XC/Trailaktig MTB för runt 12000:-

Neonspöke

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en hoj som ska användas i skogen och som nog ska vara en XC hardtail 27,5 eller 29 men gärna lite åt trailhållet snarare än tvärtom. Ramen strl M eller ca 18" antagligen (jag är 180 lång).
Har kikat på denna som är i dyraste laget: https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-29-6.0-582396/wg_id-8495
Har även försökt kolla på canyon men hittar inga i rätt storlek... Kan man få lite tips på var man kan kika nånstans eller såklart specifika alternativ så vore det toppen! Prio är vikt, bra komponenter och att den går att få tag på så snart som möjligt! Butik i Stockholmsområdet har jag nästan gett upp men sådana tips tas också gärna emot.

Tack, Richard

Tack! Den verkar riktigt bra ju. Kollade alltså på Bossnut v2 för 10800kr här: http://www.gooutdoors.co.uk/calibre-bossnut-v2-mountain-bike-p403001
Synd att den där Calibre Beastnut bara gjordes i 150 exemplar annars hade ju det varit som hand i handske..

Finns det någon hardtail som är ett värdigt alternativ till denna? Lättare, bättre komponenter och då kanske mest sannolikt lite mer åt XC-hållet i så fall antar jag?

Hej, tack för alla tips. Börjar blir rejält snurrig i huvudet nu :)
En variant på den som bålstamatte tipsade om som verkar väldigt schysst är denna: https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-iroko-2-2017-mountain-bike-EV275644 Pinnacle Iroko 2 2017.

Vad tros det om den? Dock är jag osäker på storleken, hittar ingen vettig info om size nånstans, bara ett datablad.
Jag är 180 cm lång och har 86 cm benlängd. Den finns bara i "M" som enligt databladet är upp till 5' 10" alltså 177,8 cm vilket borde bli lite för litet kanske! Storlek L är mellan 180-185 cm vilket nog hade varit perfekt.

Bifogar en bild på de jag kikat på hittills.

Bilagor

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    70.5 KB · Besök: 42
Finns det några butiker i Stockholmsområdet som är värda att kolla in om man är ute efter något som liknar ovan? Känns som de flesta säljer rätt tråkiga cyklar till överpriser men jag kanske har missat något guldkorn? Jag är ute efter de lite mer trail-aktiga cyklarna med bra geometri och lite längre slaglängd men inte extremt. Pinnacle Iroko 2 ovan t.ex. Tar gärna emot tips!

Hej okej, säg gärna till om du hittar fler options!
Ja, Honzo verkar rätt schysst faktiskt men priserna för de lite högre specarna möjligen inte lika schyssta som övriga jag kikat på ovan. Eller har du hittat någon specifik modell till bra pris? Ska kolla in dropinbikes.

Hittar ingen vikt på konas hojar någonstans, har googlat sönder mig men varken handlare eller dem själva verkar skriva vikten nånstans.. Vilken spec har du tittat på när det gäller honzon?

Tack för alla tips! Vitus, pinnacle m fl ovan verkar fina men skulle allra helst hitta något i butik här hemma, tar gärna tips på bra butiker att kolla! I eller någorlunda nära Stockholm?

Var o kollade på en Kona Kahuna i butik idag, den vägde 12,6 kg utan pedaler. Den cykeln har en 100 mm RockShox Recon Silver RL Solo Air och SRAM NX 1X11, Shimano Deore bromskomponenter.
Men de hade även en Kona Honzo med Shimanos drivlina och lite bredare hjul samt dämparen ovan men i 120 mm-version. Kändes som att vinklarna var ungefär de samma men att Honzon var ett litet snäpp mer "trailig" om man kan säga så. Honzo hade även genomgående hjulaxel, kan någon förklara poängen med det?

Tillbaka
Topp