XShifter nu släppt på Kickstarter

Tänkte se om någon hade tittat på den universella servodrivna växellösningen XShifter som nu lanserats på Kickstarter?

https://www.kickstarter.com/project...st-universal-wireless-smart-shi?ref=discovery

Tycker själv att det verkar lockande och då de redan har halvautomatisk växling skulle man ju lätt kunna lägga till mjukvarustöd helautomatisk växling för att optimera på exempelvis kadens med en kadensgivare.

Förutom detta så väger hela systemet mindre än vad en uppsättning XT-växelreglage med kablar väger och det är ju trevligt :-)
145g vs 280g

Any thoughts? :)

Den största poängen med elväxlar är ju att slippa höljen och wire som man behöver justera för. Wire och höljen är förvisso korta med den lösningen, men jag har svårt att se att det inte kommer röra sig.

Möjligheten att kunna konfigurera växlingen, framförallt om man kör 2 delat i fram är ju det man vill åt! Frågan är ju om växlingen blir mycket segare? Såg ju inte ut att växla sådär dundrans snabbt.. Sen är jag väldigt skeptisk till att vara beroende av batterier för att kunna cykla :P

Kickstarter, då levereras det väl ungefär samtidigt som Shimano har lanserat något färdigt komplett system till samma peng?

Dom kommer inte komma undan samma problem som finns med vanlig vajer och hölje, friktion och "töjning". Med korta höljen blir ju problemet mindre, men har dom inget som känner av var växeln faktiskt är kommer de inte kunna kompensera för det. Jag ser inte riktigt fördelen med att bygga vad som egentligen är en elektroniskt kontrollerad vanlig indexerad växel.

Känns som att det är mer ett försök att hitta en nisch än en riktigt bra idé.

Tillbaka
Topp