XT vev-parti/lager

RainMan

Medlem
XT vev-parti/lager
Ska köpa mig XT-vevpartiet med integrerat vevlager (FC-M760). Tänkte bara först höra här om det fanns någon som har lite erfarenhet av denna och möjligtvis kanske har svar på mina frågor?

1. Funkar Biltema verktygen till att montera denna ?
2. Vilken är att föredra 170mm eller 175mm? Hur stor skillnad gör dessa?
3. Tänkte beställa detta från CRC, har ni någon koll på leveranstider därifrån?

Tack på förhand,
Rainer

XT vev-parti/lager
1. Vilka biltema verktyg? Annars är det specialverktyg för dessa vevar...
2. Don efter person. Vad har du nu, vill du ha samma/längre/kortare? Hur lång är du?
3. Dom är snabba! Några dagar typ.

XT vev-parti/lager
Idag har jag ett par 170mm långa vevar. Vet inte om jag vill ha 175mm har inte provat dessa men det som skiljer är 5mm. Det jag hört är att man får mer kraft i trampet vid t.ex. XC.

I verktygsväg har jag Biltemas "Shimano-kompatibla verktyg" för lossning och montering av vevlager.

/R

Senast redigerad av en moderator:
XT vev-parti/lager
RainMan Skrev:
-------------------------------------------------------
> Idag har jag ett par 170mm långa vevar. Vet inte
> om jag vill ha 175mm har inte provat dessa men det
> som skiljer är 5mm. Det jag hört är att man får
> mer kraft i trampet vid t.ex. XC.

Omvänt blir det svårare att hålla hög kadens. Har du tyckt att du behöver mer kraft (detta gäller väl främst vid stök och låg kadens)? Är du nöjd med 170, i sådana fall känns det nästan lite onödigt att chansa, du vet ju att du kommer bli nöjd med 170 i så fall... Finns väldigt många åsikter och myter kring vevarmslängder, skulle nog säga att kör det som känns rätt.

> I verktygsväg har jag Biltemas "Shimano-kompatibla
> verktyg" för lossning och montering av vevlager.

Nu vet jag inte vilka dessa är, men jag misstänker att dessa är till för gamla grejer. Tror inte dom kommer fungera, om du lägger upp länk till/bild på dom så kan jag eller någon annan svara på om det är rätt grejer. (Men jag tror inte biltema ens har verktyg för 760.)

XT vev-parti/lager
Hello.

Vevarmslängd är högst individuell, och alldeles för viktigt för att flummas om på detta forum, typ jag tycker 170 mm medan någon annan tycker 175 mm. Gå in på följande länk http://www.cranklength.info/
där finner du det du behöver, det vill säga kunskap och inte tyckande.
/galileo

XT vev-parti/lager
Tim Skrev:
> på cycles4u.de så kostar xt 760 vevpartiet det
> 120€

hehe, det gör de på nästan vilken tysk nätbutik som helst :D skulle då valåt några som är snabbare och som kanske är lättare med att hanskas utan att behöva kunna tyska :D

XT vev-parti/lager
pbeijer Skrev:
> Du behöver en

Japp, absolut! Den klarar man sig inte utan.

> och

Egentligen inte! Ganska onödig pryl (plastverktyget) då den där plastringen
med 6-kantig fattning invändigt bara är till för att hålla vevarmen på plats
vid montering. Det går lika bra att skruva åt plastringen med en morakniv
eller så. Jag har testat båda varianterna... (med/utan plastverktyg) ;-)

> //Peter

XT vev-parti/lager
Haha, tack för dessa tips, min tyska är väl inte heller den bästa... Kollade på bike-discount.de genom babelfish på Altavista.com... :D

Ska nog kolla upp en billig tysk affär istället för CRC, men är fortfarande osäker på längden. Ska nog köra vidare på 170 då detta är vad jag kört på hittils. På bike-discount.de hade de ej 170 på lager så jag får kolla ut något annat ställe.

/R

XT vev-parti/lager
Det här skrev jag tidgare om vevarna:

Rengör ordentligt och kolla att det inte är några skador på gängorna i ramen. Kolla även att gängorna på ramen är tillräkligt långa jämfört mot gängorna på vevlagret. Har du en äldre ram (typ före 98) så kan det vara så att gängorna i hylsan bara är typ 10 varv medans gängorna på vevlagret är typ 20 varv. Är det så så blir det gängsallad. Skulle det vara så så får du gänga flera varv gänga i vevhuset. Fast det är väldigt osannolikt att det skulle vara så.

Rengör och kolla. Fetta in lite lagom och prova att skruva i för hand. Du borde snart upptäcka om nåt är fel. Så länge du bara använder dina fingrar så drar du inte sönder nåt (om du inte är Karelin förståss). Kolla att du får i grejjerna snyggt och prydligt och om de sitter så dra åt med det där konstiga verktyget. Ta det lungt och ha gott om tid på dig och tveka inte att fråga igen.

Sen får du inte glömma att kolla om du skall ha sånna där mellanläggsringar.

************************** VARNING! ********************************
Vad jag däremot vill fetvarna för är clampbultarna på vänstra sidans vevarm. Dessa är för korta anser jag. Jag bytte dessa mot bultar som var typ 6-7mm längre. Jag var sååååå nära att fixa gängsallad på den inre av de två bultarna på vänsterveven. Så skaffa bultar som är något längre, eller var väldigt försiktig när du drar dessa.
************************ SLUT VARNING! *****************************

Föresten... när du skall få dig högra vevarmen så får du drämma till ordetligt med en gummiklubba för att axeln skall åka hela vägen in. Man får ta i rätt bra kan jag säga. Lite scarry men man får ta det kallt.

Stalle

XT vev-parti/lager
Följer man bara momenten tycker jag inte skruvarna är för korta, men jag förstår att de är lätta att dra sönder ty de är en smula korta.

Gummiklubba behövde inte jag iaf..

Viktigt är också att kolla att vevlagerhylsans ändkanter är helt parallella annars slits dina lager ut på nolltid. Detta för att det är ramen som bestämmer om lagren går rätt eller inte. På gamla fyrkantslager är lagret omöjligt att få icke parallellt så toleranserna på ramen är inte lika noga där. Din cykelhandlare bör kunna plana ramen åt dig, men en del har inte verktygen som behövs för detta. Kolla här (särskilt bilden på punkt 11): http://www.parktool.com/repair_help/howfix_bbtap.shtml

CRC har verktyget du behöver för att montera, håller med cal att den undre av de två inte behövs, funkar med en vanlig bordskniv. Fast jag köpte det undre ändå för det kostade bara en tia eller så.

Tillbaka
Topp