XTR SPD Pedal

piglet55

Medlem
XTR SPD Pedal
Upplevde något intressant här i helgen när vi var och tävlade i AIM Challange i Hemsedal.

ca 4h in i tävlingen så lossnade helt enkelt min pedal från axeln. Just då hade jag inte så mkt tid att fundera på det hela. Fru Fortuna stod mig bi och det vara nerför tills jag kom till en station där en funktionär meddelar att ha har sin reservdels-låda med sig och givetvis hade han en extra pedal så jag kunde fortsätta.

Dock täntke jag höra om det är någon mer som har lyckats med detta. Dvs om man ska oroa sig i framtiden för att det ska hända igen.

Efter att jag kommit hem tog jag inspekterade den skadade pedalen lite noggrannare. I och med att jag inte plockat isär den tidigare fick jag även ta och kolla på den andra pedalen hur det bör se ut :D

Vänster är den kompletta axeln och den högra är de delar som jag fick med mig hem av den trasiga. Som ni ser så är själva "lagerskålen" och ett litet plaststopp borta samt hälften av lagerkulorna borta.
IMG_3144.JPG

Det visade sig att sjävla axeln gått av i gängan muttern med lagerskål och låsmuttern. Lite märkligt ställe kan jag tycka och förstår inte riktigt hur det har blivit så stor kraft att en M6-axel gått rakt av.

Vad säger ni. Är det bara att köpa en ny axel, montera tillbaka och vara nöjd och lycklig eller är det en indikation att även den andra axeln kommer gå sönder inom kort ?
http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-pedal-axle-complete-for-xtr-pd-m980-left-401921
http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-PD-M980-3069A.pdf

XTR SPD Pedal
Det var nån tråd om detta nyligen (fast den hade gått av på något annat sätt tror jag), tydligen är det ett vanligt fel på XTR pedal och det borde alltså gå lätt att reklamera.

XTR SPD Pedal
Vanligt problem på tidigare batchar av den nyare pedalen. Finns en lång tråd om det på mtbr tro jag. Min gick sönder för en månad sen på exakt samma ställe. Shimano ska ha löst problemet enligt internet, men har ingen konkret information om det.

20160814_211511_zps04hpzpwq.jpg

XTR SPD Pedal
Jag har haft paj ett par stycken (4par) som jag reklamerat och faktiskt fått nya istället.

Dem har gått av på exakt samma sätt.

XTR SPD Pedal
Se där.... Då var man inte en komplett idiot för en gång skull.

Någon som har lyckats reklamera om man ej har kvitto kvar ? Dvs att faktiskt shimano erkänner det hela som ett fel och ersätter på goodwill ?

XTR SPD Pedal
piglet55 sa:
Se där.... Då var man inte en komplett idiot för en gång skull.

Någon som har lyckats reklamera om man ej har kvitto kvar ? Dvs att faktiskt shimano erkänner det hela som ett fel och ersätter på goodwill ?

Ett kontoutdrag ska räcka som kvitto.

Med tanke på att det verkar vara rätt vanligt så skulle då jag inte chansa med xtr. Dom är ju varken gratis eller tillförlitliga :)

XTR SPD Pedal
Jag har råkade ut för samma problem 2015 med en PD-M980, fast det var helt vanlig gatucykling när högerfoten plötsligt slant loss pga brott på axelspetsen. Har dock varken kvar kvittot eller minnet om varifrån jag köpte dem...

Men det låter ändå bra att det verkar vara ett batch-specifikt (kvalitets)problem och inte konstruktionsmässigt fel.

XTR SPD Pedal
Crossmax sa:
Man kan ju hoppas att de nya M9000-pedalerna har konstruerats med dessa haverier i åtanke, så man kan ju tycka att de borde vara ett safe bet.

Hur länge har de varit på marknaden? Ett år nu va? Hade de varit kass, så borde det märkas snart.

XTR SPD Pedal
42Hz sa:
Inte ångrat att jag valde TIME-spåret tidigt. ;)

Har Time också (Atac XC4), men bara ett par skor för skogen och ibland upplever jag dem som lite hårdare att klicka ur (med intressant pinsamma vurpor som resultat) ... De är f.ö lättare än XTR M9000 till typ halva priset.

XTR SPD Pedal
Jag har kört med Xpedo M-force 8 Ti (215g) vid tävling och enklare M-force 3 (312g) till vardags i ett par år.

Dessa fungerar fin fint och är lättare än Shimanos pedaler men samtidigt hållbara. Finns en variant som heter M-force 8 cr (260g) också. Kör man Ti varianten får man väga max 82kg enligt Xpedo.

Har även jag hört flera som haft problem med xtr pedaler och vill helst slippa bli pedallös på tävling?

Senast ändrad:
XTR SPD Pedal
Axelfråga!

Jag har ett par pd-m980 med en paj höger axel (har extra vänster...).

Vet någon om M9100 axeln passar?

M9000 passar uttryckligen men jag kan inte hitta något om M9100.
Beg pedal eller länk till vettig affär utan tull som har i lager är också välkommet.

XTR SPD Pedal
Frågan går ju att precisera till: är M9100 axeln Kompatibel med M9000?
Shimano har ju traditionellt varit väldigt bra på att specificera detta, så det är konstigt att sprängskissen för just PD-M9100 inte anger någon kompatibilitetsinformation alls. Motsvarande XT-pedal PD-M8100, som borde lanserats strax efteråt, har nämligen fortfarande en kompatiblitetstabell (sprängskissen anger helt annat datum dock då den nyligen uppdaterats för GRX-pedalen som verkar vara samma med annan logo på). Svårt att veta om man skall tolka det som att inga delar är kompatibla eller de inte vill uppge informationen?

XTR SPD Pedal
Shimano har ju traditionellt varit väldigt bra på att specificera detta, så det är konstigt att sprängskissen för just PD-M9100 inte anger någon kompatibilitetsinformation alls. Motsvarande XT-pedal PD-M8100, som borde lanserats strax efteråt, har nämligen fortfarande en kompatiblitetstabell (sprängskissen anger helt annat datum dock då den nyligen uppdaterats för GRX-pedalen som verkar vara samma med annan logo på). Svårt att veta om man skall tolka det som att inga delar är kompatibla eller de inte vill uppge informationen?
Ja, spännande! Det är ju också olika produktnummer på axlarna, vet inte om det säger något.

XTR SPD Pedal
Det var väl bara PD-M9100 som hade stora problem med tätningarna, och inte PD-M9000? Antar därför att de inte är kompatibel.

Tillbaka
Topp