XT vevparti går tight mot ramen

snoogans

Aktiv medlem
Har ett XT FC M8000 1x11 32T vevparti på min Trek Top Fuel 2022 som går lite tight mot ramen med den hårdvaran som följde med. Har tittat på sprängskisserna och kan inte se att jag skulle sakna någon del som ger mer offset.

Jag satte en tunn oring på drivsidan så det ingen större fara men tänker vad den ordentliga lösningen är? Finns det shims att köpa som är gjorda för att få ut drevet lite eller vad gör jag fel?

BBt sitter med en bricka (7) på drivsidan redan så det bör inte vara problemet.

1660802361620.png

DD88

Aktiv medlem
Hur tight? Om en liten smäll hade kunnat skeva till drevet till den grad att man inte kan cykla hem så hade jag satt dit en bashguard.

snoogans

Aktiv medlem
Det är en 32T klinga och utan O-ringen går den kanske 0.5mm från ramen, iaf alldeles för tight.
Men ramen ska vara specad för 36T så det borde inte vara en issue med mina prylar!

Nu med O-ringen som shims ser det fullt normalt ut. Kan mäta vid tillfälle!

Preacher

Aktiv medlem
Det är en 32T klinga och utan O-ringen går den kanske 0.5mm från ramen, iaf alldeles för tight.
Men ramen ska vara specad för 36T så det borde inte vara en issue med mina prylar!

Nu med O-ringen som shims ser det fullt normalt ut. Kan mäta vid tillfälle!

Hej,
Jag antar att det inte är Boostversionen av det vevpartiet utan ett med smalare kedjelinje, där har du troligen ditt problem.

snoogans

Aktiv medlem
Hej,
Jag antar att det inte är Boostversionen av det vevpartiet utan ett med smalare kedjelinje, där har du troligen ditt problem.
Du ligger ju på en annan nivå en mig på det här, men skulle boostversionen ge lite mer marginal mot ramen mot ett utan?

Om jag läser rätt i mina papper sitter det ett FC-M8000-1 skulle det stödja din teori?

jolov

Aktiv medlem
Du ligger ju på en annan nivå en mig på det här, men skulle boostversionen ge lite mer marginal mot ramen mot ett utan?

Om jag läser rätt i mina papper sitter det ett FC-M8000-1 skulle det stödja din teori?
Ja. Boostversionen heter FC-M8000-B1

Vs

Med boost så flyttas drevet ut kring 3mm jämfört med ett inte-boost.

Edit( Iaf på hemsidan är dom specade med vevpartier som har en kedjelinje på 55mm
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/.../top-fuel/top-fuel-7/p/35070/?colorCode=green
Och ett FC-M8000-1 har en kedjelinje på 50.4mm ( https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-FC-M8000-1-Hollowtech-II-Cranks-p43962/ ) )

Senast ändrad:

snoogans

Aktiv medlem
Ja. Boostversionen heter FC-M8000-B1

Vs

Med boost så flyttas drevet ut kring 3mm jämfört med ett inte-boost
Finemang, så då är de bara och öppna börsen då!

snoogans

Aktiv medlem
Det är väl 12s..... vilket möjligen går bra men klingan är lite speciell.

Jag kör SRAM vev med resten shimano 11s så kan jag sätta på vilken klinga jag vill inkl boost / icke boost. SRAM 12s klinga funkar bra med shimano 11s kedja.
Korrekt, missade att det var en etta med i det numret. Men jag verkar fan gå bet på att hitta FC-M8000-B1 med 175mm vevar nån stans.

Om man klickar hem ett 12-delat utan drev, vad kan fallgropen vara då? Att jag får skaffa en 12-delad klinga som blir något tunn för min 11-delade kedja?

jonte987

Aktiv medlem
Korrekt, missade att det var en etta med i det numret. Men jag verkar fan gå bet på att hitta FC-M8000-B1 med 175mm vevar nån stans.

Om man klickar hem ett 12-delat utan drev, vad kan fallgropen vara då? Att jag får skaffa en 12-delad klinga som blir något tunn för min 11-delade kedja?
Inte för smal men tänderna har en profil anpassad för HG+ kedja. Jag är inte påläst på hur det funkar med 11s HG. Det ska finnas 3e parts klingor.

SLX kanske är lite mer prisvärt. Jag kör som sagt själv NX.

Topp