XT-bakväxel

kokodrill

Aktiv medlem
XT-bakväxel
Har nu förmodligen kört sönder min Bakväxel (Deore)
Om jag nu köper en ny XT-bakväxel , kommer jag märka ngn skillnad eller ska jag köpa en Deore igen ?
Funderar även på en ny kedja.. SRAM 69 ( heter den kanske ? ) ... funkar den med deorekasett och framklingor ?

Annars har jag Deore rakt igenom cykeln. Uppgraderingar kanske inte är så dumt. Synd att det är "lite" fel tidsmässigt eftersom saltet kommer snart.

XT-bakväxel
Köp en XT utmärkt uppgradering för ett par 100-lappar mer. SRAM kedjan passar men du kan behöva byta kasset också.

XT-bakväxel
Nu har jag iofs aldrig provat en deore bakväxel, men jag kommer ihåg när jag körde med "old-school" stx för ett (bra)tag sen och sedan gick över till LX- en ganska stor skillnad, främst när det gäller hur hårt man kan
belasta växeln under växling.

Jag tror definitivt att du kommer att märka skillnad om du uppgraderar från en deore till en xt, hur stor skillnad är dock svårt att säga- det beror mkt på körstil, förväntningar ;), osv..
Jag kan iallafall säga att jag själv kört på en xt bakväxel hela den här säsongen och det har inte vart några problem, den växlar smidigt och exakt- dessutom verkar den tåla en hel del stryk, vilket kanske inte är helt oviktigt om du lyckats köra sönder din gamla deore.

Angående kedja så tycker jag att Sram-kedjorna funkar prima- speciellt bra är goldlinken så att man snabbt och smidigt kan rengöra kedjan då och då.
De fungerar med alla shimanos klingor/kassetter, så där ska det inte finnas några kompabilitetsproblem.

Lycka till med uppgraderingarna!
/Danne

XT-bakväxel
Om du har pengarna och vill lägga några hundra extra så köp en XT. Den är inte sämre än Deore iaf :-) MEN saker som rena vajrer/höljen och vettig (läs utan skarpa böjar) vajerdragning gör större skillnad än om man har XT eller Deore bakväxel. Funktionen och slitstyrkan är fullgod på Deore i min mening. Men det rör sig ju inte om så stora pengar så varför inte "lyxa till det"? :-)

XT-bakväxel
Jag har en XT från '99 som växlar långt mycket bättre än en LX från '02. Ja, båda cyklarna har nya fräscha vajrar.

XT brukar vara den mest prisvärda komponentnivån hos Shimano för prylnissar. Fast LX & Deore funkar det med.

Passa på att byta vajer och hölje om du inte gjort det 'nyligen'.

SRAM kedjor och kedjelås passar rakt av på Shimanoprylar. Se till att du väljer rätt beroende på om du har 9 eller 8 drev bak bara. En ny kedja måste även kapas till rätt längd. Mät antingen mot den gamla kedjan eller lägg kedjan över största fram och största bak. Lägg till ett länkpar och kapa.

Om kassetten (dreven bak) är för sliten kan det hända att den nya kedjan bara hoppar. Kolla om tänderna ser mer ut som hajfenor än drev - då är det dags att byta även den. Verktygen för det jobbet finns på Biltema och kostar tillsammans 60,-. Dessa kan vara bra att ha i verktygslådan annars med. Kolla artikelnummer 27-026 och 27-008.

Även dreven fram kan vara för slitna men det är inte lika vanligt.

XT-bakväxel
Ofta tror jag att den upplevda förbättringen i växlingsfunktion när man byter bakväxel kommer med att man stoppar dit nya vajrar snarare än att växeln fungerar fantastiskt mycket bättre.

Vad är det egentligen som skiljer konstruktionsmässigt mellan en Deore och en (förra generationens, som inte är rapid rise) XT?

Jag har hellre ett XT vevlager och Deore bakväxel än tvärtom. Bakväxlar är dessutom förbrukningsvara om man har otur.

XT-bakväxel
Jag bytte min STX mot XT rakt av för något år sedan och det var en härlig uppgradering! Växlingarna känns mer distinkta nu.

Samtidigt får man inte glömma det viktiga som även påpekas ovan: Vajrarnas dragning och friktion påverkar nog mer egentligen hur en växel fungerar och upplevs. Jag gissar att man skulle tro att det var en bättre växel om man hade rätt dragna och smorda vajrar på en Deoreväxel än om man hade vanskötta vajrar på en XTR.

Sheldon Brown redogör för vajerpysslet med 3520 ord(!) vilket kan tolkas som att han tycker det är en viktig faktor...:

http://www.sheldonbrown.com/cables.html

XT-bakväxel
När det gäller XT bakväxel (XT 760 SGS) så är det den komponent som de tyska butikerna brukar "tävla" om att ha lägst pris på. Nu ligger priset på 32,99 EUR dvs 300 kr hos H&S Bike-discount. Jämför gärna med Cyclecomponents 560 kr och Cykelcity 710 kr.

/Anders

XT-bakväxel
Lite mer frågor

XT 760 finns i två modeller. SGS och SG ( tror jag )
Är den enda skillnaden att de växlas åt olika håll. Jag menar om vajern skulle gå av, så går den ena åt den minsta drevet medans den andra går åt det största ( på kasetten) ?

SUMMA : Det verkar altså vara en smaksak vilken XT 760 jag köper, beroende på om jag gillar att växla normalt eller att vänja om mig och växla tvärtom vad jag gör idag ?

Senast redigerad av en moderator:
XT-bakväxel
Njae, båda XT760 är low-normal och skulle gå mot största drevet ("fel" håll för oss som är vana äldre växlar). SGS och GS står för kort arm respektive lång arm på växelföraren.
Om du vill växla "normalt" är du hänvisad till XT750 bakväxel.

XT-bakväxel
Vad gör lång respektive kort arm på växelföraren ? Hur påverkar den min växling ? Vad är att föredra ?

Jag vill nog ha 760 ( man får ju lära sig att växla knasig =) .. hm kort eller lång.. det är frågan.

XT-bakväxel
Kort eller lång beror på vilken storlek på kassett och klingor du kör. Om du har "normal" setup med 11-32 kassett och 22/32/44 klingor bör du ha bakväxel med lång arm. Lång arm kan "spänna upp" mer kedja.
Om man t.ex. bara har 22/32 (ingen storklinga) fram klarar man sig med bakväxel med kort arm.
Kort arm ska visst ge yttepyttigt snabbare växling säger de som tror sig känna skillnad, jag är skeptisk :-)

Fortfarande förvirrad? Sök så hittar du flera trådar i ämnet.

XT-bakväxel
Återigen: Hur kommer det sig att LBS personalen säger att det ej är någon skillnad på bakväxeln då ?!?!?!?!?!

//Skogling som blir irriterad ibland...

XT-bakväxel
För att det inet vet vad de pratar om. Det är bara att läsa på Shimanos egen hemsida. Det har olika total kapacitet när det gäller utväxling GS har 33T och SGS 43T.

XT-bakväxel
Fyrkantsaxel? Jag funderar nästan på att gå tillbaka till det. Det BB-UN52 som satt på min Trek höll i flera år. Är fortfarande helt men ligger i en låda för tillfället. Kostar nästan inget heller.

XT-bakväxel
feffemannen Skrev:
-------------------------------------------------------
> För mig är det vevlagret som är
> förbrukningsvara... :( fattar inte vad jag gör med
> dem...
>
Hela min cykel är en förbrukningsvara ;)

Tillbaka
Topp