XC VS AM (Canyon)

Diiva

Ny medlem
XC VS AM (Canyon)
Hej
jag ska köpa en Canyon och förstår inte riktigt vad skillnaden är mellan XC (Cross country) och AM (all mountain). Tacksam om någon svarar på dessa tre frågor:

1) Vad definieras som AM respektive XC? jag vill veta vilken terräng som menas med dessa termer.

2) Vad skillnaden är mellan de två specifika cyklar som jag nämner, nämligen Nerve XC och Nerve AM.

3) om man får för sig att t ex cykla längs Kungsleden, passar båda modellerna i sån terräng? Eller om man får för sig att anmäla sig till långlopp t ex cykelvasan.

Tack på förhand!

ps. Jag cyklar huvudsakligen i klassisk svensks skog med smala stigar, mycket upp och ner, långa uppförsbackar osv. Jag cyklar för att kombinera träning med glädje så cykelns vikt är inte så noga så länge det diffar bara 2-3 kg. Jag vill inte ha hardtail då jag har knasig rygg.

XC VS AM (Canyon)
I väldigt korta drag kan man väl säga att en AM-cykel är lite mer inriktad på att ha kul nerför men samtidigt kunna köra framåt och uppför utan problem. En XC-hoj är mer inriktad på att vara lätt och snabb i lite mindre stökig terräng.

XC VS AM (Canyon)
Köp AM, den är ruggigt trampeffektiv o lätt som bara den. Jag skulle lätt kunna tänka mig att använda en sån till xc-maraton..

Se bara till att den har boostvalvedämp så blir det bra.

XC VS AM (Canyon)
Hej
tack för alla svar så här långt. Artikeln var bra. Av artikeln drar jag slutsatsen att jag ska köpa XC, eftersom det är mer för för stigar. Det framgår inte när AM passar.

De rekommenderar dessutom att man ska ha "Fox Float RP23" på sin bakdämpare för att det ska inte bli gungig. Jag hade tänkt mig lägga max ca 30 tkr på cykel och ska man ha en sån så måste man betala rätt så många tusingar till.
Valet står just nu mellan Neve XC 9 eller Nerve AM 9, varav AM är ca 4 tkr dyrare. Men då blir det med "Fox Float Performance RP 2 Boost Valve XXV" för AM och väljer jag XC så blir det " Fox Float RP2 Boost Valve XXV". Jag vet inte om det går stänga av dämpningen på dessa modeller när man cyklar uppåt?
Trevlig lördag!

XC VS AM (Canyon)
Valde själv den billigaste Rose jabba Wood bl.a. eftersom den har rp23 för 12.500kr på rea. Även radon kör med rp23 dämpare på sina billigaste heldämpade. Du har kanske redan bestämt dig för Canyon vilket ju inte är alls dumt...

XC VS AM (Canyon)
Nerve XC är väl egentligen ingen renodlad xc-cykel, om man med xc menar långlopp eller tävlingar i xc. I den disciplinen har Canyon andra modeller. Jag skulle nog kalla Nerve XC för mer trailbike = stigcykling utan tidtagning. Lite mer upprätt sittställning o lite mer slaglängd än en traditionell xc-cykel.Tror det är en utmärkt allroundcykel om man inte tävlar xc eller åker till alperna eller Åre..

XC VS AM (Canyon)
Jag tycker du har rätt hög budget för att köpa en första cykel, vilket är lite vågat då du inte vet riktigt vad du vill ha. RP23 bak är absolut inget måste även om det är en fin dämpare. Har sett att Canyon dragit ner på dämpare/gaffel på alla sina hojar rakt igenom. RP23 var standard förr. Men Rock Shox Monarch är oxå bra, tror nog RP2 oxå gör ett bra jobb. Kolla recensioner!

Men du kanske ska köpa en av de billigare modellerna o känna efter så du inte gör ett dyrt felköp? En hoj för 15tkr kan enkelt säljas för minst 10tkr, men en 30tkr säljer oftast inte för mer än 20tkr.

Jag tror du kan använda en Nerve AM på i stort sett samma sätt som en Nerve XC, du kanske blir lite långsammare men du är stadigare nerför o har lite mer f-ckup resurser om det går fort neråt. Jag tror definitivt att om du ska chansa så är Nerve AM en populär allround modell som kommer fungera kanon på cykelvasan och kungsleden! Själv valde jag Strive o tänker använda den till sånt o den är "ännu värre".

XC VS AM (Canyon)
Hej
det är väl lite av mitt problem, att många, leverantörer, cyklister mfl, verkar ha olika definitioner på vad XC är. Det enda jag vet är att jag ska köra skogsstigar (singel track) och gärna kunna köra lättare fjällcykling. Om jag tappar 20 min på långlopp (8-9 mil) så är det inte hela världen, men cykeln ska tåla tuffare terräng och kännas bekväm.
Så det var därför jag frågade om det var Nerve XC eller Nerve AM som passade bäst?

XC VS AM (Canyon)
klippan, tack för ditt svar.
Jag har lånat en Trek hardtail i två månader, kört runt 5-6 mil per gång på helgerna, huvudsakligen i skogsstigar. Jag kan dock inget om cyklar så inför anskaffning av en egen cykel så brister kunskaperna. Pga lite ryggproblem så har jag förstått att det är skonsammare med heldämpning. Sen fick jag tips om Canyon och på den vägen är det, dvs fastnade i XC eller AM träsket :)
Du har helt rätt att de har tagit bort RP23, åtminstone på alla under 33 tkr.

XC VS AM (Canyon)
Håller med om att du defenitivt ska fundera på en billigare cykel. Jag har cyklat mycket MTb i mina dagar men det var 5-6 år sedan jag hade fUllgung senast. Blev grymt positivt överaskad av min nya sneak Rose.

XC VS AM (Canyon)
Branschen delar in MTB-sporten i två huvudkategorier; cykling med liftassistans i skidsystem/bikeparks (FR och DH) samt traditionell cykling som även innefattar cykling uppför (övriga). Klassificeringen brukar se ut så här:

XC Racing - XC Trail - AM/Enduro – FR – DH

Cyklarnas vikt ökar från < 9 kg (XC-racing) till > 18 kg på högersidan (DH).

AM-segmentet är tänkt att överbrygga glappet mellan liftassisterad cykling och traditionell cykling och tanken är att man även skall kunna cykla uppför backar med dessa cyklar. En AM-cykel kan dock väga omkring 14 kg och jämfört med en XC-cykel på ca 10 kg är skillnaden enorm på motståndet uppför.

En bra AM-cykel är tänkt att ha utförsåkningsegenskaper som överträffar en XC-cykel, men det har tidigare varit vanligt att tillverkarna ”fuskar” och endast går på viktklassificering. En tung XC cykel med billiga komponenter blir då plötsligt marknadsförd som en AM-cykel. (Man kan dock argumentera för att tyngre komponenter kan vara mer robusta än sina dyrare lättviktsmotsvarigheter och att en AM-cykel är byggd för att vara robust.)

En Trail-bike (”stigcykel”) är en lite tyngre XC-cykel som inte i första hand är avsedd att tävla på. Komfort och robusthet har här prioriterats över låg vikt. Skillnaden mellan en Trail-bike och en AM-cykel är många gånger hårfin.

I dag har FR-segmentet gått mer mot DH-segmentet med flera tydliga överlapp. Då uppstår ett behov av ta tillbaka det klassiska FR-segmentet. En nischad AM-cykel av idag är på många sätt vad en FR-cykel var för några är sedan, samtidigt som XC-trail segmentet påminner om det gamla AM-segmentet.

Förvirrande? Alla dessa indelningar uppstår inte bara pga branschens behov av att skapa marknadssegment, utan naturligtvis också för att målgrupperna ser olika ut och att det går att cykla på så många olika sätt.

Den som är ny i sporten och undrar –vilken MTB-typ är rätt för mig? Skall börja med att fråga sig –Vill jag bara cykla utför (i skidsystem/bikeparks) eller vill jag kunna trampa uppför? Om du vill trampa uppför och samtidigt ha kul bör du prioritera vikten. En XC-cykel bör aldrig väga mer än ca 12 kg.

Tillbaka
Topp