XT M8100 kaput

stigfinnare

Aktiv medlem
XT M8100 kaput
Körde sönder min Schimano XT RD-M8100-SGS idag och behöver lite hjälp. Fick en stor gren i växelföraren i rätt hög fart.

Hur avgör jag om det bara är ny innerplatta och ytterplatta jag behöver, eller om hela växelföraren behöver bytas? Är det bara till att testa?
Om jag ska köpa plattor, hur noga är det med alla siffror och bokstäver för kompatibilitet? Måste det stå ordagrant ”XT RD-M8100-SGS” för att en platta ska funka? Om inte, hur avgör jag vad som kan passa?

https://bikeshop.se/shimano/y5rt10000/shimano-xt-rd-m8000-sgs-innerplatta-reservdel-till-bakväxel hittar jag i lager t ex.

Bilagor

• 3576D0A7-D833-4D21-9267-341415BA93CA.jpeg
    3576D0A7-D833-4D21-9267-341415BA93CA.jpeg
    1.1 MB · Besök: 122

Bamsebjörn

Aktiv medlem
XT M8100 kaput
Körde sönder min Schimano XT RD-M8100-SGS idag och behöver lite hjälp. Fick en stor gren i växelföraren i rätt hög fart.

Hur avgör jag om det bara är ny innerplatta och ytterplatta jag behöver, eller om hela växelföraren behöver bytas? Är det bara till att testa?
Om jag ska köpa plattor, hur noga är det med alla siffror och bokstäver för kompatibilitet? Måste det stå ordagrant ”XT RD-M8100-SGS” för att en platta ska funka? Om inte, hur avgör jag vad som kan passa?

https://bikeshop.se/shimano/y5rt10000/shimano-xt-rd-m8000-sgs-innerplatta-reservdel-till-bakväxel hittar jag i lager t ex.
Vad tråkigt! Det du nämner inre o yttre plattor kallas på engelska ”innner/outer cage” (kanske hjälper vid googling efter delar). Med tanke på hur det ser ut på bilden kanske båda är kass? Du kan ju alltid testa att böja dem raka, du riskerar ju inget eftersom de ska till metallåtervinningen ändå.

Det är väl rätt stor risk att växelörat behöver riktas.

Övriga frågor har jag inga bra svar på. Kolla vad ny växel kostar innan du beställer reservdelar.

stigfinnare

Aktiv medlem
XT M8100 kaput
Tack! Har lyckats läsa mig till att SGS är att den är lång, vilket jag ju behöver, och 8100 är 12-växlat medan 8000 är 11. Det betyder att de reservdelar jag behöver inte finns någonstans. Armen/plattan/cagen är helt av på ett ställe så böjning går bort. Dessutom hade en tand på ett av hjulen gått. Så det får bli en ny bakväxel. Fanns som tur var i lager på några ställen.

Har mailat supporten på bike-discount för att få reda på vilket växelöra jag behöver till min Radon Skeen Trail 9.0 CF.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
XT M8100 kaput
Är örat trasigt då? Är det bara snett så testa att rikta det själv innan du köper nytt.

Det går att göra på flera sätt. Det bästa är såklart med ett specialverktyg.

Har man inget sånt kan man testa olika metoder. Skiffnyckel eller bända med insexnyckel i skruven t ex (se div trådar).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer