XT760 vevpartiet?

Bergholm

Ny medlem
XT760 vevpartiet?
Jag har precis beställt ett nytt XT760 vevparti till hojjen...väntar bara på att min LBS ska få hem ett monteringsverktyg så dom kan montera det...

Nåja...jag är ju så förväntansfull på prylarna....
Är det någon som provat 760 modellen?
Är det bra grejjer?

//Andreas

XT760 vevpartiet?
Har ett sådant men har inte använt hojjen så mycket. Funkar bra hitills, det ska ju vara styvt och jag känner inget flex(har iofs aldrig kännt det i något vevparti). XTR varianten hadde tydligen lite problem med tätningarna i lagren men vet inte hur det är med XT, det får framtiden utvisa.

XT760 vevpartiet?
bbflottsund.jpg

Min Elisabeth har det på sin HT o är mkt nöjd.

Per

XT760 vevpartiet?
Jag är också väldigt nöjd med vevpartiet.
Smidiga att montera och demontera dessutom lätta styva högkvalitativa vevar till ett relativt lågt pris. En omöjlig kombination som ställer konkurrenterna i skamvrån.

XT760 vevpartiet?
Angående montering...grabbarna på min LBS säger att man behöver montera ett slags "lager" som man först sätter in i vevhuset där man sedan trär in axeln på vevpartiet.
Denna lilla rackare som min LBS säger ska vara där är samma sitter på Dura-Ace vevpartierna.

Jag tycker det låter lite konstigt...

//Andreas

XT760 vevpartiet?
Strålande! Tack för hjälpen!

Angående det utanpåliggande vevlagret...är det Dura Ace som används eller finns det en 760 variant också?

//Andreas

XT760 vevpartiet?
Det vevlagret ska följa med när man köper 760 vevpartiet.

Fick du inte med det?

Låg med i kartongen

FC-M760
Front Frive System
*Hollowtech II Inegrated crankarm and bottom bracket*

det säljs i ett set

Får man fråga vem du har handlat av

Konsument -Janne

XT760 vevpartiet?
Konsument-Janne:

Nu blir jag lite osäker här...

Jag har betalat för vevpartiet och ska till veckan få det monterat på Bigbike i Sundsvall.
Dom har beställt ett verktyg för att kunna montera vevlagret....förmodligen klart till veckan.

Iaf...dom sa att det är samma vevlager som Dura-Ace...låter konstigt tycker jag. Men om det är så att vevlagret ingår i vevpartiet så måste jag verkligen gå ner å snacka med dom.
(Dom har Hallmans som leverantör)

//Andreas

XT760 vevpartiet?
Bergholm skrev:

> Iaf...dom sa att det är samma vevlager som Dura-Ace...låter
> konstigt tycker jag.

Vevlagerkonstruktionen kom förra året, o ingick då i XTR, i år har det dykt upp på nya Dura-ACE, så helt fel är det inte om de menade "samma konstruktion" men däremot är det inte "samma lager" såvitt jag vet. Men jag kan ha fel.

Per

XT760 vevpartiet?
För dom var väldigt snälla och bjöd på vevlagret som skulle kosta ca 450:-.
Dom tog fram den och sa att det är den som används...men jag tycker det låter lite konstigt att just Dura-Ace ska sitta på ett XT-vevparti...

//Andreas

XT760 vevpartiet?
jo, vevlagret ingår när du köper xt 760. det är väl t.om integrerat i vevpartiet om jag inte minns helt fel. låter lite mystiskt att de "bjuder" på det isåfall så är det verkligen 760?

XT760 vevpartiet?
Jo visst är det 760...utan tvekan. Jag tror inte dom har haft så mycket med dessa vevpartier att göra...monteringen alltså.
Nåja...ska ner i morgoon och höra med dom.

//Andreas

XT760 vevpartiet?
Jag instämmer i kören. Vevlagret följer med vevpartiet. Även om principen med utanpåliggande lager är den samma så är det med största sannolikhet olika innehåll i lagren för Dura Ace, XT, Saint, XTR osv.

XT760 vevpartiet?
Vevlagret ingår i XT 760 som sagt. Tyvärr inte monteringsverktyget för lagerna. Köper man XTR däremot så ingår verktyget.

Man bör ha ett verktyg till som passar till en "dra-ihop-alltihopa-mutter" på vänstersidans vev, som dras innan vänstervevens två skruvar dras åt.

XT760 vevpartiet?
"Dra ihop alltihopa muttern" spräckte jag mot en vass sten som tog mitt mot vevaxeln vid en vurpa oturligt nog. Den är i plats, och likaså verktyget som inte är värt en enda krona i mina ögon. Det går alldeles utmärkt att rengöra axlarna, montera vevarmen med kopparpasta som smetas in i vevarmens hål (ej på axeln då det trycks in mot lagret i så fall). När armen sitter på plats tar man en enhandstving och klämmer ihop hela paketet med i lagom tryck. Samtidigt som tvingen sitter kvar drar man skruvarna, och då använder man förslagsvis lite längre skruv än de shimano skickar med (iaf. till saint vevpartiet) då deras skruvar ej går in i hela gängan. Lite loctite på skruvarna skadar inte heller. Och så det viktigaste av allt, korsvis åtdragning upp till ca. 15Nm. Lite klent åtdragningsmoment på skruvarna, min vänstra vevarm började glida av efter lite hårdkörning. Med alupasta, lite högre åtdragningsmoment och loctite till skruvarna sitter det dock som berget.

XT760 vevpartiet?
Den sejsade plastmuttern som skall dra ihop hela paketet samt verktyget för att kunna dra åt den är i plast. Helt värdelöst anser jag. Man klarar sig bra utan både plastmuttern och det lilla verktyget. Verktyget består av en liten rund plastbit som kan dras med polygrip. Ingenting jag skulle betala pengar för om jag visste vad det var på förhand. ;-)

Man lär sig av sina misstag och erfarenheter iaf.

XT760 vevpartiet?
Vevpartiet kostade mig 2260:- nere på stan. CC säljer det för ca 1700:-.
Men jag är stammis hos min LBS så jag tänkte gynna dom ännu en gång...samt få lite rabatt....och det fick jag ju ;)

Jag tror att dom inte vet så mycket om dessa nya grejjer...dvs Hollowtech II. Det är möjligt att dom inte har öppnat förpackningen med vevpartiet i än heller.

//Andreas

Tillbaka
Topp