XXL:s egna White vinterhandskar mycket besviken!

Anton80

Ny medlem
Hej alla cyklister!

Jag har äntligen vart och inhandlat några enklare tillbehör nu såsom skor+pedaler+klossar och vinterhandskar på XXL.

Handskarna är under all kritik och just nu undrar jag ifall jag fått ett "måndagsex" och vill kolla vad ni andra som testat denna handske tycker?

Den är just nu kraftigt rabatterad och ligger på 149 kr ( 400 kr tidigare ), jag börjar nu ana varför den säljs så otroligt mkt billigare då dessa handskar påminner om blöta jäkla diskhandskar :(!

Dessa handskar andas inte det minsta och då handskarna tas av då man kanske går in i matbutiken, för att sedan sättas på igen är inte en rolig upplevelse då handskarna är fulla av ISKALLT SVETT :(!

Så hur upplever ni övriga som testat dessa så kallade "vinterhandskar"?
Själv så känner jag bara en stor besvikelse över dessa diskhandskar till "vinterhandskar".

Hälsningar Anton

Senast ändrad:
Keith Bontrager skulle sagt; "Andningsförmåga, vattentäthet, lågt pris. Välj två" men jag säger "du kanske har lite för varma handskar...?".

EDIT: Och universalknepet jag lärt mig är att inte ta av handskarna. Ja, du framstår som en jävla mupp men du är iallafall en våtvarm mupp.

Senast ändrad:
Lugn, Anton.

http://www.xxl.se/cykel/personlig-utrustning/cykelhandskar/neopren-vinter-cykelhandske-12-1081479
White Neopren Vinter Cykelhandske 12 - Mycket konfortabel och 100% vattentät cykelhandske. Håller deg torr och varm samt ger ett bra grepp om styre och broms när det är kallt och vått.

Neopren andas INTE. Det är helt vattentätt. Passar bäst när regnet formligen vräker ner och temperaturen ligger på runt +2C. Och då får du ändå stå ut med att det är blött i dem om du svettas eller anstränger dig lite.

Jag har "mitts" nu dvs handskar med öppna fingrar med tempar på 5-10 grader annars svettas jag ihjäl. Sedan ett par windstopper för kallare tempar.

Det är för tidigt som sagt för den grövre typen av handskar. Själv kör jag ett par The Northface E-tip. De är inne på sin andra pendel säsong, jag är mycket nöjd med dessa. Torkar snabbt och de funkar fint fram till det blir 0 grader.

Är det neopren-handskar? Då får du ändra rubriken till: "Neopren-handskar mycket besviken." Det är ju inte XXL's fel att du inte vet vad du köper?

Neopren-handskar beter sig precis som du beskriver, och när du har använt dem en tid kommer de dessutom börja lukta. Väldigt illa.

Så nej, de är inte något måndagsex. Inte heller handskar lämpliga att pendla i.

Det är inte handskarna som suger. Det bara är så de är konstruerade. Har liknande fast av något annat märke. Det formligen är ett lager tyg, en plastpåse och sen foder. Tricket är att man ska ha en annan handske på sig innanför som ska suga upp svetten. Personligen köpta jag för små så jag får inte plats med några innanför, men man lär så länge man lever :)

Jag köpte XXL´s sovsäck och är mycket besviken. Jag har flera gånger trasslat in mig i pedalerna och det är väldigt svårt att få bra grepp om styret när man använder den. Sen är den också lite för varm för att spela hockey i. Trist tycker jag.

bollen skrev:
-------------------------------------------------------
> köp hestra istället

Håller verkligen med. Kvalitet kostar lite mer men ger också en lite roligare upplevelse i lite längre tid :)

Det mest intressanta är ju att det tydligen är XXL:s fel att det går åt energi när vatten dunstar (= ett par blöta handskar blir kalla)

Om nu Anton är novis med cykelgrejer eller andra "aktivitetshandskar" och inte provat neoprenhandskar förr, eller neopren något alls, då förstår jag Antons besvikelse.
Det står att den håller dig torr. I dagens "membran"samhälle när allt är någorlunda vattentätt och andas så är det lätt att tro att den andas när det står så.
Tycker jag då. Neopren är nästan helt tätt och är väl egentligen bara bra när det är rejält blött och kallt ute?

Tack "Stervelo" för ditt inlägg, de flesta andra tycks bara förlöjliga mig och lägga in spydiga kommentarer över min besvikelse och "okunskap".

Ja jag är novis på detta med tillbehör, låt mig vara besviken över mitt inköp och lägg ner med spydiga inlägg och kommentarer!

Jag startade denna tråd för att få tips på om det är handhavandefel eller vad ni andra upplever som har just dessa handskar!

Jag kanske skall satsa på en sovsäck som någon tidigare skrev, kul.....

Anton

Anton80, gå nu igenom inläggen i tråden så skall du se att de flesta inte alls är vare sig spydiga eller förlöjligande.

Kolla efter längdskidåkarhar. Jag tycker de funkar bättre än de flesta cykelhandskar jag testat. När det blir riktigt kallt kan du testa lobster-handskar. Neoprenhandskarna kan du använda när det är +2 och regn.
Det tar tid att hitta rätt kläder. Testa dig fram. Oftast klär man sig för varmt och börjar frysa för att man är svettig.

Jag har ett par endura handskar som ska vara vattentäta, det är den nog, de ska andas, det gör det kanske när solen skiner och det är nerförsbacke. Är något i närheten av vattentätt, då andas det uselt. Punkt.

bigmollo skrev:
> Kolla efter längdskidåkarhar. Jag tycker de
> funkar bättre än de flesta cykelhandskar jag
> testat. När det blir riktigt kallt kan du testa
> lobster-handskar. Neoprenhandskarna kan du
> använda när det är +2 och regn.
> Det tar tid att hitta rätt kläder. Testa dig
> fram. Oftast klär man sig för varmt och börjar
> frysa för att man är svettig.

+1, har ett par hestra XC som funkat till pendling mm i ca 6 år utan att bli utslitna på något sätt. riktigt bra kvalitet på mitt ex mao.

Lager på lager funkar alltid. Jag körde ett par tunna syntet under ett par lite tjockare förra senhösten (men där är vi inte ännu)

En bra grej är dock att ha med ett par extra torra undervantar om man ämnar stanna o fika, för att dra på sig ett par kalla svettiga vantar när man skall hem är inget kul alls första kilometrarna...Samma gäller mössan. Bläää...

Köpte också handskarna du nämnde. Kommer passa mig perfekt som har kort väg till jobbet i vinter. Eventuellt med en tunn tygvante under så man inte luktar lik på kontoret sen. Och det var ju inget jättehål i plånboken direkt.

Igår körde jag lvg med deras neoprene-skoöverdrag och de var jäkligt sköna och varma jämfört med mina andra.

squarepusher skrev:

> +1, har ett par hestra XC som funkat till pendling
> mm i ca 6 år utan att bli utslitna på något
> sätt. riktigt bra kvalitet på mitt ex mao.

Precis såna som jag har. Sjukt bra kvalitet.

Jag köpte också vantarna, men som regnvantar när det är kallt, inte som vinterhandskar. Jättebra till det. Går att dyka med också ;-)

Handsken är säkert bra men marknadsförs på fel sätt. Neopren är det material som används i våtdräkter; det håller en våt (fuktig) och varm. Materialet är relativt tät, men det brukar komma in vatten genom sömmar och det vattnet + svett dunstar inte ut genom neoprenet. För att handskarna ska fungera bra bör de sköljas med rent vatten och torkas efter varje användning. När de börjar lukta kan de läggas i 5% klorin några timmar och sköljas och torkas, då blir de som nya. Jag anser att sådana handskar är bra i kallt regn. Jag har mycket erfarenhet av liknande handskar från paddling.

Jag tycker det är tråkigt att så många ska vara spydiga mot dig; man bör ju kunna lita på att en återförsäljare marknadsför sina produkter på ett korrekt sätt. man kan inte förutsätta att alla ska veta skillnaden på olika material och deras funktion.
Undrar på hur många av ovanstående lustigkurrar som kan förklara betydelsen av RET på ett korrekt sätt och skillnaden mot det andra kallar andningsförmåga. Kanske inte så många???

Sedan ska man också förstå att en människa kan vara novis på ett område och behöva hjälp, men kanske ha expertkunskaper på ett annat område som kan hjälpa en själv vid senare tillfälle (om man sköter dialogen snyggt istället för att idiotförklara personen)

Om den marknadsförs som vinterhanske kanske återförsäljare hade tänkt att man ska använda den på vintern.

Tille skrev:
> Om den marknadsförs som vinterhanske kanske
> återförsäljare hade tänkt att man ska använda
> den på vintern.
Nej, så kan det inte vara. Det är alltid nån annans fel....

Anton har fått flera bra tips. Det enda inlägg som direkt var retsamt var väl mollos och det är svårt att se det som något annat än ett skämt.

Jag har också ett par Hestra, modellen heter XT och är säkert gammal. De är riktigt bra. Körde dem idag, +8 blåst och regn, 14 km.

Klart att snubben på XXL borde ha bättre koll, men Anton, nu har du ett par billiga och skitbra handskar för iskallt regn, och alla här har lärt sig en del på kuppen speciellt från Ny. Och i Borås regnar det väl mycket.... :)

Jag har ett par paddelhandskar i neopren, sjukt bra att köra i kallt regn med. Visst blir man blöt om händerna, men också sådär gossigt varm. Jag ger dem tre av fyra kanoter och ska prova att köra lite i vinter med dem också.

Tillbaka
Topp