare också, men eftersom det tydligen är vanligt med priskrig på Foxgafflar - som är ett hett märke just nu - har det dykt upp sådana här trådar på MTBR.

För en enkel stålfjäder/oljagaffel som Vanilla eller Marathon S kanske det inte spelar så stor roll (inte mycket som kan jävlas) men en mer komplicerad gaffel som TALAS eller F80-100X hade jag definitivt sett till att den var såld som retail, dvs avsedd att säljas till kund. Sådana gafflar kommer i riktig kartong, med pump och extra fjädrar plus registreringskort. Sånt brukar kosta mycket pengar att köpa till senare så man får lägga till det om man köper en OEM-gaffel.

Händer det något med en OEM-gaffel så känns det som att ett reklamationsärende kan bollas under en lång tid mellan mig-LBS-gaffeltillverkaren.

Räkna på alla kostnader, även på tråkigheter som kan dyka upp.

jag upplever inget priskrig, inte i sverige iaf. nätpriserna på manitou, rock shox och fox är nästan identiska. kolla evalds, häggs och cyclecomponents.

Vanillan iom att det gick att sänka slaglängden blev en trevlig kandidat, speciellt efter att jag vägt mina hjul och kommit fram till att dom är blytunga. Nåväl, det händer inte än på ett tag.

MTBR trådarna handlar nästan uteslutande om det som händer i USA (det var min utgångspunkt), och bland alla lockpriser på Foxgafflar har det tydligen framkommit att många gafflar är OEM-exemplar. Det kan, om Fox inte tycker att garantin gäller för dessa exemplar, skapa stora problem om man som köpare beställer hem en billig Foxgaffel som börjar krångla - t ex defekt dämparenhet eller dylikt. Vem vill då ta på sig att laga produkten och framförallt betala för det? Fox har ju avsagt sig garantin på dessa då de anser att en avplockad OEM-gaffel räknas som begagnad (och garantin brukar bara gälla första köparen - den som ska köpa hela cykeln). Ett reklamationsärende kan då bollas under lång tid mellan parterna. Inget kul att vara gaffellös en månad eller så när det är fint väder ute och stigarna är torra.

Som jag skrev tidigare, det kanske inte är så riskabelt att köpa en OEM Vanilla eller annan stålfjäder/olja-gaffel. Det är enkla grejer och bör inte gå sönder så lätt. Men risken för problem ökar om man väljer en mer komplicerad luft/olja gaffel. Kolla trådarna på MTBR. Nästan alla problemtrådar rör high tech luft/oljagafflar.

Av denna orsak - bland annat -, plus att vi i Sverige har en ganska stark konsumenträtt, är det inget större priskrig på Foxgafflar (eller andra gafflar) i Sverige. Inte ens nätbutiker vill sälja OEM-gafflar billigt eftersom de vet att det är de som får stå för hela reparationskostnaden/gaffelbytet om något händer. Allt som säljs här är förmodligen retail, kommer i riktig kartong och med alla tillbehör. Den tredje orsaken till att alla nästan har samma pris kan vara att generalagenten inte levererar produkter till de som säljer långt under rek utpris.

Nu finns det billiga Foxgafflar i Sverige, billigare än i Tyskland och bara marginellt dyrare än från Storbritannien så då kan man gott och väl köpa dem här. Den enda orsaken till att köpa en ny Fox utomlands är om man vill ha något som inte tillverkas/går att ta hem längre. T ex förra årets modeller.

kevlar:

Jo, förra årets Vanilla 125 R(LC) ser ut att vara ett kanonval. Den ska gå att ta ner till 80 mm utan att byta dämparenhet som man tydligen måste göra på min 105 mm Marathon S - det skulle bli dyrt, enheterna kostar 120$ st i USA. Billigare att sälja min Marathon S och beställa en nygammal Vanilla med tull och moms. Det svåra blir nog att hitta någon som har den gaffeln i lager.

Fox får tydligen inte säljas över atlanten längre då det förstörde konkurensen här eller nåt i den stilen, protektionism in action. Häggs gafflar är mellan 1000 och 2000 billigare än i europa, storbritannien inklusive vad jag sett iaf. Den är dyrare men då har man å andra sidan en gaffel man kan växa med om man skulle falla till 5" fs träsket. Dessutom är den inte mer än 2 hg tyngre än en skareb tex.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp