XXL=Dålig verkstad och dålig kundservice!!

NettanH

Medlem
Lämnade in min cykel på XXL i Bromma för punktering vilket de fixade men däcket var dåligt pumpat och jag fick pumpa i mer luft. Efter ca 500 meter var det tomt igen och jag kontaktade deras kundservice som hänvisade mig tillbaka till butiken. Åkte dit igen och samma kille var i verkstan och han bytte kostnadsfritt slang men hävdade åter igen att inget fanns i däcket. Samma procedur igen, efter ca 4-500 meter var däcket tomt. Lämnade cykeln nu på min lbs som hittade en glasbit samt att XXL hade monterat en för liten slang?, troligen båda gångerna också eftersom det båda gångerna var alldelles för lite luft. Kontaktade åter igen XXLs kundservice för att få återbetalning pga reklamation eftersom de uppenbart gjort ett dåligt jobb men de hävdar att det inte finns någon "punkagaranti".... Vill därför varna för deras verkstad!! Om de inte ens kan laga en punka borde de inte ha någon verkstad överhuvudtaget och att de inte heller kan erkänna att de har gjort ett dålig jobb känns nästan ännu värre!!

Tråkigt!
1. Mindre slangar går prima, större slangar går inte.
2. Punktering efter 500m x 2 så bör det väl vara enklare att gå tillbaks och be dom kolla?
3. Vid reklamation så är det givetvis enklare att gå tillbaks 500m och göra upp på plats istället för att ringa till en kedjas kundtjänst (dom har ju ändå xx antal butiker...). Jag är säker på att personalen i Bromma hade löst biffen och du hade sluppit lägga ut en dålig recension på ett cykelforum. Jag är rätt säker på att dom hade tagit bort glasbiten om dom hade funnit den. Nu blev din lbs givetvis förvarnad om annat fel då du hade fått punktering två gånger.

Jag anser att xxl är Biltema för cykling så det är knappast min favorit butik ska tilläggas. Själv kör jag slanglöst. Trevlig måndag ?

Problemet var att jag körde cykeln med bil hem och det var inte så nära att åka tillbaka, därför kontaktade jag kundtjänst för att slippa åka tillbaka ytterligare en gång. Dessutom blev XXL också förvarnade eftersom jag åkte tillbaka en gång och de borde då ha kunnat hitta glasbiten. Det var dessutom butiken i Bromma som inte godkände reklamationen och inte kundservice, de förmedlade endast kontakten till butiken, Bromma borde ha kunnat ta på sig att de gjort ett dåligt jobb. Alla kan väl misslyckas med en reparation men borde då kunna erkänna att de inte har rätt kompetens eller gjort ett dåligt jobb.... Min tanke med inlägget var att förmedla till alla som inte har så bra kunskaper i att meka, betala gärna lite mer hos någon annan än XXL och mer valuta för pengarna :-)

Helt rätt! Kan LBS hitta glasbit så ska väl XXL också kunna göra det. Sopigt värre! Du borde ta med kvittot från LBS till XXL och berätta vad som hänt och hoppas på någon form av kompensation. ANNARS RINGER VI TIDNINGARNA!

NettanH sa:
Problemet var att jag körde cykeln med bil hem och det var inte så nära att åka tillbaka, därför kontaktade jag kundtjänst för att slippa åka tillbaka ytterligare en gång. Dessutom blev XXL också förvarnade eftersom jag åkte tillbaka en gång och de borde då ha kunnat hitta glasbiten. Det var dessutom butiken i Bromma som inte godkände reklamationen och inte kundservice, de förmedlade endast kontakten till butiken, Bromma borde ha kunnat ta på sig att de gjort ett dåligt jobb. Alla kan väl misslyckas med en reparation men borde då kunna erkänna att de inte har rätt kompetens eller gjort ett dåligt jobb.... Min tanke med inlägget var att förmedla till alla som inte har så bra kunskaper i att meka, betala gärna lite mer hos någon annan än XXL och mer valuta för pengarna :-)

Vilka ess i verkstan!

Bara för att man kan titulera sig som något innebär det inte att man kan det man utger sig för att vara. Har i likhet med ts skrala tankar om XXLs s k verkstad. Lämnade in frugans cykel för justering av bakväxel för ett antal år sedan, vilket jävla fiasko. Det vart bättre ogjort, hojen hade rullat 50 mil sedan ny ca. Lärde mig själv istället och sen blev det bra.

Jag var på XXL och frågade efter klingbult. Expediten ute i affären visste inte vad det var för något och hänvisade till verkstaden. Mekanikern såg även han helt frågande ut. Jag försökte förklara med ord vad jag menade, men fick till slut låna en cykel i butiken och peka på en klingbult för att han överhuvudtaget skulle förstå vad jag menade. Kändes väldigt förtoendeingivande.
Jag skulle tro att de mest eftermonterar stänkskärmar och belysning och att deras kunskaper tar slut ungefär där...

velocipede sa:
varför lämnade du inte in cykeln på lbs först istället för att köra den till xxl i bromma?
Skulle till XXL i ett annat ärende och hade ingen slang hemma, och då kändes det som den enklaste lösningen men det inser jag nu att det var ett dumt val :-(

jingleyschmidt sa:
Helt rätt! Kan LBS hitta glasbit så ska väl XXL också kunna göra det. Sopigt värre! Du borde ta med kvittot från LBS till XXL och berätta vad som hänt och hoppas på någon form av kompensation. ANNARS RINGER VI TIDNINGARNA!
Det var precis vad jag försökte men svaret från XXL i Bromma var att det inte finns någon "punkagaranti" och jag kunde ju ha fått en ny glasbit alla tre gångerna jag cyklade några hundra meter..... :-( :-(

XXL är användbart för att köpa billiga cyklar för den icke märkeskräsne. Verkstaden hoppar man med fördel över, och det gäller inte bara XXL:s verkstäder. Det är ett branchproblem ungefär som fuskservicen på bilsidan.

En simpel punka lagar man bäst själv, direkt när punkan uppstår. Snabbkoppling, däckjärn, slang och pump är allt som behövs. Vart tog den kunskapen vägen i folkhemmet?

Men jag tycker XXLs verkstad är bra. Jag köpte en Tacx trainer där trissan/spolen strulade efter ett kort tag. Då fick jag ta in trissan och byta den till en ny. Bara det att de inte tog in den trasiga som jag kunde behålla och som sedan visade sig funka igen. Vips hade man två. Bra där xxl!
:)

Tomcaten sa:
Är väl inte helt ok att hänga ut hela företaget för en pellejöns i verkstaden?
Trådtiteln säger väl ganska tydligt att det är verkstaden och kundservicen som TS är missnöjd med. Och om det ska krävas ett gott statistiskt underlag för att man ska uttrycka sig negativt (eller postitivt?) om ett företag på ett diskussionsforum blir det nog väldigt tyst vad gäller omdömen om företag här. Ett rimligare sätt att hantera att det är en persons åsikt baserat på ett mkt begränsat antal händelser känns som läsaren får försöka hålla koll på.

Googlade klingbult cykel ?

Första träffen var cykelcity. Se

"Dessa monteras enkelt med två insexnycklar"

Bilden visar att det är torx.

Inte alltid det är lätt att hålla koll på alla skruvar bultar o verktyg ?

Miss Lycka 2.0 sa:
Har XXL någon som är kunnig som cykelmek? Det brukar vara en hel del att önska även om man bara ställer en fråga.
Så är det väl överallt, man får leta om man skall hitta nån bra. Många lbs:er man är in på som också är fulla av stolpskott, finns ju en annan tråd här just nu t.ex. Så inget unikt för XXL.

Det finns en minimal chans att det verkligen har fastnat nya glasbitar mellan varje punktering. Det finns även en chans att mekanikern undersökte däcket för slarvigt även andra gången (illa). Att inte godta reklamationen känns dumsnålt.

Det råkar inte ligga lite glaskrorss som du har kört över 2 ggr?

Det har i alla fall hänt mig. Två punkteringar 200 meter från ytterdörren. Det visade sig att det låg lite glaskross dolt bland gruset. Efter att ha sopat upp glaset så slapp jag fler punkteringar på den platsen och hundar och andra djur slapp göra illa tassarna.

Svälj förtreten och ge dig ut och cykla istället så ska du se att du snart kommer över det inträffade.

-Andy- sa:
Det råkar inte ligga lite glaskrorss som du har kört över 2 ggr?

Det har i alla fall hänt mig. Två punkteringar 200 meter från ytterdörren. Det visade sig att det låg lite glaskross dolt bland gruset. Efter att ha sopat upp glaset så slapp jag fler punkteringar på den platsen och hundar och andra djur slapp göra illa tassarna.

Svälj förtreten och ge dig ut och cykla istället så ska du se att du snart kommer över det inträffade.
Nej inget glaskross vad jag har sett och jag frågade dessutom meken om han hade hittat något i däcket, båda gångerna....cyklar gör jag hela tiden och det var det som var förtreten, att jag inte kunde cykla med punka....??

Senast ändrad:
d_anders sa:
Det finns en minimal chans att det verkligen har fastnat nya glasbitar mellan varje punktering. Det finns även en chans att mekanikern undersökte däcket för slarvigt även andra gången (illa). Att inte godta reklamationen känns dumsnålt.
Precis min åsikt och det var det som irriterade mest....?

TS har ju redan berättat varför cykeln lämnades in. Jag gör mitt underhåll och reparationer själv det finns ju andra som inte har lika mycket fritid...

NettanH sa:
Skulle till XXL i ett annat ärende och hade ingen slang hemma, och då kändes det som den enklaste lösningen men det inser jag nu att det var ett dumt val :-(

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp