xt 786 bakväxel problem vid installering

specksturm

Ny medlem
Hej!
Jag sitter med en näst intill färdigt bygd cykel.
Det som nu drar ut på bygget är bakväxeln.
Det kom konstig nog inte med någon manual för Shimano Xt-786 bakväxeln.
Den skall alltså klara en kassett med tio växlar.
När jag klickar på växelspakarna utan att ha kopplat vajern till växlaren så går den normalt 9st klick. med växlaren ikopplad 6st klick.
I viloläge, dvs inte spänd vajer så ligger den ungefär på näst minsta drevet.
Jag lyckas helt enkelt inte att få den närmare minsta växeln hur jag än skruvar på justerings skruvarna. Men jag får den istället att gå in i kassetten. dvs högre växlar.
sen kan jag växla upp några växlar för att sedan komma in i en vägg där den inte rör sig längre.
Det verkar som om växlaren inte har någon bredd att röra sig på.
det är som om det tar mot i båda ändor och det blir ett snävt spektrum att röra sig i.
Har ni tankar idéer?

Ändlägena justerade? Dessa är indragna långt på en ny växel.
Lite svårt förstå vad du menar med "justeringsskruvarna". Finns många alternativ som passar i det.

Hej tack för att ni ger er tid.
Nej det är nog ett Shimano reglage (SL-M780-B-IR)
Bakväxlaren är RD-M786 SGS. Båda är för 10 växlar. Framväxeln funkar fint. Fick den inställd
för att köra 2x10.

Här några bilder på monteringen och bilderna som visar på att tre växlar är oanvända.
Vet inte om monteringen kan vara fel finns ju bara ett hål att skruva fast växlaren i.
Var jag än skulle ha den fastskruvad skulle den ändå bara röra sig 6 klick istf 9 klick.
Men rätta mig om jag har fel.
Det känns helt enkelt som om den inte har rum att röra sig tillräckligt.
Finns det någon spärr i form av plastbit eller något sånt som man skall dra ut?
bild.JPG
bild1.JPG
bild2.JPG
bild3.JPG

Bra att du börjat justerat växlarna innan du satt på kedja. Då kan man mycket lättare se om trissorna ligger korrekt i linje med minsta största kassettdrevet i sina ändlägen.

Oftast behöver man knappt efterjustera om man gjort på det viset. :)

Har precis monterat just en sån, och nej det är inga "plastbitar" som du måste ta bort.
Däremot var ändlägesskruvarna alldeles för långt indragna (de 2 som syns tydligt på bild(2) av dina bilder).
Skruven närmast kasetten av de två är den som justerar hur långt den kan röra sig utåt, dvs mot minsta drevet/högsta växeln bak. Se till att ha släppt loss vajern så den inte hindrar, och skruva sen ut den skruven så ska bakväxeln röra sig utåt.

Att du bara får 6 lägen/"klick" tyder ju på att just ändlägesskruvarna hindrar den från att röra sig mer.
Manual kan du hitta här:
http://www.shimano-nordic.com/media...0A/SI-5XP0A-001-Eng_v1_m56577569830746412.pdf

OK, Det var precis som ni sade, att ändlägesskruvrna var väldans långt indragna. Efter att jag
släppte vajern, lossade mer på skruvarna än tidigare och finjusterat så fungerar allt som det ska.
Tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp