XTR vs XT vs LX växelreglage

Mathias

Aktiv medlem
Hepp! Jag funderar på att byta utt mitt Deore bakväxelreglage som dels bitvis fallit sönder och har använts ganska flitigt. Vad säger expertisen? Är det värt att satsa 575:- på XTR eller är XT (315:-) eller t.om. LX (270:-) nästan eller lika bra? (Triggershift naturligtvis.) Jag har försökt hitta beskrivningar/skillnader av Triggisarna på Shimanos hemsida men jag har inte lyckats hitta någonting vilket känns ovanligt. Är det någon som har testat alla tre? Jag är naturligtvis ute efter att få litet mer stuns i växlingarna.

Jag tycker att känslan i växlarna sitter mer i bakväxeln/wire/wirehöljena än i reglagen. Men det kan ju vara inbillning. Jag körde LX-reglage (med XTR-växel) förut och jag tyckte dom fungerade alldeles utmärkt.

säger tvärt om, känslan sitter i reglagen, man märker ingen skillnad om man har xtr eller xt bakväxel. därmot märker man skillnad melan xtr o xt reglage, jag gör i alla fall det. xtr känns mer distinkta, mer känsla i dem.

Om det är nåt som jag tycker man kan ha XTR, så är det ju växelreglagen! Nu blev det så där härligt motsägelsefullt som det blir på detta underbara forum! =D Jag är helnöjd med de två olika XTR-reglage som har har, 1998 resp. 2003.

Jag har för mig att XTR är kullagrade och dom andra inte. Jag hade XTR på min gamla cykel och tyckte dom var väldigt bra har dock inte testat XT och LX. Kör numera med SRAM X.9, och saknar inte XTRen.

Har XTR på tävlingshojen och XT på träningshojen. XT funkar inte dåligt, men det är en stor skillnad i känslan. Har även jämfört med sambons Deore-reglage och de har inte alls "den" känslan. Kanske får man vad man betalar för ?!

Åhå, det var intressant att fler tyckte att det var så stor skillnad. Lustigt ändå att det skulle kunna vara det med tanke på uppgiften som ska utföras: Dra en bit vajer en cm fram och tillbaka. Jomper sade också att XTR är kullagrat så det stämmer säkert då.

Hmmm, jag har för mig att snitthastigheten ökar med ca 3% mellan LX och XT. Och med hela 11% om du tar XTR istället för LX.

Det kallar jag ett klipp,..vägar du chansa på dessa siffror?

Annrs kan du även köpa denna. då den ger lite mer HK.

blocket_79.gif

Hehe, ursäkta mig för min otroligt dåliga humor....Men har man gått upp en timme för tidigt måste man ju göra något med den=)

Köp den billigaste. Du kör ändå sönder dom förr eller senare. Då svider det inte lika mycket när du skall ersätta dom. Strunta i effektökning och vikt :)

Men jag skulle köpa DC om jag var du ;)

Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Men jag skulle köpa DC om jag var du ;)

Om du stavade ditt namn med 'h' skulle du snart inse att den bokstaven även dyker upp i din åkning. Direkt efter ett 'd' dessutom. Och då är DC rätt kass.

Jag skulle köpa gripshift eller nya x.9 triggers om jag shoppade idag.

SRAMreglagen har väl dessutom gått ner i pris om jag inte har fel. Men då får du ju byta bakväxel också till en som samlar grenar och annat (enl Steelisreals test).

DC som i DualCrown Mattias? :-)

Tobbe - que?! :-D

Det vore kul att testa Gripshift, men jag har ju som sagt en fungerande XT-bakväxel...

Flipflop suger verkligen åsnebollar, håller med.

Åhå, så det finns Gripshift för Shimano också. Intressant. Fast då skulle man ju ändå vilja ha dubbla kabelmatningslängden som är en av fördelarna med SRAM. Ska man hänga på en SRAM-bakväxel så måste man ju byta shiftern igen! (Vilket jag iofs. måste om jag köper Shimanoshifter nu...) Jag är bara så inkörd på triggers...

Jag kanske kan få testa dem när vi ses nästa gång då om det är ok? Vanliga SRAM triggers tyckte jag krävde alldeles för lång "tumintryckningsväg" eftersom SRAM matar mer kabel. Det kändes som om man pressade in hela tummen under styret. Gillade inte.

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kändes som om
> man pressade in hela tummen under styret. Gillade
> inte.

Vid de pressningarna har du å andra sidan växlat hela fem steg till skillnad mot Shimanos tre...

(?) Man växlar fem steg med mina XT-shifters också (M739).

Edit fyra var det visst, från t ex åttan till fyran alltså. Brukar räcka i alla fall.

Senast redigerad av en moderator:
Har precis bytt till s-ram attack triggers från xt. Stortrivs att växla endast med tummen då man slipper fippla med pekfingret som jag gärna använder för att hålla i styret...

Dock känns attack triggersarnarnarnarnarnarna väldigt plastiga. De är distinkta i växlingarna och växellägena men om man känner runt lite på reglagen när cykeln står still blir man lite tveksam...
Det är möjligt att den plastiga kännslan försvinner om man kostar på sig Rocket istället.

tjo alla reglagesnackare , har kört med deore reglage i flera år och det har funkat bra för mig ,
det är ju trots allt i benen det avgörs på slutet

hihi

/ Henke

Visst är det så. Nu skiljer det ju inte så mycket pengar på Deore och LX/XT så det vore skönt om man kunde få bort litet strul med växlarna om möjligt. Är litet trött på att växla "två upp, ett ner" oavsett hur rena vajrar jag har.

5-56 tricket kan verkligen få de mest sunkiga gamla växelreglage att verka splitt nya!
Spruta bara hela reglaget fullt med 5-56 och växla genom hela registret ett antal ggr.
Det är grumt!!

Faktiskt inte, jag skulle ju kunna testa det och om det fungerar bara köpa nya kåpor till reglaget. Båda är nämligen pajko.

Mathias, kom förbi hammarby sjöstad nästa gång du ska ut i hellas, kan du testa mina gripshift och känna själv vad du tycker. Jag kommer inte gå tillbaka till tumme/pekfingerväxlingar iaf.

Tillbaka
Topp