xt m8000 till stumpjumper 2013

Timothy Timpa

Ny medlem
Yo!

Først allt måste jag sæga att jag ær (ganska) færsk på cyklar. Men tænkte uppgradera min Stumpjuper fsr evo comp 2013, med xt 8000 har kollat på det hær paketet
http://bikeshop.no/Sykkel/Drivverk/...-Sort-32T-11-42-175-mmGRM8001E212-p0000069057
Men blir osæker om det kommer passa? Och då framførallt bottom bracket, då det ær en annan typ æn vad som sitter på nu. Och sen har jag Specialized 142+ bak nav. Kommer kasseten passa?

Førøvrigt var tanken att køpa delarna och montera allt sjælv førutom bottom bracket.

specar till cykeln:
http://www.specialized.com/us/en/bikes/archive/2013/sjfsr/stumpjumperfsrcompevo#specs

Vore jævligt tacksam før lite hjælp!
/Timothy

Vad sitter det på cykeln idag? Om dina befintliga bromsar och ditt befintliga vevparti är vettiga, så kan du ju istället köpa bara växelgruppen och byta framdrev till ett narrow/wide. Det kostar ungefär en tredjedel av paketet du visar.

Vevlager kan du köpa separat för en billig peng om det inte skulle passa. Kassetten passar på 142+ om jag förstår det rätt. Det är bara navet som är en liiiiten skvätt bredare så att kassetten hamnar närmare ramen. Rätta mig om jag har fel.

Edit: Fakk, jag kanske borde lära mig att läsa hela inlägget innan jag svarar:-) Jo, det kanske är bra med nytt vevparti om du vill ha vettig kedjelinje.

Senast ändrad:
Tack før svar:)

Allt ær orginal førutom att jag har bytt till 1x10 med en norow/wide. Får ganska så sne kedja nær jag ligger på lættaste væxeln. Har førbrukat 2 st x9 bak væxlar och har fått nog av sram. Hoppas på att Shimano ær mer pålitligt.
Nær det kommer till bromsarna så vill jag bara prova nått nytt (har Avid elxir 5 idag) och hoppas på att dom kænns bættre. Har lite pengar att lægga på cykeln før tillfællet.

Men æven om vevlagret som kommer med så kommer vevpartiet passa med eventuellt ett annat vevlager æn det som kommer i paketet?

Det jag egentligen undrar om kasseten ær: Passar SRAM och shimano kasster på samma body?

Shimanos 11-delade kassetter passar på samma body som 10-delat, ja:-)

Vad gäller vevlagret så är jag osäker. Men förutsatt att axellängden är samma på vevpartiet bör du kunna använda ditt befintliga vevlager. Det verkar som att BB/PF92 har annorlunda koppar och lagerbredd i ramen, men att de passar till samma vevpartier som BB/PF30.

Ett nytt vevlager går på nån hundring om det inte skulle passa. Själv valde jag att bara köpa lösa kullager sist jag bytte, och återanvända kopparna och distansen i ramen. Funkade utmärkt.

Det borde väl gå finfint att köra med nuvarande vevparti och bara byta klingan fram? Sätt klingan på insidan av spindeln för att få det hyfsat rakt.

Så hade jag tänkt göra det året jag får tummen ur och uppgraderar, men jag har kanske missat nåt uppenbart?

dnleriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en likadan cykel och har inte 142+ även
> om jag trodde det från början. Du kan ju ha bytt
> hjul iofs, men original är vanlig 142.

Specializeds egen sida säger 142+.

image.png

Var då? Det står bara att det får plats 142+. Jag blev lurad också, men det är bara skönt att slippa det egna påhittet när det ska shoppas extra hjul :-)

142+ är har samma navbredd som vanliga 142. Det som skiljer är att kassetten sitter 2mm (om jag inte minns fel) längre ut mot ramen.

Det som kan ställa till det när man växlar mellan 142 och 142+ är justeringen av bakväxeln.

Senast ändrad:
mg25 skrev:
-------------------------------------------------------
> 142+ är har samma navbredd som vanliga 142. Det
> som skiljer är att kassetten sitter 2mm (om jag
> inte minns fel) längre ut mot ramen.
>
> Det som kan ställa till det när man växlar
> mellan 142 och 142+ är justeringen av bakväxeln.

Exakt!

Jag har räknat en massa på m8000 nu, och jag kom fram till att Wiggle är billigast just nu då vevarna går för typ 960 kr utan klinga. Wiggle har dessutom gratis frakt.

Om ni har bra kontakt med er LBS så kolla med den. Jag köpt M8000 utan bromsar genom min då det blev billigast där, dock så väntar jag fortfarande på delar.

Jag kollade mer nu, och R2 verkar ju faktiskt billigast för mig. Jag ska ha I-spec B för jag behåller mina bromsar, och jag har tagit bort klinga ur beräkningen då jag tror jag kör annat än standard XT. Priser med aktuell eurokurs:

ScreenShot2016-01-03at13.02.55.png

Köper man helset kan det ibland bli lite billigare, men inte alltid, plus att man oftast inte får välja vilken styrklämma utan det blir I-spec II eller ibland helklämma. Helst skulle jag vilja ha en GX-kassett för vikten och rangen, men ny body kostar ju över 500 kr =(.

Jag betalar ca 3800:- från LBS för dessa XT M8000 delar

Kassett 11-42
Kedja
Bakvxl
Vevparti
Klinga
Vevlager XTR
Vxlreglage clamp
Adapter PF30 till BSA

Tillbaka
Topp