XT/SLX reglade med Sram GX 12spd?

pontakoj

Aktiv medlem
Hej!
Har full Sram GX 12 delat, men van med Shimano reglagen och att kunna växla med pekfingret.
Jag har förstått att ett SLX/XT 12 delad trigger bör passa rakt på, men är det någon av er som kört så och har någon input?

Mvh

Inget svar på frågan men är intresserad av det omvända. D v s Shimano drivlina med SRAM reglage. Tycker det är så sjukt mkt bättre att sköta alla växlingar med tummen. Då behöver man aldrig släppa pekfingret från bromsen.

Inget svar på frågan men är intresserad av det omvända. D v s Shimano drivlina med SRAM reglage. Tycker det är så sjukt mkt bättre att sköta alla växlingar med tummen. Då behöver man aldrig släppa pekfingret från bromsen.
Det går ju att växla så på Shimanos reglage också? På XT och uppåt kan du dessutom växla upp flera steg i taget, även med tummen.

Senast ändrad:
Det går ju att växla så på Shimanos reglage också? På XT och uppåt kan du dessutom växla upp flera steg i taget även med tummen.
Har ingen med Shimano just nu. Sneglar dock på att köpa nästa år. Har inte fördjupat mig nämnvärt endast cyklat på brorsans med Deore och där är det pekfinger som gäller. Gött o höra att det inte är så på alla. Kan man är det från XT eller SLX man kan växla upp med tummen? Hur fungerar det förresten, den främre delen av reglaget växlar uppåt oavsett om det förs framåt eller bakåt?

ledsen för trådstöld.

Slx / Xt har multi release dvs. Du kan växla tyngre antingen med tummen eller pekfingret. Tycker det är asgött att kunna variera. Lättare växel = tumme.
Antar att nya Deore är likadant men har inte provat.

Har ingen med Shimano just nu. Sneglar dock på att köpa nästa år. Har inte fördjupat mig nämnvärt endast cyklat på brorsans med Deore och där är det pekfinger som gäller. Gött o höra att det inte är så på alla. Kan man är det från XT eller SLX man kan växla upp med tummen? Hur fungerar det förresten, den främre delen av reglaget växlar uppåt oavsett om det förs framåt eller bakåt?

ledsen för trådstöld.
Shimano kallar det ”2-way release” och det har funnits åtminstone sen 2008. Jag vet inte när det kom på Deore, men gissar att det finns åtminstone från 11-delat och framåt.

Reglaget funkar precis som ett SRAM-reglage, förutom att undre/främre spaken också är utformad så att den passar att använda som en ”avtryckare” med pekfingret.

Kan man är det från XT eller SLX man kan växla upp med tummen? Hur fungerar det förresten, den främre delen av reglaget växlar uppåt oavsett om det förs framåt eller bakåt?
Jag har haft Deore från 2014 där man kunde växla med tummen. Så jag antar att alla moderna Shimano klarar detta? Dock tycker jag ergonomin för tumväxling är bättre på mitt nya SRAM GX reglage. Har dock inte testat senaste generationen Shimano så det kan ju blivit bättre där. På de gamla Shimano så hamnar den stora tumspaken lite i vägen för den lilla spaken. Men det är hur som helst en vanesak, nu växlar jag alltid med tummen för att kunna köra med pekfingret på bromsen.

Växlingen fungerar som du skriver, samma spak växlar upp oavsett om det förs framåt eller bakåt.

Slx / Xt har multi release dvs. Du kan växla tyngre antingen med tummen eller pekfingret. Tycker det är asgött att kunna variera. Lättare växel = tumme.
Antar att nya Deore är likadant men har inte provat.
”Multi release” är väl att du kan växla flera steg i taget med ett tryck? ”2-way release” betyder att du kan växla upp (på höger reglage) med både tumme och pekfinger. Enligt shimanos hemsida är det inte ”multi release” på SLX-reglaget. Men jag har aldrig haft ett sånt själv, och kan inte garantera nåt.

Shimano kallar det ”2-way release” och det har funnits åtminstone sen 2008. Jag vet inte när det kom på Deore, men gissar att det finns åtminstone från 11-delat och framåt.

Reglaget funkar precis som ett SRAM-reglage, förutom att undre/främre spaken också är utformad så att den passar att använda som en ”avtryckare” med pekfingret.
Jag har ett SLX M7000 för 10-delat i garaget, och det går att växla med både tumme och pekfinger, men bara ett steg i taget.

”Multi release” är väl att du kan växla flera steg i taget med ett tryck? ”2-way release” betyder att du kan växla upp (på höger reglage) med både tumme och pekfinger. Enligt shimanos hemsida är det inte ”multi release” på SLX-reglaget. Men jag har aldrig haft ett sånt själv, och kan inte garantera nåt.

Man växlar endast ett steg i taget med SLX/-Deore. XT kan växla ned flera steg.
Men alla kan växlas med bara tumme eller tumme + pekfinger. Vad Shimano sen kallar det låter jag vara osagt :)

Ok. Antar att det funkar även på brorsans hoj också då. Har nog inte fallit någon av oss in att testa.

tycker i nuläget lite synd om TS som inte fått sin fråga besvarad. Kan man köra Shimano reglage på en SRAM drivlina?

Kör sram gripshift med xtr 12s utan problem. Således borde trigger funka likaså. Åt andra hållet med shimano reglage och sram eagle, borde inte vara annorlunda. Kompis kör så med gott resultat. Det har ju alltid sagts att sram och shimano kör olika men på just 12s verkar det vara så pass lika att det funkar. Det är väll shimanos kedja för 12s som bara ska funka med deras kassett o anpassad klinga. Men deras drev o klinga ska kunna köras med annan kedja med att man tappar hg+.
Borde vara svar nog för ts?

Jag har haft Deore från 2014 där man kunde växla med tummen. Så jag antar att alla moderna Shimano klarar detta?

Min första "riktiga" MTB som jag köpte 2010 hade en Deore-bakväxel men växelreglagen stod det bara "Shimano" på så en Deore, på dessa fungerade det också att växla upp med både pekfinger och tumme.

Köpte en ny cykel 2012 som hade XT-bakväxel och Deorereglage, det var samma med den så denna funktion har funnits bra länge. :)

Tillbaka
Topp