XC turer runt Åre

• Trådstartare Trådstartare Crille
  • Start datum Start datum
C

Crille

Guest
XC turer runt Åre
Hej,

Vi skall på konferans till Åre i september och jag undrar om det finns några bra cross country turer som någon kan rekommendera? Turen bör bör inte ta mera än ca: 3 timmar och utgå från centrala åre.

Tyvärr stänger liftarna 4 sep så skutan lär inte vara aktuell.

Mvh
Christer

XC turer runt Åre
Tyvärr är vi inte där under en helg. Utan vi behöver hitta en bra XC-tur som går att köra under fredag fm.

/Crille

XC turer runt Åre
Jag tog XC-hojen och åkte till Undersåker (finns småvägar parallellt med E14), svängde över Indalsävlen och trampade upp till Edsåsdalen. Därifrån går en vandringsled upp till Renfjället. Bitvis riktigt skojiga stigar!. Och bitvis, tja, inte riktigt XC-land, om man säger så :) Sen hojade jag tillbaka igen. Inte världens bästa runda, ganska mycket väg, men det var helt klart ett litet äventyr som var värt mödan. Tog mig lite drygt tre timmar i skapligt tempo, tror jag.

Mycket myr / blötmarker. Och spångar...
118-1888_IMG_medium.JPG

Jag tror jag hittade toppen till slut, men är inte helt säker.
118-1889_IMG_medium.JPG

Och regnade gjorde det också. Åreskutan syns borta i diset.
118-1894_IMG_medium.JPG

Ibland var stigarna så fina att man bara jublade. Och nerför gick det också :) Husen nedanför är Vita Renen, en fjällstuga utan vägar, men väl med slalomlift!
118-1895_IMG_medium.JPG

Annars kan man ju alltid cykla upp på vägarna till Hummelstugan, och sen ta DH-spåret ner. Det är rätt spännande på en "sitta med rumpan i vädret"-XC-hoj :)

/Dag

XC turer runt Åre
Dag: Va, kan du berätta mer om vars du hittade till stigarna i Edsåsdalen??? Vi var där och fiskade men inte anade vi att det fanns sådana cykelmöjligheter som du berättade om.

Själv var jag ut till Vålådalen och cyklade, riktigt rolig XC cykling men en hel dag rekomenderas eftersom det tar ca 40min att köra dit (å sådan ska man ju hem också). Man svänger av i Undersåker (samma som till Edsåsdalen) men man fortsätter rakt fram istället för att svänga av till Edsåsdalen efter järnvägen. Vi har några bilder från Vålådalen här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/242414/

Fick tips om att man kan cykla runt Åreskutan också, men man fick vara beräd att bära cykeln bitvis, annars skulle den vara en rekomendation från äventyrsbutiken på torget. Ett tips är att gå till dom och fråga om tips, dom hade massor av tips till oss när vi hade en dag "över" i åre som vi ville ägna åt något annat än DH på skutan.

XC turer runt Åre
Tja, vad kan jag berätta... Jag kan nog inte ge nån särskilt bra vägbeskrivning - jag åkte dit, letade lite, och hittade. Vandringsleden startade vid en av de första (den första, rent av?) skidliftarna på häger hand. Det var skyltat mot Renfjället. Det fanns nog fler leder åt andra håll, men dem provade jag inte.

Leden mot Renfjället började i en liftgata. Jag tog mig över ett hyperaktivt elstängsel (*knitter, knaster*), och blev sen förföljd uppför liftspåret av en nyfiken skock får. En bra pulshöjare :) På toppen av backen började den egentliga leden. Den bjöd på teknisk åkning och långa spångar. Bitvis fick jag bära på hojen. Vita Renen gav mig lite kusliga "The Shining"-vibbar. Det var helt övergivet, men jag kände mig iakttagen på nåt sätt, *brr*. Längre upp på fjället blev leden både mer svårcyklad och mer svår att följa. Den sista biten släpade jag hojen betydligt mer än jag cyklade på den. Men jag SKULLE bara ha upp den till toppen! :)

Jag vände sen neråt igen (ca 5 km från vägen till toppen av fjället), men leden fortsatte ner mot södra stranden av Åresjön, och fortsatte vad jag förstår ända till Duved. Hade jag inte haft ett tåg att passa hade jag fortsatt åt det hållet.

Min runda från Åre till Renfjället och tillbaka igen tog mig drygt fyra timmar, inte tre timmar som jag skrev i mitt förra inlägg.

/Dag

XC turer runt Åre
OK, lät ganska spännande, låter som ett mål att fundera på tills nästa år, men då fortsätta ner på andra sidan.
Hittade en karta att undersöka ett tag nu och ser att det verkar vara första liften. Tänkt att man missade den helt och hållet, men det är bra, man ska alltid ha nya mål att komma till.

XC turer runt Åre
Längs mittnorderleden Undersåker/Hålland finns det bra cykling.Om du har tillgång till bil så rekomenderas Tossön före Järpen (från Årehållet), superbra stigar med roliga klättringar och knicksiga rötter.Kan återkomma med fler förslag på xcturer om det finns intresse!

XC turer runt Åre
ÅEC-turen går bra att köra ifrån Åre; cykla vägen upp till Björnen,sen stig förbi Fröåtjärn till Fröå gruva, kör sedan Malmvägen (singletrack) genom skogen tills du kommer ut på Husåvägen, följ den ca 100m ta sen höger och sedan vänster in i skogen igen, ganska blött men mestadels utför och kul. När du kommer ut på Husåvägen så kör du antingen mot Huså elr mot Fäviken och föjer anvisningarna som finns i turtipset.

XC turer runt Åre
Öviksmicke skrev:
-------------------------------------------------------
> OK, lät ganska spännande, låter som ett mål
> att fundera på tills nästa år, men då
> fortsätta ner på andra sidan.

Edsåsen -> Renfjället -> Åres värmekraftverk är turen alltså. Den ska jag testa om två veckor hade jag tänkt, någon som är sugen på att följa med? Vore trevligt med sällskap.

XC turer runt Åre
Suljätten (eller Storsnoken som vi brukar kalla den) borde ju fungera om man har lite mer AM-inspirerad hoj. Den ska jag nog också testa i nästa vecka. Jag gick upp där förra året, riktigt fint. Nån som vet vilken väg ned som fungerar bäst för cykling. Jag har bara gått "huvudstigen", men det ska väl finnas en som går österut också?

Tillbaka
Topp